Regulamin nr 123 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji systemów adaptacyjnego oświetlenia głównego (AFS) w pojazdach silnikowych
(Dz.U.UE L z dnia 24 sierpnia 2010 r.)
Obejmujący wszystkie obowiązujące teksty, w tym:
Suplement nr 4 do pierwotnej wersji regulaminu - data wejścia w życie: dnia 19 sierpnia 2010 r.
A. PRZEPISY ADMINISTRACYJNE
0. ZAKRES
Niniejszy regulamin znajduje zastosowanie w systemach adaptacyjnego oświetlenia głównego (AFS) przeznaczonych do pojazdów silnikowych kategorii M oraz N(1).
1. DEFINICJE
Do celów niniejszego regulaminu
1.1. należy stosować definicje zamieszczone w regulaminie nr 48 oraz serii poprawek do niego, obowiązujących w chwili składania wniosku o homologację typu;
1.2. "system adaptacyjnego oświetlenia głównego" (lub "system") oznacza urządzenie świetlne emitujące wiązki światła, którego parametry dostosowują się w sposób automatyczny do zmiennych warunków stosowania świateł mijania i, w danym przypadku, świateł drogowych z minimalną zawartością funkcjonalną, o której mowa w pkt 6.1.1; system ten posiada "układ sterowania", jeden lub, w danym przypadku, kilka "urządzeń zasilających i sterujących" oraz jednostki instalacyjne umieszczone po prawej i po lewej stronie pojazdu;
1.3. "klasa" świateł mijania (C, V, E lub W) oznacza światła mijania posiadające parametry opisane w niniejszym regulaminie oraz w regulaminie nr 48(2);
1.4. "tryb" funkcji oświetlenia głównego, którą zapewnia system, oznacza oświetlenie zgodne z pkt 6.2 i 6.3 niniejszego regulaminu, bądź to dla jednej z klas świateł mijania, bądź dla świateł drogowych, zaprojektowane przez producenta do wykorzystywania w określonych rodzajach pojazdów i przy określonych warunkach sprzyjających;
1.4.1. "tryb oświetlenia na zakręcie" oznacza funkcję oświetlenia głównego, którego natężenie światła rozprzestrzenia się po bokach lub podlega modyfikacji (w celu uzyskania podobnego efektu), i jest zaprojektowane z myślą o jeździe po łukach, zakrętach lub skrzyżowaniach drogi, oraz posiada odpowiednie właściwości fotometryczne;
1.4.2. "tryb oświetlenia na zakręcie kategorii 1" oznacza tryb oświetlenia na zakręcie z poziomym przemieszczeniem łuku granicy światła - cienia;
1.4.3. "tryb oświetlenia na zakręcie kategorii 2" oznacza tryb oświetlenia na zakręcie bez poziomego przemieszczenia łuku granicy światła - cienia;
1.5. "jednostka oświetleniowa" oznacza część systemu emitującą światło, złożoną z elementów optycznych, mechanicznych i elektrycznych, zaprojektowaną w celu całkowitego lub częściowego zagwarantowania wiązki światła jednej lub kilku funkcji oświetlenia głównego wytwarzanej (wytwarzanych) przez system;
1.6. "jednostka instalacyjna" oznacza niepodzielny korpus świetlny, zawierający jedną lub kilka jednostek oświetleniowych;
1.7. "prawa strona" lub "lewa strona" oznacza wszystkie jednostki oświetleniowe przeznaczone do montażu po określonej stronie środkowej wzdłużnej płaszczyzny pojazdu w stosunku do jego osi przemieszczenia w przód;
1.8. "układ sterowania systemu" oznacza część lub części systemu odbierające sygnały wysyłane przez pojazd, sterujące automatycznie działaniem jednostek oświetleniowych;
1.9. "stan zerowy" oznacza stan systemu podczas emisji określonego trybu świateł mijania klasy C ("główne światła mijania") lub, w danym przypadku, świateł drogowych, wtedy, gdy nie jest włączony żaden sygnał sterowania AFS;
1.10. "sygnał" oznacza każdy sygnał sterowania AFS, zdefiniowany w regulaminie nr 48, lub każdy dodatkowy sygnał wejścia do systemu, bądź też sterowanie wyjścia z systemu w kierunku pojazdu;
1.11. "generator sygnału" oznacza urządzenie wytwarzające sygnał lub sygnały w celu przeprowadzenia badań systemu;
1.12. "urządzenie zasilające i sterujące" oznacza element lub elementy systemu, zasilające jedną lub kilka części systemu w energię, jak regulator zasilania lub napięcia dla jednego, bądź wielu źródeł światła, na przykład wyposażenie źródeł światła w sterowanie elektroniczne;
1.13. "oś odniesienia systemu" oznacza linię przecięcia środkowej wzdłużnej płaszczyzny pojazdu z płaszczyzną poziomą, przechodzącą przez środek odniesienia jednej z jednostek oświetleniowych, znajdujących się na rysunkach określonych w pkt 2.2.1 poniżej;
1.14. "soczewka" oznacza najbardziej wysunięty element jednostki instalacyjnej, emitujący światło poprzez powierzchnię świetlną;
1.15. "powłoka" oznacza rodzaj materiału nałożonego jedno- lub wielowarstwowo na zewnętrzną część soczewki;
1.16. systemami różnych "typów" są systemy, które różnią się między sobą w istotny sposób, na przykład:
1.16.1. nazwą handlową lub znakiem towarowym;
1.16.2. włączeniem lub usunięciem elementów, które mogą zmieniać właściwości optyczne lub fotometryczne systemu;
1.16.3. dostosowaniem do ruchu prawostronnego, do ruchu lewostronnego lub po obydwu stronach;
1.16.4. funkcją lub funkcjami oświetlenia, wytworzonym trybem lub trybami i klasą;
1.16.5. materiałem, z którego wyprodukowano soczewki i, w danym przypadku, ich powłokę;
1.16.6. cechą lub cechami charakterystycznymi zdefiniowanego (zdefiniowanych) dla systemu sygnału (sygnałów);
1.17. "ustawienie" oznacza odpowiednie ustawienie światła lub jego części na zgodnym z zaleceniami ekranie pomiarowym;
1.18. "regulacja" oznacza użycie przewidzianych przez system środków w celu pionowego lub poziomego ustawienia światła;
1.19. "funkcja zmiany kierunku jazdy" oznacza funkcję oświetlenia głównego bądź jeden z jej trybów, bądź tylko jedną lub kilka jej części, bądź też kombinację wymienionych elementów, eliminującą oślepianie i zapewniającą wystarczające oświetlenie na drodze, gdy pojazd z systemem przeznaczonym do jazdy po danej stronie jezdni jest tymczasowo wykorzystywany w kraju, w którym obowiązuje jazda po przeciwnej stronie jezdni;
1.20. "funkcja zastąpienia" oznacza funkcję oświetlenia głównego lub sygnalizacji, jeden z jej trybów bądź tylko jedną lub kilka jej części, bądź też kombinację wymienionych elementów, stworzoną w celu zastąpienia funkcji lub trybu oświetlenia głównego w przypadku jego usterki.
1.21. Odniesienia w niniejszym regulaminie do jednej lub kilku żarówek wzorcowych oraz gazowo-wyładowczych źródeł światła oznaczają odniesienia odpowiednio do regulaminów nr 37 i nr 99 oraz serii poprawek do tych regulaminów obowiązujących w chwili wystąpienia o homologację typu.
2. WYSTĄPIENIE O HOMOLOGACJĘ SYSTEMU
2.1. Wniosek o homologację składa posiadacz znaku towarowego bądź nazwy handlowej systemu lub jego należycie upoważniony przedstawiciel.
