uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 175 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
uwzględniając opinię Komitetu Regionów 2 ,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 3 ,
(1) Artykuł 2 Traktatu stanowi, że do zadań Wspólnoty należy popieranie zrównoważonego rozwoju w całej Wspólnocie.
(2) W decyzji nr 1600/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 lipca 2002 r. ustanawiającej szósty wspólnotowy program działań w zakresie środowiska naturalnego 4 określono poprawę współpracy i partnerstwa z przedsiębiorstwami jako strategiczne podejście do osiągnięcia celów środowiskowych. Jednym z istotnych elementów tego podejścia są dobrowolne zobowiązania. W tym kontekście niezbędne jest zachęcanie do szerszego uczestnictwa w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) oraz rozwój inicjatyw mających na celu zachęcenie organizacji do publikowania ścisłych i niezależnie zweryfikowanych sprawozdań dotyczących efektów działalności środowiskowej lub zrównoważonego rozwoju.
(3) W komunikacie Komisji z dnia 30 kwietnia 2007 r. dotyczącym średniookresowego przeglądu szóstego wspólnotowego programu działań w zakresie środowiska naturalnego uznano, że istnieje konieczność poprawy funkcjonowania dobrowolnych instrumentów przeznaczonych dla przemysłu oraz że instrumenty te mają znaczny potencjał, jednak nie zostały w pełni rozwinięte. W komunikacie wzywa się Komisję do zmiany tych instrumentów w celu promowania ich stosowania oraz ograniczenia obciążeń administracyjnych wiążących się z zarządzaniem nimi.
(4) W komunikacie Komisji z dnia 16 lipca 2008 r. dotyczącym planu działania na rzecz zrównoważonej konsumpcji i produkcji oraz zrównoważonej polityki przemysłowej uznano, że EMAS pomaga organizacjom optymalizować ich procesy produkcyjne dzięki zmniejszeniu wpływu na środowisko i bardziej wydajnemu wykorzystaniu zasobów.
(5) W celu promowania spójnego podejścia w ramach instrumentów prawodawczych opracowywanych na poziomie wspólnotowym w dziedzinie ochrony środowiska Komisja i państwa członkowskie powinny przeanalizować, w jaki sposób rejestracja w EMAS może zostać uwzględniona w rozwoju prawodawstwa lub wykorzystana jako instrument jego egzekwowania. W celu zwiększenia atrakcyjności EMAS dla organizacji Komisja i państwa członkowskie powinny również uwzględnić EMAS w swoich politykach zamówień publicznych oraz, w stosownych przypadkach, powinny określać uczestnictwo w EMAS lub równoważnych systemach zarządzania środowiskowego jako warunek realizacji umów na roboty i usługi.
(6) Artykuł 15 rozporządzenia (WE) nr 761/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 marca 2001 r. dopuszczającego dobrowolny udział organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS) 5 przewiduje, że Komisja ma dokonać przeglądu EMAS w świetle doświadczeń zdobytych w trakcie jego funkcjonowania i przedstawić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie propozycje odpowiednich zmian.
(7) Stosowanie systemów zarządzania środowiskowego, w tym systemu EMAS ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 761/2001, wykazało ich skuteczność w promowaniu poprawy efektów działalności środowiskowej organizacji. Istnieje jednak potrzeba zwiększenia liczby organizacji uczestniczących w tym systemie, aby poprawa ochrony środowiska przyniosła lepsze wyniki ogólne. W tym celu doświadczenie zdobyte podczas stosowania tego rozporządzenia należy wykorzystać w celu zwiększania wpływu EMAS na poprawę ogólnych efektów działalności środowiskowej organizacji.
(8) Należy zachęcać organizacje do dobrowolnego uczestnictwa w EMAS, które może im przynieść wartość dodaną w postaci kontroli regulacyjnej, redukcji kosztów i poprawy wizerunku publicznego, pod warunkiem że będą one w stanie wykazać poprawę efektów swojej działalności środowiskowej.
(9) EMAS należy udostępnić wszystkim organizacjom we Wspólnocie i poza nią, których działalność ma wpływ na środowisko. EMAS powinien dostarczyć tym organizacjom środków do zarządzania tym wpływem i poprawy ogólnych efektów ich działalności środowiskowej.
(10) Należy zachęcać organizacje do uczestnictwa w EMAS, a w szczególności małe organizacje. Ich udział należy promować przez ułatwianie dostępu do informacji, do istniejących funduszy pomocowych i instytucji publicznych oraz poprzez ustanowienie lub promowanie środków pomocy technicznej.
(11) Organizacje, które stosują inne systemy zarządzania środowiskowego i które chcą przenieść się do systemu EMAS, powinny mieć możliwość dokonania tego w jak najprostszy sposób. Należy wziąć pod uwagę związki z innymi systemami zarządzania środowiskowego.
(12) Organizacje, których obiekty znajdują się w jednym lub w kilku państwach członkowskich, powinny mieć możliwość rejestracji wszystkich lub kilku takich obiektów w ramach jednego zgłoszenia.
(13) Należy wzmocnić mechanizm służący ustaleniu, czy dana organizacja spełniła wszystkie mające zastosowanie wymagania prawne dotyczące środowiska, aby zwiększyć wiarygodność EMAS oraz w szczególności umożliwić państwom członkowskim zmniejszenie obciążeń administracyjnych zarejestrowanych organizacji w drodze deregulacji lub ulg regulacyjnych.
(14) W proces wdrażania EMAS należy zaangażować pracowników organizacji, ponieważ zwiększa to poziom ich satysfakcji z pracy, a także ich wiedzę na temat kwestii związanych ze środowiskiem, którą mogą wykorzystać w pracy i poza nią.
(15) Logo EMAS powinno stanowić dla organizacji atrakcyjne narzędzie komunikacyjne i marketingowe, podnoszące świadomość kupujących i innych zainteresowanych stron na temat tego systemu. Zasady stosowania logo EMAS należy uprościć poprzez zastosowanie jednego logo, a obowiązujące ograniczenia należy znieść, z wyjątkiem ograniczeń odnoszących się do produktu i opakowania. Należy wykluczyć możliwość mylenia go z oznakowaniem ekologicznym dla produktów.
(16) Koszty i opłaty związane z rejestracją w EMAS powinny być rozsądne i proporcjonalne do wielkości organizacji oraz nakładu pracy organów właściwych. Bez uszczerbku dla zasad dotyczących pomocy państwa zawartych w Traktacie należy rozważyć zwolnienie z opłat lub wprowadzenie ulg dla małych organizacji.
(17) Organizacje powinny opracowywać oraz udostępniać publicznie okresowe deklaracje środowiskowe informujące społeczeństwo i inne zainteresowane strony o spełnieniu przez nie mających zastosowanie wymagań prawnych dotyczących środowiska oraz o efektach swojej działalności środowiskowej.
(18) W celu zapewnienia adekwatności i porównywalności informacji podstawą sprawozdawczości na temat efektów działalności środowiskowej organizacji powinny być ogólne i sektorowe wskaźniki efektywności skoncentrowane na kluczowych obszarach środowiskowych na poziomie procesu i produktu, przy wykorzystaniu odpowiednich punktów odniesienia i skali. Powinno to pomóc organizacjom w porównywaniu zarówno ich własnych efektów działalności środowiskowej w różnych okresach sprawozdawczych, jaki i z efektami działalności środowiskowej innych organizacji.
(19) Dokumenty referencyjne zawierające najlepsze praktyki zarządzania środowiskowego i wskaźniki efektywności środowiskowej dla określonych sektorów należy opracować w drodze wymiany informacji i współpracy państw członkowskich. Dokumenty te powinny pomóc organizacjom w skuteczniejszym skoncentrowaniu się na najważniejszych aspektach środowiskowych danego sektora.
(20) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiającym wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu 6 określono organizację akredytacji na poziomie krajowym i europejskim i ustalono ogólne ramy akredytacji. Niniejsze rozporządzenie powinno stanowić uzupełnienie tych przepisów w zakresie, w jakim jest to niezbędne, z jednoczesnym uwzględnieniem specyfiki EMAS, takiej jak konieczność zapewnienia zainteresowanym stronom - zwłaszcza państwom członkowskim - wysokiego poziomu wiarygodności, a także, w stosownych przypadkach, powinno ustanowić bardziej szczegółowe przepisy. Przepisy dotyczące EMAS powinny służyć zapewnieniu kwalifikacji weryfikatorów środowiskowych oraz stałej ich poprawie porzez zapewnienie niezależnego i bezstronnego systemu akredytacji lub licencjonowania, szkoleń oraz odpowiedniego nadzoru nad ich działalnością, gwarantując tym samym przejrzystość i wiarygodność organizacji uczestniczących w EMAS.
(21) W przypadku gdy państwo członkowskie podejmie decyzję o niestosowaniu akredytacji dla EMAS, należy stosować art. 5 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 765/2008.
(22) Działania promujące i wspierające powinny być podejmowane zarówno przez państwa członkowskie, jak i przez Komisję.
(23) Bez uszczerbku dla zasad dotyczących pomocy państwa, zawartych w Traktacie, państwa członkowskie powinny tworzyć zachęty dla zarejestrowanych organizacji, takie jak dostęp do finansowania lub zachęty podatkowe w ramach systemów wspierających efekty działalności środowiskowej przemysłu, pod warunkiem że organizacje będą w stanie wykazać poprawę efektów swojej działalności środowiskowej.
(24) Państwa członkowskie i Komisja powinny opracowywać i wdrażać środki szczególne mające na celu zwiększenie uczestnictwa organizacji w EMAS, w szczególności wśród małych organizacji.
(25) Mając na uwadze zapewnienie jednolitego stosowania niniejszego rozporządzenia, Komisja powinna opracować sektorowe dokumenty referencyjne w dziedzinie objętej niniejszym rozporządzeniem zgodnie z programem priorytetów.
(26) Niniejsze rozporządzenie powinno zostać zmienione, w stosownym przypadku, w ciągu pięciu lat po jego wejściu w życie, w świetle uzyskanego doświadczenia.
(27) Niniejsze rozporządzenie zastępuje rozporządzenie (WE) nr 761/2001, które powinno zatem zostać uchylone.
(28) Ponieważ do niniejszego rozporządzenia włączono użyteczne elementy zalecenia Komisji 2001/680/WE z dnia 7 września 2001 r. w sprawie wytycznych dotyczących wykonania rozporządzenia (WE) nr 761/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady dopuszczającego dobrowolny udział organizacji w systemie zarządzania środowiskiem i audytu środowiskowego we Wspólnocie (EMAS) 7 i zalecenia Komisji 2003/532/WE z dnia 10 lipca 2003 r. w sprawie wytycznych dotyczących wykonania rozporządzenia (WE) nr 761/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady dopuszczającego dobrowolny udział organizacji w systemie zarządzania środowiskiem i audytu środowiskowego we Wspólnocie (EMAS) dotyczących wyboru i stosowania wskaźników efektywności środowiskowej 8 , zaleceń tych nie należy już stosować, ponieważ zostają one zastąpione niniejszym rozporządzeniem.
(29) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie utworzenie jednego wiarygodnego systemu i uniknięcie ustanawiania różnych systemów krajowych, nie mogą być osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast z uwagi na jego rozmiary lub skutki możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Wspólnoty, Wspólnota może przyjąć środki zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności, określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(30) Środki niezbędne do wykonania niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 9 .
