Rozporządzenie 583/2010 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w zakresie kluczowych informacji dla inwestorów i warunków, które należy spełnić w przypadku dostarczania kluczowych informacji dla inwestorów lub prospektu emisyjnego na trwałym nośniku innym niż papier lub za pośrednictwem strony internetowej

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 583/2010
z dnia 1 lipca 2010 r.
w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w zakresie kluczowych informacji dla inwestorów i warunków, które należy spełnić w przypadku dostarczania kluczowych informacji dla inwestorów lub prospektu emisyjnego na trwałym nośniku innym niż papier lub za pośrednictwem strony internetowej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS)(1), w szczególności jej art. 75 ust. 4, art. 78 ust. 7 i art. 81 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2009/65/WE określa podstawowe zasady regulujące przygotowywanie i dostarczanie kluczowych informacji dla inwestorów, w tym wymogi dotyczące ich formatu i sposobu przedstawiania, celów, głównych elementów ujawnianych informacji oraz wymogi dotyczące tego kto, komu i w jaki sposób dostarcza te informacje. Szczegółowe wymagania dotyczące formatu i treści miały zostać określone w późniejszym terminie w drodze środków wykonawczych, które powinny być wystarczająco szczegółowe, aby zagwarantować, że inwestorzy uzyskają potrzebne im informacje dotyczące konkretnych modeli funduszy.

(2) Przyjęcie formy rozporządzenia jest uzasadnione, ponieważ tylko w ten sposób można zapewnić ujednolicenie całej zawartości kluczowych informacji dla inwestorów. Ponadto dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów będzie skuteczniejszy, jeżeli dotyczące go wymogi będą identyczne we wszystkich państwach członkowskich. Wszystkie zainteresowane strony powinny odnieść korzyści z obowiązywania ujednoliconych zasad dotyczących formatu i treści ujawnianych informacji, dzięki którym informacje o możliwościach inwestycyjnych na rynku UCITS będą spójne i porównywalne.

(3) W niektórych przypadkach kluczowe informacje dla inwestorów mogą zostać lepiej przedstawione, jeżeli zawierający je dokument zostanie dostarczony inwestorom poprzez stronę internetową lub zostanie dołączony do innego dokumentu wręczanego potencjalnym inwestorom. Jednakże w tych przypadkach kontekst, w którym udostępniany jest dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów, nie powinien mieć niekorzystnego wpływu na odbiór samego dokumentu albo sugerować, że ma on charakter promocyjny lub towarzysząca mu literatura promocyjna jest równie lub bardziej istotna dla inwestora detalicznego.

(4) Należy zapewnić, aby treść informacji była istotna, struktura dokumentu logiczna, a język dostosowany do inwestorów detalicznych. W tym celu niniejsze rozporządzenie powinno zagwarantować, że dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów może przyciągnąć inwestorów i umożliwić dokonywanie zestawień dzięki swej formie, sposobowi przedstawiania informacji oraz stronie językowej. Celem niniejszego rozporządzenia jest zapewnienie spójnego formatu dokumentu, w tym jego struktury i nazewnictwa poszczególnych działów.

(5) Niniejsze rozporządzenie określa treść informacji na temat celów inwestycyjnych oraz polityki inwestycyjnej UCITS tak, aby inwestorzy mogli łatwo stwierdzić, czy dany fundusz może odpowiadać ich potrzebom. Dlatego też w informacjach tych należy wskazać, czy można oczekiwać zwrotu w postaci podwyższenia kapitału, wypłaty zysku lub kombinacji tych dwóch opcji. Ten opis polityki inwestycyjnej powinien informować inwestorów, jakie są ogólne cele UCITS i w jaki sposób mają zostać osiągnięte. Z instrumentów finansowych, w które będą dokonywane inwestycje, zamiast wszystkich możliwych kwalifikujących się instrumentów finansowych należy wymienić tylko instrumenty mogące w istotny sposób wpłynąć na funkcjonowanie UCITS.

(6) Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady przedstawiania profilu ryzyka i zysku inwestycji, nakładając wymóg stosowania syntetycznego wskaźnika i określając treść opisowego wyjaśnienia tego wskaźnika oraz ryzyka nieobjętego tym wskaźnikiem, które może mieć istotny wpływ na profil ryzyka i zysku UCITS. Stosując zasady dotyczące wskaźnika syntetycznego, należy wziąć pod uwagę metodę jego obliczania, opracowaną przez właściwe organy w ramach Komitetu Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych. Spółka zarządzająca powinna rozpatrzyć każdy przypadek z osobna, analizując właściwości każdego z funduszy i starając się nie zawrzeć w dokumencie nadmiernej ilości informacji trudnych do zrozumienia dla inwestorów detalicznych, oraz podjąć decyzję, które konkretne rodzaje ryzyka powinny zostać ujawnione. Ponadto należy ograniczyć długość opisowego wyjaśnienia profilu ryzyka i zysku w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów. Należy umożliwić dodawanie odniesień do prospektu emisyjnego UCITS zawierającego wszystkie szczegóły dotyczące ryzyka.

(7) Należy zapewnić spójność między wyjaśnieniem ryzyka w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów i wewnętrznymi procesami spółki zarządzającej związanymi z zarządzaniem ryzykiem, ustanowionymi zgodnie z dyrektywą Komisji 2010/43/UE z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w zakresie wymogów organizacyjnych, konfliktów interesów, prowadzenia działalności, zarządzania ryzykiem i treści umowy pomiędzy depozytariuszem a spółką zarządzającą(2). Na przykład, w celu zapewnienia spójności stała komórka ds. zarządzania ryzykiem powinna mieć możliwość przeglądu profilu ryzyka i zysku opisanego w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów i wypowiedzenia się na ten temat.

(8) Niniejsze rozporządzenie określa wspólny format przedstawiania i wyjaśniania opłat, w tym odpowiednie ostrzeżenia, tak aby inwestorzy byli odpowiednio poinformowani o opłatach, jakie będą musieli ponieść oraz jaka jest ich wielkość w porównaniu z kwotą kapitału zainwestowaną w fundusz. Stosując te przepisy, należy wziąć pod uwagę metodykę obliczania tych opłat, opracowaną przez właściwe organy w ramach Komitetu Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych.

(9) Szczegółowe zasady dotyczące przedstawiania informacji o wynikach osiągniętych w przeszłości opierają się na wymogach dotyczących tych informacji zawartych w dyrektywie 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych zmieniającej dyrektywę Rady 85/611/EWG i 93/6/EWG i dyrektywę 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylającej dyrektywę Rady 93/22/EWG(3). Niniejsze rozporządzenie uzupełnia przepisy ustanowione w dyrektywie 2004/39/WE, dodając wymogi szczególne niezbędne dla ujednolicenia informacji, co ma ułatwić dokonywanie porównań między różnymi dokumentami zawierającymi kluczowe informacje dla inwestorów. Niniejsze rozporządzenie przewiduje w szczególności, że podawany będzie tylko roczny zysk netto w postaci wykresu słupkowego. Należy uregulować niektóre aspekty przedstawiania tych informacji w postaci wykresu, w tym uwzględnić ograniczoną liczbę sytuacji, w których mogłyby zostać użyte dane symulacyjne.

(10) Należy uznać, że odniesienia do informacji mogą okazać się przydatne dla inwestorów, ale najbardziej istotne jest, aby w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów znajdowały się wszystkie informacje potrzebne inwestorom do zrozumienia podstawowych elementów UCITS. Jeżeli stosowane są odniesienia do źródeł informacji innych niż prospekt emisyjny i sprawozdania okresowe, należy jasno zaznaczyć, że prospekt i sprawozdania okresowe są głównymi źródłami dodatkowych informacji dla inwestorów, a odniesienia nie powinny umniejszyć ich znaczenia.