Wniosek musi precyzować:
2.1.1. objęte systemem funkcje oświetlenia głównego, dla których składany jest wniosek o homologację, zgodnie z niniejszym regulaminem;
2.1.1.1. każdą inną funkcję oświetlenia głównego lub sygnalizacji, zapewnianą przez jedno lub kilka świateł, niezależnie od tego, czy są zgrupowane, kombinowane lub wzajemnie sprzężone w jednostkach oświetleniowych systemu, będącego przedmiotem wniosku o homologację, z wystarczającą liczbą szczegółów, pozwalającą na identyfikację tego światła lub tych świateł, jak również regulamin bądź regulaminy, na podstawie których światła (oddzielnie) podlegają homologacji;
2.1.2. czy światła mijania zostały zaprojektowane jednocześnie do jazdy po prawej i po lewej stronie drogi, czy też wyłącznie do jazdy po jednej ze stron drogi;
2.1.3. jeżeli system posiada jedną regulowaną lub kilka regulowanych jednostek oświetleniowych:
2.1.3.1. pozycję lub pozycje montażu każdej jednostki oświetleniowej w stosunku do ziemi i do środkowej wzdłużnej płaszczyzny pojazdu;
2.1.3.2. maksymalne kąty odchylenia powyżej i poniżej normalnej (normalnych) pozycji, które może osiągnąć urządzenie lub urządzenia regulacji pionowej;
2.1.4. kategorie, zgodnie z regulaminem nr 37 lub nr 99 i ich serię poprawek obowiązującą w chwili wystąpienia o homologację typu, zastosowanych wymiennych lub niewymiennych żarowych lub gazowo-wyładowczych źródeł światła, lub szczególne kody identyfikacyjne modułów źródła światła modułów LED, o ile są dostępne;
2.1.5. jeżeli system wyposażony jest w jedno lub kilka niewymiennych źródeł światła: 2.1.5.1. identyfikację jednostki lub jednostek oświetleniowych, o niewymiennych źródłach światła;
2.1.6. warunki funkcjonowania, to znaczy różne napięcia zasilania, w danym przypadku, określone w przepisach załącznika 9 do niniejszego regulaminu.
2.2. Do wniosku o homologację należy dołączyć:
2.2.1. rysunki, w trzech egzemplarzach, zawierające odpowiednie szczegóły, umożliwiające identyfikację typu, ukazujące miejsce przewidziane pod numer lub numery homologacji oraz dodatkowe symbole w odniesieniu do okręgu wokół znaku lub znaków homologacji i opisujące, w jakim geometrycznym rozłożeniu jednostki oświetleniowe należy montować w pojeździe w stosunku do ziemi i środkowej wzdłużnej płaszczyzny, oraz ukazując, każdy z osobna w przekroju pionowym (osiowym) i przednim, z podstawowymi szczegółami, parametry optyczne, zwłaszcza oś lub osie referencyjne i punkt lub punkty, które należy przyjąć jako środek odniesienia podczas testów oraz, w danym przypadku, wszystkie parametry optyczne soczewek, a w przypadku modułów LED, należy również zarezerwować miejsce na indywidualne kody identyfikacyjne modułów;
2.2.2. zwięzły opis techniczny systemu określający:
a) funkcję lub funkcje oświetlenia oraz działające w ramach systemu tryby oświetlenia(3);
b) jednostki oświetleniowe, uczestniczące w wykonywaniu każdej z wyżej wymienionych funkcji(3) oraz sygnały(4) wraz z danymi technicznymi, dotyczącymi ich funkcjonowania;
c) kategorie(3), w danym przypadku, trybu oświetlenia na zakręcie;
d) zbiór lub zbiory dodatkowych danych, grupujących przepisy, mające zastosowanie do świateł mijania klasy E, zgodnie z tabelą 6 załącznika 3 do niniejszego regulaminu, jeśli dotyczy;
e) zbiór lub zbiory przepisów, mających zastosowanie do świateł mijania klasy W zgodnie z załącznikiem 3 do niniejszego regulaminu, w danym przypadku;
f) jednostki oświetleniowe(4), wytwarzające jedną lub wiele granic światła - cienia świateł mijania, lub uczestniczące w ich powstawaniu;
g) wskazanie lub wskazania(3) zgodne z przepisami pkt 6.4.6 niniejszego regulaminu odnośnie do pkt 6.22.6.1.2.1 i 6.22.6.1.3 regulaminu nr 48;
h) jednostki oświetleniowe, zapewniające minimalne natężenie świateł mijania zgodnie z pkt 6.2.9.1 niniejszego regulaminu;
i) zalecenia związane z montażem i funkcjonowaniem do celów badań;
j) wszystkie inne stosowne informacje;
k) w przypadku modułów LED obejmuje to:
(i) krótką specyfikację techniczną modułów LED;
(ii) rysunek z wymiarami i podstawowymi wielkościami elektrycznymi i fotometrycznymi oraz obiektywny strumień świetlny;
(iii) w przypadku elektronicznego urządzenia sterowniczego źródła światła, informacje dotyczące interfejsu elektrycznego niezbędnego do badań homologacyjnych;
2.2.2.1. projekt zabezpieczenia, zdefiniowany w dokumentacji, który w celu spełnienia wymogów placówek technicznych odpowiedzialnych za przeprowadzanie testów homologacyjnych musi:
(i) opisywać zintegrowane z systemem środki, zapewniające jego zgodność z przepisami pkt 5.7.3, 5.9 i 6.2.6.4 poniżej; oraz
(ii) wskazywać instrukcje dotyczące ich weryfikacji zgodnie z pkt 6.2.7 poniżej; lub
(iii) udostępniać odpowiednie dokumenty, ukazujące skuteczność systemu wynikającą z niezawodności i poprawnego funkcjonowania środków zdefiniowanych zgodnie z pkt 2.2.2.1 ppkt (i) powyżej, na przykład analizę przyczyn i skutków wad (FMEA) oraz analizę drzewa błędów (FTA), lub każdy inny proces związany z warunkami bezpieczeństwa;
2.2.2.2. markę i typ urządzenia lub urządzeń zasilających i sterujących, jeśli dotyczy, pod warunkiem że nie stanowią części jednostki instalacyjnej;
2.2.3. jeden zestaw próbek systemu, dla którego wnioskuje się o homologację, w tym, jeśli dotyczy, urządzenia do montażu, urządzenia zasilające i sterujące oraz generatory sygnałów;
2.2.4. w przypadku przeprowadzania badań tworzywa sztucznego, z którego wykonano soczewki:
2.2.4.1. czternaście soczewek;
2.2.4.1.1. dziesięć wymienionych soczewek można zastąpić 10 próbkami z tworzywa sztucznego o wymiarach co najmniej 60 × 80 mm, z powierzchnią zewnętrzną płaską lub wypukłą i, w środku, ze strefą praktycznie płaską o wymiarach co najmniej 15 × 15 mm (z promieniem krzywizny co najmniej 300 mm);
2.2.4.1.2. każdą soczewkę bądź próbkę tworzywa sztucznego należy wyprodukować zgodnie z procesem stosowanym w produkcji seryjnej;
2.2.4.2. jeden element oświetleniowy bądź zespół optyczny, jeśli dotyczy, do którego można przymocowywać soczewki zgodnie z instrukcją producenta;
2.2.5. w przypadku badania odporności elementów transmisji światła w tworzywie sztucznym na promieniowanie ultrafioletowe, które może być emitowane przez źródło lub źródła światła, będące częścią systemu, na przykład w przypadku gazowo-wyładowczych źródeł światła, modułów LED, zgodnie z pkt 2.2.4 załącznika 6 do niniejszego regulaminu:
próbka każdego ze stosowanych w systemie materiałów, bądź też system w całości lub jedna lub kilka jego części, zawierające te materiały. Wszystkie próbki materiałowe, jeśli dotyczy, muszą mieć taki sam wygląd i być poddane takiej samej obróbce powierzchni, jak gdyby były przeznaczone do zastosowania w systemie podlegającym homologacji;
2.2.6. do materiałów, z których wytworzono soczewki i powłoki, jeśli dotyczy, w przypadku wcześniejszego poddania ich badaniom, należy dołączyć sprawozdanie z badania parametrów tych materiałów i powłok;
2.2.7. odnośnie do systemu zgodnego z pkt 4.1.7 poniżej, pojazd reprezentatywny dla pojazdów, o których mowa w pkt 4.1.6 poniżej.
