(Dz.U.UE L z dnia 25 września 2010 r.)
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając końcowe roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Chemikaliów na rok budżetowy 2008,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(3) ustanawiające Europejską Agencję Chemikaliów, w szczególności jej art. 97,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0089/2010),
1. udziela Dyrektorowi Zarządzającemu Europejskiej Agencji Chemikaliów absolutorium z wykonania budżetu Agencji na rok budżetowy 2008;
2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Dyrektorowi Zarządzającemu Europejskiej Agencji Chemikaliów, Radzie, Komisji, Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Jerzy BUZEK | Klaus WELLE |
Przewodniczący | Sekretarz Generalny |
______
(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 33.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 5 maja 2010 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów na rok budżetowy 2008
PARLAMENT EUROPEJSKI,
– uwzględniając końcowe roczne sprawozdania finansowe Europejskiej Agencji Chemikaliów na rok budżetowy 2008,
– uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2008, wraz z odpowiedziami Agencji(1),
– uwzględniając zalecenie Rady z dnia 16 lutego 2010 r. (5827/2010 - C7-0061/2010),
– uwzględniając art. 276 Traktatu WE i art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 185,
– uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady(3) ustanawiające Europejską Agencję Chemikaliów, w szczególności jej art. 97,
– uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2343/2002 z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów określonych w artykule 185 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002(4), w szczególności jego art. 94,
– uwzględniając art. 77 Regulaminu i załącznik VI Regulaminu,
– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności (A7-0089/2010),
A. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy twierdzi, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdania finansowe za rok budżetowy 2008 są wiarygodne oraz że transakcje leżące u ich podstaw są legalne i prawidłowe,
B. mając na uwadze fakt, że rok 2008 był pierwszym rokiem operacyjnym Agencji,
1. odnotowuje, że Agencja w 2008 r. była finansowana z dotacji Wspólnoty w wysokości 62.200.000 EUR zgodnie z art. 185 ogólnego rozporządzenia finansowego, a w mniejszym stopniu z opłat uiszczanych przez przemysł z tytułu rejestracji substancji chemicznych zgodnie z rozporządzeniem REACH (rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) oraz utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów);
Osiągnięcia
2. uważa, że Agencja odgrywa rolę, której Komisja nie jest w stanie się podjąć, że Agencja w zupełności respektuje priorytety strategiczne Unii oraz że jej działania uzupełniają działania innych agencji;
3. odnotowuje uwagi zawarte w ocenie zewnętrznej zdecentralizowanych agencji UE, zleconej przez Komisję w 2009 r., z której wynika, że cele i działania wieloletniego programu prac są zgodne z mandatem Agencji oraz że wyniki przez nią osiągnięte są przydatne, wysokiej jakości i dostarczane na czas;
4. podkreśla jednak, że w interesie Agencji leży wprowadzenie procedur uzyskiwania informacji zwrotnych oraz rozwój ukierunkowania na klienta;
5. wyraża swe zadowolenie z pierwszego pomyślnego roku prowadzenia działalności Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA), gdyż w 2007 r. to Komisja (DG ds. Przedsiębiorstw i Przemysłu) była odpowiedzialna za zarządzanie budżetowe Agencji; podkreśla zwłaszcza, że sprawne i szybkie utworzenie Agencji jest głównie wynikiem skutecznego wsparcia udzielonego przez dyrekcję generalną, od której zależy, wymiany doświadczeń z innymi podobnymi agencjami oraz udzielenia znacznego wsparcia przez goszczący kraj;
6. przyjmuje do wiadomości, że w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006, ustanawiającym Agencję jest mowa o konieczności jego przeglądu z częstotliwością co 10 lat;
Zarządzanie budżetem i finansami
