Rozporządzenie 756/2010 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załączników IV i V

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 756/2010
z dnia 24 sierpnia 2010 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załączników IV i V
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniające dyrektywę 79/117/EWG(1), w szczególności jego art. 7 ust. 4 lit. a) i art. 7 ust. 5 oraz art. 14,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 850/2004 wdraża do prawa Unii zobowiązania Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych (zwanej dalej "Konwencją") zatwierdzonej decyzją Rady 2006/507/WE z dnia 14 października 2004 r. dotyczącą zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Konwencji sztokholmskiej w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych(2) oraz zobowiązania Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych (zwanego dalej "Protokołem") zatwierdzonego decyzją Rady 2004/259/WE z dnia 19 lutego 2004 r. dotyczącą zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczenia powietrza na dalekie odległości dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych(3).

(2) Po otrzymaniu od Unii Europejskiej i jej państw członkowskich oraz Norwegii i Meksyku nazw wskazanych przez nie substancji Komitet ds. Przeglądu Trwałych Zanieczyszczeń Organicznych, ustanowiony na mocy Konwencji, zakończył pracę nad dziewięcioma proponowanymi substancjami, w odniesieniu do których stwierdzono, że spełniają kryteria określone w Konwencji. Na czwartym posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji w dniach 4-8 maja 2009 r. (zwanym dalej "COP4") uzgodniono, że wszystkie dziewięć substancji zostanie dodanych do załączników do Konwencji.

(3) Należy zmienić załączniki IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004, aby uwzględnić nowe substancje włączone podczas COP4.

(4) Podczas COP4 zdecydowano o włączeniu chlordekonu, heksabromobifenylu i heksachlorocykloheksanu łącznie z lindanem do załącznika A (eliminacja) do Konwencji. Substancje te są już uwzględnione w załącznikach IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004, ponieważ są one wymienione w Protokole.

(5) Podczas COP4 zdecydowano o włączeniu pentachlorobenzenu do załącznika A (eliminacja) do Konwencji. Pentachlorobenzen należy zatem włączyć do załączników IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004, zaznaczając odpowiednie maksymalne dopuszczalne stężenia, które określono, stosując metodę ustanawiania dopuszczalnych wartości dla trwałych zanieczyszczeń organicznych (zwanych dalej "POP") z rozporządzenia Rady (WE) nr 1195/2006 z dnia 18 lipca 2006 r. zmieniającego załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych(4) i z rozporządzenia Rady (WE) nr 172/2007 z dnia 16 lutego 2007 r. zmieniającego załącznik V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych(5). Te tymczasowe wartości maksymalnego dopuszczalnego stężenia powinny podlegać przeglądowi w świetle wyników badania nad wdrożeniem przepisów rozporządzenia (WE) nr 850/2004 związanych z odpadami, które to badanie ma być przeprowadzone w imieniu Komisji.

(6) Podczas COP4 zdecydowano o włączeniu kwasu perfluorooktanosulfonowego i jego pochodnych (zwanych dalej "PFOS") do załącznika B (ograniczenie) do Konwencji z kilkoma wyjątkami dla określonych zastosowań. Stosowanie PFOS jest obecnie dozwolone dla określonych zastosowań. Ze względu na długi okres przydatności wyrobów zawierających PFOS będą one jeszcze przez kilka lat wchodzić w skład odpadów, chociaż ich ilość będzie maleć. Mogą pojawić się praktyczne problemy ze wskazaniem niektórych materiałów zawierających PFOS w określonym strumieniu odpadów. Dane dotyczące ilości i stężenia PFOS w wyrobach i odpadach są w dalszym ciągu niewystarczające. Przedłużenie zawartego w rozporządzeniu (WE) nr 850/2004 zobowiązania do niszczenia lub nieodwracalnego przekształcenia zawartości trwałego zanieczyszczenia organicznego w odniesieniu do PFOS w odpadach, w których stężenie przekracza wartości dopuszczalne zawarte w załączniku IV, może mieć wpływ na istniejące systemy recyklingu, co z kolei może podważyć inny priorytet środowiskowy, jakim jest zapewnienie zrównoważonego wykorzystania zasobów. W świetle powyższego PFOS umieszcza się w załącznikach IV i V bez wskazywania dopuszczalnych wartości stężenia.

