Decyzja 2010/264/UE dotycząca wniosku Bułgarii o zastosowanie środków ochronnych w związku z odstępstwem od zobowiązań na mocy dyrektywy 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznego spalania

DECYZJA KOMISJI
z dnia 4 maja 2010 r.
dotycząca wniosku Bułgarii o zastosowanie środków ochronnych w związku z odstępstwem od zobowiązań na mocy dyrektywy 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznego spalania

(notyfikowana jako dokument nr C(2010) 2688)

(Jedynie tekst w języku bułgarskim jest autentyczny)

(2010/264/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 6 maja 2010 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Akt dotyczący warunków przystąpienia Republiki Bułgarii i Rumunii oraz dostosowań w Traktatach stanowiących podstawę Unii Europejskiej(1), w szczególności jego art. 36,

uwzględniając wniosek Bułgarii,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznego spalania(2) ma na celu ograniczenie emisji do powietrza dwutlenku siarki (SO2), tlenków azotu (NOx) i pyłu z obiektów energetycznego spalania o nominalnej mocy cieplnej równej lub przekraczającej 50 megawatów (MW). W tym celu w dyrektywie określono wartości graniczne emisji dla tych obiektów, jak również zobowiązania w zakresie monitorowania i sprawozdawczości. W przypadku istniejących obiektów wartości graniczne emisji obowiązują od dnia 1 stycznia 2008 r.

(2) Zgodnie z art. 4 ust. 4 dyrektywy 2001/80/WE niektóre istniejące obiekty mogą zostać wyłączone ze zobowiązań. Aby wyłączenie mogło dojść do skutku, operator obiektu musi powiadomić właściwe organy, że obiekt będzie działał nie więcej niż 20 000 godzin między dniem 1 stycznia 2008 r. a dniem 31 grudnia 2015 r. W przypadku obiektów wyłączonych ze zobowiązań nie mają zastosowania wartości graniczne emisji określone w dyrektywie.

(3) Podczas negocjacji akcesyjnych Bułgaria uzyskała odstępstwo od stosowania wartości granicznych emisji na mocy dyrektywy 2001/80/WE dla czterech obiektów spalania (TPP "Varna", TPP "Bobov dol", TPP "Ruse East" i TPP "Lukoil Neftochim").

(4) Pismem z dnia 31 grudnia 2009 r. Bułgaria zwróciła się do Komisji z wnioskiem o upoważnienie do powołania się na art. 36 aktu przystąpienia w celu zastosowania środków ochronnych w odniesieniu do pięciu obiektów spalania (TPP "Bobov dol", Brikel SJSC, Maritza 3 SJSC, TPP "Republika" i TPP "Sliven") do dnia 31 grudnia 2014 r.

(5) W odniesieniu do TPP "Bobov dol", na mocy traktatu o przystąpieniu istnieje odstępstwo dla dwóch jednostek, odpowiednio do dnia 31 grudnia 2011 r. i 31 grudnia 2014 r.; trzecia jednostka powinna spełniać wymogi dyrektywy 2001/80/WE od dnia 1 stycznia 2008 r.

(6) Obiekty Brikel SJSC i Maritza 3 SJSC są wyłączone na mocy art. 4 ust. 4 dyrektywy 2001/80/WE, dlatego między dniem 1 stycznia 2008 r. a dniem 31 grudnia 2015 r. mogą działać przez maksymalnie 20 000 godzin.

(7) Władze Bułgarii argumentują swój wniosek trudną sytuacją gospodarczą, która spowodowała znaczne opóźnienia w inwestycjach wymaganych dla modernizacji lub wymiany przedmiotowych obiektów. Dlatego obiekty nie mogłyby spełnić wymogów dyrektywy 2001/80/WE w przewidzianym czasie (na mocy dyrektywy 2001/80/WE lub traktatu o przystąpieniu) i wymagane byłoby zakończenie ich działania. Jak wynika z wniosku przedłożonego przez Bułgarię, zamknięcie obiektów miałoby negatywny wpływ na dostawy energii elektrycznej i ciepła w rejonie południowo-wschodniej i południowo-zachodniej Bułgarii. Spowodowałoby również zamknięcie pobliskich kopalni, których działalność zależy od zapotrzebowania obiektów spalania na węgiel.

(8) Artykuł 36 aktu o przystąpieniu dotyczy wyłącznie poważnych problemów zaistniałych w nowym lub starym państwie członkowskim wskutek zastosowania przepisów dotyczących rynku wewnętrznego w nowym państwie członkowskim. Celem tego artykułu jest tymczasowe złagodzenie skutków przepisów dla gospodarki kraju, ale nie zezwala on na odstępstwa od dorobku prawnego UE w innych obszarach politycznych, takich jak prawodawstwo w dziedzinie ochrony środowiska.

(9) Rzekome problemy Bułgarii nie wynikają ze stosowania przepisów UE dotyczących rynku wewnętrznego, lecz są związane z przestrzeganiem unijnych przepisów w dziedzinie ochrony środowiska. Nie są to problemy krótkotrwałe, które pojawiły się w ciągu trzech lat po przystąpieniu Bułgarii do UE. Problemy te istniały już w czasie sporządzania aktu o przystąpieniu i załącznika VI obejmującego przepisy przejściowe mające zastosowanie do Bułgarii, w tym przepisy dotyczące dyrektywy 2001/80/WE.

(10) W związku z powyższym wniosek Bułgarii nie jest objęty zakresem art. 36 aktu o przystąpieniu i powinien zostać odrzucony jako niedopuszczalny,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Odrzuca się wniosek Bułgarii o zastosowanie środków ochronnych na mocy art. 36 aktu o przystąpieniu, mający na celu uzyskanie odstępstwa od zobowiązań na mocy dyrektywy 2001/80/WE.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Bułgarii.

Sporządzono w Brukseli dnia 4 maja 2010 r.

W imieniu Komisji
Janez POTOČNIK
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 157 z 21.6.2005, s. 203.

(2) Dz.U. L 309 z 27.11.2001, s. 1.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.113.56

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2010/264/UE dotycząca wniosku Bułgarii o zastosowanie środków ochronnych w związku z odstępstwem od zobowiązań na mocy dyrektywy 2001/80/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ograniczenia emisji niektórych zanieczyszczeń do powietrza z dużych obiektów energetycznego spalania
Data aktu: 04/05/2010
Data ogłoszenia: 06/05/2010