uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1964/2005 z dnia 29 listopada 2005 r. w sprawie stawek celnych w odniesieniu do bananów(1), w szczególności jego art. 2,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(2), w szczególności jego art. 43, art. 121 lit. d), e) i f), art. 127, art. 134 oraz art. 192 ust. 2, w związku z jego art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 792/2009 z dnia 31 sierpnia 2009 r. ustanawiające szczegółowe zasady, zgodnie z którymi państwa członkowskie przekazują Komisji informacje i dokumenty dotyczące wdrożenia wspólnej organizacji rynków, systemu płatności bezpośrednich, promocji produktów rolnych oraz systemów stosowanych w odniesieniu do regionów najbardziej oddalonych i mniejszych wysp Morza Egejskiego(3) ustanawia wspólne zasady przekazywania Komisji informacji i dokumentów przez właściwe organy państw członkowskich. Zasady te w szczególności obejmują obowiązek korzystania przez państwa członkowskie z systemów informatycznych udostępnianych przez Komisję oraz zatwierdzanie praw dostępu dla organów lub osób upoważnionych do przesyłania informacji. Ponadto w rozporządzeniu tym ustanowiono wspólne zasady dotyczące systemów informatycznych, dzięki którym systemy te zapewniają autentyczność, integralność i trwałą czytelność przesyłanych dokumentów, oraz określono zasady dotyczące ochrony danych osobowych.
(2) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 792/2009 w rozporządzeniach określających szczególne zobowiązania w zakresie przekazywania informacji należy wprowadzić obowiązek stosowania systemów informatycznych zgodnie z wymienionym rozporządzeniem.
(3) Komisja opracowała system informatyczny umożliwiający elektroniczne zarządzanie dokumentami i procedurami w ramach jej własnych wewnętrznych procedur oraz w relacjach z organami zaangażowanymi w realizację wspólnej polityki rolnej.
(4) Uznaje się, że niektórych obowiązków przekazywania informacji wynikających z rozporządzenia (WE) nr 792/2009 można już teraz dopełniać z użyciem tego systemu, a zwłaszcza obowiązków, o których mowa w rozporządzeniach Komisji: (WE) nr 1518/2003 z dnia 28 sierpnia 2003 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wprowadzania w życie systemu pozwoleń na wywóz w sektorze wieprzowiny(4), (WE) nr 596/2004 z dnia 30 marca 2004 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wprowadzania w życie systemu pozwoleń na wywóz w sektorze jaj(5), (WE) nr 633/2004 z dnia 30 marca 2004 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wprowadzania w życie systemu pozwoleń na wywóz w sektorze mięsa drobiowego(6), (WE) nr 1345/2005 z dnia 16 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad stosowania systemu pozwoleń na przywóz w sektorze oliwy z oliwek(7), (WE) nr 2014/2005 z dnia 9 grudnia 2005 r. sprawie pozwoleń wydawanych w ramach uzgodnień dotyczących przywozu bananów do Wspólnoty w odniesieniu do bananów wprowadzanych do swobodnego obrotu we Wspólnocie po stawce celnej określonej we Wspólnej taryfie celnej(8), (WE) nr 239/2007 z dnia 6 marca 2007 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (EWG) nr 404/93 w odniesieniu do wymogów dotyczących powiadomień w sektorze bananów(9), (WE) nr 1299/2007 z dnia 6 listopada 2007 r. w sprawie uznawania grup producentów chmielu(10), (WE) nr 543/2008 z dnia 16 czerwca 2008 r. wprowadzającym szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w sprawie niektórych norm handlowych w odniesieniu do mięsa drobiowego(11), (WE) nr 589/2008 z dnia 23 czerwca 2008 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w sprawie norm handlowych w odniesieniu do jaj(12), (WE) nr 617/2008 z dnia 27 czerwca 2008 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 w zakresie norm handlowych w odniesieniu do jaj wylęgowych i piskląt drobiu hodowlanego(13) oraz (WE) nr 826/2008 z dnia 20 sierpnia 2008 r. ustanawiającym wspólne zasady dotyczące przyznawania dopłat do prywatnego przechowywania niektórych produktów rolnych(14).