(11) Dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów powinien być poddawany przeglądowi i zmieniany tak często, jak jest to konieczne dla zapewnienia, że stale spełnia on wymogi dotyczące kluczowych informacji dla inwestorów określone w art. 78 ust. 2 i art. 79 ust. 1 dyrektywy 2009/65/WE. Do dobrych praktyk należy dokonywanie przeglądu tych informacji przez spółkę zarządzającą przed podjęciem jakichkolwiek inicjatyw, które mogłyby doprowadzić do nabycia jednostek w funduszu przez znaczącą liczbę nowych inwestorów.

(12) Format lub zawartość kluczowych informacji dla inwestorów mogą być dostosowywane do poszczególnych przypadków. W konsekwencji niniejsze rozporządzenie dopasowuje ogólne zasady mające zastosowanie do wszystkich UCITS, tak aby uwzględniały szczególną sytuację niektórych rodzajów UCITS, takich jak UCITS posiadające różne kategorie subfunduszy lub jednostek, UCITS typu fundusz funduszy, UCITS podstawowe i powiązane oraz UCITS strukturyzowane, jak na przykład UCITS z ochroną kapitału lub inne podobne UCITS.

(13) W odniesieniu do UCITS mających różne kategorie jednostek, nie powinno być obowiązku sporządzania osobnego dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów dla każdej kategorii jednostek, o ile stanowi to zagrożenia dla interesów inwestorów. Szczegółowe informacje dotyczące dwóch lub więcej kategorii mogą zostać ujęte w jednym dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów, jeżeli nie doprowadzi to do nadmiernego skomplikowania treści tego dokumentu lub zapełnienia go zbyt dużą ilością informacji. W przeciwnym wypadku można wybrać reprezentatywną kategorię jednostek, ale tylko w sytuacji, gdy istnieje wystarczające podobieństwo między tą kategorią a kategoriami reprezentowanymi i w efekcie informacje podane dla kategorii reprezentatywnej są prawdziwe, przejrzyste i niewprowadzające w błąd w odniesieniu do wszystkich reprezentowanych kategorii. Przy ustalaniu, czy posłużenie się kategorią reprezentatywną jest uczciwe, przejrzyste i niewprowadzające w błąd, należy mieć na uwadze właściwości UCITS, charakter różnic między poszczególnymi kategoriami oraz możliwości wyboru oferowane wszystkim inwestorom lub grupom inwestorów.

(14) W przypadku modelu typu fundusz funduszy należy zachować równowagę między informacjami o UCITS, w które inwestuje inwestor, a jego bazowymi UCITS. Dlatego sporządzając dokument zawierający kluczowe informacje o funduszu funduszy, należy założyć, że inwestor nie chce lub nie potrzebuje szczegółowych informacji o właściwościach każdego bazowego UCITS, które najprawdopodobniej będą od czasu do czasu ulegać zmianie, jeżeli UCITS będzie aktywnie zarządzany. Jednak aby dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów skutecznie przedstawiał cele funduszu funduszy, jego politykę inwestycyjną, czynniki ryzyka i strukturę opłat, potrzebna jest przejrzysta charakterystyka jego funduszy bazowych.

(15) W przypadku modeli funduszy podstawowych i powiązanych opis profilu ryzyka i zysku UCITS powiązanego nie powinien w znaczącym stopniu różnić się od odpowiadającej mu sekcji w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów w odniesieniu do UCITS podstawowego, tak aby w razie potrzeby można było skopiować informacje z dokumentu dotyczącego UCITS podstawowego do dokumentu dotyczącego UCITS powiązanego. Jednakże informacje te należy uzupełnić stosownymi oświadczeniami lub odpowiednio dostosować w przypadkach, gdy pomocnicze aktywa posiadane przez UCITS powiązane zmieniają profil ryzyka i zysku w porównaniu z profilem UCITS podstawowego, tak aby obejmowały one ryzyko związane z tymi aktywami, na przykład w przypadku stosowania instrumentów pochodnych. Łączne koszty inwestowania w UCITS powiązane i podstawowe należy ujawnić inwestorom w dokumencie UCITS powiązanego.

(16) Jeżeli chodzi o UCITS strukturyzowane, takie jak UCITS z ochroną kapitału lub inne podobne UCITS, zamiast informacji o wynikach osiągniętych w przeszłości wymagane jest dostarczenie prawdopodobnych scenariuszy przyszłych wyników. Scenariusze te obejmują obliczenie oczekiwanego zwrotu z funduszu w wariantach zakładających korzystne, niekorzystne lub neutralne warunki rynkowe. Należy wybrać takie scenariusze, które w zależności od użytej formuły będą skutecznie ilustrować pełen zakres możliwych wyników.

(17) Ze względu na ochronę inwestorów należy zastosować dodatkowe środki bezpieczeństwa, jeżeli kluczowe informacje dla inwestorów oraz prospekt emisyjny mają zostać udostępnione na trwałym nośniku innym niż papier lub za pośrednictwem strony internetowej, tak aby inwestorzy otrzymali informacje w postaci dostosowanej do ich potrzeb oraz aby zapewnić rzetelność dostarczanych informacji, zapobiec zmianom mogącym utrudnić ich zrozumienie i skuteczność oraz uniknąć manipulacji lub wprowadzania zmian przez osoby nieupoważnione. Niniejsze rozporządzenie zawiera odniesienie do zasad dotyczących trwałych nośników, ustanowionych w dyrektywie Komisji 2006/73/WE z dnia 10 sierpnia 2006 r. wprowadzającej środki wykonawcze do dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez przedsiębiorstwa inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy(4) w celu zagwarantowania równego traktowania inwestorów oraz równych szans w sektorach finansowych.

(18) Aby umożliwić spółkom zarządzającym i inwestycyjnym dostosowanie się w sposób wydajny i skuteczny do nowych wymogów zawartych w niniejszym rozporządzeniu, termin wejścia w życie tego rozporządzenia powinien pokrywać się z terminem transpozycji dyrektywy 2009/65/WE.

(19) Konsultacji technicznych udzielił Komitet Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych ustanowiony na mocy decyzji Komisji 2009/77/WE(5).

(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEDMIOT I ZASADY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się szczegółowe przepisy w sprawie wykonania art. 75 ust. 2, art. 78 ust. 2-5 i art. 81 ust. 1 dyrektywy 2009/65/WE.

Artykuł  2

Zasady ogólne

1.
Wymogi ustanowione w niniejszym rozporządzeniu mają zastosowanie do spółki zarządzającej w odniesieniu do każdego zarządzanego przez nią UCITS.
2.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się do spółki inwestycyjnej, która nie wyznaczyła spółki zarządzającej posiadającej zezwolenie na działalność na mocy dyrektywy 2009/65/WE.
Artykuł  3

Zasady dotyczące dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów

1.
Niniejsze rozporządzenie w pełni określa format i treść dokumentu obejmującego kluczowe informacje dla inwestorów (zwanego dalej "dokumentem zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów"). Dokument ten nie zawiera żadnych innych informacji lub oświadczeń, chyba że niniejsze rozporządzenie stanowi inaczej.
2.
Kluczowe informacje dla inwestorów są uczciwe, jasne i niewprowadzające w błąd.
3.
Dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów jest udostępniany w sposób gwarantujący odróżnienie go przez inwestorów od innych materiałów. W szczególności nie jest on przedstawiany lub dostarczany w taki sposób, że inwestorzy mogą uznać go za mniej ważny od innych informacji o UCITS oraz o związanych z nim korzyściach i czynnikach ryzyka.

