(2010/501/UE)(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008(1),
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2008 - Tom I (C7-0176/2009)(2),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2008 r.,
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2008 wraz z odpowiedziami instytucji(3),
– uwzględniając poświadczenie wiarygodności dotyczące wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw, wydane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),
– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0097/2010),
1. udziela Sekretarzowi Generalnemu Trybunału Obrachunkowego absolutorium z wykonania budżetu tej instytucji na rok budżetowy 2008;
2. swoje uwagi przedstawia w poniższej rezolucji;
3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Jerzy BUZEK |
Klaus WELLE |
Przewodniczący |
Sekretarz Generalny |
______
(1) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.
(2) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 1.
(3) Dz.U. C 269 z 10.11.2009, s. 1.
(4) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 122.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja V - Trybunał Obrachunkowy
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008(1),
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2008 - Tom I (C7-0176/2009)(2),
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2008 r.,
– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2008 wraz z odpowiedziami instytucji(3),
– uwzględniając poświadczenie wiarygodności dotyczące wiarygodności rozliczeń oraz legalności i prawidłowości transakcji leżących u ich podstaw wydane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),
– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0097/2010),
1. zauważa, że w 2008 r. Trybunał Obrachunkowy dysponował środkami na zobowiązania wynoszącymi ogółem 133 mln EUR (2007 r.: 122 mln EUR; 2006 r.: 114 mln EUR), przy stopie wykorzystania wynoszącej 90,66 %, co jest poniżej średniej innych instytucji (95,67 %);
2. przypomina, że jeśli chodzi o rok budżetowy 2008, audyt sprawozdania finansowego Trybunału Obrachunkowego przeprowadziła firma zewnętrzna, PricewaterhouseCoopers (jak również w 2007 r.; w poprzednich latach - KPMG), która doszła do następujących wniosków:
a) w odniesieniu do poprawności sprawozdań finansowych na rok budżetowy 2008, "naszym zdaniem przedstawione sprawozdania finansowe dają prawdziwy i rzetelny obraz sytuacji finansowej Europejskiego Trybunału Obrachunkowego na dzień 31 grudnia 2008 r., a także jego wyników finansowych i przepływów pieniężnych na zakończony rok zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r., rozporządzeniem Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania wspomnianego rozporządzenia oraz zasadami rachunkowości Europejskiego Trybunału Obrachunkowego"; oraz
b) w odniesieniu do wykorzystania środków finansowych przyznanych Trybunałowi oraz rzetelności procedur kontrolnych funkcjonujących w trakcie roku budżetowego 2008 "nie zwróciło naszej uwagi nic, co dawałoby nam podstawy, by sądzić, że we wszystkich istotnych aspektach i na podstawie (określonych) kryteriów, a) zasoby przeznaczone na potrzeby Trybunału nie zostały wykorzystane zgodnie z ich przeznaczeniem ani że b) stosowane procedury kontroli nie dają niezbędnych gwarancji zapewniających zgodność operacji finansowych z obowiązującymi zasadami i przepisami";
3. ponawia propozycję rozważenia możliwości opracowania bardziej racjonalnej struktury Trybunału i zwraca się do Trybunału o rozważenie alternatywnych modeli w celu zmniejszenia całkowitej liczby członków poprzez ograniczenie ich liczby i przyjęcie, na przykład sytemu rotacyjnego opartego na zasadzie równości członków;
4. zauważa wysiłki Trybunału zmierzające do usprawnienia procedury publikowania i prezentowania sprawozdań rocznych; ma nadzieję, że w przyszłości uda się wprowadzić uzgodnioną procedurę dotyczącą tego decydującego etapu procesu udzielania absolutorium w poszanowaniu całkowitej niezależności Trybunału i prerogatyw właściwej komisji;
