(Dz.U.UE L z dnia 11 czerwca 2010 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), w szczególności jego art. 126 ust. 9 i art. 136,
uwzględniając zalecenie Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 136 ust. 1 lit. a) TFUE przewiduje możliwość przyjęcia środków w odniesieniu do państw członkowskich, których walutą jest euro, w celu wzmocnienia koordynacji i nadzoru ich dyscypliny budżetowej.
(2) W art. 126 TFUE określono, że państwa członkowskie mają unikać nadmiernego deficytu budżetowego oraz ustanowiono w tym celu procedurę nadmiernego deficytu. Pakt na rzecz stabilności i wzrostu, którego część naprawcza obejmuje przepisy wykonawcze regulujące procedurę nadmiernego deficytu, stanowi ramy wspierające realizację polityki rządu mającej na celu szybkie przywrócenie dobrego stanu finansów publicznych z uwzględnieniem sytuacji gospodarczej.
(3) Dnia 27 kwietnia 2009 r., zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (TWE), Rada podjęła decyzję o istnieniu nadmiernego deficytu w Grecji i wydała zalecenia służące skorygowaniu tego deficytu najpóźniej do 2010 r., zgodnie z art. 104 ust. 7 TWE oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu(1). Rada wyznaczyła też dzień 27 października 2009 r. jako termin dla Grecji na podjęcie skutecznych działań. Dnia 30 listopada 2009 r. Rada stwierdziła zgodnie z art. 126 ust. 8 TFUE, że Grecja nie podjęła skutecznych działań; w konsekwencji dnia 16 lutego 2010 r. Rada, zgodnie z art. 126 ust. 9 TFUE, wezwała Grecję do zastosowania środków służących ograniczeniu nadmiernego deficytu najpóźniej do 2012 r. ("decyzja Rady na podstawie art. 129 ust. 9"). Rada wyznaczyła także dzień 15 maja 2010 r. jako termin podjęcia skutecznych działań.
(4) Artykuł 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1467/97 przewiduje, że w przypadku gdy zostało podjęte skuteczne działanie zgodnie z art. 126 ust. 9 TFUE, lecz po dokonaniu wezwania wystąpią nieprzewidziane niekorzystne zdarzenia gospodarcze, niosące poważne negatywne konsekwencje budżetowe, Rada, działając na podstawie zalecenia Komisji, może podjąć decyzję o wydaniu zmienionego wezwania na mocy art. 126 ust. 9 TFUE.
(5) W prognozie służb Komisji z jesieni 2009 r., która stanowiła podstawę pierwotnego wezwania skierowanego do Grecji, zakładano spadek PKB w 2010 r. o ¼ %, a następnie jego wzrost począwszy od 2011 r., kiedy to tempo wzrostu gospodarczego miało osiągnąć 0,7 %. W chwili obecnej oczekuje się znacznego spadku PKB w roku 2010 i dalszego kurczenia się gospodarki w roku 2011. W kolejnych latach można się spodziewać stopniowego powrotu do dodatnich stóp wzrostu gospodarczego. Ten znacznie pogorszony scenariusz makroekonomiczny prowadzi - przy założeniu niezmiennego kursu polityki - do odpowiadającego mu pogorszenia perspektyw dla sytuacji finansów publicznych. Dochodzi do tego korekta w górę deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych za rok 2009 (z poziomu 12,7 % PKB, szacowanego w chwili podejmowania decyzji Rady na podstawie art. 126 ust. 9, do 13,6 % PKB zgodnie z notyfikacją fiskalną przedłożoną przez Grecję dnia 1 kwietnia 2010 r.), z możliwością dalszego jego zwiększenia (o około 0,3 do 0,5 % PKB) po zakończeniu kontroli prowadzonych przez Eurostat wspólnie z greckimi organami statystycznymi(2). Obawy na rynkach kapitałowych odnośnie do perspektyw finansów publicznych znalazły odzwierciedlenie w gwałtownie rosnących premiach z tytułu ryzyka związanego z obligacjami rządowymi, potęgując trudności z kontrolowaniem ścieżki zmian poziomu deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych. Według wstępnej oceny dokonanej przez Komisję w marcu 2010 r., Grecja planowo wdrażała środki budżetowe mające zapewnić osiągnięcie wartości deficytu zakładanej na rok 2010. Raptowna zmiana scenariusza ekonomicznego oznacza jednak, że planów tych nie można już dłużej postrzegać jako aktualne; konieczne staje się podjęcie w bieżącym roku jeszcze bardziej radykalnych działań. Jednocześnie skala spadku aktywności gospodarczej, której można się obecnie spodziewać, czyni nierealnym utrzymanie pierwotnej ścieżki redukcji deficytu. Można uznać, iż w Grecji wystąpiły nieprzewidziane niekorzystne zdarzenia gospodarcze, niosące poważne negatywne konsekwencje budżetowe, a zatem uzasadnione jest skierowanie zmienionych zaleceń zgodnie z art. 136 i art. 126 ust. 9 TFUE.