ROZDZIAŁ  II

FORMAT KLUCZOWYCH INFORMACJI DLA INWESTORÓW I SPOSÓB ICH PRZEDSTAWIENIA

SEKCJA  1

Tytuł dokumentu, kolejność przedstawiania informacji oraz tytuły sekcji

Artykuł  4

Tytuł i treść dokumentu

1.
Treść dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów jest podawana w kolejności określonej w ust. 2-13.
2.
Tytuł "Kluczowe informacje dla inwestorów" jest wyraźnie podany na górze pierwszej strony dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów.
3.
Bezpośrednio pod tytułem znajduje się uzasadnienie. Jego treść brzmi następująco:

"Niniejszy dokument zawiera kluczowe informacje dla inwestorów dotyczące tego funduszu. Nie są to materiały marketingowe. Dostarczenie tych informacji jest wymogiem prawnym mającym na celu ułatwienie zrozumienia charakteru i ryzyka związanego z inwestowaniem w ten fundusz. Przeczytanie niniejszego dokumentu jest zalecane inwestorowi, aby mógł on podjąć świadomą decyzję inwestycyjną.".

4.
UCITS jest wyraźnie zidentyfikowane, w tym przez wskazanie kategorii jednostek lub jego subfunduszu. W przypadku kategorii jednostek lub subfunduszu nazwa UCITS jest podana po nazwie kategorii tych jednostek lub subfunduszu. Jeżeli istnieje numer kodu identyfikującego UCITS, subfundusz lub kategorię jednostek, jest on uwzględniony w opisie identyfikującym UCITS.
5.
Podana jest nazwa spółki zarządzającej.
6.
Ponadto w przypadkach, gdy spółka zarządzająca wchodzi w skład grupy spółek utworzonej w celach prawnych, administracyjnych lub marketingowych, należy podać nazwę tej grupy. Można uwzględnić również nazwy marek przedsiębiorstw, pod warunkiem że nie utrudni to inwestorowi zrozumienia kluczowych elementów inwestycji ani nie ograniczy jego zdolności do porównywania produktów inwestycyjnych.
7.
W sekcji dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów zatytułowanej "Cele i polityka inwestycyjna" znajdują się informacje określone w sekcji 1 rozdziału III niniejszego rozporządzenia.
8.
W sekcji dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów zatytułowanej "Profil ryzyka i zysku" znajdują się informacje określone w sekcji 2 rozdziału III niniejszego rozporządzenia.
9.
W sekcji dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów zatytułowanej "Opłaty" znajdują się informacje określone w sekcji 3 rozdziału III niniejszego rozporządzenia.
10.
W sekcji dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów zatytułowanej "Wyniki osiągnięte w przeszłości" znajdują się informacje określone w sekcji 4 rozdziału III niniejszego rozporządzenia.
11.
W sekcji dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów zatytułowanej "Informacje praktyczne" znajdują się informacje określone w sekcji 5 rozdziału III niniejszego rozporządzenia.
12.
Szczegółowe informacje dotyczące zezwolenia powinny obejmować następujące oświadczenie:

"Fundusz otrzymał zezwolenie na prowadzenie działalności w [nazwa państwa członkowskiego] i podlega regulacji przez [nazwa właściwego organu].".

W przypadkach, gdy UCITS jest zarządzane przez spółkę zarządzającą wykonującą prawa na mocy art. 16 dyrektywy 2009/65/WE, należy dodać następujące dodatkowe oświadczenie:

"Spółka [nazwa spółki zarządzającej] otrzymała zezwolenie na prowadzenie działalności w [nazwa państwa członkowskiego] i podlega regulacji przez [nazwa właściwego organu].".

13.
Informacje dotyczące publikacji obejmują następujące oświadczenie:

"Niniejsze kluczowe informacje dla inwestorów są aktualne na dzień [data publikacji].".

SEKCJA  2

Brzmienie, długość i wygląd dokumentu

Artykuł  5

Wygląd i brzmienie dokumentu

1.
Dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów:

a) ma wygląd i strukturę ułatwiające jego czytanie; wielkość użytej czcionki jest wygodna dla czytającego;

b) jest jasno sformułowany i napisany językiem, który ułatwia inwestorowi zrozumienie przekazywanych informacji, w szczególności:

(i) użyte sformułowania są jasne, zwięzłe i zrozumiałe;

(ii) unika się używania żargonu;

(iii) unika się używania terminów technicznych, jeżeli zamiast nich można użyć sformułowań z języka niespecjalistycznego;

c) jest ukierunkowany na przekazanie kluczowych informacji, których potrzebuje inwestor.

2.
Jeżeli użyto kolorów, nie powinny one utrudniać zrozumienia informacji w przypadku, gdy dokument z kluczowymi informacjami dla inwestorów jest drukowany lub kopiowany w kolorze czarno-białym.
3.
Jeżeli użyto logo spółki zarządzającej lub grupy, do której ta spółka należy, nie powinno ono rozpraszać inwestora ani zasłaniać tekstu.
Artykuł  6

Długość

Po wydrukowaniu dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów nie może przekraczać dwóch stron formatu A-4.

ROZDZIAŁ  III

TREŚĆ SEKCJI DOKUMENTU ZAWIERAJĄCEGO KLUCZOWE INFORMACJE DLA INWESTORÓW

SEKCJA  1

Cele i polityka inwestycyjna

Artykuł  7

Szczegółowa treść opisu

1.
Opis znajdujący się w sekcji "Cele i polityka inwestycyjna" dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów obejmuje najważniejsze cechy UCITS, o których inwestor powinien wiedzieć, nawet jeżeli nie są one ujęte w opisie celów i polityki inwestycyjnej zawartym w prospekcie emisyjnym, w tym:

a) główne kategorie kwalifikujących się instrumentów finansowych będących przedmiotem inwestycji;

b) możliwość umorzenia jednostek uczestnictwa UCITS przez inwestora na żądanie, wraz z uzupełniającą informacją dotyczącą częstotliwości, z jaką przeprowadzane są transakcje na tych jednostkach;

c) czy UCITS jest w szczególny sposób ukierunkowany na określone przemysłowe, geograficzne lub inne sektory rynku albo konkretne kategorie aktywów;

d) czy UCITS dopuszcza możliwość uznaniowego wyboru w odniesieniu do dokonywania poszczególnych inwestycji oraz czy to podejście obejmuje lub implikuje odniesienie do poziomu referencyjnego, a jeżeli tak, to do jakiego;

e) czy dywidendy są wypłacane czy ponownie inwestowane.

Do celów lit. d), jeżeli odniesienie do poziomu referencyjnego ma charakter dorozumiany, należy określić stopień dowolności w odnoszeniu się do tego poziomu referencyjnego. Jeżeli jeden z celów UCITS jest związany ze śledzeniem poziomu indeksów, należy podać również tę informację.

2.
O ile jak jest to właściwe, opis określony w ust. 1 obejmuje następujące informacje:

a) jeżeli UCITS inwestuje w dłużne papiery wartościowe, opis zawiera wskazanie, czy są one emitowane przez przedsiębiorstwa, władze publiczne lub inne podmioty oraz, gdzie stosowne, zawiera wszelkie wymogi dotyczące minimalnego ratingu;

b) jeżeli UCITS jest funduszem strukturyzowanym, opis zawiera przystępne objaśnienie wszystkich elementów koniecznych do właściwego zrozumienia dochodów inwestora z inwestycji i czynników, które zgodnie z przewidywaniami wpływają na osiągane wyniki, w tym, jeżeli jest to potrzebne, odniesienia do podanych w prospekcie emisyjnym szczegółowych informacji na temat algorytmu i jego działania;

c) jeżeli wybór aktywów dokonywany jest w oparciu o konkretne kryteria, opis zawiera wyjaśnienie tych kryteriów - np. takich jak "wzrost", "wartość" czy "wysokie dywidendy";

d) jeżeli stosowane są szczególne techniki zarządzania aktywami, które mogą obejmować hedging, arbitraż lub dźwignię finansową, opis zawiera przystępne objaśnienie czynników, które mogą wpływać na wyniki osiągane przez UCITS;

e) jeżeli wpływ kosztów transakcji portfelowych na rentowność prawdopodobnie będzie znaczący ze względu na strategię obraną przez UCITS, opis zawiera oświadczenie potwierdzające ten fakt i wyjaśniające, że koszty transakcji portfelowych są opłacane z aktywów funduszu, obok opłat określonych w sekcji 3 niniejszego rozdziału;

f) jeżeli minimalny zalecany okres utrzymywania jednostek UCITS jest określony w prospekcie emisyjnym lub w innych dokumentach marketingowych lub jeżeli jest stwierdzone, że minimalny okres utrzymywania jednostek stanowi jeden z kluczowych elementów strategii inwestycyjnej, opis zawiera poniższe oświadczenie:

"Zalecenie: niniejszy fundusz może nie być odpowiedni dla inwestorów, którzy planują wycofać swoje środki w ciągu [okres].".

