Rozporządzenie 832/2010 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1828/2006 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 832/2010
z dnia 17 września 2010 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1828/2006 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999(1), w szczególności jego art. 44, art. 66 ust. 3 i art. 76 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1783/1999(2), w szczególności jego art. 7 ust. 2 akapit drugi,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (WE) nr 1083/2006, zmienionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 539/2010(3), uproszczono i objaśniono niektóre wymogi dotyczące dużych projektów, instrumentów inżynierii finansowej oraz sprawozdań z postępu finansowego programów operacyjnych. Należy zatem dostosować przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006(4) do rozporządzenia (WE) nr 1083/2006 w zmienionym brzmieniu.

(2) W rozporządzeniu (WE) nr 1080/2006, zmienionym rozporządzeniem (UE) nr 437/2010(5) przewidziano kwalifikowalność działań w zakresie mieszkalnictwa na rzecz społeczności zmarginalizowanych. Należy zatem dostosować przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1828/2006 do rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 w zmienionym brzmieniu.

(3) Konieczne jest wyjaśnienie, że wprowadzenie inżynierii finansowej obejmuje także fundusze lub inne programy zachęt dotyczących efektywności energetycznej i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w budynkach, łącznie z budownictwem już istniejącym.

(4) Należy określić warunki kwalifikowalności działań w zakresie mieszkalnictwa na rzecz społeczności zmarginalizowanych w kontekście zintegrowanego podejścia, ze szczególnym uwzględnieniem środków przeciwdziałania segregacji.

(5) Aby ułatwić dostarczanie danych przez państwa członkowskie i przetwarzanie danych przez Komisję, konieczne jest uproszczenie wymogów dotyczących informacji finansowych, jakie należy zamieścić w rocznych i końcowych sprawozdaniach z realizacji programu operacyjnego.

(6) Wartość graniczna, powyżej której projekty uznaje się za duże projekty, została zwiększona do 50 mln EUR. Aby zapewnić odpowiednie monitorowanie projektów w zakresie ochrony środowiska o całkowitych kosztach inwestycyjnych w wysokości od 25 do 50 mln EUR, należy wprowadzić obowiązek zamieszczania informacji o tych projektach w rocznych i końcowych sprawozdaniach z realizacji programu operacyjnego.

(7) Rozporządzenie (WE) nr 1083/2006 umożliwia obecnie, by duży projekt zawierał się w ramach więcej niż jednego programu operacyjnego. Konieczne jest zatem zaktualizowanie rodzaju ustrukturyzowanych danych, jakie należy dostarczyć dla dużych projektów oraz zaktualizowanie formularzy wniosków o wsparcie dla dużych projektów.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1828/2006.

(9) Ze względu na spójność właściwe jest, by zmiany rozporządzenia (WE) nr 1828/2006 miały zastosowanie od tej samej daty, co rozporządzenie (UE) nr 539/2010 i rozporządzenie (UE) nr 437/2010.

(10) Trzeba, by wszystkie korzyści wynikające dla beneficjentów z rozporządzenia (UE) nr 239/2010 i rozporządzenia (UE) nr 437/2010 znalazły zastosowanie jak najszybciej. Dlatego też niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu koordynującego fundusze,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 1828/2006 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 43 wprowadza się następujące zmiany:

a) ustęp 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Artykuły 43-46 mają zastosowanie do instrumentów inżynierii finansowej w formie operacji, które sprawiają, że inwestycje podlegają refundacji, lub które oferują gwarancje dla inwestycji podlegających refundacji, w:

a) przedsiębiorstwach, przede wszystkim małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP), łącznie z mikroprzedsiębiorstwami, zgodnie z definicją określoną w zaleceniu Komisji 2003/361/EC(*) obowiązującym od dnia 1 stycznia 2005 r.;

b) partnerstwach publiczno-prywatnych lub innych projektach miejskich objętych zintegrowanymi planami zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich, w przypadku funduszy na rzecz rozwoju obszarów miejskich;

c) funduszach i innych programach zachęt dotyczących efektywności energetycznej i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w budynkach, łącznie z budownictwem już istniejącym.

