uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS)(1), w szczególności jej art. 43 ust. 5, art. 60 ust. 6 lit. a) i c), art. 61 ust. 3, art. 62 ust. 4, art. 64 ust. 4 lit. a) oraz art. 95 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Informacje, które mają być udostępniane posiadaczom jednostek uczestnictwa zgodnie z art. 43 ust. 1 dyrektywy 2009/65/WE w przypadku łączenia funduszy, powinny być dostosowane do różnych potrzeb posiadaczy jednostek uczestnictwa UCITS przejmowanego i UCITS przejmującego oraz ułatwiać im zrozumienie tego procesu.
(2) UCITS przejmowane ani UCITS przejmujące nie powinno być zobowiązane do zawarcia w dokumencie informacyjnym informacji innych niż informacje, o których mowa w art. 43 ust. 3 dyrektywy 2009/65/WE oraz art. 3-5 niniejszej dyrektywy. UCITS przejmowane lub UCITS przejmujące mogą jednak dodać inne informacje istotne w kontekście proponowanego łączenia.
(3) W przypadku gdy do dokumentu informacyjnego sporządzanego na mocy art. 43 ust. 1 dyrektywy 2009/65/WE dołączone jest streszczenie, nie zwalnia to UCITS z obowiązku unikania długich lub technicznych wyjaśnień w pozostałej części tego dokumentu.
(4) Informacje, które mają być udostępniane posiadaczom jednostek uczestnictwa UCITS przejmującego zgodnie z art. 43 ust. 1 dyrektywy 2009/65/WE, powinny być opracowywane przy założeniu, że posiadacze jednostek uczestnictwa posiadają już wystarczającą wiedzę na temat cech UCITS przejmującego, przysługujących im w związku z nim praw oraz sposobu prowadzenia działalności przez to UCITS. Informacje powinny zatem dotyczyć przede wszystkim operacji łączenia oraz jej ewentualnych skutków dla UCITS przejmującego.
(5) Należy ujednolicić sposób udostępniania posiadaczom jednostek uczestnictwa informacji przewidzianych w art. 43 i 64 dyrektywy 2009/65/WE. Informacje te mają umożliwić posiadaczom jednostek uczestnictwa dokonanie świadomej decyzji odnośnie do tego, czy kontynuować inwestycje, czy też żądać umorzenia, w przypadku gdy UCITS jest stroną operacji łączenia, przekształca się w UCITS powiązane lub zmienia podstawowe UCITS. Posiadacze jednostek uczestnictwa powinni wiedzieć o powyższej zasadniczej zmianie, której podlega UCITS, i powinni mieć możliwość zapoznania się z informacjami na ten temat. W tym celu informacje powinny być kierowane osobiście do posiadaczy jednostek uczestnictwa, w formie papierowej albo na innym trwałym nośniku, takim jak poczta elektroniczna (e-mail). Zastosowanie środków elektronicznych powinno pozwolić UCITS na udostępnienie tych informacji w niedrogi sposób. Niniejsza dyrektywa nie powinna zobowiązywać UCITS do bezpośredniego informowania posiadaczy ich jednostek uczestnictwa, ale powinna uwzględniać specyfikę niektórych państw członkowskich, w których UCITS lub ich spółki zarządzające, z uwagi na względy prawne lub praktyczne, nie mają możliwości bezpośredniego skontaktowania się z posiadaczami jednostek uczestnictwa. Należy również umożliwić UCITS udostępnianie informacji w drodze przekazania ich depozytariuszowi lub pośrednikom, pod warunkiem że zapewnia się uzyskanie informacji przez wszystkich posiadaczy jednostek uczestnictwa w odpowiednim czasie. Celem niniejszej dyrektywy powinno być jedynie ujednolicenie sposobu udostępniania posiadaczom jednostek uczestnictwa informacji przewidzianych w art. 43 i 64 dyrektywy 2009/65/WE. Państwa członkowskie mogą uregulować udostępnianie posiadaczom jednostek uczestnictwa innego rodzaju informacji przepisami krajowymi.