5. zauważa, że obecna procedura publikacji i prezentacji specjalnych sprawozdań Trybunału, choć przyczynia się do zwiększenia tożsamości i widoczności Trybunału, budzi pewne zastrzeżenia: chociaż Parlament w pełni respektuje prawo Trybunału do przedłożenia w każdej chwili uwag w formie specjalnego sprawozdania, uważa on, że obecna procedura, która rozpoczyna się od publicznej prezentacji specjalnego sprawozdania i konferencji prasowej Trybunału jeszcze przed przedstawieniem specjalnego sprawozdania Komisji Kontroli Budżetowej, może nie w pełni odzwierciedlać rolę Trybunału jako instytucji sprawozdawczej pomagającej Parlamentowi i Radzie w wykonywaniu ich kompetencji kontrolnych w odniesieniu do wykonania budżetu;
6. przyjmuje z zadowoleniem fakt, że w sprawozdaniu z wzajemnej weryfikacji dokonanej przez międzynarodowy zespół przeprowadzający wzajemną weryfikację (dostarczonym w grudniu 2008 r.) wyciągnięto ogólne wnioski i stwierdzono, iż większość zaleceń przewidziano w ramach planu działania opracowanego przed weryfikacją; z zadowoleniem przyjmuje zamiar włączenia przez Trybunał innych zaleceń do strategii kontroli na okres 2009-2012 oraz jego dążenia do ich wdrożenia w tym okresie;
7. zauważa, że pomimo zatrudnienia przez Trybunał 97 pracowników w 2008 r. (48 urzędników, 18 pracowników czasowych, 31 pracowników kontraktowych), ogólna liczba nieobsadzonych stanowisk na koniec 2008 r. (69) była wyższa niż na koniec 2007 r. (56); bierze pod uwagę fakt, że Trybunał otrzymał 22 dodatkowe stanowiska (ogółem 853), a także niedobór odpowiednich kandydatów, który nie pozwolił Trybunałowi na rekrutację zaplanowanej liczby nowych pracowników; zwraca się do Trybunału o informowanie go o postępach w skracaniu opóźnień w procesie rekrutacyjnym;
8. z zadowoleniem przyjmuje ustanowienie wspólnego komitetu ds. równości szans, dokonane postępy w dziedzinie IT i telekomunikacji oraz skuteczne zarządzanie przestrzenią biurową;
9. zauważa, że sprawozdanie wewnętrznego biegłego rewidenta Trybunału za rok 2008 było w znacznej mierze pozytywne i w tym kontekście z zadowoleniem przyjmuje fakt, że większość zaleceń wewnętrznego biegłego rewidenta została zaakceptowana i uwzględniona w programach naprawczych; przyjmuje z zadowoleniem ustanowienie ram monitorowania skuteczności kontroli wewnętrznych, a także przy-jęcie kluczowych wskaźników wydajności;
10. z zadowoleniem przyjmuje nowy zintegrowany system zarządzania i kontroli finansowej (SAP), działający od dnia 1 stycznia 2008 r., który pozwolił uzyskać oszczędności budżetowe oraz większą skuteczność trzech zaangażowanych instytucji (Rady, Trybunału Obrachunkowego oraz Trybunału Sprawiedliwości), lecz ubolewa, że Trybunał Obrachunkowy nie wprowadził tego systemu wcześniej;
11. z zadowoleniem przyjmuje bieżącą pomyślną współpracę międzyinstytucjonalną z Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej w zakresie szkoleń;
12. przypomina, w odniesieniu do oświadczeń majątkowych członków, że zgodnie z kodeksem postępowania przyjętym przez Trybunał jego członkowie składają oświadczenia majątkowe na ręce prezesa Trybunału, który zapewnia ich tajność, oraz że oświadczenia te nie są podawane do publicznej wiadomości; potwierdza swe stanowisko, że w interesie przejrzystości deklaracje majątkowe członków wszystkich instytucji UE powinny być dostępne w Internecie za pośrednictwem rejestru publicznego oraz wzywa Radę do podjęcia niezbędnych kroków w tej sprawie;
13. wyraża zadowolenie z jakości rocznego sprawozdania z działalności Trybunału oraz umieszczenia rozdziału zawierającego szczegółowe informacje z wykonywania w ciągu roku wcześniejszych decyzji Parlamentu dotyczących absolutorium.
______
(1) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.
(2) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 1.
(3) Dz.U. C 269 z 10.11.2009, s. 1.
(4) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 122.
(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.