(5) W art. 5 rozporządzenia (WE) nr 1299/2007 na Komisję nakłada się obowiązek publikacji pełnego wykazu uznanych grup producentów chmielu na początku każdego roku kalendarzowego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Przy udostępnianiu publicznym tego wykazu właściwe jest korzystanie z nowoczesnych systemów informatycznych. Ponadto ze względu na jasność w rozporządzeniu tym należy określić treść tych informacji.
(6) Należy uprościć obowiązek państw członkowskich wynikający z art. 12 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 543/2008, który polega na udostępnianiu wykazów zatwierdzonych rzeźni oraz zmian tych wykazów, tak aby zmniejszyć obciążenie administracyjne.
(7) Należy dokładniej określić warunki, w których państwa członkowskie mają obowiązek przekazywania informacji, o którym mowa w art. 37 rozporządzenia (WE) nr 589/2008. Odesłania do informacji przekazywanych przez Komisję państwom członkowskim można uznać za zbędne i nie należy ich powielać ze względu na jasność.
(8) Informacje przekazywane przez państwa członkowskie Komisji na mocy art. 8 ust. 1, 2 i 3 oraz art. 11 rozporządzenia (WE) nr 617/2008 mają być przesyłane zarówno do Eurostatu, jak i do Dyrekcji Generalnej ds. Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich. Jest to nadmierne obciążenie dla państw członkowskich i należy wymagać od państw członkowskich przesłania wymaganych informacji tylko do Eurostatu. Ze względu na spójność i dobre administrowanie, komunikacja taka powinna odbywać się za pośrednictwem środków elektronicznych, i powinna trafiać do pojedynczego punktu odbioru danych w Eurostacie, zgodnie ze specyfikacjami technicznymi określonymi przez Komisję (Eurostat).
(9) Zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 826/2008 państwa członkowskie muszą przekazywać Komisji niektóre dane, o których mowa w części A załącznika III do tego rozporządzenia, w związku z przyznawaniem dopłat do oliwy z oliwek, o których mowa w art. 33 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007. Ze względu na jasność należy postanowić, że danych takich wymaga się wyłącznie od państw członkowskich produkujących oliwę z oliwek.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia: (WE) nr 1518/2003, (WE) nr 596/2004, (WE) nr 633/2004, (WE) nr 1345/2005, (WE) nr 2014/2005, (WE) nr 239/2007, (WE) nr 1299/2007, (WE) nr 543/2008, (WE) nr 589/2008, (WE) nr 617/2008 oraz (WE) nr 826/2008.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 316 z 2.12.2005, s. 1.
(2) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.
(3) Dz.U. L 228 z 1.9.2009, s. 3.
(4) Dz.U. L 217 z 29.8.2003, s. 35.
(5) Dz.U. L 94 z 31.3.2004, s. 33.
(6) Dz.U. L 100 z 6.4.2004, s. 8.
(7) Dz.U. L 212 z 17.8.2005, s. 13.
(8) Dz.U. L 324 z 10.12.2005, s. 3.
(9) Dz.U. L 67 z 7.3.2007, s. 3.
(10) Dz.U. L 289 z 7.11.2007, s. 4.
(11) Dz.U. L 157 z 17.6.2008, s. 46.
(12) Dz.U. L 163 z 24.6.2008, s. 6.
(13) Dz.U. L 168 z 28.6.2008, s. 5.
(14) Dz.U. L 223 z 21.8.2008, s. 3.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.159.13 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 557/2010 zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1518/2003, (WE) nr 596/2004, (WE) nr 633/2004, (WE) nr 1345/2005, (WE) nr 2014/2005, (WE) nr 239/2007, (WE) nr 1299/2007, (WE) nr 543/2008, (WE) nr 589/2008, (WE) nr 617/2008 oraz (WE) nr 826/2008 w odniesieniu do obowiązków przekazywania informacji w ramach wspólnej organizacji rynków rolnych |
Data aktu: | 24/06/2010 |
Data ogłoszenia: | 25/06/2010 |
Data wejścia w życie: | 28/06/2010, 01/07/2010 |