(6) Umowa pomiędzy UCITS podstawowym a UCITS powiązanym powinna uwzględniać szczególne potrzeby UCITS powiązanego, które inwestuje co najmniej 85 % swoich aktywów w UCITS podstawowe, podlegając jednocześnie wszystkim zobowiązaniom ciążącym na nim jako UCITS. Umowa ta powinna zatem zapewniać udostępnianie przez UCITS podstawowe UCITS powiązanemu niezbędnych informacji w odpowiednim terminie, tak aby umożliwić UCITS powiązanemu wywiązanie się z własnych zobowiązań. Umowa ta powinna również określać inne prawa i obowiązki obydwu stron.
(7) Państwa członkowskie nie powinny wymagać, by umowa pomiędzy UCITS podstawowym a UCITS powiązanym, zgodnie z art. 60 ust. 1 akapit pierwszy, uwzględniała kwestie inne niż te, o których mowa w rozdziale VIII dyrektywy 2009/65/WE oraz w art. 8-14 niniejszej dyrektywy. Umowa ta może jednak zawierać inne kwestie, jeśli tak postanowią UCITS podstawowe i UCITS powiązane.
(8) W przypadku gdy uzgodnienia dotyczące sposobu postępowania pomiędzy UCITS podstawowym a UCITS powiązanym nie różnią się od tego typu uzgodnień mających zastosowanie do wszystkich posiadaczy jednostek uczestnictwa UCITS podstawowego innych niż UCITS powiązane oraz w przypadku gdy uzgodnienia te są zawarte w prospekcie emisyjnym UCITS podstawowego, umowa pomiędzy UCITS podstawowym a UCITS powiązanym nie powinna powielać tych standardowych uzgodnień, może natomiast zawierać odwołania do odpowiednich części prospektu emisyjnego UCITS podstawowego, tak aby ułatwić temu sektorowi ograniczenie kosztów i zmniejszenie obciążenia administracyjnego.
(9) Umowa pomiędzy UCITS podstawowym a UCITS powiązanym powinna zawierać odpowiednie procedury obsługi zapytań i rozpatrywania skarg składanych przez posiadaczy jednostek uczestnictwa na potrzeby obsługi korespondencji przesłanej przez pomyłkę UCITS podstawowemu zamiast UCITS powiązanemu bądź na odwrót.
(10) W celu ograniczenia kosztów transakcji i uniknięcia niekorzystnych skutków podatkowych UCITS podstawowe i UCITS powiązane mogą uzgodnić wniesienie aktywów w formie aportu, chyba że nie zezwala na to prawo krajowe lub jest to niezgodne z regulaminem funduszu bądź dokumentami założycielskimi UCITS podstawowego lub UCITS powiązanego. Możliwość wniesienia aktywów do UCITS podstawowego w formie aportu powinna w szczególności pomóc UCITS powiązanym, które już prowadzą działalność w charakterze UCITS, w tym UCITS powiązanego innego UCITS podstawowego, ograniczyć koszty transakcji wynikające ze zbycia aktywów, w które zainwestowało zarówno UCITS powiązane, jak i UCITS podstawowe. UCITS powiązane powinno mieć również możliwość, jeśli uzna to za stosowne, otrzymania aportu od UCITS podstawowego, ponieważ może to pomóc ograniczyć koszty transakcji i uniknąć negatywnych skutków podatkowych. Wniesienie aktywów do UCITS powiązanego w formie aportu nie powinno ograniczać się do sytuacji likwidacji, łączenia lub podziału UCITS podstawowego, ale możliwość ta powinna być dostępna również w innych okolicznościach.
(11) W celu zachowania niezbędnej elastyczności, a jednocześnie uwzględniając najlepsze interesy inwestorów, UCITS powiązane, do którego wniesiono aktywa w formie aportu, powinno mieć możliwość przeniesienia części bądź całości tych aktywów na rzecz swojego UCITS podstawowego, jeśli wyrazi ono na to zgodę, lub spieniężenia aktywów w celu zainwestowania środków pieniężnych w UCITS podstawowe.
(12) Ze względu na specyfikę modeli funduszy podstawowych i powiązanych niezbędne jest, by umowa pomiędzy UCITS podstawowym a UCITS powiązanym zawierała normę kolizyjną, stanowiącą odstępstwo od art. 3 i 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 593/2008 z dnia 17 czerwca 2008 r. w sprawie prawa właściwego dla zobowiązań umownych (Rzym I)(2), tak aby prawem właściwym dla tej umowy było prawo państwa członkowskiego, w którym ma siedzibę UCITS powiązane, albo prawo państwa macierzystego UCITS podstawowego. Strony umowy powinny mieć możliwość oceny wad i zalet takiego wyboru, w tym uwzględnienia faktu posiadania przez UCITS podstawowe kilku UCITS powiązanych oraz umiejscowienia siedziby powiązanych UCITS tylko w jednym lub też w kilku państwach członkowskich.