3. OZNACZENIA
3.1. Jednostki instalacyjne systemu przedłożonego do homologacji muszą posiadać znak towarowy lub nazwę handlową wnioskodawcy.
3.2. Muszą zawierać, zarówno na soczewce, jak i obudowie, wystarczająco dużo miejsca do nałożenia znaku homologacji oraz dodatkowo zalecanych symboli zgodnie z pkt 4; miejsca te należy wskazać na rysunkach w pkt 2.2.1 powyżej.
3.2.1. Jednakże, w przypadku gdy soczewka nie może zostać oddzielona od głównego korpusu jednostki instalacyjnej, wystarczy dokonać napisu zgodnego z pkt 4.2.5.
3.3. Jednostki instalacyjne lub systemy zaprojektowane z myślą o ruchu prawo- i lewostronnym pojazdu należy wyposażyć w napisy określające obydwie pozycje montażu elementu lub elementów optycznych pojazdu bądź źródła lub źródeł światła reflektora lub reflektorów; napisy te muszą składać się z liter "R/D" dla ruchu prawostronnego i "L/G" dla ruchu lewostronnego.
3.4. W systemie zaprojektowanym zgodnie z wymogami, o których mowa w pkt 5.8.2 poniżej, w przypadku przesłonięcia dodatkowego miejsca znajdującego się z przodu soczewki jednostki instalacyjnej wymienione miejsce należy oznaczyć w sposób nieusuwalny. O ile miejsce jest wyraźnie oznaczone, napis nie jest konieczny.
3.5. W przypadku systemów AFS wyposażonych w moduły LED właściwe jednostki instalacyjne muszą posiadać oznakowanie określające napięcie znamionowe i moc znamionową oraz indywidualny kod identyfikacyjny modułu źródła światła.
3.6. Moduły LED przedłożone wraz z wnioskiem o udzielenie homologacji systemu AFS:
3.6.1. muszą być opatrzone nazwą handlową lub znakiem towarowym wnioskodawcy. Oznakowanie to musi być czytelne i nieusuwalne;
3.6.2. muszą być opatrzone indywidualnym kodem identyfikacyjnym modułu. Oznakowanie to musi być czytelne i nieusuwalne.
Indywidualny kod identyfikacyjny składa się z liter początkowych "MD", oznaczających "MODUŁ", po których następuje oznakowanie homologacyjne bez okręgu zgodnie z pkt 4.2.1 poniżej, oraz, w przypadku zastosowania kilku różniących się modułów źródła światła, dodatkowe symbole lub znaki. Kod ten musi być widoczny na rysunkach, o których mowa w pkt 2.2.1 powyżej. Oznakowanie homologacyjne może różnić się od oznakowania umieszczonego na świetle, w którym stosowany jest dany moduł, natomiast w obydwu przypadkach musi być to oznakowanie tego samego wnioskodawcy.
3.7. Jeżeli w modułach LED zastosowano elektroniczne urządzenie sterownicze źródła światła, które nie jest częścią modułu, musi mieć ono naniesione oznaczenie swojego kodu identyfikacyjnego, znamionowego napięcia wejściowego oraz mocy znamionowej w watach.
4. HOMOLOGACJA
4.1. Informacje ogólne
4.1.1. Homologacja zostaje przyznana, jeśli wszystkie próbki typu systemu przedłożone zgodnie z pkt 2 powyżej spełniają wymogi niniejszego regulaminu.
4.1.2. Jeżeli światła zgrupowane, kombinowane lub wzajemnie sprzężone z systemem spełniają wymogi kilku regulaminów, mogą otrzymać jednolity międzynarodowy znak homologacji, pod warunkiem że każde z nich spełnia odpowiednie dla siebie zalecenia.
4.1.3. Każdy typ systemu, któremu udzielono homologacji, otrzymuje numer homologacji. Pierwsze dwie cyfry takiego numeru (obecnie 00) określają serię poprawek, obejmujących ostatnie poważniejsze zmiany techniczne, wprowadzone do niniejszego regulaminu przed datą homologacji. Ta sama Umawiająca się Strona nie może przydzielić tego samego numeru homologacji innemu typowi systemu, określonemu w niniejszym regulaminie.
4.1.4. Powiadomienie o przyznaniu homologacji, jej rozszerzeniu, odmowie lub cofnięciu, lub ostatecznym zaprzestaniu produkcji danego typu systemu zgodnie z niniejszym regulaminem należy przekazać, w postaci formularza zgodnego z wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu i zawierającym wskazówki przewidziane w pkt 2.1.3, Stronom Porozumienia z 1958 r. stosującym niniejszy regulamin.
4.1.4.1. Jeśli jednostka lub jednostki instalacyjne posiadają regulowany reflektor i zostały zaprojektowane wyłącznie do użytku w pozycjach montażu, odpowiadających wskazówkom pkt 2.1.3, wnioskodawca jest zobowiązany, po otrzymaniu homologacji, wyjaśnić w odpowiedni sposób użytkownikowi jak wygląda (wyglądają) poprawna pozycja (poprawne pozycje) montażu.
4.1.5. Na każdej jednostce instalacyjnej systemu zgodnego z typem homologowanym na mocy niniejszego regulaminu umieszcza się, w miejscach, o których mowa w pkt 3.2 powyżej, poza znakiem zalecanym w pkt 3.1, znak homologacji zgodny z opisanym w pkt 4.2 i 4.3 poniżej.
4.1.6. Wnioskodawca musi zaznaczyć, na formularzu zgodnym ze wzorem z załącznika 1 do niniejszego regulaminu, pojazd lub pojazdy, dla których system jest przeznaczony.
4.1.7. W przypadku wniosku o homologację dla systemu, który nie ma podlegać homologacji danego typu pojazdu zgodnie z regulaminem nr 48:
4.1.7.1. wnioskodawca jest zobowiązany przedstawić pełną dokumentację potwierdzającą, że system może spełniać zalecenia pkt 6.22 regulaminu nr 48, jeśli jest poprawnie zamontowany; oraz
4.1.7.2. system musi posiadać homologację zgodnie z regulaminem nr 10.
