Decyzja 2010/554/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsiębiorstwa SESAR za rok budżetowy 2008

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsiębiorstwa SESAR za rok budżetowy 2008

(2010/554/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy kończący się dnia 31 grudnia 2008 r., wraz z odpowiedziami wspólnego przedsięwzięcia(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5829/2010 - C7-0060/2010),

– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR)(3), w szczególności jego art. 4b,

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0077/2010),

1. udziela Dyrektorowi Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR absolutorium z wykonania budżetu przedsięwzięcia za rok budżetowy 2008;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Dyrektorowi Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Jerzy BUZEK Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

______

(1) Dz.U C 310 z 18.12.2009, s. 9.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 64 z 2.3.2007, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 5 maja 2010 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR na rok budżetowy 2008

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy 2008,

– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego na temat ostatecznych rocznych sprawozdań finansowych Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR za rok budżetowy kończący się dnia 31 grudnia 2008 r., wraz z odpowiedziami Wspólnego Przedsięwzięcia(1),

– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5829/2010 - C7-0060/2010),

– uwzględniając art. 276 traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR)(3), w szczególności jego art. 4b,

– uwzględniając Regulamin finansowy wspólnego przedsięwzięcia SESAR przyjęty przez zarząd dnia 3 lipca 2007 r. (dalej zwany "regulaminem finansowym SESAR"),

– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,

– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Transportu i Turystyki (A7-0077/2010),

A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy stwierdził, iż uzyskał uzasadnioną pewność, że roczne sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2008 jest wiarygodne, a transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe,

B. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie SESAR zostało utworzone w lutym 2007 r. celem zarządzania działaniami projektu SESAR (Single European Sky Air Traffic Management Research -program badawczy w dziedzinie zarządzania ruchem lotniczym w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej),

C. mając na uwadze, że wspólne przedsięwzięcie znajduje się w początkowej fazie i nie do końca stworzyło system kontroli wewnętrznej oraz system informacji finansowej podczas 2008 r.,

D. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie jest właścicielem wszystkich środków trwałych materialnych i niematerialnych przez nie stworzonych lub które zostały mu przekazane na czas rozwijania projektu SESAR, zgodnie ze szczegółowymi ustaleniami z jego członkami,

1. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy uznał sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsiębiorstwa SESAR za rok 2008 za wiarygodne, a odnośne transakcje, w ujęciu ogólnym, za zgodne z prawem i prawidłowe;

2. zauważa, że Wspólne Przedsiębiorstwo otrzymało z budżetu Unii Europejskiej na 2008 r. 250.000.000 EUR na pokrycie zobowiązań i 100.900.000 EUR na płatności;

3. przyznaje, że lata 2007-2008 były okresem, w którym Wspólne Przedsiębiorstwo rozpoczęło działalność, że nowe rozporządzenie Rady (WE) nr 1361/2008(5), zmieniające akt podstawowy Wspólnego Przedsięwzięcia, przyjęto dopiero w dniu 16 grudnia 2008 r. oraz że Eurocontrol z opóźnieniem dokonał wpłaty początkowego wkładu;

Naruszenie budżetowej zasady jednoroczności

4. zauważa, że w kwietniu 2008 r. zarząd Wspólnego Przedsięwzięcia przyjął ostateczny budżet na okres od sierpnia 2007 r. do grudnia 2008 r. i że ta decyzja nie jest zgodna z zasadą jednoroczności;

Wykonanie budżetu

5. zauważa, że ostateczny budżet przyjęty w kwietniu 2008 r. przez zarząd Wspólnego Przedsięwzięcia okazał się szczególnie nierealistyczny, o czym świadczy poziom wykonania środków na zobowiązania i płatności, które odpowiednio wyniosły 1 % i 17 %;

6. ubolewa nad faktem, że w wielu przypadkach kontrola transakcji nie odbyła się prawidłowo oraz że nie ustanowiono odpowiednich wewnętrznych kontroli umów i zamówień publicznych;

Księgowanie aktywów

7. wyraża zaniepokojenie faktem, że pomimo niskiego wykorzystania środków na pokrycie zobowiązań i płatności Wspólne Przedsiębiorstwo posiadało pod koniec roku wysokie depozyty na rachunku bankowym, co stanowi naruszenie zasady równowagi budżetowej;

8. zaleca Wspólnemu Przedsięwzięciu opracowanie zasad księgowania aktywów dotyczących aktywów uzyskanych w fazie rozwoju projektu;

Regulamin finansowy SESAR

9. z zadowoleniem przyjmuje chęć Trybunału do przedstawiania opinii na temat regulaminu finansowego SESAR, przyjętego przez zarząd w lipcu 2007 r., w szczególności podkreśla znaczenie zgodności tego regulaminu z ramowym rozporządzeniem finansowym organów wspólnotowych; ponadto przyłącza się do opinii Trybunału, według której przepisy dotyczące wykonania budżetu i przedstawienia rocznego sprawozdania finansowego, procedur przetargowych oraz audytu wewnętrznego muszą zostać uzupełnione; stwierdza ponadto że Wspólne Przedsięwzięcie powinno przyjąć przepisy wykonawcze do swojego regulaminu finansowego;

Roczne sprawozdanie z działalności

10. zaleca Wspólnemu Przedsięwzięciu respektowanie ustalonych z Trybunałem Obrachunkowym terminów na złożenie rocznego sprawozdania z działalności;

Systemy kontroli wewnętrznej

11. zwraca uwagę, że dział audytu wewnętrznego zgodny z międzynarodowymi standardami mającymi zastosowanie w tej dziedzinie został wprowadzony dopiero, począwszy od stycznia 2009 r.; wzywa również Wspólne Przedsięwzięcie do pilnego stworzenia systemów kontroli wewnętrznej w kontekście procedur przetargowych; przede wszystkim podkreśla znaczenie opracowania planu przywrócenia sytuacji sprzed zaistnienia szkody oraz określenia polityki ochrony danych;

12. przyjmuje do wiadomości, że w 2008 r. Wspólne Przedsięwzięcie zaksięgowało dochody z odsetek w wysokości 148.370 EUR; ze sprawozdania finansowego i wysokości odsetek wnioskuje, że Wspólne Przedsięwzięcie trwale dysponuje wysoką kwotą środków pieniężnych w kasie; przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2008 r. środki pieniężne w kasie Wspólnego Przedsięwzięcia wynosiły 116.007.569 EUR; zwraca się do Komisji, żeby zbadała, jakie są możliwości realizacji nakierowanego na potrzeby zagospodarowania środków pieniężnych w kasie we Wspólnym Przedsięwzięciu oraz jakie koncepcyjne zmiany są potrzebne, żeby środki w kasie Wspólnego Przedsięwzięcia utrzymywać trwale na jak najniższym poziomie;

13. ponadto zauważa, że zarząd nie sporządził planu zatrudnienia na 2008 r.

______

(1) Dz.U. C 310 z 18.12.2009, s. 9.

(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(3) Dz.U. L 64 z 2.3.2007, s. 1.

(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.

(5) Dz.U. L 352 z 31.12.2008, s. 12.

Zmiany w prawie

Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.252.227

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/554/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsiębiorstwa SESAR za rok budżetowy 2008
Data aktu: 05/05/2010
Data ogłoszenia: 25/09/2010