(13) W razie likwidacji, łączenia lub podziału UCITS podstawowego, w przypadku których na mocy dyrektywy 2009/65/WE posiadaczom jednostek uczestnictwa UCITS powiązanego przysługuje prawo żądania umorzenia, UCITS powiązane nie powinno ograniczać tego prawa przez tymczasowe zawieszenie operacji odkupu lub umorzenia, chyba że jest to wymagane ze względu na wyjątkowe okoliczności w celu ochrony interesów posiadaczy jednostek uczestnictwa lub jeśli zażądają tego właściwe organy.
(14) W związku z tym, że połączenie lub podział UCITS podstawowego może stać się skuteczny w terminie 60 dni, termin 30 dni przysługujący UCITS powiązanemu na złożenie wniosku o zatwierdzenie nowych planów inwestycyjnych i uzyskanie ich zatwierdzenia oraz przyznanie posiadaczom jednostek uczestnictwa powiązanego UCITS prawa do zażądania odkupu lub umorzenia, może w wyjątkowych okolicznościach być za krótki, aby umożliwić powiązanemu UCITS potwierdzenie liczby posiadaczy jego jednostek uczestnictwa, którzy zażądają umorzenia. W takich okolicznościach UCITS powiązane powinno być zasadniczo zobowiązane do zażądania umorzenia wszystkich swoich jednostek uczestnictwa w UCITS podstawowym. W celu uniknięcia niepotrzebnych kosztów transakcji UCITS powiązane powinno być jednak w stanie zastosować inne środki zapewniające posiadaczom jego jednostek uczestnictwa możliwość skorzystania z prawa do zażądania umorzenia, dzięki którym ograniczy jednocześnie koszty transakcji bądź uniknie innych negatywnych skutków. UCITS powiązane powinno w szczególności jak najszybciej złożyć wniosek o zatwierdzenie. Ponadto powiązane UCITS nie powinno być na przykład zobowiązane do żądania umorzenia w zakresie przekraczającym zakres skorzystania z tej możliwości przez posiadaczy swoich jednostek uczestnictwa. W przypadku gdy UCITS powiązane zażąda umorzenia od UCITS podstawowego, UCITS powiązane powinno rozważyć, czy rozliczenie umorzenia w postaci aportu nie ograniczyłoby kosztów transakcji i pozwoliło uniknąć innych negatywnych skutków.
(15) Umowa dotycząca wymiany informacji pomiędzy depozytariuszem UCITS podstawowego a depozytariuszem UCITS powiązanego powinna umożliwiać depozytariuszowi UCITS powiązanego uzyskiwanie wszystkich odpowiednich informacji i dokumentów niezbędnych do wykonywania przez niego swoich obowiązków. Ze względu na specyfikę tej umowy powinna ona zawierać tę samą normę kolizyjną, jak przewidziano w umowie pomiędzy UCITS podstawowym a UCITS powiązanym, stanowiącą odstępstwo od art. 3 i 4 rozporządzenia Rzym I. Umowa dotycząca wymiany informacji nie powinna jednak nakazywać depozytariuszowi UCITS podstawowego lub depozytariuszowi UCITS powiązanego wykonywania zadań zabronionych na mocy prawa krajowego ich macierzystego państwa członkowskiego bądź nieprzewidzianych w tym prawie.
(16) Zgłaszanie nieprawidłowości wykrytych przez depozytariusza UCITS podstawowego w trakcie wykonywania przez niego obowiązków depozytariusza na mocy prawa krajowego jego macierzystego państwa członkowskiego ma na celu ochronę UCITS powiązanego. Z tego względu nie powinno się wymagać zgłaszania nieprawidłowości w przypadku, gdy nieprawidłowości te nie mają negatywnych skutków dla UCITS powiązanego. W przypadku gdy nieprawidłowości dotyczące UCITS podstawowego mają negatywne skutki dla UCITS powiązanego, te ostatnie powinno również zostać poinformowane, czy i w jaki sposób nieprawidłowości te zostały usunięte. Depozytariusz UCITS podstawowego powinien zatem poinformować depozytariusza UCITS powiązanego o tym, w jaki sposób UCITS podstawowe usunęło bądź proponuje usunąć nieprawidłowość. Jeśli depozytariusz UCITS powiązanego nie uzna, że usunięcie nieprawidłowości leży w interesie posiadaczy jednostek uczestnictwa UCITS powiązanego, niezwłocznie informuje o tym UCITS powiązane.