3.
Informacje podane zgodnie z ust. 1 i 2 uwzględniają rozróżnienie między szerokimi kategoriami inwestycji określonymi w ust. 1 lit. a) i c) oraz ust. 2 lit. a) a podejściem, które spółka zarządzająca przyjmuje względem tych inwestycji, określonym w ust. 1 lit. d) i ust. 2 lit. b), c) i d).
4.
Sekcja "Cele i polityka inwestycyjna" dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów może zawierać elementy inne niż wymienione w ust. 2, w tym opis strategii inwestycyjnej UCITS, jeżeli są one niezbędne do dokładnego opisania celów i polityki inwestycyjnej UCITS.

SEKCJA  2

Profil ryzyka i zysku

Artykuł  8

Wyjaśnienie potencjalnego ryzyka i zysku oraz zastosowanie wskaźnika

1.
Sekcja "Profil ryzyka i zysku" w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów powinna zawierać syntetyczny wskaźnik wraz z:

a) opisowym wyjaśnieniem wskaźnika i jego głównych ograniczeń;

b) opisowym wyjaśnieniem ryzyka mającego istotne znaczenie dla UCITS, które nie jest odpowiednio uwzględnione przez wskaźnik.

2.
Wskaźnik syntetyczny, o którym mowa w ust. 1, przybiera formę szeregu kategorii przedstawionych na skali numerycznej; do jednej z tych kategorii przypisany jest UCITS. Sposób przedstawienia syntetycznego wskaźnika spełnia wymogi ustanowione w załączniku I.
3.
Obliczenie syntetycznego wskaźnika, o którym mowa w ust. 1, jak również wszystkie jego późniejsze zmiany są odpowiednio udokumentowane.

Spółki zarządzające przechowują dokumentację dotyczącą tych obliczeń przez co najmniej pięć lat. W przypadku funduszy strukturyzowanych okres ten jest wydłużony do pięciu lat liczonych od daty wygaśnięcia inwestycji.

4.
Opisowe wyjaśnienie, o którym mowa w ust. 1 lit. a), obejmuje następujące informacje:

a) oświadczenie stwierdzające, że dane historyczne, takie jak dane stosowane przy obliczaniu wskaźnika syntetycznego, nie dają pewności co do przyszłego profilu ryzyka UCITS;

b) oświadczenie stwierdzające, iż nie ma gwarancji, że wskazana kategoria ryzyka i zysku pozostanie niezmienna oraz że przypisanie UCITS do określonej kategorii może z czasem ulec zmianie;

c) oświadczenie stwierdzające, że najniższa kategoria nie oznacza inwestycji wolnych od ryzyka;

d) zwięzłe uzasadnienie przypisania UCITS do danej kategorii;

e) szczegóły dotyczące charakteru, terminu oraz zakresu wszelkich gwarancji lub ochrony kapitału oferowanych przez UCITS, w tym potencjalnych skutków umorzenia jednostek poza okresem objętym gwarancjami lub ochroną.

5.
Opisowe wyjaśnienie, o którym mowa w ust. 1 lit. b), obejmuje następujące kategorie ryzyka, jeżeli występujące ryzyko jest znaczące:

a) ryzyko kredytowe, w przypadku wysokiego poziomu inwestycji w dłużne papiery wartościowe;

b) ryzyko płynności, w przypadku wysokiego poziomu inwestycji w instrumenty finansowe, które zasadniczo charakteryzuje dostateczna płynność, ale w określonych okolicznościach mogą być stosunkowo mało płynne i w ten sposób wpłynąć na poziom ryzyka płynności całego UCITS;

c) ryzyko kontrahenta, jeżeli fundusz jest zabezpieczony gwarancją uzyskaną od strony trzeciej lub jeżeli ekspozycja inwestycyjna funduszu wynika w znacznym stopniu z jednej lub kilku umów z kontrahentem;

d) ryzyko operacyjne lub ryzyko związane z przechowywaniem aktywów;

e) wpływ technik finansowych, o których mowa w art. 50 ust. 1 lit. g) dyrektywy 2009/65/WE, takich jak kontrakty dotyczące instrumentów pochodnych mających wpływ na profil ryzyka UCITS, jeżeli stosowanie tych technik ma na celu osiągnięcie, zwiększenie lub zmniejszenie ekspozycji aktywów stanowiących bazę instrumentów pochodnych.

Artykuł  9

Zasady regulujące identyfikację, wyjaśnianie i przedstawianie ryzyka

Identyfikacja i wyjaśnianie ryzyka, o którym mowa w art. 8 ust. 1 lit. b), są zgodne z wewnętrznym procesem identyfikacji, pomiaru i monitorowania ryzyka, przyjętym przez spółkę zarządzającą UCITS zgodnie z dyrektywą 2010/43/UE. Jeżeli spółka zarządzająca zarządza więcej niż jednym UCITS, należy zachować spójność w opisywaniu i objaśnianiu ryzyka.

SEKCJA  3

Opłaty

Artykuł  10

Przedstawienie opłat

1.
Sekcja "Opłaty" w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów zawiera przedstawienie opłat w postaci tabeli, jak określono w załączniku II.
2.
Tabela, o której mowa w ust. 1, jest wypełniana zgodnie z poniższymi wymaganiami:

a) zarówno opłata za subskrypcję, jak i opłata za umorzenie stanowią, każda z nich z osobna, maksymalną wartość procentową, jaka może zostać odliczona od zaangażowania kapitałowego inwestora w UCITS;

b) podawana jest jedna wartość liczbowa dla opłat pobranych od UCITS w ciągu roku, która jest określana jako "opłaty bieżące", obejmuje wszystkie opłaty roczne oraz inne należności pobrane z aktywów UCITS w danym okresie i jest oparta na wynikach za poprzedni rok;

c) w tabeli są wymienione i wyjaśnione wszystkie opłaty pobrane od UCITS w określonych warunkach szczególnych, podstawa obliczania tych opłat oraz warunki ich stosowania.

Artykuł  11

Wyjaśnienie opłat i oświadczenie dotyczące ich znaczenia

1.
Sekcja "Opłaty" zawiera opisowe wyjaśnienie każdej z opłat określonych w tabeli i obejmuje następujące informacje:

a) w odniesieniu do opłaty za subskrypcję i opłaty za umorzenie:

(i) wyraźne stwierdzenie, że podawana jest zawsze maksymalna wysokość opłat, ponieważ w niektórych przypadkach inwestor może płacić niższą opłatę;

(ii) oświadczenie stwierdzające, że inwestor może uzyskać informacje o bieżącej wysokości opłat za subskrypcję i opłat za umorzenie od doradcy finansowego lub dystrybutora;

b) w odniesieniu do "opłat bieżących" zawiera oświadczenie stwierdzające, że dla roku kończącego się w [miesiąc/rok] wartość liczbowa określająca wysokość tych opłat opiera się na wydatkach z roku poprzedniego i że w związku z tym wysokość opłat bieżących może co roku ulegać zmianie.