(7) Podczas COP4 zdecydowano o włączeniu eteru tetrabromodifenylu, eteru pentabromodifenylu, eteru heksabromodifenylu i eteru heptabromodifenylu, zwanych dalej "polibromowanymi eterami difenylowymi", do załącznika A (eliminacja) do Konwencji. Wprowadzanie do obrotu i stosowanie eteru pentabromodifenylu i eteru oktabromodifenylu zostało ograniczone w Unii na mocy załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów(6) z najwyższym dopuszczalnym poziomem stężenia 0,1 % wagowo. Eter pentabromodifenylu, eter heksabromodifenylu, eter heptabromodifenylu i eter tetrabromodifenylu nie są obecnie wprowadzane do obrotu w Unii, ponieważ jest to ograniczone przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 552/2009 z dnia 22 czerwca 2009 r. zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) w odniesieniu do załącznika XVII(7) i przepisami dyrektywy 2002/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 stycznia 2003 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym(8). Jednakże ze względu na długi okres przydatności produktów zawierających wymienione polibromowane etery difenylowe wycofane z użycia produkty zawierające wymienione substancje będą jeszcze przez kilka lat wchodzić w skład strumienia odpadów. Biorąc pod uwagę praktyczne problemy ze wskazaniem materiałów zawierających polibromowane etery difenylowe w mieszanej frakcji odpadów oraz obecny brak wyczerpujących danych naukowych na temat ilości i poziomu stężenia polibromowanych eterów difenylowych w wyrobach i odpadach, przedłużenie zobowiązania do niszczenia i nieodwracalnego przekształcenia zawartości trwałego zanieczyszczenia organicznego w odniesieniu do tych nowych substancji w odpadach, w których stężenie przekracza wartości dopuszczalne zawarte w załączniku IV, może zagrażać istniejącym systemom recyklingu, a tym samym utrudniać zrównoważone wykorzystanie zasobów. Istnienie tego problemu uznano podczas COP4 i uzgodniono specjalne wyłączenia dla stałego recyklingu odpadów, które zawierają wymienione polibromowane etery difenylowe, nawet jeżeli może to prowadzić do recyklingu trwałych zanieczyszczeń organicznych. Wyjątki te należy zatem odzwierciedlić w rozporządzeniu (WE) nr 850/2004.

(8) Aby uniknąć zakłóceń na rynku wewnętrznym, w Unii potrzebne są jednolite wartości maksymalnego dopuszczalnego stężenia. W załącznikach IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 ustanowiono, na podstawie dostępnych danych i na zasadzie ostrożnościowej, tymczasowe wartości maksymalnego dopuszczalnego stężenia pentachlorobenzenu.

(9) W świetle braku wyczerpujących informacji naukowych na temat ilości i stężenia w wyrobach i odpadach, a także scenariuszy narażenia, na tym etapie nie wyznacza się w załącznikach IV i V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 wartości maksymalnego dopuszczalnego stężenia dla PFOS i polibromowanych eterów difenylowych. Do czasu aż dostępne będą dalsze informacje oraz dokonania przez Komisję przeglądu, maksymalny dopuszczalny poziom stężenia dla dziewięciu substancji będących trwałymi zanieczyszczeniami organicznymi będzie proponowany zgodnie z celami rozporządzenia w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych.

(10) Zgodnie z art. 22 Konwencji zmiany do załączników A, B i C do Konwencji wchodzą w życie w terminie jednego roku od daty przekazania zmiany przez depozytariusza, co przypada w dniu 26 sierpnia 2010 r. Ze względu na spójność niniejsze rozporządzenie powinno zatem stosować się, począwszy od tej samej daty.

(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy dyrektywy Rady 75/442/EWG(9). Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1.
Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 zastępuje się załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.
2.
W załączniku V do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie z dniem jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 26 sierpnia 2010 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 sierpnia 2010 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 7.

