Decyzja wykonawcza 2010/39/UE upoważniająca Republikę Portugalską do stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 168, 193 i 250 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

DECYZJA WYKONAWCZA RADY
z dnia 19 stycznia 2010 r.
upoważniająca Republikę Portugalską do stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 168, 193 i 250 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

(2010/39/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 23 stycznia 2010 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 113,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej(1), w szczególności jej art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Rady 2004/738/WE(2) Republika Portugalska (zwana dalej "Portugalią") została upoważniona do stosowania do dnia 31 grudnia 2009 r. szczególnego i nieobowiązkowego systemu w sektorze sprzedaży akwizycyjnej, zgodnie z którym, na zasadzie odstępstwa od art. 21 ust. 1 lit. a) szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku(3), przedsiębiorstwo prowadzące działalność w tym sektorze i posiadające zezwolenie na korzystanie z tego systemu jest zobowiązane do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) należnego z tytułu dostaw towarów zrealizowanych przez współpracujących z nim detalistów na rzecz konsumentów końcowych. Na zasadzie odstępstwa od art. 22 dyrektywy detaliści są zwolnieni z obowiązków wyszczególnionych w tym artykule w odniesieniu do tych dostaw. Aby uzyskać takie zezwolenie, przedsiębiorstwo musi realizować całość swoich obrotów ze sprzedaży akwizycyjnej prowadzonej przez detalistów działających we własnym imieniu i na własny rachunek. Ponadto wszystkie sprzedane produkty muszą znajdować się na z góry sporządzonej liście cen stosowanych na etapie konsumpcji końcowej, a przedsiębiorstwo musi sprzedawać te produkty bezpośrednio detalistom, którzy odsprzedają je bezpośrednio konsumentom końcowym.

(2) Pismem zarejestrowanym przez Sekretariat Generalny Komisji w dniu 30 czerwca 2009 r. Portugalia zwróciła się z wnioskiem o upoważnienie do przedłużenia stosowania szczególnego systemu związanego z jej przepisami stanowiącymi odstępstwo od art. 193 i 250 dyrektywy 2006/112/WE, a pismem uzupełniającym zarejestrowanym przez Sekretariat Generalny Komisji w dniu 9 września 2009 r. zwróciła się z wnioskiem, aby detaliści, na zasadzie odstępstwa od art. 168 dyrektywy 2006/112/WE, nie mogli odliczać podatku VAT należnego od towarów objętych środkiem stanowiącym odstępstwo.

(3) Zgodnie z art. 395 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE pismem z dnia 27 października 2009 r. Komisja przekazała ten wniosek pozostałym państwom członkowskim, a pismem z dnia 29 października 2009 r. powiadomiła Portugalię, że znajduje się w posiadaniu wszystkich niezbędnych informacji.

(4) Skutkiem tego szczególnego systemu jest określenie przedsiębiorstw, które należycie uzyskały zezwolenie, jako uprawnionych, w miejsce licznych detalistów zajmujących się sprzedażą obwoźną, do odliczania podatku VAT należnego lub zapłaconego przez tych detalistów z tytułu towarów dostarczonych im przez te przedsiębiorstwa, a także jako zobowiązanych do zapłaty podatku należnego z tytułu dostawy tych towarów przez detalistów konsumentom końcowym. Na upoważnione przedsiębiorstwa nakłada się również odpowiedni obowiązek sporządzania deklaracji i dokonywania płatności, z którego zwolnieni są współpracujący z nimi detaliści.

(5) Szczególny system pozwala również na upewnienie się, że podatek VAT pobrany na etapie handlu detalicznego z tytułu sprzedaży produktów pochodzących z tych przedsiębiorstw jest rzeczywiście wpłacany do organu podatkowego, a tym samym na zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania. Pozwala on również na uproszczenie zasad poboru podatku z korzyścią dla organów administracji i ograniczenie obowiązków detalistów w zakresie podatku VAT.

(6) Środek stanowiący odstępstwo nie zmieni kwoty podatku VAT pobieranego na etapie konsumpcji końcowej ani nie będzie miał negatywnego wpływu na zasoby własne Unii Europejskiej pochodzące z podatku VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Upoważnia się Portugalię do stosowania szczególnego systemu opodatkowania w sektorze sprzedaży akwizycyjnej, który obejmuje przepisy stanowiące odstępstwo od dyrektywy 2006/112/WE.

Przedsiębiorstwa, które całość obrotów uzyskują ze sprzedaży akwizycyjnej prowadzonej przez detalistów działających we własnym imieniu i na własny rachunek, mogą złożyć do organu administracji wniosek o zezwolenie na stosowanie systemu stanowiącego odstępstwo, jeżeli spełnione są następujące warunki:

a)
wszystkie produkty sprzedawane przez przedsiębiorstwo znajdują się na sporządzonej z góry liście cen stosowanych na etapie konsumpcji końcowej;
b)
przedsiębiorstwo sprzedaje produkty bezpośrednio detalistom, którzy z kolei sprzedają je bezpośrednio konsumentom końcowym.
Artykuł  2

Przedsiębiorstwa, które uzyskały zezwolenie na stosowanie niniejszego systemu stanowiącego odstępstwo, są uprawnione na zasadzie odstępstwa od art. 168 dyrektywy 2006/112/WE do odliczania podatku VAT należnego lub zapłaconego przez współpracujących z nimi detalistów z tytułu towarów dostarczonych im przez te przedsiębiorstwa i zobowiązane na zasadzie odstępstwa od art. 193 wspomnianej dyrektywy do zapłaty podatku VAT należnego z tytułu dostawy tych towarów przez detalistów konsumentom końcowym.

Artykuł  3

Detaliści, którzy zaopatrują się w przedsiębiorstwie, które uzyskało zezwolenie na stosowanie niniejszego systemu stanowiącego odstępstwo, są zwolnieni z obowiązku sporządzania deklaracji, o którym mowa w art. 250 dyrektywy 2006/112/WE, w odniesieniu do towarów, które to przedsiębiorstwo im dostarczyło, i dostawę tych towarów konsumentom końcowym. Obowiązek ten wypełnia przedsiębiorstwo posiadające zezwolenie.

Artykuł  4 1

Niniejsza decyzja staje się skuteczna w dniu jej notyfikacji Republice Portugalskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2015 r.

Artykuł  4a 2

Ewentualny wniosek o przedłużenie środka określonego w niniejszej decyzji przedkłada się Komisji do dnia 31 marca 2015 r. wraz ze sprawozdaniem dotyczącym stosowania tego środka.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja jest skierowana do Republiki Portugalskiej.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja zostaje opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 stycznia 2010 r.

W imieniu Rady

E. SALGADO

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.

(2) Dz.U. L 325 z 28.10.2004, s. 62.

(3) Dz.U. L 145 z 13.6.1977, s. 1.

1 Art. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2013/56/UE z dnia 22 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.22.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2013 r.
2 Art. 4a dodany przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2013/56/UE z dnia 22 stycznia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.22.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2013 r.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.19.5

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2010/39/UE upoważniająca Republikę Portugalską do stosowania środka stanowiącego odstępstwo od art. 168, 193 i 250 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Data aktu: 19/01/2010
Data ogłoszenia: 23/01/2010
Data wejścia w życie: 23/01/2010, 01/01/2010