(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2008,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 z dnia 26 października 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej(3), w szczególności jego art. 30,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0085/2010),
1. udziela Dyrektorowi Wykonawczemu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej absolutorium z wykonania budżetu Agencji na rok budżetowy 2008;
2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Dyrektorowi Wykonawczemu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Jerzy BUZEK | Klaus WELLE |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
______
(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 38.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2008
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdanie finansowe Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2008,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),
– uwzględniając art. 276 traktatu WE oraz art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2007/2004 z dnia 26 października 2004 r. ustanawiające Europejską Agencję Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej(3), w szczególności jego art. 30,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w art. 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI do Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (A7-0085/2010),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy oświadczył, że uzyskał wystarczającą pewność, iż sprawozdanie finansowe za rok budżetowy 2008 jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw zostały przeprowadzone zgodnie z prawem,
B. mając na uwadze, że w dniu 23 kwietnia 2009 r. Parlament udzielił Dyrektorowi Wykonawczemu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej absolutorium z wykonania budżetu Agencji za rok budżetowy 2007(5), a także mając na uwadze, że w rezolucji załączonej do decyzji o absolutorium Parlament między innymi:
– wyraził ubolewanie, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2007 Trybunał Obrachunkowy zauważył kilka nieprawidłowości, które zostały już wskazane w jego sprawozdaniu za rok 2006, w szczególności wysoki poziom przeniesienia i anulowania środków (blisko 70 % środków dostępnych w 2007 r. nie zostało wykorzystanych),
– stwierdził, że budżet Agencji na rok 2007 (42.100.000 EUR) został podwyższony ponad dwukrotnie w porównaniu z budżetem na rok 2006 (19.200.000 EUR),
– zwrócił się do Agencji, aby ulepszyła zarządzanie finansami, szczególnie jeśli chodzi o zwiększenie jej budżetu w latach budżetowych 2007 i 2008,
C. mając na uwadze, że rok 2008 był trzecim pełnym rokiem funkcjonowania Agencji,
1. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Obrachunkowy był w stanie uzyskać racjonalną pewność, że roczne sprawozdanie finansowe agencji za rok budżetowy zakończony dnia 31 grudnia 2008 r. jest we wszystkich istotnych aspektach wiarygodne i że transakcje leżące u podstaw rozliczeń są, jako całość, legalne i prawidłowe;
2. stwierdza, że w ostatnich trzech latach budżet agencji znacznie wzrósł; odnotowuje, że w roku budżetowym 2008 budżet ten wzrósł o 29.000.000 EUR, tj. niemal o 69 % w porównaniu z poprzednim rokiem budżetowym, oraz że w 2007 r. wyniósł on już ponad dwukrotnie więcej (42.100.000 EUR) niż w 2006 r. (19.200.000 EUR);
Problemy powracające od roku budżetowego 2006
3. z zaniepokojeniem zauważa, że Trybunał Obrachunkowy zauważył nieprawidłowości, które zostały już wskazane w jego sprawozdaniach rocznych za lata 2006 i 2007; w szczególności wyraża niezadowolenie z powodu:
– wysokiego poziomu środków przeniesionych i anulowanych (w roku budżetowym 2008 nie wydano 49 % środków dostępnych na ten rok, w 2007 r. odsetek ten wyniósł około 69 %, a w 2006 r. - 55 %),
– faktu, że zobowiązania prawne zaciągnięto przed odpowiadającymi im zobowiązaniami budżetowymi,
