a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 ustanawia szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego. Rozporządzenie to stanowi między innymi, że podmioty prowadzące przedsiębiorstwo spożywcze mogą wprowadzać do obrotu produkty pochodzenia zwierzęcego wyłącznie w przypadku, gdy zostały one przygotowane oraz poddane obróbce w zakładach spełniających odpowiednie wymogi określone w załączniku III do tego rozporządzenia. 2
(2) Rozdział VII sekcji I załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 stanowi, że mięso zwierząt gospodarskich kopytnych można transportować przed osiągnięciem temperatury wymaganej zgodnie z tym rozporządzeniem, pod warunkiem uzyskania zgody właściwych organów, w celu umożliwienia produkcji określonych wyrobów, z zastrzeżeniem spełnienia pewnych warunków.
(3) Przyjęta wiedza dotycząca odpowiednich kryteriów mikrobiologicznych i kryteriów w zakresie temperatury wskazuje, że wprowadzenie podobnego przepisu wpłynęłoby korzystnie na produkcję foie gras, w celu umożliwienia stosowania tradycyjnych metod produkcji.
(4) Zamrażanie bezpośrednio po uboju i schłodzeniu minimalizuje rozwój bakterii, a tym samym obciążenie mikrobiologiczne podczas rozmrażania. Podobnie jak określono w przepisach już ustanowionych dla mięsa zwierząt gospodarskich kopytnych, mięso otrzymane z drobiu oraz zajęczaków przeznaczone do zamrożenia powinno być zamrożone bez zbędnej zwłoki zaraz po uboju i schłodzeniu. W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozdział V sekcji II załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
(5) Przepisy ustanowione w rozdziale II sekcji VII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 zawierają szczególne wymogi dotyczące żywych małży, żywych szkarłupni, żywych osłonic i żywych ślimaków morskich w odniesieniu do mikrobiologicznej klasyfikacji obszarów produkcyjnych.
(6) Artykuł 6 rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 stanowi, że państwa członkowskie mają obowiązek dopilnowania, aby produkcja i wprowadzanie do obrotu żywych małży, żywych szkarłupni, żywych osłonic i żywych ślimaków morskich były poddawane urzędowym kontrolom zgodnie z opisem w załączniku II do tego rozporządzenia.
(7) Załącznik II do tego rozporządzenia stanowi, że obszary produkcyjne muszą zostać sklasyfikowane stosownie do poziomu zanieczyszczenia odchodami. Filtratory, takie jak małże, mogą kumulować mikroorganizmy stanowiące zagrożenie dla zdrowia publicznego.
(8) Ślimaki morskie nie są co do zasady filtratorami. W ich przypadku ryzyko kumulowania mikroorganizmów związanych z zanieczyszczeniem odchodami należy zatem uznać za niewielkie. Ponadto nie zgłoszono żadnych danych epidemiologicznych, które wykazywałyby związek przepisów dotyczących klasyfikacji obszarów produkcyjnych z zagrożeniami dla zdrowia publicznego związanymi ze ślimakami morskimi, niebędącymi filtratorami. Z tego względu należy wyłączyć takie ślimaki morskie z zakresu zastosowania przepisów dotyczących klasyfikacji obszarów produkcyjnych ustanowionych w rozdziale II sekcji VII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.
(9) Rozdział VI sekcji VII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 stanowi jedynie, że jednostkowe opakowania żywych małży przeznaczone dla konsumentów muszą zostać zamknięte i pozostawać zamknięte podczas transportu od momentu opuszczenia zakładu wysyłki do momentu dostarczenia ich do sprzedaży konsumentowi końcowemu. Pozostałe rodzaje opakowań żywych małży nie są zatem objęte tym wymogiem. W interesie zdrowia publicznego należy zmienić ten wymóg, tak, aby wszystkie opakowania pozostawały zamknięte do momentu dostarczenia ich konsumentowi końcowemu.