(2) Dz.U. L 209 z 31.7.2006, s. 1.

(3) Dz.U. L 81 z 19.3.2004, s. 35.

(4) Dz.U. L 217 z 8.8.2006, s. 1.

(5) Dz.U. L 55 z 23.2.2007, s. 1.

(6) Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1.

(7) Dz.U. L 164 z 26.6.2009, s. 7.

(8) Dz.U. L 37 z 13.2.2003, s. 19.

(9) Dz.U. L 194 z 25.7.1975, s. 39.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

"ZAŁĄCZNIK IV

Wykaz substancji objętych przepisami dotyczącymi gospodarowania odpadami określonymi w art. 7

Substancja Nr CAS Nr WE Dopuszczalna wartość stężenia, o której mowa w art. 7 ust. 4 lit. a)
Eter tetrabromodifenylu C12H6Br4O
Eter pentabromodifenylu C12H5Br
Eter heksabromodifenylu C12H4Br6O
Eter heptabromodifenylu C12H3Br7O
Kwas perfluorookatnosulfonowy i jego pochodne (PFOS) C8F17SO2X (X = OH, sole metali (O-M+), halogenek, amid i inne pochodne, w tym polimery)
Polichlorowane dibenzo-p-dioksyny i dibenzofurany (PCDD/PCDF) 15 μg/kg(1)
DDT (1,1,1-trichloro-2,2-bis(4-chlorofenylo)etan) 50-29-3 200-024-3 50 mg/kg
Chlordan 57-74-9 200-349-0 50 mg/kg
Heksachlorocykloheksan, łącznie z lindanem 58-89-9

319-84-6

319-85-7

608-73-1

210-168-9

200-401-2

206-270-8

206-271-3

50 mg/kg
Dieldryna 60-57-1 200-484-5 50 mg/kg
Endryna 72-20-8 200-775-7 50 mg/kg
Heptachlor 76-44-8 200-962-3 50 mg/kg
Heksachlorobenzen 118-74-1 200-273-9 50 mg/kg
Chlordekon 143-50-0 205-601-3 50 mg/kg
Aldryna 309-00-2 206-215-8 50 mg/kg
Pentachlorobenzen 608-93-5 210-172-5 50 mg/kg
Polichlorowane bifenyle (PCB) 1336-36-3 i inne 215-648-1 50 mg/kg(2)
Mireks 2385-85-5 219-196-6 50 mg/kg
Toksafen 8001-35-2 232-283-3 50 mg/kg
Heksabromobifenyl 36355-01-8 252-994-2 50 mg/kg
(1) Dopuszczalną wartość oblicza się dla PCDD oraz PCDF zgodnie z następującymi współczynnikami toksyczności (TEFs):
PCDD TEF
2,3,7,8-TeCDD 1
1,2,3,7,8-PeCDD 1
1,2,3,4,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDD 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDD 0,01
OCDD 0,0003
PCDF TEF
2,3,7,8-TeCDF 0,1
1,2,3,7,8-PeCDF 0,03
2,3,4,7,8-PeCDF 0,3
1,2,3,4,7,8-HxCDF 0,1
PCDD TEF
1,2,3,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDF 0,1
2,3,4,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDF 0,01
1,2,3,4,7,8,9-HpCDF 0,01
OCDF 0,0003
(2) Tam gdzie to stosowne, wykorzystuje się metodę obliczeniową określoną w europejskich normach EN 12766-1 i EN 12766-2."