______

(*) Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36."

b) ustęp 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Przedsiębiorstwa, partnerstwa publiczno-prywatne i inne projekty objęte zintegrowanym planem na rzecz zrównoważonego rozwoju obszarów miejskich, jak również działania na rzecz efektywności energetycznej i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w budynkach, łącznie z budownictwem już istniejącym, które otrzymują pomoc z instrumentów inżynierii finansowej, mogą również otrzymać dotację lub inną formę pomocy z programu operacyjnego."

2) w art. 44 ust. 1 wprowadza się następujące zmiany:

a) litera a) otrzymuje brzmienie:

"a) w odniesieniu do instrumentów inżynierii finansowej wspierających przedsiębiorstwa, przede wszystkim MŚP, łącznie z mikroprzedsiębiorstwami, wnioski z oceny luk istniejących pomiędzy podażą takich instrumentów a zapotrzebowaniem na nie;";

b) dodaje się lit. c) w brzmieniu:

"c) w odniesieniu do funduszy lub innych programów zachęt dotyczących efektywności energetycznej i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w budynkach, łącznie z budownictwem już istniejącym, odpowiednie unijne i krajowe ramy prawne oraz odpowiednie strategie krajowe.";

3) w art. 45 wprowadza się następujące zmiany:

a) tytuł otrzymuje brzmienie:

"Dodatkowe przepisy mające zastosowanie do instrumentów inżynierii finansowej dla przedsiębiorstw";

b) akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Instrumenty inżynierii finansowej dla przedsiębiorstw, o których mowa w art. 43 ust. 1 lit. a) inwestują tylko w przedsiębiorstwa na etapie ich powstawania, wczesnej działalności, włącznie z kapitałem zalążkowym, lub przy ich rozbudowie, i tylko w działania, które osoby zarządzające instrumentami inżynierii finansowej oceniają jako potencjalnie gospodarczo rentowne.";

4) w art. 47 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Uwzględniając art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1080/2006, wydatki na działania w zakresie mieszkalnictwa na rzecz społeczności zmarginalizowanych są kwalifikowalne jedynie, jeśli spełnione są następujące warunki:

a) inwestycje w takie budynki mieszkalne są częścią integralnego podejścia, a wsparcie dla działań w zakresie mieszkalnictwa na rzecz społeczności zmarginalizowanych udzielane jest obok innych rodzajów działań, łącznie z działaniami w dziedzinie edukacji, ochrony zdrowia, włączenia społecznego i zatrudnienia;

b) fizyczna lokalizacja takich budynków mieszkalnych zapewnia przestrzenną integrację tych społeczności z ogółem społeczeństwa i nie przyczynia się do segregacji, izolacji i wyłączenia.";

5) w załączniku XVIII wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia;

6) załączniki XX, XXI i XXII zastępuje się tekstem określonym w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 25 czerwca 2010 r.

Jednakże art. 1 pkt 4 stosuje się ze skutkiem od dnia 18 czerwca 2010 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 września 2010 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 25

(2) Dz.U. L 210 z 31.7.2006, s. 1.

(3) Dz.U. L 158 z 24.6.2010, s. 1.

(4) Dz.U. L 371 z 27.12.2006, s. 1.

(5) Dz.U. L 132 z 29.5.2010, s. 1.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku XVIII wprowadza się następujące zmiany:

1) pkt 2.1.2 otrzymuje brzmienie:

"2.1.2. Informacje finansowe (wszystkie informacje finansowe powinny być wyrażone w euro)

Finansowanie ogółem programu operacyjnego

(unijne i krajowe)

Podstawa do obliczenia wkładu unijnego

(koszty publiczne lub całkowite)

Całkowita kwota kwalifikowanych wydatków poniesionych przez beneficjenta(1) Odpowiadający wkład publiczny(1) Wskaźnik wykonania

