(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2010/346/UE)
(Dz.U.UE L z dnia 22 czerwca 2010 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego 1 , w szczególności jej art. 10 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Niedokrwistość zakaźna koni ("EIA") jest chorobą wirusową dotykającą wyłącznie zwierzęta z rodziny koniowatych. Okres inkubacji wynosi zwykle od jednego do trzech tygodni, lecz może trwać nawet do trzech miesięcy. Zakażone koniowate pozostają źródłem zakażenia przez całe swoje życie i mogą przenosić zakażenie na inne koniowate. Zakażenie EIA jest zazwyczaj niewidoczne, o ile nie nastąpi zgon z powodu jednego z ostrych ataków choroby w czasie wiremii, i dlatego prawdopodobieństwo przeniesienia zakażenia jest znacznie większe. Lokalne przeniesienie zakażenia następuje poprzez krew zakażonego zwierzęcia z rodziny koniowatych w wyniku przerwanego pasożytowania ślepaków i zakażenia płodu in utero. Główną przyczyną rozprzestrzeniania się choroby na duże odległości jest przemieszczanie zakażonych zwierząt, ich nasienia, komórek jajowych i zarodków oraz użycie zanieczyszczonych igieł lub wstrzyknięcie produktów krwiopochodnych zawierających wirusa.
(2) EIA jest chorobą podlegającą obowiązkowi zgłaszania zgodnie z załącznikiem A do dyrektywy Rady 90/426/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących przemieszczanie i przywóz zwierząt z rodziny koniowatych z państw trzecich 2 . Ponadto dyrektywa Rady 82/894/EWG z dnia 21 grudnia 1982 r. w sprawie zgłaszania chorób zwierząt we Wspólnocie 3 stanowi, że należy zgłaszać ogniska EIA Komisji i pozostałym państwom członkowskim za pomocą Systemu Zgłaszania Chorób Zwierzęcych ("ADNS").
(3) Artykuł 4 ust. 5 dyrektywy 90/426/EWG przewiduje ograniczenia przemieszczania koniowatych z gospodarstw, w których stwierdzono występowanie EIA, dopóki, po uboju zakażonych zwierząt, pozostałe zwierzęta nie zostaną dwukrotnie poddane testowi Cogginsa z wynikiem ujemnym.
(4) W przeciwieństwie do sytuacji w zakresie zdrowia zwierząt w innych państwach członkowskich, w Rumunii EIA jest chorobą endemiczną, a natychmiastowy ubój koniowatych będących źródłem zakażenia nie jest przeprowadzany. Z tego względu przyjęto decyzję Komisji 2007/269/WE z dnia 23 kwietnia 2007 r. w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do niedokrwistości zakaźnej koni w Rumunii 4 .
(5) Ostatnie przypadki wystąpienia EIA u koniowatych przeznaczonych do hodowli i produkcji przywiezionych z Rumunii do innych państw członkowskich oraz ostatnio opublikowane wyniki inspekcji weterynaryjnej przeprowadzonej przez służby Komisji w 2009 r. w tym państwie członkowskim zgodnie z art. 10 dyrektywy 90/426/EWG 5 wykazały jednakże, że decyzja 2007/269/WE jest niewłaściwie wdrażana, egzekwowana i monitorowana.
(6) Ze względu na handel żywymi koniowatymi, ich nasieniem, komórkami jajowymi i zarodkami sytuacja epidemiologiczna w Rumunii stanowi zagrożenie dla zdrowia koniowatych w Unii. Należy zatem przyjąć środki ochronne, ustanawiające specjalny system przemieszczania koniowatych oraz handlu nimi, ich nasieniem, komórkami jajowymi i zarodkami, a także niektórymi produktami krwiopochodnymi z uzyskanymi z koniowatych pochodzącymi z Rumunii w celu ochrony zdrowia i dobrostanu koniowatych w Unii.
(7) Częstość występowania choroby nie rozkłada się równomiernie na terenie Rumunii i wśród różnych kategorii koniowatych w tym państwie członkowskim. W tej sytuacji można przyjąć mniej rygorystyczne warunki dotyczące przemieszczania niektórych zarejestrowanych koni biorących udział w zawodach i wyścigach oraz zezwolić, aby w przyszłości możliwe były określenie obszarów wolnych od tej choroby.
(8) Zgodnie z art. 7 ust. 2 dyrektywy 90/426/EWG państwo członkowskie miejsca przeznaczenia może zezwolić na ogólne lub ograniczone odstępstwa od niektórych wymagań art. 4 ust. 5 wobec wszystkich zwierząt opatrzonych specjalnym znakiem wskazującym na ich przeznaczenie do uboju, pod warunkiem że świadectwo zdrowia przewiduje takie odstępstwo. W przypadku udzielenia takiego odstępstwa koniowate przeznaczone do uboju należy przetransportować bezpośrednio do wyznaczonej rzeźni oraz poddać ubojowi w ciągu pięciu dni od ich przybycia do rzeźni.
(9) Artykuł 12 rozporządzenia (WE) nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostanu zwierząt 6 określa wymogi dotyczące akredytacji laboratoriów przeprowadzających analizę próbek pobranych w trakcie kontroli urzędowych.