(17) Umowa dotycząca wymiany informacji pomiędzy biegłym rewidentem UCITS podstawowego a biegłym rewidentem UCITS powiązanego powinna umożliwiać biegłemu rewidentowi UCITS powiązanego uzyskiwanie wszystkich odpowiednich informacji i dokumentów niezbędnych do wykonywania przez niego swoich obowiązków. Ze względu na specyfikę tej umowy powinna ona zawierać tę samą normę kolizyjną, jak przewidziano w umowie pomiędzy UCITS podstawowym a UCITS powiązanym, stanowiącej odstępstwo od art. 3 i 4 rozporządzenia Rzym I.
(18) Należy określić zakres informacji, które mają być udostępniane za pośrednictwem środków elektronicznych zgodnie z art. 91 ust. 3 dyrektywy 2009/65/WE, tak aby zapewnić pewność prawną co do kategorii informacji, które powinny być udostępniane.
(19) W celu ustanowienia wspólnego podejścia w zakresie sposobu udostępniania za pośrednictwem środków elektronicznych dokumentów, o których mowa w art. 93 ust. 2 dyrektywy 2009/65/WE, właściwym organom państwa członkowskiego goszczącego UCITS, należy zobowiązać każde UCITS lub jego spółkę zarządzającą do wskazania strony internetowej, na której udostępniane są takie dokumenty w powszechnie stosowanym formacie elektronicznym. Konieczne jest również ustanowienie procedury dotyczącej elektronicznego powiadamiania właściwych organów państwa członkowskiego goszczącego UCITS o zmianach powyższych dokumentów zgodnie z art. 93 ust. 7 tej dyrektywy.
(20) W celu umożliwienia UCITS i ich spółkom zarządzającym dostosowania się do nowych wymogów dotyczących sposobu udostępniania posiadaczom jednostek uczestnictwa informacji w przypadkach określonych w art. 7 i 29 państwom członkowskim należy przyznać dłuższy okres na transpozycję tych wymogów do krajowych systemów prawnych. Jest to szczególnie ważne w sytuacjach, gdy UCITS lub spółki nimi zarządzające nie są w stanie - ze względów prawnych lub praktycznych - powiadamiać posiadaczy jednostek uczestnictwa bezpośrednio. UCITS posiadające zdematerializowane akcje na okaziciela powinny być w stanie dokonać wszelkich uzgodnień niezbędnych, aby zapewnić udostępnianie posiadaczom jednostek uczestnictwa informacji w przypadkach określonych w art. 8 i 32. UCITS posiadające akcje na okaziciela mające postać dokumentu powinny mieć możliwość dokonania ich zamiany na akcje imienne lub zdematerializowane akcje na okaziciela, jeśli UCITS to chce mieć możliwość łączenia, przekształcenia się w UCITS powiązane lub zmianę UCITS podstawowego.
(21) W kwestiach technicznych zasięgnięto opinii Komitetu Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych ustanowionego decyzją Komisji 2009/77/WE(3).
(22) Środki przewidziane w niniejszej dyrektywie są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32.
(2) Dz.U. L 177 z 4.7.2008, s. 6.
(3) Dz.U. L 25 z 29.1.2009, s. 18.
(4) Zob. s. 1 niniejszego Dziennika Urzędowego.
(5) Zob. s. 42 niniejszego Dziennika Urzędowego.
(6) Zob. s. 16 niniejszego Dziennika Urzędowego.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.176.28 |
Rodzaj: | Dyrektywa |
Tytuł: | Dyrektywa 2010/44/UE w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w zakresie niektórych przepisów dotyczących łączenia funduszy, modeli funduszy podstawowych i powiązanych oraz procedury powiadamiania |
Data aktu: | 01/07/2010 |
Data ogłoszenia: | 10/07/2010 |
Data wejścia w życie: | 30/07/2010 |