(Dz.U.UE L z dnia 22 grudnia 2009 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 689/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 czerwca 2008 r. dotyczące wywozu i przywozu niebezpiecznych chemikaliów 1 , w szczególności jego art. 12 ust. 1 akapit drugi,
po zasięgnięciu opinii Komitetu ustanowionego art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniającego dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 689/2008, Komisja, w imieniu Wspólnoty, decyduje o zezwoleniu na przywóz do Wspólnoty każdego z chemikaliów podlegających procedurze zgody po uprzednim poinformowaniu (PIC).
(2) Program Ochrony Środowiska Narodów Zjednoczonych (UNEP) i Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) wyznaczono do zapewnienia obsługi sekretarskiej dla funkcjonowania procedury PIC, ustanowionej przez Konwencję rotterdamską w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu (PIC) w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami, zatwierdzonej przez Wspólnotę decyzją Rady 2006/730/WE z dnia 25 września 2006 r. dotyczącą zawarcia, w imieniu Wspólnoty Europejskiej, Konwencji rotterdamskiej w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami 3 .
(3) Komisja, działając jako wspólnie wyznaczony organ, zobowiązana jest do przekazywania, w imieniu Wspólnoty i jej państw członkowskich, decyzji w sprawie przywozu chemikaliów podlegających procedurze PIC do Sekretariatu Konwencji Rotterdamskiej.
(4) Konieczne jest dokonanie przeglądu poprzednich decyzji w sprawie przywozu w odniesieniu do tlenku etylenu, fluoroacetamidu, HCH (mieszaniny izomerów), lindanu, metamidofosu, pentachlorofenolu oraz jego soli i estrów, polibromowanych bifenyli (PBB), polichrowanych terfenyli (PCT), proszków do rozpylania zawierających połączenie benomylu, karbofuranu i tiuramu oraz związków rtęci w celu uwzględnienia rozszerzenia Wspólnoty z dniem 1 stycznia 2007 r. oraz zmian w regulacjach wspólnotowych, wprowadzonych od czasu ich przyjęcia.
(5) Wprowadzanie do obrotu i stosowanie tlenku etylenu na mocy dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu produktów biobójczych 4 jest ograniczone do określonych obszarów zastosowania na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1451/2007 5 w sprawie drugiej fazy 10-letniego programu pracy określonego w art. 16 ust. 2 dyrektywy 98/8/WE. Przywóz jest zatem dozwolony wyłącznie do tych określonych zastosowań. Państwa członkowskie decydują, które z zastosowań dozwolonych na mocy dyrektywy 98/8/WE dopuszczają na swoim terytorium.
(6) Fluoroacetamid i pentachlorofenol oraz jego sole i estry nie są wymienione jako substancje czynne w załączniku I do dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin 6 , ani w załączniku I, IA lub IB do dyrektywy 98/8/WE, zatem stosowanie ich jako pestycydów jest zakazane. Przywóz fluoroacetamidu i pentachlorofenolu oraz jego soli i estrów w celu stosowania jako pestycydy jest zatem zakazany.
(7) Od dnia 1 lipca 2008 r. metamidofos nie jest już wymieniony w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG, zatem państwa członkowskie muszą cofnąć wszystkie zezwolenia na środki ochrony roślin zawierające metamidofos; jednocześnie zakazuje się wszelkiego ich wprowadzania do obrotu. Ponadto metamidofosu nie wskazano ani nie zgłoszono w ramach wspólnotowego programu oceny istniejących substancji na mocy dyrektywy 98/8/WE, nie jest zatem dozwolone wprowadzanie go do obrotu w celu stosowania jako produkt biobójczy.
(8) Produkcja, wprowadzanie do obrotu oraz stosowanie lindanu i HCH (mieszaniny izomerów) zostały zakazane rozporządzeniem (WE) nr 850/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie trwałych zanieczyszczeń organicznych i zmieniającym dyrektywę 79/117/EWG 7 , a odstępstwa przyznane na mocy wymienionego rozporządzenia wygasły z dniem 31 grudnia 2007 r. Wszelaki przywóz wymienionych chemikaliów jest zatem zakazany, począwszy od tej daty.
(9) Produkcja, wprowadzanie do obrotu i stosowanie heksabromo-1,1'-bifenylu jest zakazane. Ponadto substancja ta należy do grupy polibromowanych bifenyli (PBB), które są wymienione w załączniku III do Konwencji rotterdamskiej i podlegają procedurze PIC.
