KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do przedsiębiorstw zbiorowego inwestowania w zbywalne papiery wartościowe (UCITS)(1), w szczególności jej art. 75 ust. 4, art. 78 ust. 7 i art. 81 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Dyrektywa 2009/65/WE określa podstawowe zasady regulujące przygotowywanie i dostarczanie kluczowych informacji dla inwestorów, w tym wymogi dotyczące ich formatu i sposobu przedstawiania, celów, głównych elementów ujawnianych informacji oraz wymogi dotyczące tego kto, komu i w jaki sposób dostarcza te informacje. Szczegółowe wymagania dotyczące formatu i treści miały zostać określone w późniejszym terminie w drodze środków wykonawczych, które powinny być wystarczająco szczegółowe, aby zagwarantować, że inwestorzy uzyskają potrzebne im informacje dotyczące konkretnych modeli funduszy.
(2) Przyjęcie formy rozporządzenia jest uzasadnione, ponieważ tylko w ten sposób można zapewnić ujednolicenie całej zawartości kluczowych informacji dla inwestorów. Ponadto dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów będzie skuteczniejszy, jeżeli dotyczące go wymogi będą identyczne we wszystkich państwach członkowskich. Wszystkie zainteresowane strony powinny odnieść korzyści z obowiązywania ujednoliconych zasad dotyczących formatu i treści ujawnianych informacji, dzięki którym informacje o możliwościach inwestycyjnych na rynku UCITS będą spójne i porównywalne.
(3) W niektórych przypadkach kluczowe informacje dla inwestorów mogą zostać lepiej przedstawione, jeżeli zawierający je dokument zostanie dostarczony inwestorom poprzez stronę internetową lub zostanie dołączony do innego dokumentu wręczanego potencjalnym inwestorom. Jednakże w tych przypadkach kontekst, w którym udostępniany jest dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów, nie powinien mieć niekorzystnego wpływu na odbiór samego dokumentu albo sugerować, że ma on charakter promocyjny lub towarzysząca mu literatura promocyjna jest równie lub bardziej istotna dla inwestora detalicznego.
(4) Należy zapewnić, aby treść informacji była istotna, struktura dokumentu logiczna, a język dostosowany do inwestorów detalicznych. W tym celu niniejsze rozporządzenie powinno zagwarantować, że dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów może przyciągnąć inwestorów i umożliwić dokonywanie zestawień dzięki swej formie, sposobowi przedstawiania informacji oraz stronie językowej. Celem niniejszego rozporządzenia jest zapewnienie spójnego formatu dokumentu, w tym jego struktury i nazewnictwa poszczególnych działów.
(5) Niniejsze rozporządzenie określa treść informacji na temat celów inwestycyjnych oraz polityki inwestycyjnej UCITS tak, aby inwestorzy mogli łatwo stwierdzić, czy dany fundusz może odpowiadać ich potrzebom. Dlatego też w informacjach tych należy wskazać, czy można oczekiwać zwrotu w postaci podwyższenia kapitału, wypłaty zysku lub kombinacji tych dwóch opcji. Ten opis polityki inwestycyjnej powinien informować inwestorów, jakie są ogólne cele UCITS i w jaki sposób mają zostać osiągnięte. Z instrumentów finansowych, w które będą dokonywane inwestycje, zamiast wszystkich możliwych kwalifikujących się instrumentów finansowych należy wymienić tylko instrumenty mogące w istotny sposób wpłynąć na funkcjonowanie UCITS.
(6) Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe zasady przedstawiania profilu ryzyka i zysku inwestycji, nakładając wymóg stosowania syntetycznego wskaźnika i określając treść opisowego wyjaśnienia tego wskaźnika oraz ryzyka nieobjętego tym wskaźnikiem, które może mieć istotny wpływ na profil ryzyka i zysku UCITS. Stosując zasady dotyczące wskaźnika syntetycznego, należy wziąć pod uwagę metodę jego obliczania, opracowaną przez właściwe organy w ramach Komitetu Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych. Spółka zarządzająca powinna rozpatrzyć każdy przypadek z osobna, analizując właściwości każdego z funduszy i starając się nie zawrzeć w dokumencie nadmiernej ilości informacji trudnych do zrozumienia dla inwestorów detalicznych, oraz podjąć decyzję, które konkretne rodzaje ryzyka powinny zostać ujawnione. Ponadto należy ograniczyć długość opisowego wyjaśnienia profilu ryzyka i zysku w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów. Należy umożliwić dodawanie odniesień do prospektu emisyjnego UCITS zawierającego wszystkie szczegóły dotyczące ryzyka.