(6) W związku z powyższym wydaje się, że konieczne jest przedłużenie o dwa lata, czyli do roku 2014, terminu wyznaczonego w decyzji Rady na podstawie art. 126 ust. 9 na skorygowanie nadmiernego deficytu w Grecji.
(7) Dług publiczny brutto na koniec 2009 r. wynosił 115,1 % PKB. Jest to jeden z najwyższych wskaźników zadłużenia w UE i oznacza znaczne przekroczenie wartości referencyjnej określonej w Traktacie na 60 % PKB. Nie można ponadto wykluczyć, że w rezultacie trwających kontroli w dziedzinie statystyki wskaźnik zadłużenia zostanie skorygowany w górę (o 5 do 7 punktów procentowych). Utrzymanie się na ścieżce redukcji deficytu, która jest uważana za niezbędną i możliwą do realizacji w istniejących okolicznościach, oznaczałoby, że tendencja wzrostu zadłużenia zostałaby odwrócona w roku 2014. Oprócz utrzymujących się na wysokim poziomie deficytów sektora instytucji rządowych i samorządowych, na wzrost zadłużenia duży wpływ miały operacje, które nie są ujmowane w budżecie jako zwiększające deficyt. Przyczyniły się one do postępującego osłabienia zaufania rynków do zdolności obsługi zadłużenia przez grecki rząd. Grecja stoi przed niezwykle pilną koniecznością podjęcia zdecydowanych działań na bezprecedensową skalę w odniesieniu do swego deficytu i pozostałych czynników wpływających na wzrost zadłużenia, tak by odwrócić wzrostową tendencję relacji długu do PKB i jak najszybciej przywrócić możliwość pozyskiwania finansowania na rynkach kapitałowych.
(8) Bardzo poważne pogorszenie sytuacji finansowej greckiego rządu skłoniło państwa członkowskie należące do strefy euro do podjęcia decyzji o udzieleniu Grecji pomocy stabilizacyjnej, celem zabezpieczenia stabilności finansowej w całej strefie euro, w powiązaniu z pomocą wielostronną udzieloną przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Pomoc udzielona przez państwa członkowskie należące do strefy euro będzie miała formę wspólnie udzielanych pożyczek dwustronnych, koordynowanych przez Komisję. Pożyczkodawcy postanowili uzależnić udzielenie pomocy od przestrzegania przez Grecję niniejszej decyzji. Oczekuje się w szczególności, że Grecja wdroży środki określone w niniejszej decyzji zgodnie ze wskazanym w niej harmonogramem,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 10 maja 2010 r. 70
W imieniu Rady | |
E. SALGADO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6.
(2) Informacja prasowa Eurostatu nr 55/2010 z dnia 22 kwietnia 2010 r.
(3)Dyrektywa 2006/123/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. dotycząca usług na rynku wewnętrznym (Dz.U. L 376 z 27.12.2006, s. 36).
(4)Rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie (Dz.U. L 310 z 30.11.1996, s. 1).
(5)Rozporządzenie Komisji (WE) nr 264/2000 z dnia 3 lutego 2000 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 2223/96 w zakresie krótkoterminowych statystyk finansów publicznych (Dz.U. L 29 z 4.2.2000, s. 4).