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku V część 2 do rozporządzenia (WE) nr 850/2004 tabela otrzymuje brzmienie:
"Odpady sklasyfikowane w decyzji 2000/532/WE Maksymalne dopuszczalne wartości stężenia substancji wymienionych w załączniku IV(1) Działanie
10 ODPADY Z PROCESÓW TERMICZNYCH Aldryna: 5 000 mg/kg;

Chlordan: 5 000 mg/kg;

Chlordekon:

5 000 mg/kg;

DDT (1,1,1-trichloro-2,2-bis(4-chlorofenylo) etan): 5 000 mg/kg;

Dieldryna: 5 000 mg/kg;

Endryna: 5 000 mg/kg;

Eter heptabromodifenylu (C12H5Br7O);

Heptachlor: 5 000 mg/kg;

Heksabromobifenyl: 5 000 mg/kg;

Eter heksabromodifenylu (C12H5Br6O);

Heksachlorobenzen: 5 000 mg/kg;

Heksachlorocykloheksan, łącznie z lindanem:

5 000 mg/kg;

Mireks: 5 000 mg/kg;

Eter pentabromodifenylu (C12H5Br);

Pentachlorobenzen: 5 000 mg/kg;

Kwas perfluorookatnosulfonowy i jego pochodne (PFOS)

(C8F17SO2X)

(X = OH, sole metali (O-M+), halogenek, amid i inne pochodne, w tym polimery);

Polichlorowane bifenyle (PCB)(5): 50 mg/kg;

Polichlorowane dibenzo-p-dioksyny

i dibenzofurany (PCDD/PCDF)(6): 5 mg/kg;

Eter tetrabromodifenylu (C12H5Br4O);

Toksafen: 5 000 mg/kg;

Stałe składowanie jest dozwolone wyłącznie po spełnieniu następujących warunków:

1) składowanie ma miejsce w jednym z następujących miejsc:

- bezpiecznym, głębokim,

podziemnym magazynie zbudowanym w twardej skale,

- kopalniach soli,

- składowisku odpadów niebezpiecznych (pod warunkiem że odpady zostały zestalone lub, tam gdzie to technicznie możliwe, częściowo zestabilizowane, zgodnie z wymogami klasyfikacji odpadów podanymi w podrozdziale 1903 decyzji 2000/532/WE;

2) przestrzega się przepisów dyrektywy Rady 1999/31/WE(3) i decyzji Rady 2003/33/WE(4);

3) zostało udowodnione, że wybrane działanie jest bardziej korzystne dla środowiska.