(7) Należy zapewnić spójność między wyjaśnieniem ryzyka w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów i wewnętrznymi procesami spółki zarządzającej związanymi z zarządzaniem ryzykiem, ustanowionymi zgodnie z dyrektywą Komisji 2010/43/UE z dnia 1 lipca 2010 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/65/WE w zakresie wymogów organizacyjnych, konfliktów interesów, prowadzenia działalności, zarządzania ryzykiem i treści umowy pomiędzy depozytariuszem a spółką zarządzającą(2). Na przykład, w celu zapewnienia spójności stała komórka ds. zarządzania ryzykiem powinna mieć możliwość przeglądu profilu ryzyka i zysku opisanego w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów i wypowiedzenia się na ten temat.
(8) Niniejsze rozporządzenie określa wspólny format przedstawiania i wyjaśniania opłat, w tym odpowiednie ostrzeżenia, tak aby inwestorzy byli odpowiednio poinformowani o opłatach, jakie będą musieli ponieść oraz jaka jest ich wielkość w porównaniu z kwotą kapitału zainwestowaną w fundusz. Stosując te przepisy, należy wziąć pod uwagę metodykę obliczania tych opłat, opracowaną przez właściwe organy w ramach Komitetu Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych.
(9) Szczegółowe zasady dotyczące przedstawiania informacji o wynikach osiągniętych w przeszłości opierają się na wymogach dotyczących tych informacji zawartych w dyrektywie 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych zmieniającej dyrektywę Rady 85/611/EWG i 93/6/EWG i dyrektywę 2000/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylającej dyrektywę Rady 93/22/EWG(3). Niniejsze rozporządzenie uzupełnia przepisy ustanowione w dyrektywie 2004/39/WE, dodając wymogi szczególne niezbędne dla ujednolicenia informacji, co ma ułatwić dokonywanie porównań między różnymi dokumentami zawierającymi kluczowe informacje dla inwestorów. Niniejsze rozporządzenie przewiduje w szczególności, że podawany będzie tylko roczny zysk netto w postaci wykresu słupkowego. Należy uregulować niektóre aspekty przedstawiania tych informacji w postaci wykresu, w tym uwzględnić ograniczoną liczbę sytuacji, w których mogłyby zostać użyte dane symulacyjne.
(10) Należy uznać, że odniesienia do informacji mogą okazać się przydatne dla inwestorów, ale najbardziej istotne jest, aby w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów znajdowały się wszystkie informacje potrzebne inwestorom do zrozumienia podstawowych elementów UCITS. Jeżeli stosowane są odniesienia do źródeł informacji innych niż prospekt emisyjny i sprawozdania okresowe, należy jasno zaznaczyć, że prospekt i sprawozdania okresowe są głównymi źródłami dodatkowych informacji dla inwestorów, a odniesienia nie powinny umniejszyć ich znaczenia.
(11) Dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów powinien być poddawany przeglądowi i zmieniany tak często, jak jest to konieczne dla zapewnienia, że stale spełnia on wymogi dotyczące kluczowych informacji dla inwestorów określone w art. 78 ust. 2 i art. 79 ust. 1 dyrektywy 2009/65/WE. Do dobrych praktyk należy dokonywanie przeglądu tych informacji przez spółkę zarządzającą przed podjęciem jakichkolwiek inicjatyw, które mogłyby doprowadzić do nabycia jednostek w funduszu przez znaczącą liczbę nowych inwestorów.
(12) Format lub zawartość kluczowych informacji dla inwestorów mogą być dostosowywane do poszczególnych przypadków. W konsekwencji niniejsze rozporządzenie dopasowuje ogólne zasady mające zastosowanie do wszystkich UCITS, tak aby uwzględniały szczególną sytuację niektórych rodzajów UCITS, takich jak UCITS posiadające różne kategorie subfunduszy lub jednostek, UCITS typu fundusz funduszy, UCITS podstawowe i powiązane oraz UCITS strukturyzowane, jak na przykład UCITS z ochroną kapitału lub inne podobne UCITS.
(13) W odniesieniu do UCITS mających różne kategorie jednostek, nie powinno być obowiązku sporządzania osobnego dokumentu zawierającego kluczowe informacje dla inwestorów dla każdej kategorii jednostek, o ile stanowi to zagrożenia dla interesów inwestorów. Szczegółowe informacje dotyczące dwóch lub więcej kategorii mogą zostać ujęte w jednym dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów, jeżeli nie doprowadzi to do nadmiernego skomplikowania treści tego dokumentu lub zapełnienia go zbyt dużą ilością informacji. W przeciwnym wypadku można wybrać reprezentatywną kategorię jednostek, ale tylko w sytuacji, gdy istnieje wystarczające podobieństwo między tą kategorią a kategoriami reprezentowanymi i w efekcie informacje podane dla kategorii reprezentatywnej są prawdziwe, przejrzyste i niewprowadzające w błąd w odniesieniu do wszystkich reprezentowanych kategorii. Przy ustalaniu, czy posłużenie się kategorią reprezentatywną jest uczciwe, przejrzyste i niewprowadzające w błąd, należy mieć na uwadze właściwości UCITS, charakter różnic między poszczególnymi kategoriami oraz możliwości wyboru oferowane wszystkim inwestorom lub grupom inwestorów.