(31) W szczególności należy upoważnić Komisję do ustanawiania procedur oceny wzajemnej organów właściwych, opracowywania sektorowych dokumentów referencyjnych, uznawania istniejących systemów zarządzania środowiskowego lub ich części za spełniające odpowiednie wymogi niniejszego rozporządzenia oraz do zmiany załączników I-VIII. Ponieważ środki te mają zasięg ogólny i mają na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia, między innymi poprzez uzupełnienie go nowymi elementami innymi niż istotne, środki te muszą zostać przyjęte zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą przewidzianą w art. 5a decyzji 1999/468/WE.
(32) Ponieważ zapewnienie ram koniecznych dla prawidłowego funkcjonowania niniejszego rozporządzenia wymaga czasu, państwa członkowskie powinny mieć 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia na zmianę procedur stosowanych przez jednostki akredytujące i organy właściwe na mocy odpowiednich przepisów niniejszego rozporządzenia. W ciągu tych 12 miesięcy jednostki akredytujące i organy właściwe powinny mieć możliwość dalszego stosowania procedur ustanowionych rozporządzeniem (WE) nr 761/2001,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
PRZEPISY OGÓLNE
Cel
Niniejszym ustanawia się system ekozarządzania i audytu we Wspólnocie, zwany dalej "EMAS", dopuszczający dobrowolny udział organizacji znajdujących się we Wspólnocie lub poza nią.
Celem EMAS, jako ważnego instrumentu planu działania na rzecz zrównoważonej konsumpcji i produkcji oraz zrównoważonej polityki przemysłowej, jest wspieranie ciągłej poprawy efektów działalności środowiskowej organizacji przez ustanowienie i wdrażanie przez organizacje systemów zarządzania środowiskowego, systematyczną, obiektywną i okresową ocenę efektywności takich systemów, dostarczanie informacji o efektach działalności środowiskowej, prowadzenie otwartego dialogu ze społeczeństwem i innymi zainteresowanymi stronami oraz aktywne zaangażowanie pracowników organizacji oraz odpowiednie szkolenia.
Definicje
Na użytek niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
REJESTRACJA ORGANIZACJI
Określenie organu właściwego
Wnioski o jedną rejestrację zbiorową składa się organowi właściwemu w państwie członkowskim, w którym znajduje się siedziba główna organizacji lub centrum zarządzania wyznaczone do celów niniejszego ustępu.
Organizacje te zapewniają, aby weryfikator środowiskowy, który dokona weryfikacji oraz walidacji systemu zarządzania środowiskowego organizacji, posiadał akredytację lub licencję w państwie członkowskim, w którym organizacja składa wniosek o rejestrację.
Przygotowanie do rejestracji
Organizacje mogą zwrócić się o informacje do właściwego organu egzekwowania prawa lub organów egzekwowania prawa zgodnie z art. 32 lub do weryfikatora środowiskowego.
Organizacje spoza Wspólnoty odnoszą się również do wymagań prawnych dotyczących środowiska, mających zastosowanie do podobnych organizacji w państwach członkowskich, w których zamierzają złożyć wniosek.
W przypadku gdy dla danego sektora dostępne są sektorowe dokumenty referencyjne, o których mowa w art. 46, ocenę efektów działalności środowiskowej organizacji przeprowadza się z uwzględnieniem stosownego dokumentu.
Wniosek o rejestrację
OBOWIĄZKI ZAREJESTROWANYCH ORGANIZACJI
Odnowienie rejestracji w EMAS
Zarejestrowane organizacje mogą spełnić ten wymóg poprzez udostępnienie deklaracji środowiskowej i zaktualizowanej deklaracji środowiskowej na wniosek lub poprzez utworzenie linków do stron internetowych, na których możliwy jest dostęp do tych deklaracji.
Zarejestrowane organizacje określają sposób, w jaki zapewniają publiczny dostęp, w formularzach przewidzianych w załączniku VI.
Odstępstwo dla małych organizacji
Do złożenia wniosku, o którym mowa w akapicie pierwszym, organizacja może wykorzystać formularze przewidziane w załączniku VI.
Istotne zmiany
Wewnętrzny audyt środowiskowy
Stosowanie logo EMAS
Logo opatrzone jest zawsze numerem rejestracyjnym organizacji.
ZASADY MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO ORGANÓW WŁAŚCIWYCH
Wyznaczenie i rola organów właściwych
Państwa członkowskie mogą postanowić, że wyznaczone przez nie organy właściwe zajmują się rejestracją organizacji znajdujących się poza Wspólnotą zgodnie z niniejszym rozporządzeniem i są za tę rejestrację odpowiedzialne.
Organy właściwe kontrolują wpisywanie organizacji do rejestru i ich utrzymywanie w rejestrze, w tym zawieszanie rejestracji i usuwanie z rejestru.
Obowiązki dotyczące procesu rejestracji
Rejestr jest publicznie dostępny na stronie internetowej.
Rejestracja organizacji
Odnowienie rejestracji organizacji
Zawieszenie rejestracji lub usunięcie organizacji z rejestru
Forum organów właściwych
Forum organów właściwych przyjmuje swój regulamin wewnętrzny.
Forum organów właściwych przekazuje Komisji dokumenty zawierające wytyczne oraz dokumenty dotyczące oceny wzajemnej.
Dokumenty te są publicznie dostępne.
Ocena wzajemna organów właściwych
Środki te, mające na celu zmianę elementów innych niż istotne niniejszego rozporządzenia poprzez jego uzupełnienie, przyjmuje się zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 49 ust. 3.
Raport jest udostępniany publicznie po zatwierdzeniu przez forum organów właściwych oraz komitet, o którym mowa w akapicie pierwszym.
WERYFIKATORZY ŚRODOWISKOWI
Zadania weryfikatorów środowiskowych
Częstotliwość weryfikacji
W stosownych przypadkach zastosowanie ma odstępstwo przewidziane w art. 7.
Wymogi dotyczące weryfikatorów środowiskowych
Wniosek określa zakres akredytacji lub licencji przez odniesienie do klasyfikacji działalności gospodarczych określonej w rozporządzeniu (WE) nr 1893/2006 15 .
Schemat organizacyjny udostępniany jest na wniosek.
Dodatkowe wymogi dotyczące weryfikatorów środowiskowych będących osobami fizycznymi i indywidualnie przeprowadzających czynności weryfikacyjne i walidacyjne
Weryfikatorzy środowiskowi, będący osobami fizycznymi i indywidualnie dokonujący weryfikacji i walidacji, poza spełnieniem wymogów określonych w art. 20, posiadają:
Dodatkowe wymogi dla weryfikatorów środowiskowych działających w państwach trzecich
Taka osoba lub organizacja muszą być niezależne od organizacji, która ma być weryfikowana.
Nadzór nad weryfikatorami środowiskowymi
Nadzór jest proporcjonalny do działań podejmowanych przez weryfikatora środowiskowego.
W przypadku dalszego sporu raport z nadzoru zostaje przekazany forum jednostek akredytujących i jednostek licencjonujących, o którym mowa w art. 30.
Dodatkowe wymogi dotyczące nadzoru nad weryfikatorami środowiskowymi przeprowadzającymi czynności w państwie członkowskim innym niż państwo, w którym wydano akredytację lub licencję
Powiadomienie takie przekazywane jest przed każdą czynnością weryfikacyjną i walidacyjną.
Warunki przeprowadzania weryfikacji i walidacji
Umowa ta:
Deklaracja środowiskowa w przejrzysty sposób wskazuje poszczególne części organizacji podlegające weryfikacji lub walidacji.
Czynności weryfikacyjne lub walidacyjne podlegają nadzorowi jednostki akredytującej lub jednostki licencjonującej państwa członkowskiego, w którym są prowadzone. Ta jednostka akredytująca lub jednostka licencjonująca jest powiadamiana o rozpoczęciu czynności zgodnie z harmonogramem określonym w art. 24 ust. 1.
Weryfikacja i walidacja w małych organizacjach
Warunki weryfikacji i walidacji w państwach trzecich
JEDNOSTKI AKREDYTUJĄCE I JEDNOSTKI LICENCJONUJĄCE
Udzielanie akredytacji i licencji
Procedury te obejmują mechanizmy uwzględniania uwag zainteresowanych stron, w tym organów właściwych i organów przedstawicielskich organizacji, w odniesieniu do weryfikatorów środowiskowych ubiegających się o akredytację lub licencję i ją posiadających.
Raport ten jest przekazywany organowi właściwemu w państwie członkowskim, w którym organizacja jest zarejestrowana lub złożyła wniosek o rejestrację, oraz, w stosownych przypadkach, jednostce akredytującej lub jednostce licencjonującej, która przyznała akredytację lub licencję.
Zawieszenie i cofnięcie akredytacji lub licencji
Forum jednostek akredytujących i jednostek licencjonujących
Dokumenty te są udostępniane publicznie.
Ocena wzajemna jednostek akredytujących i jednostek licencjonujących
W ocenie wzajemnej biorą udział wszystkie jednostki akredytujące i jednostki licencjonujące.
Raport ten jest udostępniany publicznie po zatwierdzeniu przez forum jednostek akredytujących i jednostek licencjonujących oraz komitet, o którym mowa w akapicie pierwszym.
ZASADY MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH
Pomoc dla organizacji dotycząca spełniania wymagań prawnych dotyczących środowiska
Właściwy organ egzekwowania prawa informuje ten organ właściwy w najkrótszym możliwym terminie, a w każdym razie nie później niż w ciągu jednego miesiąca od chwili, w której dowiedział się o naruszeniu.
Promocja EMAS
Informacje
Państwa członkowskie mogą współpracować w szczególności ze stowarzyszeniami branżowymi, organizacjami konsumenckimi, organizacjami ekologicznymi, związkami zawodowymi, instytucjami lokalnymi i innymi stosownymi zainteresowanymi stronami.
Działania promocyjne
Promowanie uczestnictwa małych organizacji
Państwa członkowskie podejmują odpowiednie środki, aby zachęcić do uczestnictwa małe organizacje między innymi poprzez:
Klastry i podejście stopniowe
Każda organizacja wchodząca w skład klastra jest rejestrowana oddzielnie.
EMAS i inne strategie polityczne i instrumenty we Wspólnocie
Środki te mogą między innymi obejmować:
Opłaty
Opłaty te nie przekraczają rozsądnej wysokości i są proporcjonalne do wielkości organizacji oraz nakładu pracy.
Nieprzestrzeganie przepisów
Można wykorzystać przepisy wprowadzone zgodnie z dyrektywą 2005/29/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 maja 2005 r. dotyczącą nieuczciwych praktyk handlowych stosowanych przez przedsiębiorstwa wobec konsumentów na rynku wewnętrznym 18 .
Informowanie Komisji i składanie jej sprawozdań
W sprawozdaniach tych państwa członkowskie uwzględniają najnowsze sprawozdanie przedłożone przez Komisję Parlamentowi Europejskiemu i Radzie zgodnie z art. 47.
ZASADY MAJĄCE ZASTOSOWANIE DO KOMISJI
Informacje
Współpraca i koordynacja
Włączenie EMAS do innych polityk i instrumentów we Wspólnocie
Komisja rozważa, w jaki sposób rejestracja w EMAS zgodnie z niniejszym rozporządzeniem może zostać:
Związek z innymi systemami zarządzania środowiskowego
Opracowanie dokumentów referencyjnych i przewodników
Komisja może również opracować dokumenty referencyjne do użytku międzysektorowego.