(10) Bułgaria i Rumunia przystąpiły do Unii Europejskiej w dniu 1 stycznia 2007 r. Ponieważ rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 pozwala państwom członkowskim zezwalać na stosowanie polichlorowanych terfenyli (PCT) do określonych zastosowań na swoim terytorium, należy dokonać przeglądu decyzji w sprawie przywozu, tak aby uwzględnić krajowe prawodawstwo w wymienionych dwóch nowych państwach członkowskich.
(11) Należy zatem zastąpić decyzje w sprawie przywozu tlenku etylenu, fluoroacetamidu, HCH (mieszaniny izomerów) lindanu, metamidofosu, pentachlorofenolu oraz jego soli i estrów, PBB i PCT, ustanowione w decyzji Komisji 2000/657/WE z dnia 16 października 2000 r. przyjmującej wspólnotowe decyzje w sprawie przywozu niektórych chemikaliów na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2455/92 dotyczącego wywozu i przywozu niektórych niebezpiecznych chemikaliów 8 , decyzji Komisji 2001/852/WE z dnia 19 listopada 2001 r. przyjmującej wspólnotowe decyzje w sprawie przywozu niektórych chemikaliów na podstawie rozporządzenia Rady (EWG) nr 2455/92 dotyczącego wywozu i przywozu niektórych niebezpiecznych chemikaliów i zmieniającej decyzję 2000/657/WE 9 , decyzji Komisji 2003/508/WE z dnia 7 lipca 2003 r. przyjmującej wspólnotowe decyzje w sprawie przywozu niektórych chemikaliów na podstawie rozporządzenia (WE) nr 304/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady i zmieniającej decyzje 2000/657/WE i 2001/852/WE 10 oraz decyzji Komisji 2005/416/WE z dnia 19 maja 2005 r. przyjmującej wspólnotowe decyzje w sprawie przywozu niektórych chemikaliów na podstawie rozporządzenia (WE) nr 304/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady i zmieniającej decyzje 2000/657/WE, 2001/852/WE i 2003/508/WE 11 .
(12) Benomyl nie jest wymieniony jako substancja czynna w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG, ani w załączniku I, IA bądź IB do dyrektywy 98/8/WE, zatem stosowanie go jako pestycydu jest zakazane. Wprowadzanie do obrotu i stosowanie jako pestycydy proszków do rozpylania zawierających połączenie benomylu, karbofuranu i tiuramu jest zatem zakazane. Należy zatem zastąpić decyzję w sprawie przywozu proszków do rozpylania zawierających połączenie benomylu, karbofuranu i tiuramu ustanowioną w decyzji Komisji 2004/382/WE z dnia 26 kwietnia 2004 r. przyjmującej wspólnotowe decyzje w sprawie przywozu niektórych chemikaliów na podstawie rozporządzenia (WE) nr 304/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady 12 .
(13) Wprowadzanie do obrotu i stosowanie jako środków ochrony roślin zawierających związki rtęci jako substancję aktywną jest zakazane na mocy dyrektywy Rady 79/117/WE z dnia 21 grudnia 1978 r. zakazującej wprowadzania do obrotu i stosowania środków ochrony roślin zawierających niektóre substancje czynne 13 . Ponadto wprowadzanie do obrotu i stosowanie produktów biobójczych zawierających związki rtęci jest niedozwolone na mocy dyrektywy 98/8/WE. Należy zatem zastąpić decyzję w sprawie przywozu związków rtęci opublikowaną w okólniku X PIC.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje 2000/657/WE, 2001/852/WE, 2003/508/WE, 2004/382/WE i 2005/416/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
-zmieniony przez art. 1 ust. 2 rozporządzenia nr 519/2013 z dnia 21 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.74) zmieniającego nin. decyzję z dniem 1 lipca 2013 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 2 decyzji z dnia 11 lutego 2016 r. (Dz.U.UE.C.2016.61.5) zmieniającej nin. decyzję z dniem 11 lutego 2016 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.341.14 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2009/966/UE przyjmująca wspólnotowe decyzje w sprawie przywozu niektórych chemikaliów na mocy rozporządzenia (WE) nr 689/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady i zmieniająca decyzje Komisji 2000/657/WE, 2001/852/WE, 2003/508/WE, 2004/382/WE i 2005/416/WE |
Data aktu: | 30/11/2009 |
Data ogłoszenia: | 22/12/2009 |
Data wejścia w życie: | 30/11/2009 |