(14) W przypadku modelu typu fundusz funduszy należy zachować równowagę między informacjami o UCITS, w które inwestuje inwestor, a jego bazowymi UCITS. Dlatego sporządzając dokument zawierający kluczowe informacje o funduszu funduszy, należy założyć, że inwestor nie chce lub nie potrzebuje szczegółowych informacji o właściwościach każdego bazowego UCITS, które najprawdopodobniej będą od czasu do czasu ulegać zmianie, jeżeli UCITS będzie aktywnie zarządzany. Jednak aby dokument zawierający kluczowe informacje dla inwestorów skutecznie przedstawiał cele funduszu funduszy, jego politykę inwestycyjną, czynniki ryzyka i strukturę opłat, potrzebna jest przejrzysta charakterystyka jego funduszy bazowych.
(15) W przypadku modeli funduszy podstawowych i powiązanych opis profilu ryzyka i zysku UCITS powiązanego nie powinien w znaczącym stopniu różnić się od odpowiadającej mu sekcji w dokumencie zawierającym kluczowe informacje dla inwestorów w odniesieniu do UCITS podstawowego, tak aby w razie potrzeby można było skopiować informacje z dokumentu dotyczącego UCITS podstawowego do dokumentu dotyczącego UCITS powiązanego. Jednakże informacje te należy uzupełnić stosownymi oświadczeniami lub odpowiednio dostosować w przypadkach, gdy pomocnicze aktywa posiadane przez UCITS powiązane zmieniają profil ryzyka i zysku w porównaniu z profilem UCITS podstawowego, tak aby obejmowały one ryzyko związane z tymi aktywami, na przykład w przypadku stosowania instrumentów pochodnych. Łączne koszty inwestowania w UCITS powiązane i podstawowe należy ujawnić inwestorom w dokumencie UCITS powiązanego.
(16) Jeżeli chodzi o UCITS strukturyzowane, takie jak UCITS z ochroną kapitału lub inne podobne UCITS, zamiast informacji o wynikach osiągniętych w przeszłości wymagane jest dostarczenie prawdopodobnych scenariuszy przyszłych wyników. Scenariusze te obejmują obliczenie oczekiwanego zwrotu z funduszu w wariantach zakładających korzystne, niekorzystne lub neutralne warunki rynkowe. Należy wybrać takie scenariusze, które w zależności od użytej formuły będą skutecznie ilustrować pełen zakres możliwych wyników.
(17) Ze względu na ochronę inwestorów należy zastosować dodatkowe środki bezpieczeństwa, jeżeli kluczowe informacje dla inwestorów oraz prospekt emisyjny mają zostać udostępnione na trwałym nośniku innym niż papier lub za pośrednictwem strony internetowej, tak aby inwestorzy otrzymali informacje w postaci dostosowanej do ich potrzeb oraz aby zapewnić rzetelność dostarczanych informacji, zapobiec zmianom mogącym utrudnić ich zrozumienie i skuteczność oraz uniknąć manipulacji lub wprowadzania zmian przez osoby nieupoważnione. Niniejsze rozporządzenie zawiera odniesienie do zasad dotyczących trwałych nośników, ustanowionych w dyrektywie Komisji 2006/73/WE z dnia 10 sierpnia 2006 r. wprowadzającej środki wykonawcze do dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez przedsiębiorstwa inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy(4) w celu zagwarantowania równego traktowania inwestorów oraz równych szans w sektorach finansowych.
(18) Aby umożliwić spółkom zarządzającym i inwestycyjnym dostosowanie się w sposób wydajny i skuteczny do nowych wymogów zawartych w niniejszym rozporządzeniu, termin wejścia w życie tego rozporządzenia powinien pokrywać się z terminem transpozycji dyrektywy 2009/65/WE.
(19) Konsultacji technicznych udzielił Komitet Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych ustanowiony na mocy decyzji Komisji 2009/77/WE(5).
(20) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 1 lipca 2010 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 32.
(2) Zob. s. 42 niniejszego Dziennika Urzędowego.
(3) Dz.U. L 145 z 30.4.2004, s. 1.
(4) Dz.U. L 241 z 2.9.2006, s. 26.
(5) Dz.U. L 25 z 29.1.2009, s. 18.
ZAŁĄCZNIKI