uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 listopada 2003 r. w sprawie zwalczania salmonelli i innych określonych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych przenoszonych przez żywność(1), w szczególności jego art. 13,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 ma zapewnić podjęcie właściwych i skutecznych środków w zakresie wykrywania i zwalczania salmonelli oraz innych odzwierzęcych czynników chorobotwórczych na wszystkich istotnych etapach produkcji, przetwarzania i dystrybucji, w szczególności na etapie produkcji podstawowej, w celu ograniczenia częstości występowania tych czynników i zmniejszenia zagrożenia, jakie stanowią one dla zdrowia publicznego.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 nie ma zastosowania do produkcji podstawowej na własny użytek lub prowadzącej do bezpośrednich dostaw przez producenta małych ilości produktów podstawowych konsumentowi końcowemu lub lokalnym zakładom detalicznym zapewniającym bezpośrednie dostawy produktów podstawowych konsumentom końcowym. Zgodnie z tym rozporządzeniem takie bezpośrednie dostawy mają podlegać przepisom krajowym, przy zapewnieniu osiągnięcia celów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 2160/2003.
(3) W rozporządzeniu (WE) nr 2160/2003 przewidziano ustanowienie celu wspólnotowego dotyczącego ograniczenia częstości występowania wszystkich serotypów salmonelli mających znaczenie dla zdrowia publicznego u brojlerów i indyków na etapie produkcji podstawowej. W rozporządzeniu tym przewidziano również, że cel wspólnotowy ma obejmować określenie systemów badawczych koniecznych do sprawdzenia, czy cel został osiągnięty.
(4) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 646/2007(2) dotyczy wykonania rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 w odniesieniu do wspólnotowego celu ograniczenia częstości występowania niektórych rodzajów salmonelli u brojlerów na etapie produkcji podstawowej. W rozporządzeniu tym określono system badawczy konieczny do sprawdzenia postępów w realizacji celu wspólnotowego. System ten ma być stosowany od dnia 1 stycznia 2009 r.
(5) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 584/2008(3) dotyczy wykonania rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 w odniesieniu do wspólnotowego celu ograniczenia częstości występowania niektórych rodzajów salmonelli u indyków na etapie produkcji podstawowej. W rozporządzeniu tym określono system badawczy konieczny do sprawdzenia postępów w realizacji celu wspólnotowego. System ten ma być stosowany od dnia 1 stycznia 2010 r.
(6) Rozporządzenie (WE) nr 2160/2003 nie ma zastosowania do niektórych rodzajów produkcji podstawowej. Ma ono jednak zastosowanie do stad brojlerów i indyków, w przypadku gdy producent zamierza dostarczać małe ilości świeżego mięsa otrzymanego z takich stad konsumentowi końcowemu lub lokalnym zakładom detalicznym zapewniającym bezpośrednie dostawy takiego świeżego mięsa konsumentom końcowym. Zgodnie z systemami badawczymi określonymi w rozporządzeniach (WE) nr 646/2007 oraz (WE) nr 584/2008 drób taki podlega zatem obowiązkowemu badaniu przed ubojem.
(7) Badanie takich stad brojlerów i indyków prowadzi do praktycznych trudności dla producentów, którzy posiadają bardzo niewielkie ilości zwierząt, ponieważ w tym przypadku wymagane byłoby nieustanne badanie przed ubojem. W szczególności mogłoby okazać się konieczne przerwanie sprzedaży, ponieważ wyniki badania powinny być znane przed ubojem.
(8) Aby odstępstwo od obowiązku nieustannego badania w takich stadach nie zwiększyło zagrożenia dla zdrowia publicznego, państwa członkowskie powinny ustanowić przepisy krajowe, którym podlegałyby dostawy świeżego mięsa od takich producentów, tak aby cel określony w rozporządzeniu (WE) nr 2160/2003 został osiągnięty.
(9) Należy zatem, traktując to jako środek przejściowy, wyłączyć z zakresu rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 stada brojlerów i indyków, w przypadku gdy producent zamierza dostarczać małe ilości świeżego mięsa otrzymanego z takich stad konsumentowi końcowemu lub lokalnym zakładom detalicznym zapewniającym bezpośrednie dostawy takiego świeżego mięsa konsumentom końcowym.
(10) Tego typu dostawy rzadko mają miejsce w okresie zimowym, a zatem środek przejściowy powinien mieć zastosowanie, począwszy od wiosny 2009 r.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 13 marca 2009 r.
W imieniu Komisji | |
Androulla VASSILIOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 1.
(2) Dz.U. L 151 z 13.6.2007, s. 21.
(3) Dz.U. L 162 z 21.6.2008, s. 3.
(4) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 22.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.70.9 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 199/2009 ustanawiające środek przejściowy stanowiący odstępstwo od rozporządzenia (WE) nr 2160/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do bezpośrednich dostaw małych ilości świeżego mięsa otrzymanego ze stad brojlerów i indyków |
Data aktu: | 13/03/2009 |
Data ogłoszenia: | 14/03/2009 |
Data wejścia w życie: | 03/04/2009 |