10 01 Odpady z elektrowni i innych zakładów energetycznego spalania paliw (z wyłączeniem grupy 19)
10 01 14*(2) Popioły paleniskowe, żużle i pyły z kotłów z procesów współspalania zawierające substancje niebezpieczne
10 01 16* Popioły lotne z procesów współspalania zawierające substancje niebezpieczne
10 02 Odpady z hutnictwa żelaza i stali
10 02 07 * Osady stałe z oczyszczania gazów zawierające substancje niebezpieczne
10 03 Odpady z hutnictwa aluminium
10 03 04* Żużle z produkcji pierwotnej
10 03 08* Słone żużle z produkcji wtórnej
10 03 09* Czarne kożuchy żużlowe z produkcji wtórnej
10 03 19* Pył z gazów spalinowych zawierający substancje niebezpieczne
10 03 21* Inne cząstki i pyły (łącznie z pyłami z młynów kulowych) zawierające substancje niebezpieczne
10 03 29* Odpady z przetwarzania słonych żużli i czarnych kożuchów żużlowych zawierające substancje niebezpieczne
10 04 Odpady z hutnictwa ołowiu
10 04 01* Żużle z produkcji pierwotnej i wtórnej
10 04 02* Kożuchy żużlowe i zgary z produkcji pierwotnej i wtórnej
10 04 04* Pyły z gazów spalino-wych
10 04 05* Inne cząstki i pyły
10 04 06* Odpady stałe z oczyszczania gazów
10 05 Odpady z hutnictwa cynku
10 05 03* Pyły z gazów spalinowych
10 05 05* Odpady stałe z oczyszczania gazów
10 06 Odpady z hutnictwa miedzi
10 06 03* Pyły z gazów spalinowych
10 06 06* Odpady stałe z oczyszczania gazów
10 08 Odpady z hutnictwa pozostałych metali nieżelaznych
10 08 08* Słone żużle z produkcji pierwotnej i wtórnej
10 08 15* Pył z gazów spalinowych zawierający substancje niebezpieczne
10 09 Odpady z odlewnictwa żelaza
10 09 09* Pył z gazów spalinowych zawierający substancje niebezpieczne
16 ODPADY NIEUJĘTE W INNYCH GRUPACH W WYKAZIE
16 11 Zużyte wykładziny i materiały ogniotrwałe
16 11 01* Wykładziny węglowe i materiały ogniotrwałe z procesów hutniczych zawierające substancje niebezpieczne
16 11 03* Inne wykładziny i materiały ogniotrwałe z procesów hutniczych zawierające substancje niebezpieczne
17 ODPADY Z BUDOWY I ROZBIÓRKI (WŁĄCZNIE Z WYDOBYTĄ ZIEMIĄ Z MIEJSC SKAŻONYCH)
17 01 Beton, cegły, płyty i ceramika
17 01 06* Mieszanki lub oddzielne frakcje betonu, cegieł, płyt i ceramiki zawierające substancje niebezpieczne
17 05 Gleba włącznie z ziemią wydobytą z miejsc skażonych, kamienie i urobek z pogłębiania
17 05 03* Nieorganiczne cząstki gleby i kamieni zawierające substancje niebezpieczne
17 09 Inne odpady z budowy i rozbiórki
17 09 02 * Odpady z budowy i rozbiórki zawierające PCB, z wyłączeniem wyposażenia zawierającego PCB
17 09 03 * Inne odpady z budowy i rozbiórki zawierające substancje niebezpieczne
19 ODPADY Z URZĄDZEŃ DO GOSPODAROWANIA ODPADAMI ORAZ Z POZAZAKŁADOWYCH OCZYSZCZALNI ŚCIEKÓW I INSTALACJI UZDATNIANIA WODY PRZEZNACZONEJ DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI ORAZ WODY DO CELÓW PRZEMYSŁOWYCH
19 01 Odpady z termicznego przekształcania odpadów
19 01 07* Odpady stałe z oczyszczania gazów
19 01 11 * Żużle i popioły paleniskowe zawierające substancje niebezpieczne
19 01 13* Popioły lotne zawierające substancje niebezpieczne
19 01 15* Pył z kotłów zawierający substancje niebezpieczne
19 04 Odpady zeszklone oraz odpady z procesów zeszkliwiania
19 04 02* Popioły lotne i inne odpady z oczyszczania gazów spalinowych
19 04 03* Niezeszklona faza stała
(1) Te dopuszczalne wartości mają zastosowanie wyłącznie do składowisk odpadów niebezpiecznych i nie mają zastosowania do stałych składowisk podziemnych odpadów niebezpiecznych, w tym kopalni soli.

(2) Wszelkie odpady oznaczone gwiazdką * są uznawane za odpady niebezpieczne na mocy dyrektywy 91/689/EWG i podlegają przepisom tej dyrektywy.

(3) Dz.U. L 182 z 16.7.1999, s. 1.

(4) Dz.U. L 11 z 16.1.2003, s. 27.

(5) Tam gdzie to stosowne wykorzystuje się metodę obliczania określoną w europejskich normach EN 12766-1 i EN 12766-2.

(6) Dopuszczalną wartość oblicza się dla PCDD oraz PCDF zgodnie z następującymi współczynnikami toksyczności (TEFs):

PCDD TEF
2,3,7,8-TeCDD 1
1,2,3,7,8-PeCDD 1
1,2,3,4,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDD 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDD 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDD 0,01
OCDD 0,0003
PCDF TEF
2,3,7,8-TeCDF 0,1
1,2,3,7,8-PeCDF 0,03
2,3,4,7,8-PeCDF 0,3
1,2,3,4,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,7,8,9-HxCDF 0,1
PCDD TEF
2,3,4,6,7,8-HxCDF 0,1
1,2,3,4,6,7,8-HpCDF 0,01
1,2,3,4,7,8,9-HpCDF 0,01
OCDF 0,0003"

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.223.20

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 756/2010 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące trwałych zanieczyszczeń organicznych w odniesieniu do załączników IV i V
Data aktu: 24/08/2010
Data ogłoszenia: 25/08/2010
Data wejścia w życie: 25/08/2010, 26/08/2010