2.
Sekcja "Opłaty" zawiera oświadczenie dotyczące znaczenia opłat, w którym wyraźnie wskazano, że opłaty ponoszone przez inwestora służą pokryciu kosztów działania UCITS, w tym kosztów dystrybucji i wprowadzania do obrotu UCITS, oraz że opłaty te zmniejszają potencjalny wzrost inwestycji.
Artykuł  12

Wymogi dodatkowe

1.
Wszystkie elementy struktury opłat są przedstawiane w możliwie przejrzysty sposób, tak aby dać inwestorom jasny obraz łącznego wpływu tych opłat.
2.
Jeżeli wpływ kosztów transakcji portfelowych na wysokość zwrotów może okazać się wysoki z powodu strategii przyjętej przez UCITS, informacja taka jest podawana w sekcji "Cele i polityka inwestycyjna", jak określono w art. 7 ust. 2 lit. e).
3.
Wysokość opłaty za wyniki jest ujawniana zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. c). Kwota opłat za wyniki pobranych podczas poprzedniego roku obrotowego UCITS jest podawana jako wartość procentowa.
Artykuł  13

Przypadki szczególne

1.
Jeżeli nowe UCITS nie może spełnić wymagań zawartych w art. 10 ust. 2 lit. b) i art. 11 ust. 1 lit. b), dokonuje się oszacowania opłat bieżących na podstawie spodziewanej łącznej wysokości opłat.
2.
Przepisy ustępu 1 nie mają zastosowania w następujących przypadkach:

a) w przypadku funduszy, które pobierają stałą ryczałtową opłatę, której wysokość należy podać zamiast kwoty szacunkowej;

b) w przypadku funduszy, które nakładają ograniczenie lub określają maksymalną kwotę, jaka może zostać pobrana, należy podawać wysokość tej kwoty zamiast kwoty oszacowanej, o ile spółka zarządzająca zobowiązuje się do przestrzegania opublikowanej wartości liczbowej i do poniesienia we własnym zakresie wszelkich kosztów, które mogłyby spowodować jej przekroczenie.

Artykuł  14

Odniesienia

Gdzie jest to właściwe, w sekcji "Opłaty" znajdują się odniesienia do części prospektu emisyjnego UCITS zawierających bardziej szczegółowe informacje dotyczące opłat, w tym informacje o opłatach za wyniki i sposobach ich obliczania.

SEKCJA  4

Wyniki osiągnięte w przeszłości

Artykuł  15

Przedstawienie wyników osiągniętych w przeszłości

1.
Informacje o wynikach osiągniętych w przeszłości przez UCITS są podawane w postaci wykresu słupkowego obejmującego wyniki UCITS za 10 poprzednich lat.

Rozmiar wykresu słupkowego, o którym mowa w akapicie pierwszym, zapewnia czytelność zawartych w nim informacji, ale w żadnym wypadku nie może przekroczyć połowy strony w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów.

2.
UCITS działające krócej niż 5 pełnych lat kalendarzowych przedstawiają dane obejmujące tylko ostatnie 5 lat.
3.
Lata, dla których brakuje danych, są oznaczane na wykresie jako puste i nie są opatrywane żadnymi uwagami, z wyjątkiem wskazania daty.
4.
W przypadku UCITS, które nie mają jeszcze danych dotyczących wyników za jeden pełny rok kalendarzowy, należy dodać oświadczenie wyjaśniające, że brakuje dostatecznych danych, aby możliwe było podanie inwestorom rzetelnych wskazań dotyczących historycznych wyników UCITS.
5.
Informacje zawarte w wykresie słupkowym są uzupełniane wyraźnie widocznymi komentarzami, które:

a) ostrzegają przed jego ograniczoną przydatnością do oceny przyszłych wyników;

b) zwięźle informują, które opłaty i należności zostały uwzględnione lub wykluczone podczas obliczania osiągniętych w przeszłości wyników;

c) wskazują rok utworzenia funduszu;

d) podają walutę, w której obliczono wyniki osiągnięte w przeszłości.

Wymóg ustanowiony w lit. b) nie stosuje się do UCITS, które nie stosują opłat za subskrypcję ani opłat za umorzenie.

6.
Dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów nie zawiera żadnych informacji o wynikach osiągniętych w bieżącym roku kalendarzowym.
Artykuł  16

Metoda obliczania wyników osiągniętych w przeszłości

Obliczanie wyników osiągniętych w przeszłości opiera się na wartości netto aktywów UCITS i założeniu, że zyski z funduszu przeznaczone do podziału były ponownie inwestowane.

Artykuł  17

Wpływ istotnych zmian i podejście do nich

1.
Jeżeli w trakcie okresu objętego wykresem, o którym mowa w art. 15, zaszła istotna zmiana w celach i polityce inwestycyjnej UCITS, wyniki uzyskane przez UCITS przed tą zmianą są mimo to przedstawione na wykresie.
2.
Okres przed istotną zmianą, o której mowa w ust. 1, jest uwzględniany w wykresie słupkowym i oznaczany wyraźnym ostrzeżeniem, że wyniki osiągnięto w warunkach niemających już zastosowania.
Artykuł  18

Stosowanie poziomu referencyjnego obok wyników uzyskanych w przeszłości

1.
Jeżeli w sekcji "Cele i polityka inwestycyjna" w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów znajduje się odniesienie do poziomu referencyjnego, słupek pokazujący wyniki dla danego poziomu jest dodawany do wykresu obok każdego słupka wskazującego wyniki UCITS osiągnięte w przeszłości.
2.
W przypadku UCITS, które nie posiadają danych dotyczących wyników za wymagane pięć lub dziesięć lat, poziom referencyjny nie jest pokazywany dla lat, gdy UCITS jeszcze nie istniał.
Artykuł  19

Stosowanie danych "symulacyjnych" do obliczania wyników uzyskanych w przeszłości

1.
Używanie danych symulacyjnych za okres, dla którego dane rzeczywiste nie są dostępne, jest dozwolone jedynie w następujących przypadkach i pod warunkiem że ich użycie jest uczciwe, jasne i niewprowadzające w błąd:

a) można symulować wyniki nowej kategorii jednostek istniejącego UCITS lub subfunduszu, wykorzystując wyniki z innej kategorii, pod warunkiem że obie kategorie nie różnią się znacząco pod względem udziału w aktywach UCITS;

b) UCITS powiązane może symulować swoje wyniki, biorąc wyniki UCITS podstawowego, pod warunkiem spełnienia jednego z poniższych warunków:

(i) strategia i cele UCITS powiązanego nie zezwalają mu na posiadanie aktywów innych niż jednostki UCITS podstawowego i pomocnicze aktywa płynne;

(ii) charakterystyka UCITS powiązanego nie różni się znacząco od charakterystyki UCITS podstawowego.

2.
We wszystkich przypadkach symulacji wyników zgodnie z ust. 1 należy wyraźnie zaznaczyć na wykresie słupkowym, że wyniki zostały uzyskane w drodze symulacji.
3.
Jeżeli UCITS zmieni swój status prawny, ale nadal będzie miało siedzibę w tym samym państwie członkowskim, będzie mogło zachować swoje wyniki osiągnięte w przeszłości, tylko jeżeli właściwy organ państwa członkowskiego uzna, na uzasadnionej podstawie, że zmiana statusu nie będzie miała wpływu na wyniki UCITS.
4.
W przypadku łączenia się spółek, o którym jest mowa w art. 2 ust. 1 lit. p) ppkt (i) i (iii) dyrektywy 2009/65/WE poprzez przejęcia, w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów zachowywane są tylko wyniki osiągnięte w przeszłości przez UCITS przejmujące.