Plan roboczy jest udostępniany publicznie i regularnie aktualizowany.
Przewodnik udostępnia się on-line we wszystkich językach urzędowych instytucji Unii Europejskiej.
Sprawozdawczość
Komisja co pięć lat przedkłada Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie zawierające informacje na temat działań i środków podjętych na mocy niniejszego rozdziału oraz informacje przekazane przez państwa członkowskie zgodnie z art. 41.
Sprawozdanie to zawiera ocenę wpływu systemu na środowisko oraz tendencję wyrażoną liczbą uczestników.
PRZEPISY KOŃCOWE
Zmiana załączników
Procedura komitetowa
Przegląd
Komisja dokonuje przeglądu EMAS w świetle doświadczenia zdobytego podczas jego stosowania oraz zmian na poziomie międzynarodowym do dnia 11 stycznia 2015 r. Komisja uwzględnia sprawozdania przekazane Parlamentowi Europejskiemu i Radzie zgodnie z art. 47.
Uchylenie i przepisy przejściowe
Wejście w życie
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
W imieniu Parlamentu Europejskiego | W imieniu Rady |
J. BUZEK | Å. TORSTENSSON |
Przewodniczący | Przewodniczący |
PRZEGLĄD ŚRODOWISKOWY
Organizacja określa te zewnętrzne i wewnętrzne kwestie, które mogą mieć pozytywny lub negatywny wpływ na jej zdolność do osiągnięcia zamierzonych rezultatów w ramach systemu zarządzania środowiskowego.
Zagadnienia te obejmują odpowiednie warunki środowiskowe, takie jak klimat, jakość powietrza, jakość wody, dostępność zasobów naturalnych, różnorodność biologiczną.
Mogą one również obejmować m.in. następujące warunki:
Organizacja określa, które z zainteresowanych stron mają znaczenie dla systemu zarządzania środowiskowego, ich istotne potrzeby i oczekiwania oraz które z tych potrzeb i oczekiwań ma spełniać lub które wybrała do spełniania.
Jeżeli organizacja zdecyduje się dobrowolnie spełnić nieobjęte wymogami prawa istotne potrzeby i oczekiwania zainteresowanych stron lub dostosować się do nich, stają się one częścią zobowiązań dotyczących zgodności.
Oprócz ustanowienia wykazu mających zastosowanie wymagań prawnych organizacja wskazuje również, w jaki sposób można przedstawić dowody na spełnianie przez nią różnych wymogów prawnych.
Organizacja identyfikuje wszystkie bezpośrednie i pośrednie aspekty środowiskowe mające pozytywny lub negatywny wpływ na środowisko, określa je w ujęciu jakościowym i ilościowym oraz opracowuje wykaz wszystkich zidentyfikowanych aspektów środowiskowych. Organizacja powinna również określić, które z tych aspektów są istotne na podstawie kryteriów ustalonych zgodnie z pkt 5 niniejszego załącznika.
W trakcie identyfikowania bezpośrednich i pośrednich aspektów środowiskowych istotne jest, aby organizacje uwzględniały również aspekty środowiskowe związane ze swoją podstawową działalnością. Wykaz ograniczony do aspektów środowiskowych dotyczących obiektów i urządzeń należących do organizacji nie jest wystarczający.
Przy identyfikowaniu bezpośrednich i pośrednich aspektów środowiskowych swoich działań, wyrobów i usług organizacja przyjmuje perspektywę cyklu życia, uwzględniając etapy cyklu życia, które może kontrolować lub na które może mieć wpływ. Etapy te obejmują zazwyczaj nabywanie surowca, zakupy i zamówienia publiczne, projektowanie, produkcję, transport, użytkowanie, wycofywanie z eksploatacji oraz końcowe unieszkodliwianie, w zależności od działalności danej organizacji.
Bezpośrednie aspekty środowiskowe są związane z działaniami, wyrobami i usługami organizacji, nad którymi sprawuje ona bezpośrednią kontrolę zarządczą.
Wszystkie organizacje muszą przeanalizować bezpośrednie aspekty swojej działalności. Bezpośrednie aspekty środowiskowe dotyczą między innymi:
Przy identyfikowaniu aspektów środowiskowych należy również uwzględnić:
Pośrednie aspekty środowiskowe mogą wynikać z relacji organizacji ze stronami trzecimi, na które organizacja może mieć pewien wpływ.
Obejmują one między innymi:
Organizacje muszą być w stanie wykazać, że znaczące aspekty środowiskowe i związane z nimi wpływy na środowisko są uwzględnione w systemie zarządzania.
Organizacja powinna dołożyć starań, aby zapewnić przestrzeganie polityki środowiskowej realizowanej przez organizację przez dostawców oraz podmioty działające w imieniu organizacji w ramach ich działań podejmowanych na podstawie umów.
Organizacja rozważa, jak duży wpływ może wywierać na pośrednie aspekty środowiskowe oraz jakie środki może podjąć w celu zmniejszenia wpływu na środowisko lub zwiększenia korzyści dla środowiska.
Organizacja definiuje kryteria oceny znaczenia aspektów środowiskowych swoich działań, wyrobów i usług i stosuje je w celu ustalenia, które z aspektów środowiskowych mają znaczący wpływ na środowisko w perspektywie cyklu życia.
Kryteria opracowane przez organizację uwzględniają przepisy i są wyczerpujące, możliwe do niezależnego sprawdzenia i powielenia oraz publicznie dostępne.
Określając te kryteria, organizacja uwzględnia następujące elementy:
Można uwzględnić dodatkowe istotne elementy w zależności od rodzaju działań, wyrobów i usług organizacji.
Na podstawie ustalonych kryteriów organizacja dokonuje oceny znaczenia swoich aspektów środowiskowych i oddziaływań na środowisko. Aby tego dokonać, organizacja bierze pod uwagę względy, które mogą obejmować kwestie wymienione poniżej, ale nie ograniczają się do nich:
Dokonując oceny znaczenia wpływu na środowisko wynikającego z działań organizacji, bierze ona pod uwagę normalne warunki działania, warunki istniejące podczas rozruchu i zamykania działalności oraz warunki nadzwyczajne, które można w rozsądny sposób przewidzieć. Uwzględnia się działalność prowadzoną w przeszłości, aktualną i planowaną.
Organizacja powinna uwzględniać informacje zwrotne z badania wcześniejszych incydentów, które mogłyby mieć wpływ na jej zdolność do osiągnięcia zamierzonych rezultatów w ramach systemu zarządzania środowiskowego.
Organizacja określa i dokumentuje ryzyko i szanse związane z właściwymi dla niej aspektami środowiskowymi, obowiązujące ją wymogi i inne kwestie i wymagania określone w pkt 1-4.
Organizacja koncentruje się na tych rodzajach ryzyka i szans, do których należy się odnieść, aby zagwarantować, że system zarządzania środowiskowego może osiągnąć zamierzony rezultat, aby zapobiec niepożądanym skutkom lub wypadkom oraz aby dążyć do stałej poprawy działalności środowiskowej organizacji.
Organizacja przeprowadza analizę istniejących procesów, praktyk i procedur i decyduje, które z nich są niezbędne dla zapewnienia długoterminowego utrzymania zarządzania środowiskowego.
WYMOGI DOTYCZĄCE SYSTEMU ZARZĄDZANIA ŚRODOWISKOWEGO ORAZ DODATKOWE ZAGADNIENIA, KTÓRE ORGANIZACJE WDRAŻAJĄCE EMAS MAJĄ UWZGLĘDNIĆ
Odniesienia zawarte w art. 4 do konkretnych punktów niniejszego załącznika należy rozumieć następująco:
odniesienie do A.3.1 należy rozumieć jako odniesienie do części A 6.1
odniesienie do A.5.5 należy rozumieć jako odniesienie do części A 9.2.
Ponadto organizacje wdrażające EMAS są zobowiązane do uwzględnienia pewnej liczby dodatkowych zagadnień, które są bezpośrednio powiązane z wieloma elementami sekcji 4 normy EN ISO 14001:2015. Wspomniane dodatkowe wymogi wymieniono w części B niniejszego załącznika.