4.2. Elementy składowe znaku homologacji
Na znak homologacji składają się:
4.2.1. międzynarodowy znak homologacji, składający się z:
4.2.1.1. okręgu otaczającego literę "E", po której następuje numer wskazujący kraj, który udzielił homologacji(5);
4.2.1.2. numeru homologacji zalecanego w pkt 4.1.3 powyżej;
4.2.2. poniższe dodatkowe symbole:
4.2.2.1. dla systemu, litera "X" oraz litery, odpowiadające poszczególnym funkcjom systemu:
"C" dla świateł mijania klasy C, wraz z symbolami pozostałych odpowiednich klas świateł mijania,
"E" dla świateł mijania klasy E,
"V" dla świateł mijania klasy V,
"W" dla świateł mijania klasy W,
"R" dla świateł drogowych;
4.2.2.2. poziomy łącznik nad każdym symbolem, jeśli funkcję lub tryb oświetlenia zapewnia kilka jednostek instalacyjnych, umieszczonych po jednej lub po obydwu stronach;
4.2.2.3. symbol "T", następujący po symbolu wszystkich funkcji lub klas oświetlenia, zaprojektowanych w sposób zgodny z przepisami dotyczącymi oświetlenia na zakręcie, przy czym symbole te umieszczone są po lewej stronie;
4.2.2.4. odnośnie do poszczególnych jednostek instalacyjnych, litera "X", jak również litera, bądź litery, oznaczające funkcje zapewniane przez jednostkę lub jednostki oświetleniowe, które one zawierają;
4.2.2.5. w przypadku gdy jednostka instalacyjna umieszczona po jednej ze stron nie jest jedyną zapewniającą funkcję lub tryb oświetlenia, powyżej symbolu funkcji musi być umieszczony poziomy łącznik;
4.2.2.6. odnośnie do systemów lub jednej albo kilku ich części, spełniających wyłącznie zalecenia dotyczące ruchu lewostronnego, pozioma strzałka skierowana w prawo, patrząc na jednostkę instalacyjną od przodu, to znaczy od strony jezdni, po której odbywa się ruch;
4.2.2.7. odnośnie do systemów lub jednej albo kilku ich części, spełniających wymogi dotyczące zarówno ruchu lewostronnego jak i prawostronnego, na przykład za pomocą regulacji elementu optycznego lub źródła światła, pozioma strzałka skierowana jednocześnie w lewo i w prawo;
4.2.2.8. odnośnie do jednostek instalacyjnych z soczewką z tworzywa sztucznego, litery "PL" umieszczone obok symboli zalecanych w pkt 4.2.2.1 do 4.2.2.7 powyżej;
4.2.2.9. odnośnie do jednostek instalacyjnych spełniających wymogi niniejszego regulaminu w zakresie świateł drogowych, oznaczenie maksymalnego natężenia światła, wyrażonego jako punkt oznaczenia, określony w pkt 6.3.2.1.3 poniżej, umieszczony obok okręgu otaczającego literę "E";
4.2.3. w każdym przypadku tryb stosowany w trakcie procedury badania określony w pkt 1.1.1.1 załącznika 4 oraz dopuszczalne napięcia zgodne z pkt 1.1.1.2 załącznika 4 należy wpisać na świadectwach homologacji oraz na formularzach przekazywanych krajom Stronom Porozumienia, stosującym niniejszy regulaminu.
W rozpatrywanych przypadkach systemy oświetlenia bądź ich części muszą posiadać następujące napisy:
4.2.3.1. na jednostkach instalacyjnych, spełniających wymogi niniejszego regulaminu, wykonanych w sposób wykluczający jednoczesne zapalanie się jednego źródła lub źródeł światła świateł mijania i każdej innej funkcji oświetlenia, z którą źródło jest wzajemnie sprzężone, dodać w znaku homologacji ukośnik (/) po symbolu (symbolach) światła mijania;
4.2.3.2. na jednostkach instalacyjnych, spełniających wymogi załącznika 4 do niniejszego regulaminu wyłącznie wtedy, gdy podłączone są pod napięcie 6 lub 12 V, symbol złożony z liczby 24 przekreślonej krzyżykiem (X) umieszczony obok podstawy źródła (źródeł) światła.
4.2.4. Obydwie cyfry numeru homologacji (obecnie 00), oznaczające serię poprawek dotyczących najnowszych poważnych zmian technicznych wprowadzonych do regulaminu na dzień wydania homologacji oraz, w razie potrzeby, zalecana strzałka, mogą znajdować się obok wspomnianych dodatkowych symboli.
4.2.5. Znaki i symbole, o których mowa w pkt 4.2.1 i 4.2.2 powyżej, muszą być czytelne i nieusuwalne. Mogą być umieszczone zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz (część przezroczysta lub nieprzezroczysta) jednostek instalacyjnych nierozłącznie związanych z ich powierzchnią wylotową światła. W każdym z przypadków muszą być widoczne, kiedy jednostka instalacyjna jest zamontowana na pojeździe. W celu spełnienia tego wymogu dopuszcza się przemieszczenie ruchomej części pojazdu.
4.3. Umieszczenie znaku homologacji
4.3.1. Światła niezależne
Przykłady znaków homologacji i wspomnianych dodatkowych symboli przedstawiają rysunki od 1 do 10 załącznika 2 do niniejszego regulaminu.
4.3.2. Światła zgrupowane, kombinowane lub wzajemnie sprzężone
4.3.2.1. W przypadku gdy światła zgrupowane, kombinowane lub wzajemnie sprzężone z systemem spełniają wymogi kilku regulaminów, dopuszcza się umieszczenie jednolitego międzynarodowego znaku homologacji, złożonego z okręgu otaczającego literę "E", po której następuje numer wskazujący kraj, który udzielił homologacji oraz numer homologacji. Znak homologacji można umieścić w dowolnym miejscu na światłach zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych, pod warunkiem że:
4.3.2.1.1. będzie odpowiednio widoczny, zgodnie z pkt 4.2.5;
4.3.2.1.2. żaden z elementów świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych, który przenosi światło, nie zostanie usunięty bez równoczesnego usunięcia znaku homologacji.
4.3.2.2. Symbol identyfikacji każdego światła, odnoszący się do każdego regulaminu, na podstawie którego wydano homologację, jak również seria poprawek odnośnie do najnowszych poważnych zmian technicznych wniesionych do regulaminu na dzień wydania homologacji i, jeśli to konieczne, odpowiednia strzałka, muszą być umieszczone:
4.3.2.2.1. bądź na odpowiedniej powierzchni świetlnej;
4.3.2.2.2. bądź grupowo, tak aby każde ze świateł łączonych, kombinowanych czy wzajemnie wbudowanych mogło być łatwo rozpoznawalne (przykłady znajdują się w załączniku 2).
4.3.2.3 Wymiary elementów jednolitego znaku homologacji nie mogą być mniejsze aniżeli wymiary minimalne najmniejszego z napisów wymagane przez regulamin, na podstawie którego wydano homologację.
4.3.2.4 Każdy zatwierdzony typ otrzymuje numer homologacji. Ta sama Umawiająca się Strona nie może przyznać tego samego numeru innemu typowi świateł łączonych, kombinowanych czy wzajemnie wbudowanych, o którym mowa w niniejszym regulaminie.
4.3.2.5 Przykłady znaku homologacji dla świateł zgrupowanych, kombinowanych lub wzajemnie sprzężonych, wraz ze wszystkimi wspomnianymi wyżej symbolami dodatkowymi, dla systemów, których funkcje zapewnia wiele jednostek instalacyjnych w zależności od strony pojazdu, przedstawiono na rysunkach 11 i 12 załącznika 2 do niniejszego regulaminu.
4.3.2.6 Przykłady znaku homologacji dla całego systemu przedstawiono na rysunku 13 w załączniku 2 do niniejszego regulaminu.
B. WYMOGI TECHNICZNE DOTYCZĄCE SYSTEMÓW LUB ICH CZĘŚCI
Przy braku innych przepisów pomiary fotometryczne muszą być wykonywane zgodnie z przepisami, o których mowa w załączniku 9 do niniejszego regulaminu.
5. ZALECENIA OGÓLNE
5.1 W przypadku wniosku o homologację wyłącznie dla ruchu prawostronnego wszystkie próbki muszą być zgodne ze specyfikacjami zawartymi w pkt 6 i 7 poniżej; natomiast, w przypadku wniosku o homologację dla ruchu lewostronnego, mają zastosowanie, w sposób odwrotny, postanowienia pkt 6 poniżej, w tym odpowiednich załączników do niniejszego regulaminu.
W podobny sposób można przestawiać oznaczenie pozycji kątowych i elementów, zamieniając "R" na "L" i na odwrót.
