uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/75/WE z dnia 20 listopada 2000 r. ustanawiającą przepisy szczególne dotyczące kontroli i zwalczania choroby niebieskiego języka(1), w szczególności jej art. 9 ust. 1 lit. c), art. 11 i 12 oraz art. 19 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dyrektywie 2000/75/WE określono zasady kontroli i środki zwalczania choroby niebieskiego języka, w tym zasady dotyczące tworzenia stref ochrony i nadzoru, realizacji programów szczepienia oraz zakazu opuszczania tych stref przez zwierzęta.
(2) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1266/2007(2) ustanowiono zasady dotyczące kontroli, monitorowania, nadzoru i ograniczeń przemieszczeń zwierząt, w związku z chorobą niebieskiego języka, wewnątrz i ze strefy ochrony i nadzoru ("strefa zamknięta").
(3) W załączniku III do rozporządzenia ustanowiono także warunki zwolnienia z zakazu opuszczania, mającego zastosowanie do przemieszczeń zwierząt podatnych na zarażenie, ich nasienia, komórek jajowych i zarodków, wprowadzonego dyrektywą 2000/75/WE.
(4) Według opinii panelu naukowego ds. zdrowia i dobrostanu zwierząt EFSA w sprawie wektorów i szczepionek(3), przyjętej w dniu 27 kwietnia 2007 r., szczepienie jest odpowiednim środkiem służącym kontroli choroby niebieskiego języka oraz zapobieganiu ogniskom tej choroby i ograniczania strat hodowców.
(5) Szczepienie zwierząt przeciwko chorobie niebieskiego języka przynosi radykalną zmianę stanu odporności populacji podatnych na zakażenie. Państwa członkowskie powinny przedstawić dowody braku występowania ogólnych lub szczególnych serotypów wirusa choroby niebieskiego języka w części strefy zamkniętej na podstawie wyników programów monitorowania tej choroby wprowadzonych na mocy rozporządzenia (WE) nr 1266/2007. W ramach takich programów należy prowadzić bierny nadzór kliniczny i aktywny nadzór laboratoryjny obejmujący przynajmniej monitorowanie przy użyciu zwierząt wskaźnikowych.
(6) Nadzór laboratoryjny przy użyciu zwierząt wskaźnikowych nie powinien być ograniczony wyłącznie do testów serologicznych, lecz może również być realizowany poprzez inne metody diagnostyczne, a mianowicie test na obecność czynnika.
(7) Szczepienia w przypadku braku występowania wirusa nie powinny być odradzane, a szczepienia ochronne w strefach zamkniętych, w których nie występuje wirus, powinny być kontynuowane. Jednakże zgodnie z dyrektywą 2000/75/WE szczepienie przeciwko chorobie niebieskiego języka jest dopuszczone wyłącznie w strefie ochrony. W art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1266/2007 przewidziano, że właściwy organ zezwala na przemieszczenia zwierząt wewnątrz tej samej strefy zamkniętej, w której występuje ten sam serotyp lub te same serotypy wirusa choroby niebieskiego języka, pod warunkiem, że zwierzęta podlegające przemieszczeniu nie wykazują żadnych objawów klinicznych choroby niebieskiego języka w dniu transportu, przyjmując, że zwierzęta te nie stanowią dodatkowego zagrożenia dla zdrowia zwierząt.
(8) Obszary, gdzie zastosowano szczepienie oraz gdzie nie występuje przynajmniej jeden szczególny serotyp wirusa choroby niebieskiego języka, stanowią mniejsze zagrożenie niż inne obszary będące częścią strefy zamkniętej, w której występuje wirus. W związku z powyższym należy umożliwić państwom członkowskim wyznaczenie obszaru w ramach strefy ochrony, gdzie zastosowano szczepienie oraz gdzie nie występuje przynajmniej jeden szczególny serotyp wirusa choroby niebieskiego języka. Informacje na temat zamiaru wyznaczenia takich obszarów powinny zostać przekazane Komisji wraz ze wszystkimi danymi wskazującymi, że takie działanie jest uzasadnione. Inne państwa członkowskie również powinny być poinformowane o takim wyznaczeniu.
(9) W art. 7 ust. 2 wymienionego rozporządzenia dopuszczono pod pewnymi warunkami przemieszczanie zwierząt ze strefy ochrony do strefy nadzoru. Przemieszczanie zwierząt w ramach tej samej strefy zamkniętej, z części takiej strefy, w której występuje wirus do części gdzie zastosowano szczepienie i gdzie nie występuje wirus, powinno być dopuszczone po spełnieniu warunków podobnych do tych, które obowiązują w przypadku przemieszczania zwierząt ze strefy ochrony do strefy nadzoru w ramach tej samej strefy zamkniętej, aby ograniczyć ryzyko rozprzestrzenienia wirusa w części strefy zamkniętej, gdzie zastosowano szczepienie i gdzie nie występuje wirus. Dlatego też należy zmienić obecne zasady przemieszczania zwierząt w ramach tej samej strefy zamkniętej, w której występuje przynajmniej jeden serotyp wirusa choroby niebieskiego języka.
(10) Przemieszczanie zwierząt z części strefy zamkniętej, gdzie zastosowano szczepienie i gdzie nie występuje wirus, do obszaru poza strefą zamkniętą jest obecnie dopuszczone po spełnieniu takich samych warunków, jakie mają zastosowanie w przypadku przemieszczania ze strefy zamkniętej, gdzie występuje wirus, do obszaru poza strefą zamkniętą. Jednak mając na uwadze względnie niski poziom ryzyka wynikającego z przemieszczeń zwierząt z części strefy zamkniętej, gdzie zastosowano szczepienie i gdzie nie występuje wirus, właściwe jest dopuszczenie takiego przemieszczania po spełnieniu mniej rygorystycznych warunków w zakresie testu identyfikacyjnego wirusa, który jest wymagany w przypadku niektórych kategorii zwierząt poddanych szczepieniu. Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik III do rozporządzenia (WE) nr 1266/2007.
(11) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1266/2007.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 10 lutego 2009 r.
W imieniu Komisji | |
Androulla VASSILIOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 327 z 22.12.2000, s. 74.
(2) Dz.U. L 283 z 27.10.2007, s. 37.
(3) Dziennik EFSA (2007) 479, s. 1-29.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.40.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 123/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1266/2007 w zakresie warunków przemieszczeń zwierząt w obrębie takiej samej strefy zamkniętej oraz warunków zwolnienia z zakazu opuszczania przewidzianego w dyrektywie Rady 2000/75/WE |
Data aktu: | 10/02/2009 |
Data ogłoszenia: | 11/02/2009 |
Data wejścia w życie: | 14/02/2009 |