CZĘŚĆ A Wymogi dotyczące systemu zarządzania środowiskowego na mocy EN ISO 14001:2015 |
CZĘŚĆ B Dodatkowe wymogi dotyczące organizacji wdrażających EMAS |
|
Organizacje uczestniczące w systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) wdrażają przedstawione poniżej wymagania normy EN ISO 14001:2015 (1). | ||
A.4. Kontekst organizacji | ||
A.4.1. Zrozumienie organizacji i jej kontekstu | ||
Organizacja powinna określić czynniki zewnętrzne i wewnętrzne istotne dla celu jej działania i takie, które wpływają na zdolność organizacji do osiągnięcia zamierzonych wyników jej systemu zarządzania środowiskowego. Czynniki takie powinny obejmować warunki środowiskowe będące pod wpływem organizacji lub mogące mieć wpływ na organizację. | ||
A.4.2. Zrozumienie potrzeb i oczekiwań stron zainteresowanych | ||
Organizacja powinna określić: | ||
a) strony zainteresowane, istotne dla systemu zarządzania środowiskowego; | ||
b) istotne potrzeby i oczekiwania (tj. wymagania) tych stron zainteresowanych; | ||
c) które z tych potrzeb i oczekiwań stają się jej zobowiązaniami dotyczącymi zgodności. | ||
A.4.3. Określenie zakresu systemu zarządzania środowiskowego | ||
Organizacja powinna określić granice i możliwości zastosowania systemu zarządzania środowiskowego w celu ustalenia jego zakresu. | ||
Przy określaniu zakresu organizacja powinna rozważyć: | ||
a) czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, o których mowa w A.4.1; | ||
b) zobowiązania dotyczące zgodności, o których mowa w A.4.2; | ||
c) swoje jednostki organizacyjne, funkcje i granice fizyczne; | ||
d) własne działania, wyroby i usługi; | ||
e) własne uprawnienia i możliwości sprawowania nadzoru i wywierania wpływu. | ||
Gdy zakres jest określony, wszystkie działania, wyroby i usługi organizacji objęte tym zakresem powinny być włączone do systemu zarządzania środowiskowego. | ||
Zakres powinien być utrzymywany jako udokumentowana informacja i być dostępny dla stron zainteresowanych. | ||
A.4.4. System zarządzania środowiskowego | ||
Aby osiągnąć zamierzone wyniki, w tym poprawę swoich środowiskowych efektów działalności, organizacja powinna ustanowić, wdrożyć, utrzymywać i ciągle doskonalić system zarządzania środowiskowego łącznie z potrzebnymi procesami i ich wzajemnym oddziaływaniem, zgodnie z wymaganiami niniejszej normy międzynarodowej. | ||
Podczas ustanawiania i utrzymywania systemu zarządzania środowiskowego organizacja powinna rozważyć wiedzę zdobytą zgodnie z 4.1 i 4.2. | ||
A.5. Przywództwo | ||
A.5.1. Przywództwo i zaangażowanie | ||
Najwyższe kierownictwo powinno wykazywać przywództwo i zaangażowanie w odniesieniu do systemu zarządzania środowiskowego poprzez: | ||
a) przyjęcie odpowiedzialności za skuteczność systemu zarządzania środowiskowego; | ||
b) zapewnienie, aby polityka środowiskowa oraz cele środowiskowe były ustanowione i zgodne z kierunkiem strategicznym i kontekstem organizacji; | ||
c) zapewnienie zintegrowania wymagań systemu zarządzania środowiskowego z procesami biznesowymi organizacji; | ||
d) zapewnienie dostępności zasobów potrzebnych w systemie zarządzania środowiskowego; | ||
e) komunikowanie znaczenia skutecznego zarządzania środowiskowego i zgodności z wymaganiami systemu zarządzania środowiskowego; | ||
f) zapewnienie, aby system zarządzania środowiskowego osiągał zamierzone wyniki; | ||
g) kierowanie osobami, które mają wpływ na skuteczność systemu zarządzania środowiskowego i wspieranie ich; | ||
h) promowanie ciągłego doskonalenia; | ||
i) wspieranie innych istotnych ról kierownictwa w celu wykazania ich przywództwa w obszarach, za które odpowiadają. | ||
Uwaga: Określenie »biznes« w niniejszej normie międzynarodowej można interpretować szeroko w znaczeniu tych działań, które są podstawowe dla celu istnienia organizacji. | ||
A.5.2. Polityka środowiskowa |
B.1. Ciągłe doskonalenie efektów działalności środowiskowej Organizacje zobowiązują się do ciągłego doskonalenia efektów działalności środowiskowej. Jeśli organizacja obejmuje jeden lub więcej obiektów, każdy z obiektów, do którego stosuje się EMAS, musi spełniać wszystkie wymogi EMAS, włączając w to ciągłe doskonalenie efektów działalności środowiskowej zgodnie z definicją w art. 2 ust. 2. |
|
Najwyższe kierownictwo powinno ustanowić, wdrożyć i utrzymywać politykę środowiskową, która w określonym zakresie systemu zarządzania środowiskowego: | ||
a) jest odpowiednia do celu istnienia organizacji i jej kontekstu, w tym charakteru i skali wpływów na środowisko jej działań, wyrobów i usług; | ||
b) tworzy ramy do ustanowienia celów środowiskowych; c) zawiera zobowiązanie do ochrony środowiska, w tym do zapobiegania zanieczyszczeniom, oraz inne specyficzne zobowiązanie(-a) istotne dla kontekstu organizacji; Uwaga: Inne szczególne zobowiązanie(-a) do ochrony środowiska mogą obejmować zrównoważone wykorzystanie zasobów, łagodzenie zmian klimatu i adaptację do nich oraz ochronę bioróżnorodności i ekosystemów. | ||
d) zawiera zobowiązanie do spełniania zobowiązań dotyczących zgodności; | ||
e) zawiera zobowiązanie do ciągłego doskonalenia systemu zarządzania środowiskowego w celu poprawy efektów działalności środowisko- | ||
Polityka środowiskowa powinna być: | ||
- utrzymywana jako udokumentowana informacja, | ||
- zakomunikowana w organizacji, | ||
- dostępna dla stron zainteresowanych. | ||
A.5.3. Role, odpowiedzialność i uprawnienia w organizacji | B.2. Przedstawiciel(-e) kierownictwa | |
Najwyższe kierownictwo powinno zapewnić, aby odpowiedzialność i uprawnienia osób pełniących istotne role zostały przydzielone i zakomunikowane w organizacji. Najwyższe kierownictwo powinno przydzielić odpowiedzialność i uprawnienia w zakresie: a) zapewnienia zgodności systemu zarządzania środowiskowego z wymaganiami niniejszej normy międzynarodowej; b) przedstawiania najwyższemu kierownictwu sprawozdań dotyczących efektów działania systemu zarządzania środowiskowego, w tym środowiskowych efektów działalności. |
Najwyższe kierownictwo powinno wyznaczyć specjalnego(-ych) przedstawiciela(-li) najwyższego kierownictwa, który(-rzy) niezależnie od innych obowiązków ma(-ją) określone zadania, zakres odpowiedzialności i uprawnienia, aby zapewnić system zarządzania środowiskowego zgodny z niniejszym rozporządzeniem oraz aby przedstawiać najwyższemu kierownictwu sprawozdania z wyników funkcjonowania systemu zarządzania środowiskowego. Przedstawiciel najwyższego kierownictwa może być członkiem ścisłego kierownictwa organizacji. |
|
A.6. Planowanie | B.3. Przegląd środowiskowy | |
A.6.1. Działania odnoszące się do ryzyk i szans A.6.1.1. Postanowienia ogólne Organizacja powinna ustanowić, wdrożyć i utrzymywać proces(-y) potrzebny(-e) do spełniania wymagań określonych w 6.1.1-6.1.4. Planując system zarządzania środowiskowego, organizacja powinna rozważyć: - czynniki, o których mowa w 4.1, |
Organizacje przeprowadzają i dokumentują wstępny przegląd środowiskowy, jak określono w załączniku I. Organizacje spoza Unii odnoszą się również do wymagań prawnych dotyczących środowiska, mających zastosowanie do podobnych organizacji w państwach członkowskich, w których zamierzają złożyć wniosek. |
|
- wymagania, o których mowa w 4.2, | ||
- zakres systemu zarządzania środowiskowego; oraz określić ryzyka i szanse związane z jej: | ||
- aspektami środowiskowymi (zob. 6.1.2), | ||
- zobowiązaniami dotyczącymi zgodności (zob. 6.1.3), | ||
- oraz innymi czynnikami i wymaganiami, określonymi w 4.1 i 4.2, do których należy się odnieść, w celu: | ||
- zapewnienia, aby system zarządzania środowiskowego mógł osiągnąć zamierzone wyniki, | ||
- zapobiegania lub ograniczenia niepożądanych skutków, w tym możliwości wpływu zewnętrznych warunków środowiskowych na organizację, | ||
- osiągnięcia ciągłego doskonalenia. | ||
W ustalonym zakresie systemu zarządzania środowiskowego organizacja powinna określić potencjalne sytuacje awaryjne, w tym te, które mogą mieć wpływ na środowisko. | ||
Organizacja powinna utrzymywać udokumentowane informacje dotyczące jej: | ||
- ryzyk i szans, do których powinna się odnieść, | ||
- procesu(-ów), o których mowa w 6.1.1-6.1.4 w zakresie niezbędnym dla zapewnienia, że są one prowadzone tak, jak zaplanowano. | ||
A.6.1.2. Aspekty środowiskowe | ||
W zdefiniowanym zakresie systemu zarządzania środowiskowego organizacja powinna określić aspekty środowiskowe swoich działań, wyrobów i usług, które może nadzorować i na które może mieć wpływ, a także powiązane z nimi wpływy na środowisko, biorąc pod uwagę perspektywę cyklu życia. | ||
Podczas określania aspektów środowiskowych organizacja powinna uwzględnić: | ||
a) zmiany, w tym planowane lub nowe przedsięwzięcia oraz nowe lub modyfikowane działania, wyroby i usługi; | ||
b) warunki nietypowe i racjonalnie przewidywalne sytuacje awaryjne. | ||
Organizacja powinna określić te aspekty, które mają lub mogą mieć znaczący wpływ na środowisko, tj. znaczące aspekty środowiskowe, na podstawie ustanowionych kryteriów. | ||
Organizacja powinna przekazywać informacje o swoich znaczących aspektach środowiskowych, jeśli jest to odpowiednie, między różnymi szczeblami i funkcjami organizacji. | ||
Organizacja powinna utrzymywać udokumentowane informacje dotyczące jej: | ||
- aspektów środowiskowych i związanych z nimi wpływów na środowisko, | ||
- kryteriów użytych do określenia znaczących aspektów środowiskowych, | ||
- znaczących aspektów środowiskowych. | ||
Uwaga: Znaczące aspekty środowiskowe mogą skutkować zaistnieniem ryzyk i szans związanych z wpływami na środowisko, zarówno niekorzystnymi (zagrożenia), jak i korzystnymi (szanse). | ||
A.6.1.3. Zobowiązania dotyczące zgodności |
B.4. Zgodność z prawem Organizacje zarejestrowane w EMAS lub mające zamiar się zarejestrować muszą wykazać, że spełniły wszystkie następujące warunki: 1) dokonały identyfikacji wszystkich mających zastosowanie wymagań prawnych dotyczących ochrony środowiska i są świadome wynikających z nich konsekwencji dla organizacji; 2) zapewniają zgodność z prawem w zakresie przepisów ochrony środowiska, w tym dotyczących zezwoleń i ograniczeń przewidzianych w zezwoleniach i przedstawiają odpowiednie dowody; 3) posiadają stosowne procedury umożliwiające organizacji zapewnianie w sposób ciągły zgodności z prawem w zakresie przepisów dotyczących ochrony środowiska. |
|
Organizacja powinna: a) określić zobowiązania dotyczące zgodności związane z jej aspektami środowiskowymi i mieć do nich dostęp; | ||
b) określić, jak te zobowiązania dotyczące zgodności stosują się do organizacji; c) uwzględnić te zobowiązania dotyczące zgodności przy ustanawianiu, wdrażaniu, utrzymywaniu i doskonaleniu jej systemu zarządzania środowiskowego. Organizacja przechowuje udokumentowane informacje dotyczące zobowiązań dotyczących zgodności. Uwaga: Zobowiązania dotyczące zgodności mogą skutkować zaistnieniem ryzyk i szans dla organizacji. | ||