SEKCJA  5

Informacje praktyczne i odniesienia

Artykuł  20

Treść sekcji "Informacje praktyczne"

1.
Sekcja dokumentu informacyjnego zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów zatytułowana "Informacje praktyczne" zawiera następujące informacje istotne dla inwestorów w każdym państwie członkowskim, w którym jednostki uczestnictwa UCITS są wprowadzane do obrotu:

a) nazwa depozytariusza;

b) gdzie i w jaki sposób można uzyskać dalsze informacje o UCITS, kopie prospektu emisyjnego i ostatniego sprawozdania rocznego oraz późniejszych sprawozdań półrocznych, z oznaczeniem języków (języka), w których (którym) te dokumenty są dostępne, oraz informację, że są dostępne bezpłatnie;

c) gdzie i w jaki sposób można uzyskać inne praktyczne informacje, w tym gdzie można znaleźć najnowsze ceny jednostek;

d) oświadczenie stwierdzające, że przepisy podatkowe w państwie członkowskim UCITS mogą mieć wpływ na osobistą sytuację podatkową inwestora;

e) następujące oświadczenie:

"[Wstawić nazwę spółki inwestycyjnej lub zarządzającej] może zostać pociągnięta do odpowiedzialności za każde oświadczenie zawarte w niniejszym dokumencie, które wprowadza w błąd, jest niezgodne ze stanem faktycznym lub niespójne z odpowiednimi częściami prospektu emisyjnego UCITS.".

2.
Jeżeli dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów jest sporządzany dla subfunduszu UCITS, sekcja "Informacje praktyczne" zawiera informacje określone w art. 25 ust. 2, w tym informacje o prawach inwestorów do przenoszenia się między subfunduszami.
3.
W stosownych przypadkach, w sekcji "Informacje praktyczne" dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów znajdują się wymagane informacje dotyczące dostępnych kategorii jednostek, zgodnie z art. 26.
Artykuł  21

Stosowanie odniesień do innych źródeł informacji

1.
Odniesienia do innych źródeł informacji, w tym prospektu emisyjnego i rocznych lub półrocznych sprawozdań, mogą znajdować się w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów, pod warunkiem że w tym dokumencie ujęte są wszystkie informacje mające podstawowe znaczenie dla zrozumienia przez inwestorów najważniejszych elementów inwestycji.

Dozwolone są odniesienia do strony internetowej UCITS lub spółki zarządzającej, w tym do części strony zawierającej prospekt emisyjny i sprawozdania okresowe.

2.
Odniesienia, o których mowa w ust. 1, mają za zadanie odesłać inwestora do konkretnej jednostki redakcyjnej odpowiedniego źródła informacji. W dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów może znajdować się kilka różnych odniesień, ale ich liczba powinna być ograniczona do minimum.

SEKCJA  6

Przegląd i zmiany dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów

Artykuł  22

Przegląd kluczowych informacji dla inwestorów

1.
Spółka zarządzająca lub inwestycyjna zapewnia dokonywanie przeglądu kluczowych informacji dla inwestorów co najmniej co dwanaście miesięcy.
2.
Przegląd jest dokonywany przed wprowadzeniem jakichkolwiek proponowanych zmian w prospekcie emisyjnym, regulaminie funduszu lub dokumentach założycielskich spółki inwestycyjnej, jeżeli zmiany te nie były przedmiotem przeglądu, o którym mowa w ust. 1.
3.
Przegląd jest dokonywany przed lub po wprowadzeniu wszelkich zmian informacji znajdujących się w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów, które są uznane za zmiany znaczące.
Artykuł  23

Publikacja poprawionej wersji

1.
Jeżeli w wyniku przeglądu, o którym mowa w art. 22, okaże się, że potrzebne jest wprowadzenie zmian w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów, w krótkim czasie jest udostępniana poprawiona wersja dokumentu.
2.
Jeżeli zmiana wprowadzona w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów była oczekiwanym skutkiem decyzji podjętej przez spółkę zarządzającą, w tym decyzji o zmianie prospektu emisyjnego, regulaminu funduszu lub dokumentów założycielskich spółki inwestycyjnej, wersja poprawiona dokumentu jest udostępniana przed wejściem w życie wprowadzonych zmian.
3.
Dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów z należycie poprawionym przedstawieniem wyników uzyskanych w przeszłości przez UCITS jest udostępniany nie później niż 35 dni roboczych po dniu 31 grudnia każdego roku.
Artykuł  24

Istotne zmiany w strukturze opłat

1.
Informacje o opłatach w należyty sposób odzwierciedlają wszelkie zmiany w strukturze opłat skutkujące podwyższeniem maksymalnej dopuszczalnej kwoty jednorazowej opłaty uiszczanej bezpośrednio przez inwestora.
2.
Jeżeli kwota "opłat bieżących" obliczona zgodnie z art. 10 ust. 2 lit. b) przestaje być wiarygodna, zamiast tego spółka zarządzająca oszacowuje kwotę "opłat bieżących", którą ma podstawy uważać za orientacyjną dla kwoty, jaką prawdopodobnie będzie pobierała od UCITS w przyszłości.

Ta zmiana jest ujawniana w następującym oświadczeniu:

"Podana kwota opłat bieżących ma charakter szacunkowy. [Podać krótkie uzasadnienie użycia kwoty szacunkowej zamiast kwoty opartej na kosztach historycznych]. Roczne sprawozdanie UCITS za każdy rok obrotowy będzie zawierało szczegółowe informacje dotyczące faktycznej wysokości pobranych opłat.".

ROZDZIAŁ  IV

SZCZEGÓLNE MODELE UCITS

SEKCJA  1

Subfundusze

Artykuł  25

Subfundusze

1.
Jeżeli UCITS składa się z dwóch lub więcej subfunduszy, w przypadku każdego z tych subfunduszy należy opracować osobny dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów.
2.
Każdy z dokumentów zawierających kluczowe informacje dla inwestorów, o którym mowa w ust. 1, zawiera w sekcji "Informacje praktyczne" informacje:

a) że dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów opisuje subfundusz UCITS oraz, w odpowiednim przypadku, informację, że prospekt emisyjny i sprawozdania okresowe są opracowywane dla całego UCITS określonego na początku dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów;

b) czy przepisy prawa przewidują rozdzielenie aktywów i pasywów każdego z subfunduszy i jakie może to mieć skutki dla inwestora;

c) czy inwestor ma prawo do zamiany swojej inwestycji w jednostki jednego subfunduszu na jednostki innego subfunduszu i gdzie w takiej sytuacji może uzyskać informacje na temat wykonywania tego prawa.

3.
Jeżeli spółka zarządzająca ustanawia opłatę dla inwestora z tytułu zamiany inwestycji zgodnie z ust. 2 lit. c) i opłata ta różni się od standardowej opłaty za kupno lub sprzedaż jednostek, jest ona podawana osobno w sekcji "Opłaty" w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów.