5.1.2 Systemy lub jedną albo kilka ich części należy tak zaprojektować, aby zachowywały właściwości fotometryczne i działały poprawnie w warunkach normalnego użytkowania, pomimo wibracji, jakim mogą być poddawane.
5.2 Systemy lub jedną albo kilka ich części należy wyposażyć w mechanizm pozwalający na ich regulację w pojeździe, zgodnie z mającymi tu zastosowanie przepisami.
5.2.1 Systemy lub jedna albo kilka ich części mogą nie posiadać wspomnianego mechanizmu, pod warunkiem że zastosowanie takiego mechanizmu ograniczałoby się do pojazdów, na których regulacja odbywa się za pomocą innych środków, bądź nie jest konieczna, zgodnie z opisem wnioskodawcy.
5.3 Z wyjątkiem modułów LED system nie może być wyposażony w źródła światła nieposiadające homologacji zgodnie z regulaminami nr 37 lub nr 99 oraz serią poprawek do tych regulaminów obowiązującą w chwili wystąpienia o homologację lub takie źródła światła, wobec których w regulaminie nr 37 wprowadzono ograniczenia dotyczące ich stosowania.
5.3.1 Jeśli źródło światła jest wymienne:
5.3.1.1 jego obudowa musi posiadać właściwości zgodne z właściwościami przedstawionymi na karcie informacyjnej publikacji nr 60061 IEC, jak opisano w odpowiednim regulaminie dotyczącym źródeł światła.
5.3.1.2 Urządzenie musi posiadać taką konstrukcję, by żarówki nie można było zamontować w położeniu innym niż prawidłowe.
5.3.2 Jeżeli źródło światła nie jest źródłem wymiennym, nie może stanowić części jednostki oświetlenia wytwarzającej światła mijania w stanie zerowym.
5.4 Systemy lub jedna albo kilka ich części, spełniające jednocześnie wymogi ruchu prawostronnego i ruchu lewostronnego, mogą być dostosowywane do jednego lub drugiego kierunku ruchu bądź poprzez odpowiednią regulację początkową podczas ich instalacji w pojeździe, bądź dowolnie przez samego użytkownika. W każdym z przypadków dopuszcza się wyłącznie dwie różniące się od siebie regulacje, jedną dla ruchu prawostronnego, a drugą dla ruchu lewostronnego, uznając za niedopuszczalną regulację z możliwością łatwego, wynikającego z nieuwagi, przestawienia świateł na inną pozycję, jak również ustawienie ich w pozycji pośredniej.
5.5 Zgodnie z wymogami załącznika 4 do niniejszego regulaminu w celu sprawdzenia, czy w trakcie użytkowania właściwości fotometryczne nie podlegają zbyt wysokim wibracjom, należy przeprowadzić badania uzupełniające.
5.6 W przypadku soczewki jednostki oświetleniowej wykonanej z tworzywa sztucznego, badania muszą być wykonane zgodnie z wymogami załącznika 6 do niniejszego regulaminu.
5.7 W przypadku systemów lub jednej albo kilku ich części, mogących emitować naprzemiennie światło świateł mijania i świateł drogowych, wbudowany w jednostkę oświetleniową układ mechaniczny, elektromechaniczny lub inny służący do przestawiania świateł należy zaprojektować w następujący sposób:
5.7.1 aby był wystarczająco wytrzymały, aby działać bezawaryjnie 50 000 razy, pomimo wibracji, na które jest narażony przy normalnym użytkowaniu pojazdu;
5.7.2 aby można było zawsze uzyskiwać światła mijania bądź światła drogowe, bez możliwości ustawiania świateł w pozycji pośredniej lub nieokreślonej; jeśli nie ma takiej możliwości, ustawienie takie musi spełniać wymogi określone w pkt 5.7.3 poniżej;
5.7.3 aby w przypadku awarii system przełączał się automatycznie na światła mijania lub przechodził w stan, w którym wartości fotometryczne nie byłyby wyższe niż 1,5 lx w strefie IIIb określonej w załączniku 3 do niniejszego regulaminu lub niższe niż 4 lx w punkcie "segmentu Emax", wskutek na przykład zgaszenia, osłabienia bądź obniżenia świateł lub zastąpienia funkcji;
5.7.4 aby użytkownik nie miał możliwości zmiany, przy użyciu dostępnych narzędzi, kształtu lub ustawienia ruchomych elementów bądź zmiany ustawień przełącznika.
5.8 Systemy muszą posiadać środki pozwalające na ich czasowe użytkowanie w krajach o przeciwnej stronie ruchu niż strona, dla której wnioskowano o homologację, i nie powodujące nadmiernych utrudnień w ruchu przeciwnym. W związku z tym systemy lub jedna albo kilka ich części muszą:
5.8.1 umożliwiać użytkownikowi regulowanie świateł zgodnie z pkt 5.4 powyżej, bez użycia specjalnych narzędzi; lub
5.8.2 posiadać funkcję zmiany kierunku ruchu zgodną z wartościami określonymi w poniższej tabeli w przypadku badań wykonywanych zgodnie z pkt 6.2 poniżej, bez modyfikacji regulacji w stosunku do początkowego kierunku ruchu;
5.8.2.1. światło mijania przeznaczone dla ruchu prawostronnego i dostosowane do ruchu lewostronnego:
w 0,86 D-1,72 L co najmniej 3 lx
w 0,57 U-3,43 R nie więcej niż 1,0 lx
5.8.2.2. światło mijania przeznaczone dla ruchu lewostronnego i dostosowane do ruchu prawostronnego:
w 0,86 D-1,72 R co najmniej 3 lx
w 0,57 U-3,43 L nie więcej niż 1,0 lx
5.8.2.3 całkowitym lub częściowym rozwiązaniem może być przesłonięcie odpowiedniej powierzchni soczewki zgodnie z pkt 3.4 powyżej.
5.9 Systemy muszą być zaprojektowane w taki sposób, aby, w przypadku usterki danego źródła światła lub modułu LED, pojawiał się sygnał zgodny z odpowiednimi przepisami regulaminu nr 48.
5.10 Element lub elementy, na których mocuje się wymienne źródło światła, muszą być tak zaprojektowane, aby istniała możliwość łatwego montażu źródła światła, bez ryzyka pomyłki, nawet w ciemności.
5.11 W przypadku systemu zgodnego z pkt 4.1.7 powyżej:
5.11.1 do systemu musi być załączony egzemplarz formularza określonego w pkt 4.1.4 powyżej oraz instrukcja umożliwiająca jego instalację zgodnie z przepisami regulaminu nr 48.
5.11.2 Placówki techniczne odpowiedzialne za homologację muszą sprawdzić, czy:
a) system może zostać poprawnie zainstalowany zgodnie z instrukcjami;
b) po zainstalowaniu w pojeździe, system spełnia przepisy pkt 6.22 regulaminu nr 48; przy czym obowiązkowe jest przeprowadzenie badania zachowania na drodze, potwierdzającego zgodność z przepisami pkt 6.22.7.4 regulaminu nr 48, w tym zachowania w sytuacji związanej ze sterowaniem systemem, w oparciu o opis wnioskodawcy. Należy zaznaczyć, czy wszystkie tryby są włączone w trakcie działania, czy są wyłączone, zgodnie z opisem wnioskodawcy; a każdą oczywistą usterkę (na przykład zbyt duży kąt, migotanie) należy zakwestionować.
5.12. AFS, jeżeli jest wyposażony w moduły LED, oraz same moduły LED muszą spełniać odpowiednie wymogi określone w załączniku 11 do niniejszego regulaminu. Należy zbadać zgodność z wymogami.