(6)Rozporządzenie (WE) nr 1221/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie kwartalnych niefinansowych sprawozdań administracji publicznej (Dz.U. L 179 z 9.7.2002, s. 1).
(7)Rozporządzenie (WE) nr 501/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie kwartalnych rachunków finansowych instytucji rządowych i samorządowych (Dz.U. L 81 z 19.3.2004, s. 1).
(8)Rozporządzenie Rady (WE) nr 1222/2004 z dnia 28 czerwca 2004 r. dotyczące opracowywania i przekazywania kwartalnych danych dotyczących długu publicznego (Dz.U. L 233 z 2.7.2004, s. 1).
(9)Rozporządzenie (WE) nr 1161/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 lipca 2005 r. w sprawie sporządzania kwartalnych niefinansowych sprawozdań przez sektor instytucjonalny (Dz.U. L 191 z 22.7.2005, s. 22).
(10)Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej oraz uchylające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE, Euratom) nr 1101/2008 w sprawie przekazywania do Urzędu Statystycznego Wspólnot Europejskich danych statystycznych objętych zasadą poufności, rozporządzenie Rady (WE) nr 322/97 w sprawie statystyk Wspólnoty oraz decyzję Rady 89/382/EWG, Euratom w sprawie ustanowienia Komitetu ds. Programów Statystycznych Wspólnot Europejskich (Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164).
(11)Rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. o stosowaniu Protokołu w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1).
- dodana przez art. 1 pkt 10 decyzji nr 2010/486/UE z dnia 7 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.241.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniona przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2011/57/UE z dnia 20 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.11.26.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- dodana przez art. 1 pkt 10 decyzji nr 2010/486/UE z dnia 7 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.241.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniona przez art. 1 pkt 6 decyzji nr 2011/57/UE z dnia 20 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.11.26.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- dodana przez art. 1 pkt 10 decyzji nr 2011/57/UE z dnia 20 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.11.26.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2011/257/UE z dnia 7 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.110.26) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- dodana przez art. 1 pkt 10 decyzji nr 2011/57/UE z dnia 20 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.11.26.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2011/257/UE z dnia 7 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.110.26) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- dodana przez art. 1 pkt 10 decyzji nr 2011/57/UE z dnia 20 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.11.26.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniona przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2011/257/UE z dnia 7 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.110.26) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- dodana przez art. 1 pkt 10 decyzji nr 2011/57/UE z dnia 20 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.11.26.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniona przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2011/257/UE z dnia 7 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.110.26) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- dodana przez art. 1 pkt 10 decyzji nr 2011/57/UE z dnia 20 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.11.26.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniona przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2011/257/UE z dnia 7 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.110.26) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- dodana przez art. 1 pkt 10 decyzji nr 2011/57/UE z dnia 20 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.11.26.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniona przez art. 1 pkt 6 decyzji nr 2011/257/UE z dnia 7 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.110.26) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- dodana przez art. 1 pkt 10 decyzji nr 2011/57/UE z dnia 20 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.11.26.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniona przez art. 1 pkt 7 decyzji nr 2011/257/UE z dnia 7 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.110.26) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniona przez art. 1 pkt 12 decyzji nr 2010/486/UE z dnia 7 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.241.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniona przez art. 1 pkt 11 decyzji nr 2011/57/UE z dnia 20 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.11.26.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- dodana przez art. 1 pkt 13 decyzji nr 2010/486/UE z dnia 7 września 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.241.12) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
- zmieniona przez art. 1 pkt 12 decyzji nr 2011/57/UE z dnia 20 grudnia 2010 r. (Dz.U.UE.L.11.26.15) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2010.145.6 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2010/320/UE skierowana do Grecji celem wzmocnienia i pogłębienia nadzoru budżetowego oraz wezwania Grecji do zastosowania środków służących ograniczeniu deficytu uznanemu za niezbędne w celu likwidacji nadmiernego deficytu |
Data aktu: | 10/05/2010 |
Data ogłoszenia: | 11/06/2010 |