– stwierdzonej przez Trybunał Obrachunkowy niezgodności procedur naboru z przepisami, w szczególności w zakresie przejrzystości i niedyskryminacyjnego charakteru tych procedur;
4. odnotowuje, że 30.300.000 EUR ze środków na ten rok budżetowy przeniesiono, zaś 13.000.000 EUR z dostępnych środków anulowano; podkreśla również, że z 26.800.000 EUR przeniesionych środków przeznaczonych na wydatki operacyjne (tytuł III) 850.000 EUR dotyczyło zakończonych działań i środki te należało umorzyć; w związku z tym zwraca jednak uwagę na odpowiedź agencji, która deklaruje, że wniosła poprawki do ostatecznego rocznego zestawienia dochodów i wydatków oraz zapewnia, że wprowadzi dodatkowe środki w celu wzmocnienia kontroli zobowiązań budżetowych;
5. podkreśla natomiast, że wysoki poziom środków przeniesionych i anulowanych wskazuje na niezdolność Agencji do zarządzania znacznie zwiększonym budżetem; pomimo dokonanych przez Agencję znacznych postępów w wykorzystaniu środków w 2009 r. sugeruje, że w celu zapewnienia większej odpowiedzialności organy budżetowe mogłyby w przyszłości ostrożniej działać przy podejmowaniu decyzji o zwiększeniu budżetu Agencji, uwzględniając czas niezbędny do realizacji nowych zadań; dlatego zwraca się do Agencji o przedstawienie mu bardziej szczegółowych informacji na temat wykonalności przyszłych zobowiązań;
6. uważa również za konieczne, by agencja wprowadziła:
– skuteczny system planowania i kontroli stałych terminów umownych,
– procedurę oceny ryzyka związanego z prowadzoną przez nią działalnością, umożliwiającą w rezultacie dokładną kontrolę tej działalności,
– system środków zróżnicowanych w przyszłych budżetach przeznaczonych na subwencje, aby uniknąć anulowania środków w kolejnych latach budżetowych;
7. z zaniepokojeniem zauważa, że Trybunał Obrachunkowy skrytykował Agencję za to, iż wypłaciła 17.000.000 EUR na podstawie jednostronnych, podpisanych wyłącznie przez samą agencję decyzji o przyznaniu subwencji, podczas gdy obowiązujące przepisy nie przewidują instrumentu tego rodzaju; ponadto wyraża niepokój, iż w ocenie Trybunału Obrachunkowego Agencja często podpisywała te decyzje już po podjęciu, a nawet zakończeniu działań; odnotowuje jednak odpowiedź Agencji, która zapewnia, że obecnie podpisane zostały nowe umowy ramowe z wszystkimi odpowiedzialnymi za nadzór granic organami, które wezmą udział we wspólnych operacjach koordynowanych przez Agencję;
8. z zaniepokojeniem zauważa, że Trybunał Obrachunkowy ponownie stwierdził, iż zobowiązania prawne zaciągnięto przed odpowiadającymi im zobowiązaniami budżetowymi; ponadto stwierdza, że na koniec roku budżetowego 2008 w wykazie wyjątków zapisano 49 zobowiązań ex post (na łączną kwotę ponad 1.000.000 EUR); podkreśla również, że chociaż w maju 2009 r. Agencja zapewniała, że liczba wyjątków zmniejszyła się już o 50 % w stosunku do analogicznego okresu w poprzednim roku, to jednak wysoka liczba wyjątków świadczy o powracającym problemie w systemie zobowiązań agencji; dlatego zwraca się do agencji o podjęcie skuteczniejszych działań w celu rozwiązania tego problemu;
9. gratuluje Agencji wprowadzenia polityki pieniężnej;
10. przyjmuje do wiadomości, że w 2008 r. Agencja zaksięgowała dochody z odsetek w wysokości 474.116,65 EUR; ze sprawozdania finansowego i wysokości odsetek wnioskuje, że agencja stale dysponuje wysoką kwotą środków pieniężnych w kasie; przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2008 r. środki pieniężne w kasie agencji wynosiły 28.604.623,67 EUR; zwraca się do Komisji, żeby zbadała, jakie są możliwości pełnej realizacji nakierowanego na potrzeby zagospodarowania środków pieniężnych w kasie zgodnie z art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 oraz jakie koncepcyjne zmiany są potrzebne, żeby środki w kasie Agencji utrzymywać trwale na możliwie najniższym poziomie;