5.13. W przypadku systemu AFS zawierającego źródła światła lub moduły LED wytwarzającego główne światło mijania i którego całkowity obiektywny strumień świetlny jednostek oświetleniowych określony w pkt 9.2.3 formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem w załączniku 1 przekracza 2 000 lumenów z jednej strony należy odnieść się do pkt 9.2.4 formularza zawiadomienia w załączniku 1. Obiektywny strumień świetlny modułów LED należy mierzyć w sposób określony w pkt 5 załącznika 11.
5.14. W przypadku głównego światła mijania w stanie zerowym wytwarzanego wyłącznie przez moduły LED całkowity obiektywny strumień świetlny tych modułów LED mierzony zgodnie z opisem w pkt 5 załącznika 11 musi być równy lub większy niż 1 000 lumenów na stronę.
6. NATĘŻENIE ŚWIATŁA
6.1. Zalecenia ogólne
6.1.1. Każdy system, zgodnie z pkt 6.2.5 poniżej, musi emitować jedną wiązkę świateł mijania klasy C oraz jedną lub kilka wiązek światła mijania innej lub innych klas; może zawierać jeden lub kilka trybów w ramach każdej klasy dotyczącej światła mijania, jak również funkcje oświetlenia głównego, zgodnie z pkt 6.3 lub 2.1.1.1 niniejszego regulaminu.
6.1.2. System musi umożliwiać automatyczne ustawienie świateł, tak aby uzyskać poprawne oświetlenie drogi bez powodowania utrudnień, zarówno dla kierującego, jak i innych użytkowników.
6.1.3. System uważa się za możliwy do przyjęcia, jeśli spełnia odpowiednie wymogi fotometryczne pkt 6.2 i 6.3.
6.1.4. Pomiary fotometryczne wykonuje się zgodnie ze wskazówkami wnioskodawcy:
6.1.4.1. przy stanie zerowym określonym w pkt 1.9;
6.1.4.2. przy sygnale V, sygnale W, sygnale E bądź sygnale T, zgodnie z pkt 1.10, w zależności od przypadku;
6.1.4.3. w danym przypadku, przy każdym innym sygnale zgodnie z pkt 1.10 lub ich kombinacjami, według wskazówek wnioskodawcy.
6.2. Przepisy stosowane do świateł mijania
Przed przeprowadzeniem badania zgodnie z punktami poniżej system musi zostać ustawiony w pozycji zwanej stanem zerowym, to znaczy emitować wiązkę świateł mijania klasy C.
6.2.1. Z każdej strony systemu (tj. pojazdu) wiązka światła mijania w stanie zerowym musi wytwarzać, za pomocą co najmniej jednej jednostki oświetleniowej, granicę światła - cienia zgodnie z załącznikiem 8 do niniejszego regulaminu, lub
6.2.1.1. system musi posiadać inne środki, na przykład urządzenia optyczne lub tymczasowe światła pomocnicze, umożliwiające jasne i poprawne ustawienie świateł.
6.2.1.2. Załącznik 8 nie jest stosowany do funkcji zmiany kierunku ruchu pojazdu, opisanej w pkt 5.8 i 5.8.2.1 powyżej.
6.2.2. System, lub jedna albo kilka jego części, musi być tak ustawiony, aby położenie granicy światła - cienia spełniało wymogi przedstawione w tabeli 2 załącznika 3 do niniejszego regulaminu.
6.2.3. W przypadku gdy system, lub jedna albo kilka jego części, jest w ten sposób ustawiony, a jego homologacja dotyczy wyłącznie świateł mijania, musi on spełniać wymogi opisane w odnośnych punktach poniżej; natomiast jeśli jest przeznaczony do zapewnienia oświetlenia dodatkowego lub funkcji sygnalizacji świetlnej zgodnie z zakresem zastosowania niniejszego regulaminu, również musi spełniać wymogi opisane w odnośnych punktach poniżej, chyba że posiada oddzielną regulację.
6.2.4. Jeżeli tak ustawiony system lub jedna albo kilka jego części nie spełnia zaleceń pkt 6.2.3 powyżej, istnieje możliwość, zgodnie ze wskazówkami producenta, dokonania zmiany regulacji o maksymalnie 0,5 stopnia w prawo lub w lewo i o 0,2 stopnia w górę lub w dół, w stosunku do regulacji początkowej.
6.2.5. Przy wytwarzaniu pewnego trybu światła mijania system musi spełniać wymogi odpowiedniej sekcji (C, V, E lub W) części A tabeli 1 (wartości fotometryczne) oraz tabeli 2 (Emax i pozycja granicy światła - cienia) załącznika 3 do niniejszego regulaminu, oraz sekcji 1 (wymogi stosowane dla granicy światła - cienia) załącznika 8 do niniejszego regulaminu.
6.2.6. Światło może być emitowane w trybie oświetlenia na zakręcie, pod warunkiem że:
6.2.6.1. system spełnia wymogi części B tabeli 1 (wartości fotometryczne) oraz pkt 2 tabeli 2 (wymogi stosowane dla granicy światła - cienia) załącznika 3 do niniejszego regulaminu, kiedy pomiarów wartości dokonuje się zgodnie z procedurą opisaną w załączniku 9, w zależności od kategorii (1 lub 2) trybu oświetlenia na zakręcie, dla której wnioskuje się o homologację;
6.2.6.2. punkt Emax nie znajduje się poza prostokątem zawartym między najwyższą pozycją pionową określoną w tabeli 2 załącznika 3 do niniejszego regulaminu dla danej klasy świateł mijania i 2 stopnie poniżej linii H-H, oraz między kątem 45 stopni w lewo i kątem 45 stopni w prawo od osi odniesienia systemu;
6.2.6.3. jeżeli sygnał T odpowiada najmniejszemu promieniowi skrętu pojazdu w lewo (lub w prawo), suma wartości natężenia oświetlenia pochodzącego ze wszystkich źródeł z prawej lub lewej strony systemu musi mieć wartości co najmniej 3 lx w jednym punkcie lub wielu punktach strefy zawartej między linią H-H i 2 stopniami poniżej oraz między 10 a 45 stopniami w lewo (lub w prawo);
6.2.6.4. w przypadku wniosku o homologację dla trybu zakrętu kategorii 1 zastosowanie systemu ogranicza się do pojazdu w taki sposób, iż część pozioma załamania wytwarzanej przez system granicy światła - cienia jest zgodna z przepisami pkt 6.22.7.4.5 i) regulaminu nr 48;
6.2.6.5. w przypadku wniosku o homologację dla trybu oświetlenia na zakręcie kategorii 1 system jest tak zaprojektowany, iż, w przypadku osłabienia ruchu bocznego lub modyfikacji natężenia światła, można automatycznie uzyskać warunki fotometryczne podobne do tych określonych w pkt 6.2.5 powyżej bądź też uzyskać wartości nieprzekraczające 1,5 lx w strefie IIIb, takiej jak określona w załączniku 3 do niniejszego regulaminu, i o co najmniej 4 lx w jednym punkcie "segmentu Emax";
6.2.6.5.1. jednakże nie jest to konieczne, jeśli, w przypadku pozycji po lewej stronie osi odniesienia systemu, ponad linią na 0,3o powyżej linii HH aż do 5° po lewej i ponad linią o 0,57o powyżej HH ponad 5° w lewo, nie doszło w żadnym miejscu do przekroczenia wartości 1 lx.
6.2.7. System musi być sprawdzony zgodnie ze wskazówkami producenta, pod względem zasady bezpieczeństwa określonej w pkt 2.2.2.1 powyżej.
6.2.8. Systemy lub jedna albo kilka ich części przeznaczone zarówno do ruchu prawostronnego, jak i lewostronnego muszą, w każdej z dwóch pozycji, zgodnie z pkt 5.4 powyżej, spełniać wymogi dotyczące danego kierunku ruchu.