(10) W załączniku do rozporządzenia Komisji (WE) nr 180/2008 z dnia 28 lutego 2008 r. dotyczącego wspólnotowego laboratorium referencyjnego ds. chorób koni innych niż afrykański pomór koni 7 określono funkcje, zadania i procedury laboratorium referencyjnego ds. chorób koni w Unii, dotyczące współpracy z laboratoriami odpowiedzialnymi za diagnozowanie chorób zakaźnych u koni w państwach członkowskich. Funkcje te obejmują między innymi wspieranie harmonizacji diagnostyki oraz zapewnianie biegłości w przeprowadzaniu badań w Unii poprzez organizowanie i prowadzenie okresowych badań porównawczych oraz okresowe przekazywanie wyników takich badań Komisji, państwom członkowskim oraz laboratoriom krajowym/centralnym. Program prac ustalony przez Komisję i wymienione laboratorium przewiduje, że pierwsze badanie biegłości w kierunku wykrywania EIA ma zostać przeprowadzone w 2010 r.
(11) Wobec braku szczegółowych norm unijnych dotyczących badania w kierunku EIA, należy odnieść się do właściwego rozdziału podręcznika badań diagnostycznych i szczepionek dla zwierząt lądowych z 2009 r. Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt (OIE). W rozdziale tym, który obecnie opatrzony jest numerem 2.5.6, zaleca się metodę immunodyfuzji w żelu agarowym (AGID) do wykrywania EIA u koni, która jest badaniem dokładnym i wiarygodnym z wyjątkiem pewnych okoliczności określonych w podręczniku. W niniejszej decyzji należy zatem przewidzieć dwa badania AGID w kierunku EIA z wynikiem ujemnym, aby zrekompensować ograniczenia tego badania.
(12) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 504/2008 z dnia 6 czerwca 2008 r. wykonujące dyrektywy Rady 90/426/EWG i 90/427/EWG w odniesieniu do metod identyfikacji koniowatych 8 zawiera wymóg, aby koniowate identyfikować na podstawie dokumentu identyfikacyjnego. W celu wzmocnienia powiązania między dokumentem identyfikacyjnym a danym zwierzęciem dorosłe konie przeznaczone do transportu z Rumunii do pozostałych państw członkowskich należy oznaczyć poprzez wszczepienie identyfikatora elektronicznego.
(13) Artykuł 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań 9 określa kontrole oraz inne środki związane z dziennikiem podróży podejmowane przez właściwe organy przed długotrwałym przewozem.
(14) Wymogi w zakresie świadectw dotyczących przemieszczania i transportu koniowatych są określone w art. 8 dyrektywy 90/426/EWG. W celu poprawienia wykrywalności zarejestrowanych koniowatych, transportowanych do innych państw członkowskich z obszarów Rumunii dotkniętych EIA, należy zastąpić poświadczenie określone w załączniku B do dyrektywy 90/426/EWG świadectwem zdrowia zwierząt zgodnym z załącznikiem C do tej dyrektywy.
(15) Zintegrowany skomputeryzowany system weterynaryjny ("TRACES"), wprowadzony zgodnie z decyzją Komisji 2004/292/WE z dnia 30 marca 2004 r. w sprawie wprowadzenia systemu TRACES 10 , może mieć zasadnicze znaczenie w ukierunkowaniu przepływu koniowatych z Rumunii do rzeźni w pozostałych państwach członkowskich.
(16) Przemieszczania koniowatych, innych niż koniowate przeznaczone do uboju, z Rumunii do pozostałych państw członkowskich nie należy uznawać za zakończonego do momentu, kiedy badanie w kierunku EIA, przeprowadzone na próbce pobranej podczas izolacji zwierząt po przybyciu na miejsce przeznaczenia, potwierdzi brak występowania tej choroby.
(17) Jako że sektor dotknięty tą chorobą jest w pełni świadomy ryzyka stwarzanego przez sytuację epidemiologiczną w Rumunii, właściwe jest zezwolenie podmiotom zaangażowanym w przemieszczanie koniowatych z Rumunii na ponoszenie odpowiedzialności i pokrywanie kosztów poniesionych przez właściwe organy w związku z takim przemieszczaniem.
(18) Dyrektywa Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG 11 , zmieniona rozporządzeniem Komisji (UE) nr 176/2010 12 , wprowadza wymóg przeprowadzania badania w kierunku EIA również dla klaczy, od których pobrano komórki jajowe lub zarodki. Zmiany te będą jednak obowiązywać dopiero od dnia 1 września 2010 r. Zatem, jeżeli komórki jajowe i zarodki są pobierane od klaczy utrzymywanych w Rumunii, należy uzupełnić wymogi dotyczące zdrowia zwierząt określone w decyzji Komisji 95/294/WE z dnia 24 lipca 1995 r. określającej wzór świadectwa zdrowia zwierząt w odniesieniu do handlu komórkami jajowymi i zarodkami zwierząt z gatunku koniowatych 13 o wymóg przeprowadzania badania w kierunku EIA.
(19) Ponadto wymogi dotyczące zdrowia zwierząt w prawodawstwie unijnym dotyczącym produktów krwiopochodnych uzyskanych z krwi koniowatych poddawane są obecnie przeglądowi. Obecnie rozdział V pkt A załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi 14 określa wymagania dotyczące surowicy koniowatych.
(20) W celu zachowania przejrzystości prawodawstwa unijnego należy uchylić decyzję 2007/269/WE i zastąpić ją niniejszą decyzją.
(21) Zbędne wydaje się wprowadzenie warunków przejściowych, ponieważ przewidziane środki w wytaczającym stopniu uwzględniają ostatnio przyjęty rumuński program zwalczania EIA w tym kraju.
(22) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W imieniu Komisji | |
John DALLI | |
Członek Komisji |
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.155.48 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2010/346/UE w sprawie środków ochronnych w odniesieniu do niedokrwistości zakaźnej koni w Rumunii |
Data aktu: | 18/06/2010 |
Data ogłoszenia: | 22/06/2010 |
Data wejścia w życie: | 22/06/2010 |