SEKCJA  2

Kategorie akcji

Artykuł  26

Kluczowe informacje dla inwestorów dotyczące kategorii akcji

1.
Jeżeli UCITS składa się z więcej niż jednej kategorii jednostek lub akcji, w przypadku każdej kategorii jednostek lub akcji należy opracować osobny dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów.
2.
Kluczowe informacje dla inwestorów dotyczące dwóch lub więcej kategorii tego samego UCITS mogą zostać ujęte w tym samym dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów, pod warunkiem że dokument końcowy będzie spełniał wszystkie wymogi określone w sekcji 2 rozdziału II, w tym wymóg dotyczący długości.
3.
Spółka zarządzająca może wybrać kategorię reprezentatywną dla jednej kategorii UCITS lub większej ich liczby, pod warunkiem że wybór ten jest uczciwy, jasny i niewprowadzający w błąd potencjalnych inwestorów inwestujących w te inne kategorie. W takich przypadkach w sekcji "Profil ryzyka i zysku" dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów należy umieścić wyjaśnienie w sprawie znacznego ryzyka związanego z jakąkolwiek inną kategorią ujętą w kategorii reprezentatywnej. Dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów opierający się na kategorii reprezentatywnej może zostać udostępniony inwestorom inwestującym w inne kategorie.
4.
Nie należy łączyć różnych kategorii w jedną złożoną kategorię reprezentatywną w sposób określony w ust. 3.
5.
Spółka zarządzająca prowadzi rejestr innych kategorii reprezentowanych przez kategorię reprezentatywną, o której mowa w ust. 3, wraz z uzasadnieniem wyboru tej kategorii.
Artykuł  27

Sekcja zawierająca informacje praktyczne

Gdzie stosowne, w sekcji "Informacje praktyczne" dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów dodaje się informację, którą kategorię wybrano jako reprezentatywną, określając ją terminem użytym w odniesieniu do niej w prospekcie emisyjnym UCITS.

W sekcji tej znajduje się również informacja, gdzie inwestorzy mogą uzyskać informacje o innych kategoriach UCITS będących w obrocie w ich własnym państwie członkowskim.

SEKCJA  3

Fundusz funduszy

Artykuł  28

Sekcja dotycząca celów i polityki inwestycyjnej

Jeżeli UCITS inwestuje znaczną cześć swoich aktywów w inne UCITS lub przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania, o których mowa w art. 50 ust. 1 lit. e) dyrektywy 2009/65/WE, opis celów i polityki inwestycyjnej tego UCITS znajdujący się w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów obejmuje zwięzłe wyjaśnienie, w jaki sposób wybierane są na bieżąco inne przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania.

Artykuł  29

Profil ryzyka i zysku

Opisowe wyjaśnienie czynników ryzyka, o których mowa w art. 8 ust. 1 lit. b), uwzględnia ryzyko związane z każdym bazowym przedsiębiorstwem zbiorowego inwestowania w stopniu, w jakim ryzyko to może być istotne dla UCITS jako całości.

Artykuł  30

Sekcja dotycząca opłat

Opis opłat uwzględnia wszystkie opłaty ponoszone przez UCITS jako inwestora w bazowych przedsiębiorstwach zbiorowego inwestowania. W szczególności wszystkie opłaty za subskrypcję i opłaty za umorzenie oraz opłaty bieżące pobierane przez bazowe przedsiębiorstwo zbiorowego inwestowania są uwzględniane przy obliczaniu przez UCITS kwoty własnych opłat bieżących.

SEKCJA  4

UCITS powiązane

Artykuł  31

Sekcja dotycząca celów i polityki inwestycyjnej

1.
Dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów dotyczące UCITS powiązanego, o którym mowa w art. 58 dyrektywy 2009/65/WE, zawiera w ramach opisu celów i polityki inwestycyjnej informacje o części aktywów UCITS powiązanego, zainwestowanych w UCITS podstawowe.
2.
Znajduje się tam również opis celów i polityki inwestycyjnej UCITS podstawowego, uzupełniony w razie potrzeby jedną z następujących informacji:

(i) wskazaniem, że zyski z inwestycji UCITS powiązanego będą bardzo podobne do zysków UCITS podstawowego; lub

(ii) wyjaśnieniem, w jaki sposób i dlaczego zyski z inwestycji UCITS powiązanego i podstawowego mogą się od siebie różnić.

Artykuł  32

Sekcja dotycząca profilu ryzyka i zysku

1.
Jeżeli profil ryzyka i zysku UCITS powiązanego różni się pod jakimkolwiek istotnym względem od profilu UCITS podstawowego, informację o tym fakcie oraz jego wyjaśnienie należy podać w sekcji "Profil ryzyka i zysku" dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów.
2.
Ryzyko płynności oraz związek między ustaleniami dotyczącymi nabywania i umarzania jednostek pomiędzy UCITS powiązanym i podstawowym są wyjaśnione w sekcji "Profil ryzyka i zysku" dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów.
Artykuł  33

Sekcja dotycząca opłat

Sekcja "Opłaty" dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów obejmuje zarówno koszty inwestowania w UCITS powiązane, jak i wszelkie koszty i wydatki, jakimi UCITS podstawowe może obciążyć UCITS powiązane.

Ponadto podana w tej sekcji kwota opłat bieżących dla UCITS powiązanego uwzględnia koszty zarówno UCITS powiązanego, jak i podstawowego.

Artykuł  34

Sekcja zwierająca informacje praktyczne

1.
W sekcji "Informacje praktyczne" dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów dotyczące UCITS powiązanego znajdują się informacje dotyczące UCITS powiązanego.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1, obejmują:

a) oświadczenie stwierdzające, że prospekt emisyjny, dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów oraz sprawozdania okresowe i finansowe dotyczące UCITS podstawowego są dostępne na żądanie dla inwestorów UCITS powiązanego, w jaki sposób można je uzyskać i w jakim (jakich) języku (językach);

b) informację, czy pozycje wymienione w lit. a) są dostępne tylko w drukowanych egzemplarzach czy na innych nośnikach trwałych, oraz czy jest pobierana opłata za udostępnienie pozycji nieobjętych bezpłatnym dostarczeniem zgodnie z art. 63 ust. 5 dyrektywy 2009/65/WE.

c) odpowiednie oświadczenie, jeżeli UCITS podstawowe ma siedzibę w innym państwie członkowskim niż UCITS powiązane, oraz wskazanie, czy ma to wpływ na opodatkowanie UCITS powiązanego.

Artykuł  35

Wyniki osiągnięte w przeszłości

1.
Wyniki osiągnięte w przeszłości przedstawione w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów dotyczące UCITS powiązanego dotyczą wyłącznie UCITS powiązanego i nie powtarzają wyników UCITS podstawowego.
2.
Ustęp 1 nie ma zastosowania:

a) jeżeli UCITS powiązane wykorzystuje wyniki uzyskane w przeszłości przez UCITS podstawowe jako poziom referencyjny; lub

b) jeżeli podmiot powiązany rozpoczął funkcjonowanie jako UCITS powiązany później niż UCITS podstawowe i jeżeli są spełnione warunki określone w art. 19, oraz jeżeli za okres przed powstaniem UCITS powiązanego są stosowane wyniki symulacyjne opierające się na wynikach UCITS podstawowego; lub

c) jeżeli UCITS powiązane posiada informacje dotyczące wyników za okres przed rozpoczęciem funkcjonowania jako UCITS powiązane, informacje te są uwzględniane w wykresie słupkowym dla odpowiednich lat z komentarzem dotyczącej istotnej zmiany, który jest wymagany zgodnie z art. 17 ust. 2.

SEKCJA  5

UCITS strukturyzowane

Artykuł  36

Scenariusze wyników

1.
Dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów dotyczące UCITS nie zawiera sekcji "Wyniki osiągnięte w przeszłości".

Do celów niniejszej sekcji UCITS strukturyzowane należy rozumieć jako UCITS wypłacające inwestorowi, we wcześniej ustalonych terminach, dochody inwestora z inwestycji wyliczone w oparciu o algorytm i związane z wynikami lub zmianą cen albo innymi warunkami dotyczącymi aktywów finansowych, wskaźników, portfeli referencyjnych lub UCITS o podobnym charakterze.