W %

a b c d e = c/a jeżeli

T lub e = d/a

jeżeli P

Oś priorytetowa 1 nd. nd.
Wskazać fundusz
- w tym wydatki związane z zakresem interwencji EFS(2)
- w tym wydatki związane z zakresem interwencji EFRR(2)
- Wydatki dla regionów nieotrzymujących wsparcia przejściowego(3)
- Wydatki dla regionów otrzymujących wsparcie przejściowe(3)
Oś priorytetowa 2 nd. nd.
Wskazać fundusz
- w tym wydatki związane z zakresem interwencji EFS
- w tym wydatki związane z zakresem interwencji EFRR
- Wydatki dla regionów nieotrzymujących wsparcia przejściowego
- Wydatki dla regionów otrzymujących wsparcie przejściowe
Oś priorytetowa ... nd. nd.
Wskazać fundusz
- w tym wydatki związane z zakresem interwencji EFS
- w tym wydatki związane z zakresem interwencji EFRR
- Wydatki dla regionów nieotrzymujących wsparcia przejściowego
- Wydatki dla regionów otrzymujących wsparcie przejściowe
Suma całkowita:
(1) Dane liczbowe w ujęciu kumulatywnym.

(2) Pole to jest wypełniane jedynie w przypadku sprawozdania końcowego z realizacji, jeżeli program operacyjny jest współfinansowany z EFRR lub z EFS, w przypadku gdy skorzystano z możliwości określonej w art. 34 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1083/2006.

(3) Pole to jest wypełniane jedynie w przypadku sprawozdania końcowego z realizacji, jeżeli program operacyjny obejmuje wsparcie dla regionów objętych i nieobjętych wsparciem przejściowym.

Dla programów operacyjnych otrzymujących wkład z EFRR w ramach szczególnej alokacji dla regionów najbardziej oddalonych: podział wydatków pomiędzy koszty operacyjne a inwestycje w infrastrukturę."

2) dodaje się pkt 5a w brzmieniu:

"5a. PROGRAMY EFRR/FS: PROJEKTY W ZAKRESIE OCHRONY ŚRODOWISKA O CAŁKOWITYCH KOSZTACH INWESTYCYJNYCH RÓWNYCH 25 MLN EUR LUB WYŻSZYCH LECZ NIEPRZEKRACZAJĄCYCH 50 MLN EUR (W STOSOWNYCH PRZYPADKACH)

Dla bieżących projektów:

- Postępy we wdrażaniu poszczególnych etapów projektu.

- Postępy w finansowaniu projektów.

Dla ukończonych projektów:

- Wykaz ukończonych projektów, łącznie z datą ukończenia projektu, całkowite ostateczne koszty inwestycyjne, łącznie ze źródłami finansowania, oraz kluczowe wskaźniki produktu i rezultatu, w stosownych przypadkach łącznie ze wskaźnikami podstawowymi."