11. wzywa Agencję do pełnego wykonywania swych funkcji oraz do dalszej poprawy zarządzania finansowego, szczególnie w odniesieniu do wzrostu jej budżetu w latach 2009 i 2010;
Zasoby ludzkie
12. stwierdza z niepokojem, że Trybunał Obrachunkowy ponownie uznał, iż procedury naboru nie są zgodne w przepisami i nie gwarantują przejrzystości oraz braku dyskryminacji wobec kandydatów;
Poziom działalności
13. odnotowuje, że w czerwcu 2009 r. zarząd Agencji przyjął wieloletni plan na lata 2010 -2013, chociaż nie było to przewidziane w rozporządzeniu ustanawiającym Agencję; podkreśla znaczenie tego wieloletniego planu, który umożliwi Agencji lepsze planowanie działalności i ocenę związanego z nią ryzyka; zwraca się jednak do Agencji o jak najszybsze powiązanie programu pracy z prognozami finansowymi;
14. zachęca dyrektora do przedstawienia zarządowi danych dotyczących skutków podejmowanych działań;
15. zwraca się do Agencji o przedstawienie, w tabeli załączonej do przyszłego sprawozdania Trybunału Obrachunkowego, porównania celów zrealizowanych podczas omawianego roku, którego dotyczy absolutorium, oraz tych zrealizowanych w roku poprzednim, tak aby umożliwić organowi udzielającemu absolutorium lepszą ocenę wyników Agencji na przestrzeni dwóch lat;
16. zwraca uwagę, że w nadchodzących latach absolutorium z realizacji budżetu Agencji powinno w jeszcze większym stopniu opierać się na wynikach pracy Agencji w ciągu roku;
Przejrzystość
17. odnotowuje, że Agencja nie publikuje informacji o zarządzie na swoich stronach internetowych; dlatego zaleca, by dla zwiększenia przejrzystości umieścić na tych stronach spis członków zarządu zawierający pełne dane kontaktowe wszystkich członków zarządu;
Współpraca z państwami członkowskimi
18. stwierdza, że wykorzystanie i wykonanie budżetu zależy częściowo od udziału państw członkowskich; dlatego zachęca Agencję do pogłębienia dialogu z państwami członkowskimi w celu zwiększenia ich udziału;
19. zwraca się do Agencji, aby ulepszyła zarządzanie finansami w zakresie zwrotu kosztów zakontraktowanych przez państwa członkowskie, identyfikując wraz z państwami członkowskimi przyczyny wystąpienia problemu, co pozwoli na wspólne zastosowanie odpowiednich rozwiązań;
Audyt wewnętrzny
20. stwierdza, że z 23 zaleceń przedstawionych w wyniku wstępnego audytu przeprowadzonego w 2007 r. przez służbę audytu wewnętrznego, 4 odpowiednio i skutecznie zrealizowano, 15 jest w trakcie wdrażania, zaś w przypadku 4 zaleceń działania nie zostały jeszcze podjęte; podkreśla, że zalecenia uznane za bardzo ważne są związane z ukończeniem opisu stanowisk i wyznaczeniem celów dla pracowników Agencji, ze zwiększeniem bezpieczeństwa, z poprawą rejestru korespondencji, z udoskonaleniem procedury przyznawania subwencji oraz z zapewnieniem zgodności z postanowieniami rozporządzenia finansowego;
21. wyraża uznanie dla Agencji, że pod koniec 2008 r. zatrudniła koordynatora kontroli wewnętrznej/administratora ds. jakości; podkreśla, że to nowe stanowisko pomoże agencji w zapewnieniu lepiej usystematyzowanego, zgodnego z przepisami i spójnego podejścia do realizacji zaleceń służby audytu wewnętrznego;
22. jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r.(6) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
______
(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 38.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 349 z 25.11.2004, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(5) Dz.U. L 255 z 26.9.2009, s. 126.
(6) Teksty przyjęte, P7_TA(2010)0139 (zob. s. 241 niniejszego Dziennika Urzędowego).
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.252.211 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2010/548/UE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach Państw Członkowskich Unii Europejskiej za rok budżetowy 2008 |
Data aktu: | 05/05/2010 |
Data ogłoszenia: | 25/09/2010 |