A.6.1.4. Planowanie działań | ||
Organizacja powinna zaplanować: | ||
a) działania odnoszące się do jej: | ||
1) znaczących aspektów środowiskowych; | ||
2) zobowiązań dotyczących zgodności; | ||
3) ryzyk i szans zidentyfikowanych zgodnie z 6.1.1; | ||
b) sposób: | ||
1) zintegrowania działań i wdrożenia ich do procesów systemu zarządzania środowiskowego (zob. 6.2, rozdział 7, rozdział 8 i 9.1) lub innych procesów biznesowych; | ||
2) oceny skuteczności tych działań (zob. 9.1). | ||
Planując te działania, organizacja powinna rozważyć swoje opcje technologiczne oraz wymagania finansowe, operacyjne i biznesowe. | ||
A.6.2. Cele środowiskowe i planowanie ich osiągnięcia | ||
A.6.2.1. Cele środowiskowe | B.5. Cele środowiskowe | |
Organizacja powinna ustanowić cele środowiskowe dla odpowiednich funkcji i szczebli, uwzględniając znaczące aspekty środowiskowe organizacji i związane z nimi zobowiązania dotyczące zgodności oraz biorąc pod uwagę ryzyka i szanse. Cele środowiskowe powinny być: a) spójne z polityką środowiskową; b) mierzalne (jeśli jest to wykonalne); |
Organizacje muszą być w stanie wykazać, że ich system zarządzania i procedury audytu uwzględniają rzeczywiste efekty działalności środowiskowej organizacji w zakresie bezpośrednich i pośrednich aspektów. Środki do osiągnięcia celów i realizacji zadań nie mogą stanowić celów środowiskowych. |
|
c) monitorowane; | ||
d) zakomunikowane; | ||
e) aktualizowane, jeśli jest to odpowiednie. | ||
Organizacja powinna utrzymywać udokumentowane informacje dotyczące celów środowiskowych. | ||
A.6.2.2. Planowanie działań prowadzących do osiągnięcia celów środowiskowych | ||
Organizacja, planując, jak osiągnąć cele środowiskowe, powinna określić: | ||
a) co ma być zrobione; | ||
b) jakie zasoby będą wymagane; | ||
c) kto będzie ponosił odpowiedzialność; | ||
d) kiedy będzie to zakończone; | ||
e) jak oceniane będą wyniki, w tym wskaźniki do monitorowania postępu w osiąganiu mierzalnych celów środowiskowych (zob. 9.1.1). | ||
Organizacja powinna rozważyć, w jaki sposób działania prowadzące do osiągania celów środowiskowych mogą być zintegrowane z procesami biznesowymi organizacji. | ||
A.7. Wsparcie | ||
A.7.1. Zasoby | ||
Organizacja powinna określić i zapewnić zasoby potrzebne do ustanowienia, wdrożenia, utrzymywania i ciągłego doskonalenia systemu zarządzania środowiskowego. | ||
A.7.2. Kompetencje | B.6. Zaangażowanie pracowników | |
Organizacja powinna: a) określić niezbędne kompetencje osoby (osób) wykonującej(-ych) pod jej nadzorem prace mające wpływ na jej środowiskowe efekty działalności oraz jej zdolność do spełniania zobowiązań dotyczących zgodności; b) zapewnić, aby te osoby były kompetentne dzięki odpowiedniemu wykształceniu, szkoleniu lub doświadczeniu; c) określić potrzeby szkoleniowe związane z jej aspektami środowiskowymi i systemem zarządzania środowiskowego; d) tam, gdzie ma to zastosowanie, podjąć działania w celu uzyskania niezbędnych kompetencji i ocenić skuteczność podjętych działań. Uwaga: Stosownymi działaniami mogą być na przykład zapewnienie szkoleń, mentoring, przeniesienie pracowników do innych zadań, zatrudnienie lub zaangażowanie kompetentnych osób. Organizacja powinna przechowywać odpowiednie udokumentowane informacje jako dowód kompetencji. |
1) Organizacja powinna uznawać, że aktywne zaangażowanie pracowników jest siłą napędową i zasadniczym warunkiem ciągłego i skutecznego zwiększenia ochrony środowiska oraz kluczowym zasobem służącym poprawie efektów działalności środowiskowej oraz odpowiednią metodą skutecznego wsparcia zarządzania środowiskowego i systemu audytu w organizacji. | |
2) »Zaangażowanie pracowników« należy rozumieć jako obejmujące zarówno bezpośrednie uczestnictwo pracowników jak i udzielanie informacji pracownikom oraz ich przedstawicielom. W związku z tym na wszystkich poziomach powinny istnieć programy uczestnictwa pracowników. Organizacja powinna uznawać, że wykazywanie zaangażowania przez kierownictwo, jego zdolność reagowania i aktywne wsparcie z jego strony są zasadniczymi warunkami powodzenia tych procesów. W tym kontekście kierownictwo powinno udzielać pracownikom odpowiednich informacji zwrotnych. | ||
3) Oprócz tych wymogów pracownicy lub ich przedstawiciele powinni być zaangażowani w proces mający na celu ciągłą poprawę efektów działalności środowiskowej organizacji przez: | ||
a) dokonanie wstępnego przeglądu środowiskowego; | ||
b) ustanowienie i wdrożenie systemów zarządzania środowiskowego i audytu środowiskowego poprawiających efekty działalności środowiskowej; | ||
c) utworzenie komitetów lub grup roboczych działających w dziedzinie środowiska, których zadaniem jest zbieranie informacji i zapewnianie uczestnictwa urzędnika odpowiedzialnego za ochronę środowiska/przedstawicieli kierownictwa oraz pracowników i ich przedstawicieli; | ||
d) utworzenie wspólnych grup roboczych ds. programu działań na rzecz środowiska i audytu środowiskowego; | ||
e) opracowywanie deklaracji środowiskowych. | ||
4) W tym celu należy stosować odpowiednie formy takiego uczestnictwa, takie jak system książki propozycji lub praca zespołowa nad poszczególnymi projektami, lub komitety działające w dziedzinie środowiska. Organizacje uwzględniają wytyczne Komisji w sprawie stosowania najlepszych praktyk w tej dziedzinie. Przedstawiciele pracowników są włączani w ten proces, jeśli zwrócą się z takim wnioskiem. | ||
A.7.3. Świadomość | ||
Organizacja powinna zapewnić, aby osoby pracujące pod nadzorem organizacji były świadome: | ||
a) polityki środowiskowej; | ||
b) znaczących aspektów środowiskowych i związanych z nimi rzeczywistych lub potencjalnych wpływów na środowisko związanych z ich pracą; | ||
c) ich wkładu w skuteczność systemu zarządzania środowiskowego, w tym korzyści z poprawy środowiskowych efektów działalności; | ||
d) konsekwencji niezgodności z wymaganiami systemu zarządzania środowiskowego, w tym niespełniania zobowiązań dotyczących zgodności. | ||
A.7.4. Komunikacja | ||
A.7.4.1. Postanowienia ogólne | ||
Organizacja powinna ustanowić, wdrożyć i utrzymywać proces(-y) potrzebny(-e) do wewnętrznej i zewnętrznej komunikacji istotny(-e) dla systemu zarządzania środowiskowego, w tym: | ||
a) co ma być komunikowane; | ||
b) kiedy ma być komunikowane; | ||
c) z kim należy się komunikować; | ||
d) jak należy się komunikować. | ||
Ustanawiając procesy komunikacji, organizacja powinna: | ||
- uwzględnić zobowiązania dotyczące zgodności, | ||
- zapewnić, aby przekazywana informacja dotycząca środowiska była spójna z informacją powstającą w ramach systemu zarządzania środowiskowego oraz aby była wiarygodna. | ||
Organizacja powinna odpowiadać na sygnały dotyczące jej systemu zarządzania środowiskowego. | ||
Organizacja powinna, jeśli jest to odpowiednie, przechowywać udokumentowane informacje jako dowód prowadzenia komunikacji. | ||
A.7.4.2. Komunikacja wewnętrzna | ||
Organizacja powinna: | ||
a) przekazywać między różnymi szczeblami i funkcjami wewnątrz organizacji, jeśli jest to odpowiednie, informacje istotne dla systemu zarządzania środowiskowego w tym dotyczące zmian w systemie zarządzania środowiskowego; | ||
b) zapewnić, aby jej procesy komunikacji umożliwiały każdej osobie pracującej pod nadzorem organizacji uczestniczyć w ciągłym doskonaleniu. | ||
A.7.4.3. Komunikacja zewnętrzna | B.7. Komunikacja | |
Organizacja powinna przekazywać na zewnątrz informacje dotyczące jej systemu zarządzania środowiskowego, jak ustanowiono w procesie (procesach) komunikacji i zgodnie z zobowiązaniami dotyczącymi zgodności. | 1) Organizacje muszą być w stanie wykazać prowadzenie otwartego dialogu ze społeczeństwem oraz innymi zainteresowanymi stronami, w tym społecznością lokalną i klientami, w odniesieniu do wpływu na środowisko ich działań, produktów i usług. | |
2) Aby zapewnić wysoki poziom przejrzystości i budowania zaufania zainteresowanych stron, organizacje zarejestrowane w EMAS ujawniają szczegółowe informacje dotyczące środowiska jak określono w załączniku IV dotyczącym sprawozdawczości w zakresie środowiska. | ||
A.7.5. Udokumentowane informacje | ||
A.7.5.1. Postanowienia ogólne | ||
System zarządzania środowiskowego w organizacji powinien zawierać: | ||
a) udokumentowane informacje wymagane przez niniejszą normę międzynarodową; | ||
b) udokumentowane informacje, określone przez organizację jako niezbędne dla skuteczności systemu zarządzania środowiskowego. | ||
Uwaga: Zakres udokumentowanych informacji w systemie zarządzania środowiskowego może być różny dla różnych organizacji ze względu na: | ||
- wielkość organizacji i rodzaj jej działań, procesów, wyrobów i usług, | ||
- konieczność wykazania spełniania zobowiązań dotyczących zgodności, | ||
- złożoność procesów i oddziaływań między nimi, | ||
- kompetencje osób wykonujących prace pod nadzorem organizacji. | ||
A.7.5.2. Opracowywanie i aktualizowanie | ||
Opracowując i aktualizując udokumentowane informacje, organizacja powinna zapewnić: | ||
a) odpowiednią identyfikację i opis (np. tytuł, data, autor lub numer referencyjny); | ||
b) właściwy format (np. język, wersja oprogramowania, grafika) i nośnik (np. papierowy, elektroniczny); | ||
c) przegląd i zatwierdzanie pod kątem przydatności i adekwatności. | ||
A.7.5.3. Nadzór nad udokumentowanymi informacjami | ||
Udokumentowane informacje wymagane przez system zarządzania środowiskowego i niniejszą normę międzynarodową powinny być nadzorowane, aby zapewnić: | ||
a) ich dostępność i przydatność do zastosowania, tam, gdzie są potrzebne i wtedy gdy są potrzebne; | ||
b) ich odpowiednią ochronę (np. przed utratą poufności, niewłaściwym użyciem lub utratą integralności). | ||
W celu nadzoru nad udokumentowanymi informacjami organizacja powinna uwzględnić następujące działania, jeżeli ma to zastosowanie: | ||
- dystrybucję, dostęp, wyszukiwanie i wykorzystywanie, | ||
- przechowywanie i zabezpieczanie, łącznie z zachowaniem czytelności, | ||
- nadzorowanie zmian (np. kontrola wersji), | ||
- przechowywanie i likwidację. | ||
Udokumentowane informacje pochodzące spoza organizacji, uznane przez nią za niezbędne do planowania i działań operacyjnych systemu zarządzania środowiskowego powinny być zidentyfikowane, jeśli jest to odpowiednie, i nadzorowane. | ||
Uwaga: Dostęp może oznaczać decyzję dotyczącą zezwolenia jedynie na wgląd do udokumentowanych informacji lub zezwolenie i uprawnienie do wglądu i zmiany udokumentowanych informacji. | ||
A.8. Działania operacyjne | ||
A.8.1. Planowanie i nadzór nad działaniami operacyjnymi | ||