ZAŁĄCZNIK  II

"ZAŁĄCZNIK XX

DANE DOTYCZĄCE DUŻYCH PROJEKTÓW DO WPROWADZENIA W POSTACI KODÓW

Główne informacje na temat dużego projektu Formularz wniosku - inwestycje w infrastrukturę Formularz wniosku - inwestycje produkcyjne Rodzaj danych
Nazwa projektu B.1.1 B.1.1 Tekst
Nazwa przedsiębiorstwa nd. B.1.2 Tekst
MŚP nd. B.1.3 TAK/NIE
Kryterium priorytetowego obszaru tematycznego B.2.1 B.2.1 Kod(y)
Kryterium formy finansowania B.2.2 B.2.2 Kod
Kryterium obszaru B.2.3 B.2.3 Kod
Kryterium rodzaju działalności gospodarczej B.2.4 B.2.4 Kod(y)
Kod NACE B.2.4.1 B.2.4.1 Kod(y)
Rodzaj inwestycji nd. B.2.4.2 Kod
Kryterium(-a) lokalizacji B.2.5 B.2.5 Kod(y)
Fundusz(e) B.3.4 B.3.3 EFRR/FS
Oś priorytetowa lub osie priorytetowe B.3.4 B.3.4 Tekst
PPP B.4.2.d nd. TAK/NIE
Etap budowy - data rozpoczęcia D.1.8A D.1.5A Data
Etap budowy - data ukończenia D.1.8B D.1.5B Data
Okres odniesienia E.1.2.1 E.1.2.1 Lata
Finansowa stopa dyskontowa E.1.2.2 E.1.2.2 %
Całkowity koszt inwestycji E.1.2.3 E.1.2.3 EUR
Całkowity koszt inwestycji (wartość zaktualizowana) E.1.2.4 nd. EUR
Wartość rezydualna E.1.2.5 nd. EUR
Wartość rezydualna (wartość zaktualizowana) E.1.2.6 nd. EUR
Dochody (wartość zaktualizowana) E.1.2.7 nd. EUR
Koszty operacyjne (wartość zaktualizowana) E.1.2.8 nd. EUR
Dochód netto (wartość zaktualizowana) E.1.2.9 nd. EUR
Wydatki kwalifikowalne (wartość zaktualizowana) E.1.2.10 nd. EUR
Oczekiwany wzrost rocznych obrotów nd. E.1.2.4 EUR
% zmiany obrotów wyrażonych w podziale na 1 pracownika nd. E.1.2.5 %
Finansowa stopa zwrotu (bez dotacji unijnej) E.1.3.1A E.1.3.1A %
Finansowa stopa zwrotu (z dotacją unijną) E.1.3.1B E.1.3.1B %
Finansowa zaktualizowana wartość netto (bez dotacji unijnej) E.1.3.2A E.1.3.2A EUR
Finansowa zaktualizowana wartość netto (z dotacją unijną) E.1.3.2B E.1.3.2B EUR
Koszty kwalifikowalne H.1.12C H.1.10C EUR
Kwota wskazana w decyzji H.2.1.3 H.2.1.1 EUR
Dotacja unijna H.2.1.5 H.2.1.3 EUR
Poświadczone dotychczas wydatki Łączna kwota w EUR

Kwota w każdym programie operacyjnym w EUR

H.2.3 H.2.3 EUR
Koszty i korzyści gospodarcze E.2.2 E.2.2 Tekst/EUR
Społeczna stopa dyskontowa E.2.3.1 E.2.3.1 %
Ekonomiczna stopa zwrotu E.2.3.2 E.2.3.2 %
Ekonomiczna zaktualizowana wartość netto E.2.3.3 E.2.3.3 EUR
Wskaźnik korzyści i kosztów E.2.3.4 E.2.3.4 Liczba
Bezpośrednio utworzona liczba miejsc pracy podczas etapu realizacji E.2.4.1A E.2.4 a) 1A Liczba
Średni czas trwania zatrudnienia bezpośrednio utworzonego podczas etapu realizacji E.2.4.1B E.2.4 a) 1B Miesiące/na czas nieokreślony
Bezpośrednio utworzona liczba miejsc pracy podczas etapu operacyjnego E.2.4.2A E.2.4 a) 2A Liczba
Średni czas trwania zatrudnienia bezpośrednio utworzonego podczas etapu operacyjnego E.2.4.2B E.2.4 a) 2B Miesiące/na czas nieokreślony
Pośrednio utworzona liczba miejsc pracy podczas etapu operacyjnego nd. E.2.4 a) 4A Liczba
Wpływ na zatrudnienie w wymiarze międzyregionalnym nd. E.2.4 c) neg/neut/poz
Kategoria przedsięwzięcia - ocena oddziaływania na środowisko F.3.2.1 F.3.2.1 I/II/nieobjęte
Ocena oddziaływania na środowisko przeprowadzona w przypadku kategorii II F.3.2.3 F.3.2.3 TAK/NIE
% kosztów skompensowania negatywnego oddziaływania na środowisko F.6 F.6 %
Inne źródła unijne (EBI/EFI) I.1.3 I.1.3 TAK/NIE
Udział inicjatywy JASPERS I.4.1 I.4.1 TAK/NIE
Główne wskaźniki (proszę wybrać odpowiedni główny wskaźnik z rozwijanego menu w systemie elektronicznym) B.4.2B nd. Liczba

ZAŁĄCZNIK XXI

grafika

ZAŁĄCZNIK XXII

grafika

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.248.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 832/2010 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1828/2006 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności oraz rozporządzenia (WE) nr 1080/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
Data aktu: 17/09/2010
Data ogłoszenia: 22/09/2010
Data wejścia w życie: 23/09/2010, 18/06/2010, 25/06/2010