Decyzja 2010/500/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

(2010/500/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2008 - Tom I (C7-0175/2009)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Sprawiedliwości dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2008 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2008 zawierające odpowiedzi kontrolowanych instytucji(3),

– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu, jak również załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0079/2010),

1. udziela Sekretarzowi Trybunału Sprawiedliwości absolutorium z wykonania budżetu Trybunału Sprawiedliwości na rok budżetowy 2008;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.

(2) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 1.

(3) Dz.U. C 269 z 10.11.2009, s. 1.

(4) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 122.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji Parlamentu w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2008 - Tom I (C7-0175/2009)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Sprawiedliwości dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2008 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu na rok budżetowy 2008 zawierające odpowiedzi kontrolowanych instytucji(3),

– uwzględniając poświadczenie wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 traktatu WE(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE, a także art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5) (rozporządzenie finansowe), a w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu, jak również załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A7-0079/2010),

1. zwraca uwagę, że środki na zobowiązania, jakimi Europejski Trybunał Sprawiedliwości (ETS) dysponował w 2008 r., wynosiły 297 mln EUR (w 2007 r.: 275 mln EUR), przy stopie wykorzystania wynoszącej 98,20 %, czyli powyżej średniej pozostałych instytucji (95,67 %);

2. zwraca uwagę, że Europejski Trybunał Obrachunkowy w swoim sprawozdaniu rocznym wskazał, że kontrola umowy w sprawie świadczenia usług zawartej przez ETS (w wyniku przeprowadzenia wspólnie z jednym z państw członkowskich otwartej procedury przetargowej) wykazała uchybienia w systemie kontroli wewnętrznej w zakresie przeprowadzania tej procedury przetargowej; odnotowuje, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uchybienia te spowodowały, że termin na uzyskanie przez oferentów dokumentacji przetargowej był zbyt krótki (naruszenie art. 98 rozporządzenia finansowego) oraz że ogłoszenie o zamówieniu zawierało informację o obowiązku złożenia oferty tylko w jednym języku (naruszenie art. 125c zasad wykonania(6) rozporządzenia finansowego), oraz o otwarciu ofert na zamkniętym posiedzeniu (naruszenie art. 118 ust. 3 zasad wykonania);

3. zwraca uwagę na wyjaśnienia ETS, a w szczególności na wyjaśnienie, że harmonogram - choć napięty - był zgodny z terminami formalnie przewidzianymi w rozporządzeniu finansowym; zwraca uwagę, że krótki termin wynikał z potrzeby udzielenia zamówienia w dacie umożliwiającej oferentowi, któremu przyznano zamówienie, podejmowanie działań od chwili przekazania nowego kompleksu budynków, co należało pogodzić z koniecznością zapewnienia oferentom wystarczającej ilości czasu na przygotowanie ofert;

4. zwraca również uwagę na wyjaśnienie ETS, że fakt, iż ogłoszenie o zamówieniu zostało sporządzone wyłącznie w języku francuskim (powszechna praktyka w rozpatrywanym państwie członkowskim), podczas gdy specyfikacja warunków zamówienia przewidywała, że oferty mogą być składane w jakimkolwiek języku oficjalnym Unii Europejskiej, wynikał z braku koordynacji; odnotowuje również wyjaśnienie, że jeżeli którykolwiek z oferentów chciałby uczestniczyć w posiedzeniu komisji otwierającej oferty, dopuszczono by go do asystowania przy tym posiedzeniu;

5. Popiera sugestię Trybunału Obrachunkowego, zgodnie z którą ETS powinien ustanowić lepsze procedury zamówień, aby ułatwić służbom odpowiedzialnym za zamówienia organizowanie procedur przetargowych i kontrolowanie spełniania wymogów prawnych;

6. zwraca uwagę, że poza komentarzem na temat wspomnianej powyżej procedury przetargowej sprawozdanie roczne Europejskiego Trybunału Obrachunkowego nie zawiera żadnych innych uwag dotyczących ETS;