7. przyjmuje do wiadomości stwierdzone przez Trybunał Obrachunkowy opóźnienia w działaniach operacyjnych, spowodowane trudnościami we wprowadzaniu systemu IT oraz brakiem wykwalifikowanego personelu; stwierdza w szczególności, że 41 % środków na zobowiązania w obszarze działań operacyjnych zostało przeniesionych, a 37,5 % anulowanych; podkreśla, że powyższa sytuacja stanowi naruszenie zasady jednoroczności i świadczy o uchybieniach w zakresie planowania działań Agencji; wzywa w związku z tym Agencję do podjęcia działań mających na celu poprawę planowania oraz monitorowania zasobów;
8. zwraca się również do Agencji o poprawę procedur w zakresie monitorowania wykorzystania środków; odnotowuje w tej kwestii stwierdzenie Trybunału Obrachunkowego, iż w przypadku dużej liczby transakcji, których łączna kwota wyniosła ponad 400.000 EUR, wydatki nie były pokryte ze środków na zobowiązania budżetowe i dlatego zostały uznane za nieprawidłowe; przyjmuje jednakże do wiadomości odpowiedź Agencji, która zapewnia, iż w 2009 r. przewidziano odpowiedni personel oraz dokonano przeglądu i konsolidacji procedur finansowych oraz kontroli wewnętrznej;
9. przyjmuje do wiadomości, że w 2008 r. Agencja zaksięgowała dochody z odsetek w wysokości 643.007,40 EUR; ze sprawozdania finansowego i wysokości odsetek wnioskuje, że Agencja stale dysponuje niezwykle wysoką kwotą środków pieniężnych w kasie; przyjmuje do wiadomości, że na dzień 31 grudnia 2008 r. środki pieniężne w kasie Agencji wynosiły 18.747.210,75 EUR; zwraca się do Komisji o sprawdzenie, jakie są możliwości pełnej realizacji ukierunkowanego na potrzeby zagospodarowania środków pieniężnych w kasie zgodnie z art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2343/2002 oraz jakie koncepcyjne zmiany są potrzebne, by środki w kasie Agencji utrzymywać trwale na jak najniższym poziomie;
Zasoby ludzkie
10. odnotowuje, że w pierwszym roku samodzielnego funkcjonowania Agencji ogólna liczba stanowisk w planie zatrudnienia wzrosła więcej niż dwukrotnie; z radością przyjmuje fakt, że pod koniec roku Agencja wykonała 95 % swego planu zatrudnienia; ponownie apeluje w związku z tym o potrzebę uważnego wdrażania procedury naboru pracowników;
11. ubolewa, iż Trybunał Obrachunkowy stwierdził uchybienia w dokumentach podsumowujących, dotyczących prac komisji selekcyjnych; odnotowuje również stwierdzenie Trybunału, który w związku z 14 procedurami rekrutacyjnymi podkreśla, że niezależność członków komisji selekcyjnych (to znaczy pracowników czasowych, podlegających dyrektorowi) nie została zagwarantowana, ponieważ dyrektor Agencji przewodniczył tym komisjom; gratuluje jednakże Agencji podjętej decyzji o nieuczestniczeniu dyrektora w przyszłych pracach komisji selekcyjnych;
12. jest świadomy, iż duża rotacja na kluczowych stanowiskach w Agencji stanowi ryzyko dla ciągłości prac; w związku z tym wzywa Agencję do wprowadzenia jasno określonej procedury przejęcia obowiązków, tak aby zapewnić płynne przekazanie funkcji oraz spójny transfer odnośnych działań, dokumentacji lub procedur;
Audyt wewnętrzny
13. uznaje, że rok 2008 był pierwszym rokiem działania służby audytu wewnętrznego (Internal Audit Service (IAS)) w Agencji i że ocena ryzyka została przeprowadzona w lipcu 2008 r. w celu określenia priorytetów audytu oraz opracowania planu audytu IAS na następne trzy lata;
14. zauważa, że IAS wydał 12 zaleceń, z których cztery, dotyczące ciągłości prac oraz procedur rekrutacyjnych Agencji, zostały ocenione jako "bardzo ważne"; uznaje że większość tych zaleceń została już wykonana w 2008 r. oraz że pozostałe działania zostały zakończone do dnia 31 grudnia 2009 r.
15. jeżeli chodzi o inne uwagi towarzyszące decyzji o udzieleniu absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 5 maja 2010 r.(5) w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
______
(1) Dz.U. C 304 z 15.12.2009, s. 33.
(2) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(3) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.
(4) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 72.
(5) Teksty przyjęte, P6_TA(2010)0139 (zob. s. 241 niniejszego Dziennika Urzędowego).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.252.146 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2010/520/UE w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Agencji Chemikaliów za rok budżetowy 2008 |
Data aktu: | 05/05/2010 |
Data ogłoszenia: | 25/09/2010 |