Organizacja powinna ustanowić, wdrożyć, nadzorować i utrzymywać procesy potrzebne do spełnienia wymagań systemu zarządzania środowiskowego oraz wdrożyć działania określone w 6.1 i 6.2 przez: | ||
- ustanowienie kryteriów operacyjnych dla procesu(-ów), | ||
- wdrożenie nadzoru nad procesem(-ami) zgodnie z przyjętymi kryteriami operacyjnymi. | ||
Uwaga: Środki nadzoru mogą obejmować zabezpieczenia techniczne i procedury. Środki nadzoru powinny być wdrażane zgodnie z określoną hierarchią (np. eliminowanie, zastępowanie, działania administracyjne) i mogą być stosowane pojedynczo lub łącznie. | ||
Organizacja powinna nadzorować zaplanowane zmiany oraz dokonać przeglądu następstw niezamierzonych zmian, podejmując działania w celu złagodzenia wszelkich niekorzystnych skutków, jeśli jest to niezbędne. | ||
Organizacja powinna zapewnić, aby procesy zlecone na zewnątrz były nadzorowane lub pozostawały pod jej wpływem. Rodzaj i zakres nadzoru lub wpływu zastosowany do tego procesu (tych procesów) powinien być zdefiniowany w ramach systemu zarządzania środowiskowego. | ||
Zgodnie z perspektywą cyklu życia organizacja powinna: | ||
a) ustanowić, jeśli jest to odpowiednie, środki nadzoru zapewniające uwzględnienie wymagania (wymagań) środowiskowego(-ych) w procesie projektowania i rozwoju wyrobu lub usługi uwzględniając każdy etap ich cyklu życia; | ||
b) określić, w razie potrzeby, wymaganie(-a) środowiskowe stosowane przy zamawianiu wyrobów i usług; | ||
c) przekazywać istotne wymaganie(-a) środowiskowe dostawcom zewnętrznym, w tym podwykonawcom; | ||
d) rozważyć potrzebę przedstawiania informacji o potencjalnych znaczących wpływach na środowisko; | ||
związanych z transportem lub dostawą, użytkowaniem, przetwarzaniem po zakończeniu użytkowania i końcowym unieszkodliwianiem jej wyrobów lub usług. | ||
Organizacja powinna utrzymywać udokumentowane informacje w zakresie niezbędnym do uzyskania pewności, że procesy zostały zrealizowane tak, jak zaplanowano. | ||
A.8.2. Gotowość i reagowanie na sytuacje awaryjne | ||
Organizacja powinna ustanowić, wdrożyć i utrzymywać procesy potrzebne do przygotowania się i reagowania na potencjalne sytuacje awaryjne, zidentyfikowane zgodnie z. 6.1.1. | ||
Organizacja powinna: | ||
a) przygotować sposób reagowania przez zaplanowanie działań służących zapobieganiu lub łagodzeniu niekorzystnych wpływów na środowisko wynikających z sytuacji awaryjnych; | ||
b) reagować na zaistniałe sytuacje awaryjne; | ||
c) podejmować działania mające na celu zapobieganie sytuacjom awaryjnym lub łagodzenie ich następstw, odpowiednio do rozmiaru sytuacji awaryjnej i jej potencjalnego wpływu na środowisko; | ||
d) poddawać planowane sposoby reagowania okresowym testom, jeżeli jest to wykonalne; | ||
e) poddawać okresowym przeglądom i korygować proces(-y) oraz planowane sposoby reagowania, w szczególności po zaistnieniu sytuacji awaryjnej lub przeprowadzeniu testów; | ||
f) przekazywać właściwym stronom zainteresowanym, w tym osobom pracującym pod nadzorem organizacji, istotne informacje związane z gotowością i reagowaniem na sytuacje awaryjne i, jeśli jest to odpowiednie, prowadzić dla nich szkolenia w tym zakresie. | ||
Organizacja powinna utrzymywać udokumentowane informacje w zakresie niezbędnym do uzyskania pewności, że proces(-y) jest (są) realizowany(-e) tak, jak zaplanowano. | ||
A.9. Ocena efektów działalności | ||
A.9.1. Monitorowanie, pomiary, analiza i ocena | ||
A.9.1.1. Postanowienia ogólne | ||
Organizacja powinna monitorować, mierzyć, analizować i oceniać środowiskowe efekty swojej działalności. | ||
Organizacja powinna określić: | ||
a) co należy monitorować i mierzyć; | ||
b) metody monitorowania, pomiaru, analizy i oceny, tam gdzie ma to zastosowanie, w celu zapewnienia poprawności wyników; | ||
c) kryteria, względem których organizacja będzie oceniać środowiskowe efekty swojej działalności oraz odpowiednie wskaźniki; | ||
d) kiedy należy monitorować i wykonywać pomiary; | ||
e) kiedy należy analizować i oceniać wyniki monitorowania i pomiarów. | ||
Organizacja powinna zapewnić, że używa i utrzymuje, wzorcowane lub sprawdzane wyposażenie do monitorowania i pomiarów, jeżeli jest to odpowiednie. | ||
Organizacja powinna oceniać środowiskowe efekty swojej działalności i skuteczność systemu zarządzania środowiskowego. | ||
Organizacja powinna przekazywać istotne informacje o środowiskowych efektach swojej działalności, zarówno wewnątrz organizacji, jak i na zewnątrz, jak to wskazano w jej procesie (procesach) komunikacji i zgodnie z zobowiązaniami dotyczącymi zgodności. | ||
Organizacja powinna przechowywać odpowiednio udokumentowane informacje jako dowód prowadzenia monitorowania, pomiarów i analizy oraz oceny wyników. | ||
A.9.1.2. Ocena zgodności | ||
Organizacja powinna ustanowić, wdrożyć i utrzymywać proces(-y) potrzebny(-e) do oceny spełniania zobowiązań dotyczących zgodności. | ||
Organizacja powinna: | ||
a) określić częstotliwość, z jaką zgodność będzie oceniana; | ||
b) oceniać zgodność i w razie potrzeby podejmować działania; | ||
c) utrzymywać znajomość i zrozumienie swojego stanu zgodności. | ||
Organizacja powinna przechowywać udokumentowane informacje jako dowód wyniku(-ów) oceny zgodności. | ||
A.9.2. Audyt wewnętrzny | ||
A.9.2.1. Postanowienia ogólne | ||
Organizacja powinna przeprowadzać audyty wewnętrzne w zaplanowanych odstępach czasu, w celu uzyskania informacji o tym, czy system zarządzania środowiskowego: | ||
a) jest zgodny z: | ||
1) własnymi wymaganiami organizacji dotyczącymi systemu zarządzania środowiskowego; | ||
2) wymaganiami niniejszej normy międzynarodowej; | ||
b) jest skutecznie wdrożony i utrzymywany. | ||
A.9.2.2. Program audytów wewnętrznych | ||
Organizacja powinna ustanowić, wdrożyć i utrzymywać program(-y) audytów wewnętrznych, w tym określić częstość audytów, metody, zakres odpowiedzialności, wymagania dotyczące planowania oraz raportowania jej audytów wewnętrznych. | ||
Ustanawiając program audytów wewnętrznych, organizacja powinna wziąć pod uwagę środowiskowe znaczenie procesów objętych audytami, zmiany mające wpływ na organizację oraz wyniki poprzednich audytów. | ||
Organizacja powinna: | ||
a) określić kryteria audytu i zakres każdego audytu; | ||
b) wybierać audytorów i prowadzić audyty w sposób zapewniający obiektywność i bezstronność procesu audytu; | ||
c) zapewnić przedstawianie wyników audytów właściwym członkom kierownictwa. | ||
Organizacja powinna przechowywać udokumentowane informacje jako dowód realizacji programu audytów i wyników audytów. | ||
A.9.3. Przegląd zarządzania | ||
Najwyższe kierownictwo przeprowadza przegląd systemu zarządzania środowiskowego organizacji w zaplanowanych odstępach czasu w celu zapewnienia jego stałej przydatności, adekwatności i skuteczności. | ||
Przegląd zarządzania powinien obejmować rozważenie: | ||
a) statusu działań podjętych w następstwie wcześniejszych przeglądów zarządzania; | ||
b) zmian dotyczących: | ||
1) czynników zewnętrznych i wewnętrznych, istotnych dla systemu zarządzania środowiskowego; | ||
2) potrzeb i oczekiwań stron zainteresowanych, w tym zobowiązań dotyczących zgodności; | ||
3) jej znaczących aspektów środowiskowych; | ||
4) ryzyk i szans; | ||
c) stopnia, w jakim osiągnięto cele środowiskowe; | ||
d) informacji o środowiskowych efektach działalności organizacji, w tym o trendach w zakresie: | ||
1) niezgodności i działań korygujących; | ||
2) wyników monitorowania i pomiarów; | ||
3) spełniania zobowiązań dotyczących zgodności; | ||
4) wyników audytów; | ||
e) adekwatności zasobów; | ||
f) istotnych informacji przekazywanych przez zainteresowane strony, w tym skarg; | ||
g) możliwości ciągłego doskonalenia. | ||
Dane wyjściowe z przeglądu zarządzania powinny zawierać: | ||
- wnioski dotyczące stałej przydatności, adekwatności i skuteczności systemu zarządzania środowiskowego, | ||
- decyzje związane z możliwościami ciągłego doskonalenia, | ||
- decyzje związane z wszelkimi potrzebami zmian w systemie zarządzania środowiskowego, w tym dotyczącymi zasobów, | ||
- działania, podejmowane w razie potrzeby, jeśli cele środowiskowe nie zostały osiągnięte, | ||
- możliwości poprawy integracji systemu zarządzania środowiskowego z innymi procesami biznesowymi, jeśli to niezbędne, | ||
- wszelkie implikacje dla strategicznego kierunku organizacji. | ||
Organizacja powinna przechowywać udokumentowane informacje jako dowód wyników przeglądów zarządzania. | ||
A.10. Doskonalenie | ||
A.10.1. Postanowienia ogólne | ||
Organizacja powinna określić możliwości doskonalenia (zob. 9.1, 9.2 i 9.3) oraz wdrożyć niezbędne działania, aby osiągnąć zamierzone wyniki swojego systemu zarządzania środowiskowego. | ||
A.10.2. Niezgodności i działania korygujące | ||
W sytuacji wystąpienia niezgodności organizacja powinna: | ||
a) zareagować na niezgodność i, jeżeli ma to zastosowanie: | ||
1) podjąć działania mające na celu jej nadzorowanie i skorygowanie; | ||
2) zająć się następstwami, w tym łagodzeniem niekorzystnych wpływów na środowisko; | ||
b) ocenić potrzebę działań eliminujących przyczyny niezgodności, w celu uniknięcia jej ponownego wystąpienia w tym samym lub innym miejscu, poprzez: | ||
1) dokonanie przeglądu niezgodności; | ||
2) ustalenie przyczyn niezgodności; | ||
3) ustalenie, czy występują lub czy mogłyby wystąpić podobne niezgodności; | ||
c) wdrożyć wszelkie niezbędne działania; | ||
d) dokonać przeglądu skuteczności wszelkich podjętych działań korygujących; | ||
e) wprowadzić zmiany w systemie zarządzania środowiskowego, jeśli są konieczne. | ||
Działania korygujące powinny być odpowiednie do znaczenia skutków stwierdzonych niezgodności, w tym do ich wpływu(-ów) na środowisko. | ||
Organizacja powinna przechowywać udokumentowane informacje jako dowód: | ||
- charakteru niezgodności i wszelkich podjętych w ich następstwie działań; | ||
- wyników każdego podjętego działania korygującego. | ||
A.10.3. Ciągłe doskonalenie | ||
Organizacja powinna ciągle doskonalić przydatność, adekwatność i skuteczność systemu zarządzania środowiskowego, aby poprawiać środowiskowe efekty działalności. | ||
(1)Wykorzystania tekstu normy krajowej w niniejszym załączniku dokonano za zgodą CEN. Pełny tekst krajowej normy można nabyć w krajowych instytucjach normalizacyjnych, których wykaz zamieszczono na oficjalnej stronie internetowej CEN. Jakiekolwiek wykorzystanie treści niniejszego załącznika w celach komercyjnych jest zabronione. |
WEWNĘTRZNY AUDYT ŚRODOWISKOWY
Program audytu zapewnia dostarczanie kierownictwu organizacji informacji potrzebnych mu do dokonywania przeglądu efektów działalności środowiskowej organizacji i skuteczności systemu zarządzania środowiskowego, oraz do wykazania, że są one pod kontrolą.