7. z satysfakcją zauważa, że ustanowiony niedawno Dział Audytu Wewnętrznego ETS działa skutecznie i z zadowoleniem przyjmuje jego zalecenia dotyczące stwierdzania prawidłowości wydatków, zatwierdzania wydatków i ich realizacji, a także fakt, iż zalecenia te zostały wprowadzone w życie, w szczególności jeżeli chodzi o przegląd systemu delegowania i zasad subdelegowania, samoocenę systemów kontroli wewnętrznej, większą liczbę weryfikacji ex post oraz ulepszenie procedur dokumentacji; zwraca również uwagę na wyniki kontroli dotyczącej zgodności z zobowiązaniami legislacyjnymi w zakresie sprawozdawczości i ujawniania informacji budżetowych i finansowych, które doprowadziły do podjęcia środków poprawiających zarządzanie i kontrolę wewnętrzną nad zamówieniami publicznymi, jak również do kontroli dotyczących procedur przetargowych odnośnie do biblioteki oraz dodatków kompensacyjnych;

8. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że czas trwania postępowań przed ETS stale maleje, a w szczególności z zadowoleniem przyjmuje znaczne skrócenie czasu trwania procedur prejudycjalnych; uważa jednak, że należy jeszcze bardziej skrócić ten czas; odnotowuje spadek liczby zakończonych spraw (333 wyroki i 161 postanowień w porównaniu do 379 wyroków i 172 postanowień w 2007 r.), zwracając jednocześnie uwagę, że liczba spraw prejudycjalnych była zdecydowanie wyższa; zauważa również, że w 2008 r. liczba nowych spraw (592) była najwyższa od 1979 r., co spowodowało niewielki wzrost liczby spraw zawisłych na koniec 2008 r. (767 spraw w porównaniu z 741 w 2007 r.);

9. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2008 r. Sąd Pierwszej Instancji rozstrzygnął 52 % więcej spraw niż w roku poprzednim, a czas trwania postępowań zmniejszył się, należy jednak dążyć do dalszych usprawnień; zwraca jednak uwagę, że liczba nowo wniesionych spraw w 2008 r. była wyjątkowo wysoka (629 nowych spraw w porównaniu do 522 w 2007 r.), w związku z czym wzrosła liczba spraw w toku również przed Sądem Pierwszej Instancji (z 1 154 w 2007 r. do 1 178 w 2008 r.);

10. zauważa, że Sąd do spraw Służby Publicznej, w którym w 2008 r. nastąpiło pierwsze częściowe odnowienie składu sędziowskiego, mające miejsce co trzy lata, zakończył wprawdzie mniej spraw niż w 2007 r., jednak liczba spraw w toku uległa niewielkiemu zmniejszeniu (z 235 w 2007 r. do 217 w 2008 r.) ze względu na znaczący spadek liczby nowych skarg (111 w porównaniu ze 157 w 2007 r.);

11. z zadowoleniem przyjmuje nowy zintegrowany system zarządzania i kontroli finansowej (SAP), działający od dnia 1 stycznia 2008 r., który pozwolił uzyskać oszczędności budżetowe oraz większą skuteczność trzech zaangażowanych instytucji (Rady, Trybunału Sprawiedliwości oraz Trybunału Obrachunkowego);

12. z zadowoleniem przyjmuje bieżącą pomyślną współpracę międzyinstytucjonalną z Trybunałem Obrachunkowym w zakresie szkoleń;

13. zwraca uwagę na fakt, że ETS podjął działania w następstwie uwag zgłoszonych przez Parlament i Trybunał Obrachunkowy w poprzednich absolutoriach i sprawozdaniach, a w szczególności z zadowoleniem przyjmuje podjęte działania na rzecz stworzenia procedury selekcyjnej do rekrutacji pomocniczego personelu kontraktowego; ubolewa jednak nad tym, że ETS z niechęcią podchodzi do publikacji oświadczeń majątkowych swoich członków i nawołuje go do niezwłocznego zastosowania tej praktyki;

14. wyraża ETS uznanie za jego ustanowioną praktykę uwzględniania w sprawozdaniu z działalności rozdziału opisującego działania podjęte w ciągu roku w reakcji na wcześniejsze decyzje Parlamentu w sprawie absolutorium i na sprawozdania Europejskiego Trybunału Obrachunkowego.

______

(1) Dz.U. L 71 z 14.3.2008.

(2) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 1.

(3) Dz.U. C 269 z 10.11.2009, s. 1.

(4) Dz.U. C 273 z 13.11.2009, s. 122.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6)Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1).

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.252.85

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/500/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2008, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości
Data aktu: 05/05/2010
Data ogłoszenia: 25/09/2010