uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącą wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(1), w szczególności jej art. 6 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Włączenie azoksystrobiny do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG wygasa w dniu 31 grudnia 2011 r. Zgodnie z art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 737/2007 z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie ustanowienia procedury odnowienia włączenia pierwszej grupy substancji czynnych do załącznika I do dyrektywy Rady 91/414/EWG i sporządzenia wykazu tych substancji(2) przedłożono zgłoszenie dotyczące odnowienia włączenia azoksystrobiny jako substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG w terminie przewidzianym w tym artykule.
(2) Zgłoszenie to uznano za dopuszczalne decyzją Komisji 2008/656/WE z dnia 28 lipca 2008 r. w sprawie dopuszczalności powiadomień dotyczących odnowienia włączenia do załącznika I dyrektywy Rady 91/414/EWG substancji aktywnych: azymsulfuronu, azoksystrobiny, fluroksypyru, imazalilu, kresoksymu metylowego, proheksadionu wapnia i spiroksaminy, oraz utworzenia wykazu zainteresowanych powiadamiających(3).
(3) W terminie przewidzianym w art. 6 rozporządzenia (WE) nr 737/2007 powiadamiający przedłożył dane wymagane zgodnie z art. 6 rozporządzenia (WE) nr 737/2007 wraz z wyjaśnieniem dotyczącym istotności każdego nowego badania.
(4) Państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy przygotowało sprawozdanie z oceny w konsultacji z państwem członkowskim pełniącym rolę współsprawozdawcy i przesłało je do Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (zwanego dalej "Urzędem") oraz do Komisji w dniu 10 czerwca 2009 r. Oprócz oceny substancji sprawozdanie to zawiera wykaz badań, na których państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy opierało się podczas oceny.
(5) Urząd przesłał sprawozdanie z oceny powiadamiającemu i wszystkim państwom członkowskim oraz przekazał Komisji otrzymane uwagi. Urząd także udostępnił sprawozdanie z oceny opinii publicznej.
(6) Na wniosek Komisji sprawozdanie z oceny zostało poddane przeglądowi przez państwa członkowskie i Urząd; w dniu 6 kwietnia 2010 r. Urząd przedstawił Komisji swoje wnioski z przeglądu oceny ryzyka stwarzanego przez azoksystrobinę(4). Sprawozdanie z oceny i wnioski Urzędu zostały zweryfikowane przez państwa członkowskie oraz Komisję w ramach Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt i sfinalizowane w dniu 9 lipca 2010 r. w formie opracowanego przez Komisję sprawozdania z przeglądu dotyczącego azoksystrobiny.
(7) Jak wykazały różnorodne badania, można oczekiwać, że środki ochrony roślin zawierające azoksystrobinę zasadniczo będą nadal spełniać wymogi określone w art. 5 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 91/414/EWG, w szczególności w odniesieniu do zastosowań, które zostały zbadane przez Komisję i wyszczególnione w jej sprawozdaniu z przeglądu. Należy zatem odnowić włączenie azoksystrobiny do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG w celu zapewnienia, że środki ochrony roślin zawierające tę substancję czynną nadal będą dozwolone, w przypadku gdy spełniają wymogi tej dyrektywy.
(8) Ponadto podczas przeglądu ustalono, że w przypadku substancji czynnej azoksystrobina, o której powiadomił główny dostawca informacji, zanieczyszczenie produkcyjne toluenem stanowi zagrożenie toksykologiczne i dlatego jego zawartość w materiale technicznym nie może przekraczać najwyższego dopuszczalnego stężenia na poziomie 2 gramów na kilogram.
(9) Z dostarczonych nowych danych wynika, że azoksystrobina może stanowić zagrożenie dla organizmów wodnych. Bez uszczerbku dla decyzji o odnowieniu włączenia azoksystrobiny należy zatem uzyskać dalsze informacje na temat tych szczególnych kwestii. Artykuł 6 ust. 1 dyrektywy 91/414/EWG stanowi, że włączenie substancji do załącznika I może być uzależnione od spełnienia określonych warunków. Należy zatem zażądać od powiadamiającego dalszych informacji, aby potwierdzić wyniki oceny ryzyka w oparciu o najnowszą wiedzę naukową na temat ryzyka zanieczyszczenia wód gruntowych w odniesieniu do niektórych drugorzędnych produktów transformacji w glebie i ryzyka dla organizmów wodnych.
(10) Przed włączeniem substancji czynnej do załącznika I do dyrektywy 91/414/EWG należy wyznaczyć odpowiedni okres, aby umożliwić państwom członkowskim i zainteresowanym stronom przygotowanie się do spełnienia nowych wymogów, które mogą wyniknąć z odnowienia.
(11) Bez uszczerbku dla określonych w dyrektywie 91/414/EWG zobowiązań wynikających z odnowienia włączenia substancji czynnej do załącznika I państwom członkowskim należy dać sześć miesięcy, licząc od daty włączenia, na dokonanie przeglądu zezwoleń dotyczących środków ochrony roślin zawierających azoksystrobinę w celu spełnienia wymogów ustanowionych w dyrektywie 91/414/EWG, w szczególności w jej art. 13, oraz stosownych warunków określonych w załączniku I do tej dyrektywy. Zależnie od potrzeb państwa członkowskie powinny odnowić zezwolenie, w stosownych przypadkach - ze zmianami, lub odmówić odnowienia zezwolenia. W drodze odstępstwa od powyższego terminu należy przyznać więcej czasu na przedłożenie i ocenę zaktualizowanej pełnej dokumentacji wyszczególnionej w załączniku III dla każdego środka ochrony roślin i każdego zamierzonego zastosowania zgodnie z jednolitymi zasadami ustanowionymi w dyrektywie 91/414/EWG.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 91/414/EWG.
(13) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.
(2) Dz.U. L 169 z 29.6.2007, s. 10.
(3) Dz.U. L 214 z 9.8.2008, s. 70.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności; Conclusion on the peer review of the pesticide risk assessment of the active substance azoxystrobin on request from the European Commission (Wnioski z przeglądu zagrożeń stwarzanych przez pestycydy, dotyczącego substancji czynnej azoksystrobina, przeprowadzonego na wniosek Komisji Europejskiej); EFSA Journal 2010; 8(4):1542.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.220.67 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2010/55/UE zmieniająca załącznik I do dyrektywy Rady 91/414/EWG w celu odnowienia włączenia azoksystrobiny jako substancji czynnej |
Data aktu: | 20/08/2010 |
Data ogłoszenia: | 21/08/2010 |
Data wejścia w życie: | 01/08/2011 |