Cele obejmują w szczególności ocenę istniejących systemów zarządzania oraz ocena zgodności z polityką i programem organizacji, z uwzględnieniem zgodności ze stosownymi wymogami prawnymi i innymi wymogami z zakresu ochrony środowiska.
Jasno określa się ogólny zakres poszczególnych audytów, lub, w stosownych przypadkach, każdego etapu cyklu audytu, oraz wyraźnie wskazuje:
Audyt środowiskowy obejmuje ocenę danych faktograficznych niezbędnych do oceny efektów działalności środowiskowej.
Audyt lub cykl audytu, obejmujące wszystkie działania organizacji, zostają zakończone, stosownie do okoliczności, w odstępach czasu nie dłuższych niż trzy lata lub cztery lata, jeżeli ma zastosowanie odstępstwo określone w art. 7. Częstotliwość audytów dla każdego działania różni się w zależności od:
Bardziej złożone działania o bardziej znaczącym wpływie na środowisko są częściej poddawane audytowi.
Organizacja przeprowadza audyty co najmniej raz w roku, gdyż pomaga to w wykazaniu jej kierownictwu i weryfikatorowi środowiskowemu, że organizacja kontroluje swoje znaczące aspekty środowiskowe.
Organizacja przeprowadza audyty w odniesieniu do:
Działania w ramach audytu obejmują rozmowy z personelem dotyczące efektów działalności środowiskowej, inspekcję warunków działania i sprzętu oraz przegląd rejestrów, pisemnych procedur i innych stosownych dokumentów. Działania te prowadzi się w celu dokonania oceny efektów działalności środowiskowej w odniesieniu
do działania podlegającego kontroli w celu ustalenia, czy spełnia ono mające zastosowanie normy, przepisy lub cele i zadania środowiskowe. Działania mają także na celu ustalenie, czy stosowany system zarządzania zobowiązaniami w odniesieniu do środowiska jest skuteczny i odpowiedni, i będą w związku z tym obejmować między innymi stosowanie wyrywkowych kontroli na miejscu dotyczących zgodności z tymi kryteriami w celu oceny skuteczności całego systemu zarządzania.
W procesie audytu uwzględnia się w szczególności następujące etapy:
Pisemne sprawozdanie z audytu zawiera informacje niezbędne do spełnienia tych celów.
SPRAWOZDAWCZOŚĆ W ZAKRESIE ŚRODOWISKA
Informacje o środowisku przedstawiane są w sposób jasny i spójny i zaleca się, aby były dostępne w formie elektronicznej. Organizacja określa najlepszy sposób udostępnienia tych informacji zainteresowanym stronom w sposób przyjazny dla użytkownika.
Deklaracja środowiskowa zawiera co najmniej określone poniżej elementy i spełnia następujące minimalne wymogi:
Jeżeli są dostępne, należy odnieść się do odpowiednich najlepszych praktyk zarządzania środowiskowego przedstawionych w sektorowych dokumentach referencyjnych, o których mowa w art. 46;
Sprawozdawczość obejmuje zarówno główne wskaźniki efektywności środowiskowej, jak i szczegółowe wskaźniki efektywności środowiskowej określone w sekcji C. Jeżeli istnieją określone cele i zadania środowiskowe, należy zgłosić odpowiednie dane;
Zaktualizowana deklaracja środowiskowa zawiera co najmniej elementy określone w lit. e)-h) i spełnia minimalne wymogi określone w tych literach.
Organizacje mogą podjąć decyzję o uwzględnieniu w swojej deklaracji środowiskowej dodatkowych informacji faktycznych dotyczących działalności, produktów i usług organizacji lub ich zgodności z określonymi wymogami. Wszystkie informacje zawarte w deklaracji środowiskowej są walidowane przez weryfikatora środowiskowego.
Deklaracja środowiskowa może być włączona do innych dokumentów sprawozdawczych organizacji (np. sprawozdań dotyczących zarządzania, zrównoważonego rozwoju czy społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw). Jeżeli jest ona włączona do takich dokumentów sprawozdawczych, dokonuje się wyraźnego rozróżnienia między zwalidowanymi i niezwalidowanymi informacjami. Deklaracja środowiskowa jest wyraźnie oznaczona (np. za pomocą logo EMAS), a dokument zawiera krótkie wyjaśnienie procesu walidacji w związku z EMAS.
Zarówno w deklaracji środowiskowej, jak i w zaktualizowanej deklaracji środowiskowej, organizacje podają swoje znaczące bezpośrednie i pośrednie aspekty środowiskowe przy wykorzystaniu głównych wskaźników efektywności środowiskowej i szczegółowych wskaźników efektywności środowiskowej określonych poniżej. W przypadku gdy nie są dostępne dane ilościowe, organizacje podają informacje jakościowe, jak opisano w pkt 4.
Sprawozdawczość dostarcza dane dotyczące rzeczywistego wkładu/wpływu. Jeżeli ujawnienie miałoby negatywny wpływ na poufność informacji handlowych lub przemysłowych organizacji, w przypadku gdy taką poufność przewiduje prawo krajowe lub wspólnotowe w celu ochrony uzasadnionego interesu gospodarczego, organizacja ta może indeksować te informacje w swojej sprawozdawczości, np.: poprzez ustanowienie roku bazowego (o indeksie 100), od którego podawałaby zmiany rzeczywistego wkładu/wpływu.
Wskaźniki te:
W tym celu organizacja musi pokrótce określić zakres (w tym granice organizacyjne i materialne, możliwości zastosowania i metodę obliczeniową) objęty każdym wskaźnikiem.
Sprawozdawczość na temat głównych wskaźników efektywności środowiskowej jest obowiązkowa. Organizacja może jednak ocenić przydatność tych wskaźników w kontekście jej znaczących aspektów środowiskowych i wpływu na środowisko. W przypadku gdy organizacja dojdzie do wniosku, że jeden lub większa liczba głównych wskaźników nie mają znaczenia dla jej znaczących aspektów środowiskowych i wpływu na środowisko, może ona nie uwzględniać tych wskaźników w swojej sprawozdawczości. W takim przypadku organizacja powinna zawrzeć w swojej deklaracji środowiskowej jasne i uzasadnione wyjaśnienie takiej decyzji.
Każda organizacja podaje wszystkie 3 elementy dla każdego wskaźnika.
Ten ostatni element jest podawany jedynie w przypadku gdy całkowita energia wytworzona przez organizację z odnawialnych źródeł energii znacznie przekracza całkowitą energię ze źródeł odnawialnych zużywaną przez organizację lub w przypadku gdy energia odnawialna wytwarzana przez organizację nie została zużyta przez organizację.
Jeżeli wykorzystywane są różne rodzaje energii lub, w przypadku wytwarzanej energii ze źródeł odnawialnych (takiej jak energia elektryczna, ciepło, paliwa lub inne) informacje na temat ich rocznego zużycia lub produkcji powinny być podawane osobno, w zależności od przypadku.
Zaleca się, aby energia była wyrażona w kWh, MWh, GJ lub innych wskaźnikach zwyczajowo stosowanych do zgłaszania rodzaju zużytej lub wytworzonej energii.
W przypadku stosowania różnych rodzajów materiałów ich roczny przepływ masy powinien być podawany oddzielnie, w zależności od przypadku.
»Obszar ukierunkowany na naturę« to obszar przeznaczony przede wszystkim do celów ochrony lub odnawiania natury. Obszary ukierunkowane na naturę mogą znajdować się w obiekcie i obejmują dach, elewację zewnętrzną, systemy odwadniania lub inne elementy, które zostały zaprojektowane, lub są zagospodarowywane w celu wspierania różnorodności biologicznej. Obszary ukierunkowane na naturę mogą również znajdować się poza obiektem organizacji, pod warunkiem że dany obszar jest jej własnością lub jest zarządzany przez organizację i jest głównie przeznaczony na wspieranie różnorodności biologicznej. Można również opisać obszary współzarządzane przeznaczone na wspieranie różnorodności biologicznej, pod warunkiem że zakres współzarządzania jest jasno określony.
»Powierzchnia nieprzepuszczalna« oznacza każdy obszar, na którym pierwotne pokrycie gleby zostało przykryte (np. drogi), powodując, że stał się on nieprzepuszczalny. Ta nieprzepuszczalność może mieć wpływ na środowisko.
Organizacja powinna rozważyć zgłaszanie swoich emisji gazów cieplarnianych zgodnie z ustaloną metodologią, taką jak protokół dotyczący emisji gazów cieplarnianych.
Liczba B:
Zmianę liczby B wyjaśnia się w deklaracji środowiskowej. W przypadku zmiany liczby B organizacja gwarantuje, że można ją porównać na przestrzeni przynajmniej 3 lat, poprzez przeliczenie wskaźników w odniesieniu do poprzednich lat zgodnie z nowo zdefiniowaną liczbą B.
Każda organizacja składa również co roku raport na temat efektów swojej działalności środowiskowej, odnosząc się do znaczących bezpośrednich i pośrednich aspektów środowiskowych i wpływów na środowisko, które są związane z jej główną działalnością gospodarczą, dających się zmierzyć i sprawdzić, oraz które nie są już objęte głównymi wskaźnikami.
Sprawozdania na temat tych wskaźników należy składać zgodnie z wymogami określonymi we wstępie do niniejszej sekcji.
W stosownych przypadkach organizacja uwzględnia sektorowe dokumenty referencyjne, o których mowa w art. 46, w celu ułatwienia identyfikacji właściwych sektorowych wskaźników.
W przypadku gdy nie są dostępne dane ilościowe pozwalające na złożenie sprawozdania w sprawie znaczących bezpośrednich lub pośrednich aspektów środowiskowych, organizacje podają swoje wyniki na podstawie informacji jakościowych.
Organizacje zarejestrowane w systemie EMAS mogą zdecydować się na przygotowanie jednej zbiorczej deklaracji środowiskowej, obejmującej pewną liczbę różnych lokalizacji geograficznych.
W związku z tym, że celem systemu EMAS jest zapewnienie odpowiedzialności na poziomie lokalnym, organizacje zapewniają, aby znaczący wpływ każdego obiektu na środowisko był wyraźnie zidentyfikowany i zgłoszony w zbiorczej deklaracji środowiskowej.
Organizacja zapewnia, że jest w stanie wykazać weryfikatorowi środowiskowemu, że każda osoba zainteresowana efektami działalności środowiskowej organizacji ma łatwy i swobodny dostęp do informacji wymaganych na podstawie sekcji B i C. Aby zapewnić taką przejrzystość, zaleca się, aby deklaracja środowiskowa była dostępna publicznie na stronie internetowej organizacji.
Organizacja zapewnia, że informacje na temat poszczególnych obiektów lub organizacji są publikowane w języku urzędowym (językach urzędowych) państwa członkowskiego lub kraju trzeciego, w których znajduje się obiekt lub organizacja.
Ponadto w przypadku zbiorczej deklaracji środowiskowej organizacja zapewnia, aby (do celów rejestracji) informacje te były dostępne w jednym z języków urzędowych (językach urzędowych) państwa członkowskiego, w którym organizacja jest zarejestrowana, lub w jednym z języków (językach) urzędowych Unii uzgodnionym (uzgodnionych) z właściwym organem odpowiedzialnym za rejestrację.