2.
W przypadku UCITS strukturyzowanych sekcja "Cele i polityka inwestycyjna" dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów obejmuje wyjaśnienie, w jaki sposób działa dana formuła lub w jaki sposób są obliczane dochody inwestora z inwestycji.
3.
Wyjaśnienie, o którym mowa w ust. 2, uzupełnia przykład ilustrujący co najmniej trzy scenariusze potencjalnych wyników UCITS. Wybór odpowiednich scenariuszy ma na celu przedstawienie okoliczności, w których dana formuła może wygenerować niską, średnią lub wysoką stopę zwrotu oraz, w przypadkach gdy ma to zastosowanie, ujemną stopę zwrotu dla inwestora.
4.
Scenariusze, o których mowa w ust. 3, pozwalają inwestorowi w pełni zrozumieć wszystkie skutki mechanizmu obliczeniowego danej formuły.

Należy je przedstawić w sposób uczciwy, jasny i niewprowadzający w błąd oraz łatwy do zrozumienia dla przeciętnego inwestora detalicznego. W szczególności scenariusze nie mogą w sposób sztuczny uwypuklać znaczenia końcowych wyników UCITS.

5.
Scenariusze, o których mowa w ust. 3, opierają się na rozsądnych i konserwatywnych założeniach co do przyszłych warunków rynkowych i ruchów cenowych.

Jednak za każdym razem, gdy formuła naraża inwestorów na możliwość znacznych strat, takich jak gwarancja kapitałowa działająca tylko w określonych warunkach, straty te są odpowiednio przedstawione, nawet jeżeli prawdopodobieństwo wystąpienia tych warunków rynkowych jest niskie.

6.
Scenariuszom, o którym mowa w ust. 3, towarzyszy oświadczenie stwierdzające, że są to przykłady mające na celu zilustrowanie formuły i nie stanowią one prognozy przyszłych wydarzeń. Należy wyraźnie zasygnalizować, że prawdopodobieństwo realizacji tych scenariuszy może być różne.
Artykuł  37

Długość

Po wydrukowaniu dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów dotyczące UCITS strukturyzowanego nie może przekraczać trzech stron formatu A-4.

ROZDZIAŁ  V

TRWAŁY NOŚNIK

Artykuł  38

Warunki mające zastosowanie do udostępniania dokumentu zawierającego informacje kluczowe dla inwestorów lub prospektu emisyjnego na trwałym nośniku innym niż papier lub za pośrednictwem strony internetowej

1.
W przypadku gdy, do celów dyrektywy 2009/65/WE, dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów lub prospekt emisyjny mają być udostępniane inwestorom przy użyciu innego trwałego nośnika niż papier, należy spełnić następujące warunki:

a) udostępnienie dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów lub prospektu emisyjnego przy użyciu takiego trwałego nośnika jest celowe w kontekście, w którym jest lub ma być prowadzona działalność w relacjach pomiędzy spółką zarządzającą a inwestorem; oraz

b) osoba, której udostępniany jest dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów lub prospekt emisyjny, poproszona o dokonanie wyboru między informacjami na papierze lub na innym trwałym nośniku, wskazuje konkretnie na tę drugą możliwość.

2.
Jeżeli dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów lub prospekt emisyjny ma zostać udostępniony za pomocą strony internetowej i informacje te nie są skierowane osobiście do inwestora, należy spełnić następujące warunki:

a) udostępnienie informacji w ten sposób jest celowe w kontekście, w którym jest lub ma być prowadzona działalność w relacjach między spółką zarządzającą a inwestorem;

b) inwestor musi wyrazić jednoznaczną zgodę na przekazywanie informacji w tej formie;

c) inwestor musi otrzymać powiadomienie drogą elektroniczną, zawierające adres strony internetowej oraz wskazanie miejsca na tej stronie, gdzie można znaleźć informacje;

d) informacje muszą być aktualne;

e) informacje muszą być stale dostępne na stronie internetowej tak długo, jak jest prawdopodobne, że klient ma potrzebę się z nimi zapoznać.

3.
Do celów niniejszego artykułu udostępnianie informacji drogą elektroniczną uznaje się za celowe w kontekście, w którym jest lub ma być prowadzona działalność w relacjach między spółką zarządzającą a inwestorem, jeśli istnieją dowody na to, że inwestor ma regularny dostęp do Internetu. Podanie przez inwestora własnego adresu poczty elektronicznej na potrzeby prowadzenia tej działalności uznaje się za taki dowód.

ROZDZIAŁ  VI

PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  39

Wejście w życie

1.
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 lipca 2011 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 1 lipca 2010 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32.

(2) Zob. s. 42 niniejszego Dziennika Urzędowego.

(3) Dz.U. L 145 z 30.4.2004, s. 1.

(4) Dz.U. L 241 z 2.9.2006, s. 26.

(5) Dz.U. L 25 z 29.1.2009, s. 18.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WYMOGI DOTYCZĄCE PRZEDSTAWIANIA WSKAŹNIKA SYNTETYCZNEGO

1. Wskaźnik syntetyczny umieszcza fundusz na skali od 1 do 7 w oparciu o jego dane dotyczące zmienności.

2. Skala jest przedstawiona jako ciąg kategorii oznaczonych liczbami całkowitymi w kolejności rosnącej od 1 do 7 (od stro ny lewej do prawej), reprezentującymi poziomy ryzyka i zysku od najniższego do najwyższego.

3. Na skali powinno być wyraźnie widoczne, że niższe ryzyko pociąga za sobą potencjalnie niższy zysk, a wyższe ryzyk oznacza potencjalnie wyższy zysk.

4. Należy wyraźnie oznaczyć, do której kategorii należy dany UCITS.

5. Nie należy stosować kolorów do odróżniania od siebie poszczególnych elementów znajdujących się na skali.

ZAŁĄCZNIK  II

PRZEDSTAWIENIE OPŁAT

Opłaty są podawane w formie opisanej poniżej tabeli:
Opłaty jednorazowe pobierane przed lub po dokonaniu inwestycji
Opłata za subskrypcję [] %
Opłata za umorzenie [] %
Jest to maksymalna kwota, jaka może zostać pobrana z Państwa środków [przed ich zainwestowaniem] [przed wypłaceniem zysków z inwestycji].
Opłaty pobierane z funduszu w ciągu roku
Opłaty bieżące [] %
Opłaty pobierane z funduszu w określonych warunkach szczególnych
Opłata za wyniki [] % rocznie od wszystkich zysków osiągniętych przez fundusz, których wysokość przekroczy poziom referencyjny obowiązujący dla tych opłat [podać nazwę poziomu referencyjnego]

– Należy podać wartość procentową dla każdej z tych opłat.

– W przypadku opłat za wyniki kwota pobrana podczas poprzedniego roku obrotowego funduszu jest podawana jako wartość procentowa.

ZAŁĄCZNIK  III

PRZEDSTAWIENIE INFORMACJI O WYNIKACH OSIĄGNIĘTYCH W PRZESZŁOŚCI

Wykres słupkowy, za pomocą którego są przedstawiane wyniki osiągnięte w przeszłości, powinien spełniać następujące kryteria:

1) skala osi Y wykresu jest liniowa, a nie logarytmiczna;

2) skala jest dostosowana do szerokości słupków i nie powoduje ich zwężenia, co mogłoby utrudnić zauważenie fluktuacji w wysokości zwrotów z inwestycji;

3) wartość początkowa na osi X to wynik 0 %;

4) do każdego słupka należy dodać komentarz podający osiągniętą procentową wartość zwrotu z inwestycji;

5) wartości wyników uzyskanych w przeszłości zaokrągla się do jednego miejsca po przecinku.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.176.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 583/2010 w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w zakresie kluczowych informacji dla inwestorów i warunków, które należy spełnić w przypadku dostarczania kluczowych informacji dla inwestorów lub prospektu emisyjnego na trwałym nośniku innym niż papier lub za pośrednictwem strony internetowej
Data aktu: 01/07/2010
Data ogłoszenia: 10/07/2010
Data wejścia w życie: 30/07/2010, 01/07/2011