(10) Rozdział IX sekcji VII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 określa szczególne wymogi dotyczące Pectinidae odławianych poza sklasyfikowanymi obszarami produkcyjnymi. Takie wymogi powinno się stosować również w odniesieniu do żywych ślimaków morskich, niebędących filtratorami. Punkt 4 wymienionego rozdziału określa szczególne przepisy dotyczące pakowania Pectinidae. Wymogi dotyczące pakowania żywych małży podczas transportu z zakładu wysyłki do miejsca sprzedaży detalicznej powinno się stosować także w odniesieniu do Pectinidae oraz żywych ślimaków morskich, niebędących filtratorami, odławianych poza sklasyfikowanymi obszarami produkcyjnymi.
(11) Punkt A rozdziału III sekcji VIII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 określa wymogi dotyczące świeżych produktów rybołówstwa. Definicja świeżych produktów rybołówstwa określona w pkt 3.5 załącznika I do tego rozporządzenia nie obejmuje odtajanych nieprzetworzonych produktów rybołówstwa ani świeżych produktów rybołówstwa, do których zgodnie z odpowiednimi przepisami dodano dodatki do żywności w celu konserwacji. Dla zapewnienia spójności unijnego prawodawstwa należy stosować wobec tych produktów takie same wymogi jak w odniesieniu do świeżych produktów rybołówstwa.
(12) Punkt 2 rozdziału VII oraz pkt 1 lit. b) rozdziału VIII sekcji VIII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 odnoszą się do odstępstwa od ogólnego wymogu dotyczącego temperatury mrożonych produktów rybołówstwa nieprzekraczającej - 18 °C, które stosuje się wobec całych mrożonych ryb w solance przeznaczonych do wytwarzania żywności konserwowanej w puszkach. W przypadku ryb mrożonych w solance temperatura produktu nie może przekroczyć - 9 °C.
(13) Zgodnie z powszechną praktyką stosowaną w przypadku zamrażania za pomocą solanki całych ryb przeznaczonych do wytwarzania żywności konserwowanej, z chwilą gdy całą rybę mrożoną w solance przeznaczoną do wytwarzania żywności konserwowanej w puszkach wyjmie się z roztworu solanki używanego w procesie mrożenia, nie ma potrzeby dalszego obniżania temperatury za pomocą innych metod do temperatury nieprzekraczającej - 18 °C.
(14) Punkt 1 rozdziału 1 sekcji XIV oraz pkt 1 rozdziału I sekcji XV załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 określa wymogi dotyczące surowców używanych do produkcji żelatyny i kolagenu przeznaczonych do zastosowania w żywności.
(15) W styczniu 2005 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności opublikował opinię naukową dotyczącą bezpieczeństwa kolagenu i metody przetwarzania kolagenu do jego produkcji 4 . Zgodnie z tą opinią używanie kości do produkcji kolagenu nie powinno być uważane za zagrożenie dla zdrowia publicznego. Dlatego należy określić wymogi dotyczące przetwarzania zgodne z opinią EFSA oraz sprecyzować, że jako surowiec nie mogą być używane kości uznane za określony materiał niebezpieczny zgodnie z definicją zawartą w rozporządzeniu (WE) nr 999/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiającym zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych przenośnych gąbczastych encefalopatii 5 . Należy odpowiednio zmienić pkt 1 rozdziału I sekcji XV załącznika III.
(16) Dla zapewnienia spójności unijnego prawodawstwa należy odpowiednio zmienić pkt 1 rozdziału I oraz pkt 1 rozdziału III sekcji XIV załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 dotyczący surowców używanych do produkcji żelatyny.
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55.
2 Motyw zmieniony przez pkt 1 sprostowania z dnia 14 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.43.42).
3 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 206.
4 Opinia panelu naukowego ds. zagrożeń biologicznych (BIOHAZ) dotycząca bezpieczeństwa kolagenu i metody przetwarzania kolagenu do jego produkcji, przyjęta w dniu 26 stycznia 2005 r.
5 Dz.U. L 147 z 31.5.2001, s. 1.
6 Załącznik:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 17 lutego 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.45.47).
- zmieniony przez pkt 1-4 sprostowania z dnia 14 lutego 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.43.42).
* Dz.U. L 147 z 31.5.2001, s. 1."