Deklaracja środowiskowa może być również udostępniona w dodatkowych językach, pod warunkiem że treść przetłumaczonego dokumentu jest zgodna z treścią oryginału deklaracji środowiskowej zwalidowanej przez weryfikatora środowiskowego oraz że podano na nim, że jest to tłumaczenie zwalidowanego dokumentu.
LOGO EMAS
język bułgarski: | "Проверено управление по околна среда" |
język czeski: | "Ověřený systém environmentálního řízení" |
język chorwacki: | "Verificirani sustav upravljanja okolišem" |
język duński: | "Verificeret miljøledelse" |
język niderlandzki: | "Geverifieerd milieuzorgsysteem" |
język angielski: | "Verified environmental management" |
język estoński: | "Tõendatud keskkonnajuhtimine" |
język fiński: | "Todennettu ympäristöasioiden hallinta" |
język francuski: | "Management environnemental vérifié" |
język niemiecki: | "Geprüftes Umweltmanagement" |
język grecki: | "επιθεωρημένη περιβαλλοντική διαχείριση" |
język węgierski: | "Hitelesített környezetvédelmi vezetési rendszer" |
język włoski: | "Gestione ambientale verificata" |
język irlandzki: | "Bainistíocht comhshaoil fíoraithe" |
język łotewski: | "Verificēta vides pārvaldība" |
język litewski: | "Įvertinta aplinkosaugos vadyba" |
język maltański: | "Immaniggjar Ambjentali Verifikat" |
język polski: | "Zweryfikowany system zarządzania środowiskowego" |
język portugalski: | "Gestão ambiental verificada" |
język rumuński: | "Management de mediu verificat" |
język słowacki: | "Overené environmentálne manažérstvo" |
język słoweński: | "Preverjen sistem ravnanja z okoljem" |
język hiszpański: | "Gestión medioambiental verificada" |
język szwedzki: | "Verifierat miljöledningssystem" |
INFORMACJE WYMAGANE DO REJESTRACJI
OŚWIADCZENIE WERYFIKATORA ŚRODOWISKOWEGO W SPRAWIE CZYNNOŚCI WERYFIKACYJNYCH I WALIDACYJNYCH
TABELA KORELACJI
Rozporządzenie (WE) nr 761/2001 | Niniejsze rozporządzenie |
art. 1 ust. 1 | art. 1 |
art. 1 ust. 2 lit. a) | - |
art. 1 ust. 2 lit. b) | - |
art. 1 ust. 2 lit. c) | - |
art. 1 ust. 2 lit. d) | - |
art. 2 lit. a) | art. 2 ust. 1 |
art. 2 lit. b) | - |
art. 2 lit. c) | art. 2 ust. 2 |
art. 2 lit. d) | - |
art. 2 lit. e) | art. 2 ust. 9 |
art. 2 lit. f) | art. 2 ust. 4 |
art. 2 lit. g) | art. 2 ust. 8 |
art. 2 lit. h) | art. 2 ust. 10 |
art. 2 lit. i) | art. 2 ust. 11 |
art. 2 lit. j) | art. 2 ust. 12 |
art. 2 lit. k) | art. 2 ust. 13 |
art. 2 lit. l) | art. 2 ust. 16 |
art. 2 lit. l) ppkt (i) | - |
art. 2 lit. l) ppkt (ii) | - |
art. 2 lit. m) | - |
art. 2 lit. n) | art. 2 ust. 17 |
art. 2 lit. o) | art. 2 ust. 18 |
art. 2 lit. p) | - |
art. 2 lit. q) | art. 2 ust. 20 |
art. 2 lit. r) | - |
art. 2 lit. s) akapit pierwszy | art. 2 ust. 21 |
art. 2 lit. s) akapit drugi | - |
art. 2 lit. t) | art. 2 ust. 22 |
art. 2 lit. u) | - |
art. 3 ust. 1 | - |
art. 3 ust. 2 lit. a) akapit pierwszy | art. 4 ust. 1 lit. a) i b) |
art. 3 ust. 2 lit. a) akapit drugi | art. 4 ust. 3 |
art. 3 ust. 2 lit. b) | art. 4 ust. 1 lit. c) |
art. 3 ust. 2 lit. c) | art. 4 ust. 1 lit. d) |
art. 3 ust. 2 lit. d) | art. 4 ust. 5 |
art. 3 ust. 2 lit. e) | art. 5 ust. 2 akapit pierwszy; art. 6 ust. 3 |
art. 3 ust. 3 lit. a) | art. 6 ust. 1 lit. a) |
art. 3 ust. 3 lit. b) zdanie pierwsze | art. 6 ust. 1 lit. b) i c) |
art. 3 ust. 3 lit. b) zdanie drugie | art. 7 ust. 1 |
art. 4 ust. 1 | - |
art. 4 ust. 2 | art. 51 ust. 2 |
art. 4 ust. 3 | - |
art. 4 ust. 4 | - |
art. 4 ust. 5 zdanie pierwsze | art. 25 ust. 10 akapit pierwszy |
art. 4 ust. 5 zdanie drugie | art. 25 ust. 10 akapit drugi zdanie drugie |
art. 4 ust. 6 | art. 41 |
art. 4 ust. 7 | - |
art. 4 ust. 8 akapit pierwszy | art. 30 ust. 1 |
art. 4 ust. 8 akapit drugi | art. 30 ust. 3 i 5 |
art. 4 ust. 8 akapit trzeci zdanie pierwsze i drugie | art. 31 ust. 1 |
art. 4 ust. 8 akapit trzeci zdanie ostatnie | art. 31 ust. 2 |
art. 5 ust. 1 | art. 11 ust. 1 akapit pierwszy |
art. 5 ust. 2 | art. 11 ust. 3 |
art. 5 ust. 3 zdanie pierwsze | art. 12 ust. 1 |
art. 5 ust. 3 zdanie drugie tiret pierwsze | art. 12 ust. 1 lit. a) |
art. 5 ust. 3 zdanie drugie tiret drugie | art. 12 ust. 1 lit. b) |
art. 5 ust. 4 | art. 11 ust. 1 akapit drugi i trzeci |
art. 5 ust. 5 zdanie pierwsze | art. 16 ust. 1 |
art. 5 ust. 5 zdanie drugie | art. 16 ust. 3 zdanie pierwsze |
art. 5 ust. 5 zdanie trzecie | art. 17 ust. 1 |
art. 5 ust. 5 zdanie czwarte | art. 16 ust. 3 akapit drugi oraz art. 16 ust. 4 akapit drugi |
art. 6 ust. 1 | art. 13 ust. 1 |
art. 6 ust. 1 tiret pierwsze | art. 13 ust. 2 lit. a) i art. 5 ust. 2 lit. a) |
art. 6 ust. 1 tiret drugie | art. 13 ust. 2 lit. a) i art. 5 ust. 2 lit. c) |
art. 6 ust. 1 tiret trzecie | art. 13 ust. 2 lit. f) i art. 5 ust. 2 lit. d) |
art. 6 ust. 1 tiret czwarte | art. 13 ust. 2 lit. c) |
art. 6 ust. 1 akapit drugi | art. 13 ust. 2 zdanie pierwsze |
art. 6 ust. 2 | art. 15 ust. 3 |
art. 6 ust. 3 tiret pierwsze | art. 15 ust. 3 lit. a) |
art. 6 ust. 3 tiret drugie | art. 15 ust. 3 lit. b) |
art. 6 ust. 3 tiret trzecie | - |
art. 6 ust. 3 zdanie ostatnie | art. 15 ust. 8 |
art. 6 ust. 4 akapit pierwszy | art. 15 ust. 2 |
art. 6 ust. 4 akapit drugi | art. 15 ust. 4 |
art. 6 ust. 5 zdanie pierwsze | art. 15 ust. 6 |
art. 6 ust. 5 zdanie drugie | art. 15 ust. 8 i 9 |
art. 6 ust. 6 | art. 15 ust. 10 |
art. 7 ust. 1 | art. 28 ust. 8 |
art. 7 ust. 2 zdanie pierwsze | art. 12 ust. 2 |
art. 7 ust. 2 zdanie drugie | art. 12 ust. 3 |
art. 7 ust. 3 | art. 42 ust. 2 lit. a) |
art. 8 ust. 1 zdanie pierwsze | art. 10 ust. 1 |
art. 8 ust. 1 zdanie drugie | art. 10 ust. 2 |
art. 8 ust. 2 | - |
art. 8 ust. 3 akapit pierwszy | art. 10 ust. 4 |
art. 8 ust. 3 akapit drugi | - |
art. 9 ust. 1 zdanie wprowadzające | art. 4 ust. 3 |
art. 9 ust. 1 lit. a) | art. 45 ust. 4 |
art. 9 ust. 1 lit. b) | art. 45 ust. 4 |
art. 9 ust. 1 akapit drugi | art. 45 ust. 5 |
art. 9 ust. 2 | - |
art. 10 ust. 1 | - |
art. 10 ust. 2 akapit pierwszy | art. 38 ust. 1 i 2 |
art. 10 ust. 2 akapit drugi zdanie pierwsze | art. 41 |
art. 10 ust. 2 akapit drugi zdanie drugie | art. 47 |
art. 11 ust. 1 akapit pierwszy | art. 36 |
art. 11 ust. 1 tiret pierwsze | art. 36 lit. a) |
art. 11 ust. 1 tiret drugie | art. 36 lit. c) |
art. 11 ust. 1 tiret trzecie | art. 36 lit. b) |
art. 11 ust. 1 akapit drugi zdanie pierwsze | art. 37 ust. 1 |
art. 11 ust. 1 akapit drugi zdanie drugie | - |
art. 11 ust. 1 akapit drugi zdanie trzecie | art. 37 ust. 2 |
art. 11 ust. 1 akapit drugi zdanie czwarte | art. 37 ust. 3 |
art. 11 ust. 2 | art. 43 ust. 2 |
art. 11 ust. 3 zdanie pierwsze | art. 41 ust. 2 |
art. 11 ust. 3 zdanie drugie | art. 47 |
art. 12 ust. 1 lit. a) | - |
art. 12 ust. 1 lit. b) | art. 35 ust. 1 |
art. 12 ust. 1 akapit drugi | - |
art. 12 ust. 2 | art. 41 ust. 2 |
art. 12 ust. 3 | - |
art. 13 | art. 40 ust. 1 |
art. 14 ust. 1 | art. 49 ust. 1 |
art. 14 ust. 2 | - |
art. 14 ust. 3 | - |
art. 15 ust. 1 | art. 50 |
art. 15 ust. 2 | art. 48 |
art. 15 ust. 3 | - |
art. 16 ust. 1 | art. 39 ust. 1 |
art. 16 ust. 2 | art. 42 ust. 2 |
art. 17 ust. 1 | - |
art. 17 ust. 2, 3 i 4 | art. 51 ust. 2 |
art. 17 ust. 5 | - |
art. 18 | art. 52 |
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia Rady nr 517/2013 z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/1505 z dnia 28 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.222.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 września 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/1199 z dnia 21 czerwca 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.159.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 lipca 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Rady nr 517/2013 z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/1505 z dnia 28 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.222.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 września 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Rady nr 517/2013 z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/1505 z dnia 28 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.222.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 września 2017 r.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
Grażyna J. Leśniak 13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
Grażyna J. Leśniak 11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.342.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylające rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE |
Data aktu: | 25/11/2009 |
Data ogłoszenia: | 22/12/2009 |
Data wejścia w życie: | 11/01/2010 |