6.2.9. Systemy muszą być zaprojektowane w taki sposób, aby:
6.2.9.1. każdy wyszczególniony tryb świateł mijania wytwarzał co najmniej 3 lx w punkcie 50V po każdej stronie systemu; przy czym przepisowi temu nie podlegają tryby świateł mijania klasy V;
6.2.9.2. cztery sekundy po włączeniu systemu, który był wyłączony od co najmniej 30 minut, światła mijania klasy C emitowały co najmniej 5 lx w punkcie 50V.
6.2.9.3. Pozostałe tryby:
w przypadku stosowania sygnałów wejściowych, o których mowa w pkt 6.1.4.3 niniejszego regulaminu, muszą być spełnione wymogi pkt 6.2.
6.3. Przepisy dotyczące świateł drogowych
Przed przystąpieniem do badań zgodnych z punktami poniżej system musi zostać ustawiony w pozycji zwanej stanem zerowym.
6.3.1. Jednostka lub jednostki oświetleniowe systemu należy regulować zgodnie ze wskazówkami producenta w taki sposób, aby strefa maksymalnego natężenia światła znajdowała się pośrodku punktu (HV) linii H-H i V-V;
6.3.1.1. badaniu z taką regulacją musi podlegać każda jednostka oświetleniowa, której nie można wyregulować oddzielnie lub którą wyregulowano według pomiarów przeprowadzonych zgodnie z pkt 6.2.
6.3.2. W przypadku pomiaru natężenia światła zgodnie z postanowieniami zawartymi w załączniku 9 do niniejszego regulaminu natężenie światła musi spełniać następujące wymogi:
6.3.2.1. punkt HV musi znajdować się wewnątrz izoluksy, wynoszącej 80 % maksymalnego natężenia światła świateł drogowych;
6.3.2.1.1. wartość maksymalna (EM) nie może być niższa niż 48 lx i, w żadnym wypadku, nie może być wyższa niż 240 lx;
6.3.2.1.2. maksymalne natężenie światła (IM) każdej jednostki instalacyjnej, uczestniczącej lub przyczyniającej się do maksymalnego natężenia światła świateł drogowych, wyrażane w tysiącach kandeli, oblicza się za pomocą równania:
IM = 0.625 EM
6.3.2.1.3. punkt oznaczenia (I'M) maksymalnego natężenia, zdefiniowany w pkt 4.2.2.9 powyżej, oblicza się za pomocą równania:
Wartość ta jest zaokrąglana do najbardziej zbliżonej wartości 5-10-12,5-17,5-20-25-27,5-30-37,5-40-45-50;
6.3.2.2. wychodząc z punktu HV i przemieszczając się poziomo w prawo i lewo, natężenie światła świateł drogowych musi być co najmniej równe 24 lx do 2,6 stopnia oraz co najmniej równe 6 lx do 5,2 stopnia.
6.3.3. Natężenie lub część natężenia światła emitowanego przez system może być przemieszczane na boki w sposób automatyczny (bądź zmodyfikowane w celu uzyskania równoważnego efektu), pod warunkiem że:
6.3.3.1. system spełnia wymogi pkt 6.3.2.1.1 i 6.3.2.2 powyżej, a każda jednostka oświetleniowa podlega pomiarom zgodnie z procedurą ustaloną w załączniku 9.
6.3.4. System musi być zaprojektowany w taki sposób, aby:
6.3.4.1. jednostka lub jednostki oświetleniowe z prawej i z lewej strony dostarczały, każda oddzielnie, co najmniej połowę minimalnego natężenia światła świateł drogowych zalecanego w pkt 6.3.2.2 powyżej;
6.3.4.2. cztery sekundy po włączeniu systemu, który był wyłączony od co najmniej 30 minut, światła drogowe emitowały natężenie o wartości co najmniej 42 lx w punkcie HV;
6.3.4.3. w przypadku stosowania sygnałów wejściowych, o których mowa w pkt 6.1.4.3 niniejszego regulaminu, muszą być spełnione wymogi z pkt 6.3.
6.3.5. Jeżeli wymogi dotyczące danych świateł nie są spełnione, istnieje możliwość przestawienia świateł o 0,5 stopnia w górę lub w dół, lub o 1 stopień w prawo lub w lewo w stosunku do ustawienia początkowego. Nowe ustawienie musi zapewnić spełnienie wszystkich zaleceń fotometrycznych. Postanowienia te nie stosują się do jednostek oświetleniowych określonych w pkt 6.3.1.1 niniejszego regulaminu.
6.4. Pozostałe przepisy
W przypadku systemu, lub jednej albo kilku jego części, wyposażonego w regulowane jednostki oświetleniowe przepisy z pkt 6.2 (światła mijania) i 6.3 (światła drogowe) stosuje się do każdej z pozycji montażu określonej w pkt 2.1.3 (zakres regulacji). Przedstawiona dalej procedura stosowana jest w celu sprawdzenia, czy:
6.4.1. każda wskazana pozycja jest realizowana z pomocą goniometru w stosunku do prostej łączącej środek odniesienia i punkt HV na ekranie pomiarowym. Regulowany system lub jedna albo kilka jego części jest więc ustawiony w pozycji takiej, jak natężenie światła na ekranie pomiarowym zgodne z odpowiednimi zaleceniami dotyczącymi ustawienia;
6.4.2. przy początkowym ustawieniu systemu, lub jednej albo kilku jego części, zgodnie z przepisami pkt 6.4.1, urządzenie lub jego części muszą spełniać odpowiednie wymogi fotometryczne pkt 6.2 i 6.3;
6.4.3. przeprowadza się dodatkowe badania po przesunięciu reflektora lub systemu lub jednej bądź kilku jego części, pionowo o mniej więcej 2 stopnie lub też po przesunięciu do maksimum, o ile jest to przesunięcie mniejsze niż 2 stopnie, w stosunku do pozycji początkowej, za pomocą urządzenia regulacji systemu lub jednej bądź kilku jego części. Po przesunięciu całego systemu lub jednej bądź kilku jego części (na przykład przy użyciu goniometru), w kierunku przeciwnym, ilość emitowanego światła w poszczególnych kierunkach musi podlegać kontroli i zawierać się w następujących granicach:
6.4.3.1. światła mijania: punkty HV i 75 R, lub, w danym przypadku, 50R oraz światła drogowe: IM i punkt HV (w procentach z IM);
6.4.4. jeżeli wnioskodawca wskazał więcej niż jedną pozycję montażu, procedurę przewidzianą w pkt 6.4.1 do 6.4.3 należy powtórzyć dla każdej z pozostałych pozycji;
6.4.5. jeżeli wnioskodawca nie wskazał specjalnej pozycji montażu, system lub jedna albo kilka jego części musi zostać ustawiony zgodnie z parametrami zalecanymi w pkt 6.2 (światła mijania) i 6.3 (światła drogowe), a układ regulacji systemu lub jednej albo kilku jego części ustawiony w pozycji środkowej. Po ustawieniu, przy użyciu układu regulacji, reflektora lub jego części w pozycji maksymalnej (zamiast przesunięcia o mniej więcej 2 stopnie) należy przeprowadzić badania dodatkowe, o których mowa w pkt 6.4.3;
6.4.6. należy wskazać, używając formularza zgodnego ze wzorcem z załącznika 1 niniejszego regulaminu, jaka jednostka lub jakie jednostki oświetleniowe wytwarzają granicę światła - cienia, określoną w załączniku 8 do niniejszego regulaminu, która rozprzestrzenia się w strefie zawartej między 6 stopniami po lewej stronie i 4 stopniami po prawej stronie powyżej poprzecznej linii, znajdującej się o 0,8 stopnia poniżej;
6.4.7. należy wskazać, używając formularza zgodnego ze wzorem z załącznika 1 niniejszego regulaminu, który(-e) z trybów świateł mijania klasy E, jeśli dotyczy, spełnia(-ją) wymagania parametrów z tabeli 6 załącznika 3 do niniejszego regulaminu.
7. BARWA
7.1. Emitowane światło musi być barwy białej.
C. POZOSTAŁE PRZEPISY ADMINISTRACYJNE
8. MODYFIKACJA TYPU SYSTEMU I ROZSZERZENIE HOMOLOGACJI
8.1. Jakakolwiek modyfikacja typu systemu wymaga powiadomienia organu administracji, który udzielił homologacji typu systemu. Organ taki może wówczas:
8.1.1. uznać, że wprowadzone zmiany prawdopodobnie nie będą miały istotnego negatywnego skutku i że system ten nadal spełnia wymogi; albo
8.1.2. zażądać kolejnego sprawozdania od placówki technicznej odpowiedzialnej za przeprowadzenie badań.
8.2. Potwierdzenie homologacji z opisem wprowadzonych zmian lub odmowa homologacji zostają przekazane Stronom Porozumienia, stosującym niniejszy regulamin, zgodnie z procedurą określoną w pkt 4.1.4 powyżej.
8.3. Uprawniony organ, udzielający rozszerzenia homologacji, przydziela numer seryjny dla takiego rozszerzenia oraz informuje o nim pozostałe Strony Porozumienia z 1958 r., stosujące niniejszy regulamin, za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.
9. ZGODNOŚĆ PRODUKCJI
Procedury kontroli zgodności produkcji muszą być zgodne z procedurami zawartymi w Porozumieniu, w dodatku 2 (E/ECE/324-E/ECE/TRANS/505/Rev.2) oraz z następującymi wymogami:
9.1. systemy homologowane zgodnie z niniejszym regulaminem produkowane są w sposób zapewniający ich zgodność z typem homologowanym i spełniają wymogi określone w pkt 6 i 7;
9.2. systemy muszą spełniać minimalne wymogi zgodności wynikające z procedur produkcji określonych w załączniku 5 do niniejszego regulaminu;
9.3. systemy muszą spełniać minimalne wymogi pobierania próbek przez inspektora, określone w załączniku 7 do niniejszego regulaminu;
9.4. uprawniony organ, który udzielił homologacji typu, może w dowolnym czasie zweryfikować metody kontroli zgodności stosowane w każdym etapie produkcji. Przeciętna częstotliwość tych weryfikacji to jedna kontrola na dwa lata;
9.5. z założenia nie bierze się pod uwagę niesprawnych systemów lub jednej albo kilku ich części;
9.6. nie bierze się pod uwagę punktu oznaczenia.
10. SANKCJE Z TYTUŁU BRAKU ZGODNOŚCI PRODUKCJI
10.1. Homologacja udzielona typowi systemu zgodnie z niniejszym regulaminem może zostać cofnięta w razie niespełnienia zaleceń bądź też gdy system lub jedna bądź wiele jego części, posiadający znak homologacji, jest niezgodny z typem homologowanym.
10.2. Jeżeli Strona Porozumienia, stosująca niniejszy regulamin, cofnie uprzednio udzieloną homologację, zobowiązana jest bezzwłocznie powiadomić o tym pozostałe Umawiające się Strony, stosujące niniejszy regulamin, za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego ze wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.
11. OSTATECZNE ZANIECHANIE PRODUKCJI
11.1. Jeżeli posiadacz homologacji całkowicie zaniecha produkcji typu systemu homologowanego zgodnie z niniejszym regulaminem, informuje o tym organ, który udzielił homologacji. Po otrzymaniu właściwego zawiadomienia organ ten przekazuje informację pozostałym Stronom Porozumienia z 1958 r., stosującym niniejszy regulamin, za pomocą formularza zawiadomienia zgodnego z wzorem przedstawionym w załączniku 1 do niniejszego regulaminu.
12. NAZWY I ADRESY PLACÓWEK TECHNICZNYCH UPOWAŻNIONYCH DO PRZEPROWADZANIA BADAŃ HOMOLOGACYJNYCH ORAZ NAZWY I ADRESY ORGANÓW ADMINISTRACJI
12.1. Strony Porozumienia, stosujące niniejszy regulamin, przekazują Sekretariatowi Organizacji Narodów Zjednoczonych nazwy i adresy placówek technicznych przeprowadzających badania homologacyjne oraz organów administracji udzielających homologacji, którym należy przesłać wydane w innych krajach formularze poświadczające homologację, jej rozszerzenie, odmowę lub cofnięcie homologacji, lub ostateczne zaniechanie produkcji.
______
(1) Zgodnie z definicją zawartą w załączniku 7 do ujednoliconej rezolucji w sprawie budowy pojazdów (R.E.3), (dokument TRANS/WP.29/78/Rev.1/Amend.2 ostatnio zmieniony poprawką 4).
(2) Dla informacji należy zaznaczyć, że klasa C odnosi się do podstawowych świateł mijania, klasa V do świateł mijania stosowanych w strefach oświetlonych, na przykład na terenie aglomeracji miejskich, klasa E do świateł mijania stosowanych na drogach i autostradach, a klasa W do świateł mijania stosowanych w złych warunkach atmosferycznych, na przykład na mokrej drodze.
(3) Wskazać na formularzu zgodnym z wzorem z załącznika 1.
(4) Wskazać na formularzu zgodnym z wzorem z załącznika 10.
(5) 1 - Niemcy, 2 - Francja, 3 - Włochy, 4 - Niderlandy, 5 - Szwecja, 6 - Belgia, 7 - Węgry, 8 - Republika Czeska, 9 -Hiszpania, 10 - Serbia, 11 - Wielka Brytania, 12 - Austria, 13 - Luksemburg, 14 - Szwajcaria, 15 (numer wolny), 16 - Norwegia, 17 - Finlandia, 18 - Dania, 19 - Rumunia, 20 - Polska, 21 - Portugalia, 22 - Federacja Rosyjska, 23 -Grecja, 24 - Irlandia, 25 - Chorwacja, 26 - Słowenia, 27 - Słowacja, 28 - Białoruś, 29 - Estonia, 30 (numer wolny), 31 - Bośnia i Hercegowina, 32 - Łotwa, 33 (numer wolny), 34 - Bułgaria, 35 (numer wolny), 36 - Litwa, 37 -Turcja, 38 (numer wolny), 39 - Azerbejdżan, 40 - Była Jugosłowiańska Republika Macedonii, 41 (numer wolny), 42 -Wspólnota Europejska (homologacje udzielone przez jej państwa członkowskie z użyciem właściwych im symboli EWG), 43 - Japonia, 44 (numer wolny), 45 - Australia, 46 - Ukraina, 47 - Republika Południowej Afryki, 48 - Nowa Zelandia, 49 - Cypr, 50 - Malta, 51 - Republika Korei, 52 - Malezja i 53 - Tajlandia. Kolejne numery przydzielane są pozostałym krajom w porządku chronologicznym, zgodnie z ratyfikacją lub przystąpieniem do Porozumienia dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań, a Sekretarz Generalny Organizacji Narodów Zjednoczonych powiadamia Umawiające się Strony Porozumienia o przydzielonych w ten sposób numerach.
ZAŁĄCZNIKI
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.222.1 |
Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
Tytuł: | Regulamin nr 123 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) - Jednolite przepisy dotyczące homologacji systemów adaptacyjnego oświetlenia głównego (AFS) w pojazdach silnikowych. |
Data aktu: | 24/08/2010 |
Data ogłoszenia: | 24/08/2010 |
Data wejścia w życie: | 02/02/2007 |