Decyzja 2009/983/UE w sprawie przyznania przez władze Republiki Litewskiej pomocy państwa na zakup państwowych gruntów rolnych w okresie od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.

DECYZJA RADY
z dnia 16 grudnia 2009 r.
w sprawie przyznania przez władze Republiki Litewskiej pomocy państwa na zakup państwowych gruntów rolnych w okresie od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.

(2009/983/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 grudnia 2009 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 2 akapit trzeci,

uwzględniając wniosek wystosowany przez rząd Republiki Litewskiej w dniu 23 listopada 2009 r.,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 23 listopada 2009 r. Republika Litewska (zwana dalej "Litwą") przedłożyła Radzie - zgodnie z art. 88 ust. 2 akapit trzeci Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską - wniosek w sprawie decyzji dotyczącej planu przyznania przez Litwę pomocy państwa litewskim rolnikom na zakup państwowych gruntów rolnych.

(2) Ze względu na niewystarczające dochody w rolnictwie trudno jest polepszyć niekorzystną strukturę obszarową litewskich gospodarstw rolnych. W 2009 r. 52,5 % wszystkich gospodarstw stanowiły gospodarstwa o powierzchni poniżej 5 hektarów.

(3) W roku 2009 kryzys gospodarczy i finansowy znacznie zmniejszył ceny producenta uzyskiwane za produkty rolne na Litwie: w pierwszym kwartale ceny producenta uzyskiwane za produkty rolne spadły o 27 % w porównaniu z pierwszym kwartałem 2008 r., w drugim kwartale spadły o 25,3 % w porównaniu z drugim kwartałem 2008 r., a w trzecim kwartale spadły o 8 % w porównaniu z trzecim kwartałem 2008 r. Spadek ten szczególnie dotyczył cen producenta odnoszących się do roślin uprawnych: w tym samym okresie referencyjnym ceny producenta odnoszące się do roślin uprawnych spadły odpowiednio o 33,6 %, 35,7 % i 17,9 %.

(4) Pod koniec 2008 r. i w roku 2009 z powodu nieposiadania kapitału własnego przez rolników oraz wysokiego oprocentowania stosowanego przez instytucje kredytowe w odniesieniu do kredytów na zakup gruntów rolnych drastycznemu zmniejszeniu uległy możliwości zaciągania przez rolników kredytów na inwestycje, takie jak zakup gruntów rolnych na warunkach rynkowych. W czwartym kwartale 2008 r. i w roku 2009 oprocentowanie kredytów na zakup gruntów rolnych kształtowało się na poziomie 9,51-15,99 % w skali roku.

(5) Pomoc państwa przyznana zostanie w dwóch alternatywnych formach: 1) przez pomnożenie ceny rynkowej nabywanego gruntu przez współczynnik wagowy (0,6 lub 0,75 w przypadku młodych rolników, jeżeli zostaną spełnione wszystkie warunki określone w programie pomocy); 2) przez sprzedaż państwowych gruntów rolnych na raty - w takim przypadku pomoc odpowiada różnicy między faktycznymi odsetkami płaconymi przez nabywcę, które wynoszą co najmniej 5 %, a odsetkami stosowanymi przez bank udzielający kredytu.

(6) Pomoc państwa, która ma zostać przyznana, wynosi maksymalnie 55 milionów litów litewskich (LTL) i powinna umożliwić zakup ogółem 370.000 hektarów gruntów rolnych - w ilości maksymalnie 300 hektarów gruntów rolnych na nabywcę - w okresie od 2010 do 2013 r. Przeciętna kwota pomocy na gospodarstwo powinna wynieść około 11.000 LTL. Grunty te mogą być sprzedawane osobom fizycznym, które spełniają następujące warunki: przedłożyły tzw. pojedynczy wniosek w ramach systemu pomocy obszarowej zgodnie z art. 11 rozporządzenia Komisji (WE) nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającego wspólne zasady dla systemów pomocy bezpośredniej w zakresie wspólnej polityki rolnej oraz określonych systemów wsparcia dla rolników(1) w roku poprzedzającym rok przedłożenia ich wniosku o pomoc państwa; zarządzają księgowością danego gospodarstwa rolnego; mają praktyczne doświadczenie w rolnictwie i zarejestrowane gospodarstwo rolne lub mają praktyczne doświadczenie w rolnictwie i posiadają dyplom z dziedziny rolnictwa lub dokument potwierdzający odbycie szkolenia zawodowego w dziedzinie rolnictwa. Grunty mogą być również sprzedawane osobom prawnym, których co najmniej połowa rocznych dochodów pochodzi ze sprzedaży produktów rolnych przeznaczonych na rynek i które udowodnią rentowność ekonomiczną.

(7) Sprzedaż państwowych gruntów rolnych na raty może odbywać się w okresie nie dłuższym niż 15 lat, przy czym nabywca zaczyna spłaty od drugiego roku, płacąc na wstępie 10 % ceny, z wyjątkiem młodych rolników poniżej czterdziestego roku życia, którzy powinni zapłacić tylko 5 %. Nabywca musi spełnić minimalne wymogi ochrony środowiska, higieny i dobrostanu zwierząt.

(8) W przypadku państwowych gruntów rolnych nie jest stosowana procedura przetargowa, lecz cena jest obliczana na podstawie litewskiej ustawy o podstawach wyceny nieruchomości i działalności gospodarczej, tj. po ocenie wartości każdej parceli gruntu według ceny rynkowej. Współczynnik 0,6 stosuje się do tak obliczonej ceny, jeżeli młodzi rolnicy poniżej czterdziestego roku życia, którzy korzystali z danego gruntu przez przynajmniej jeden rok, płacą za niego od razu. Współczynnik 0,75 stosuje się, jeżeli młodzi rolnicy poniżej czterdziestego roku życia, którzy korzystali z danego gruntu przez przynajmniej jeden rok, płacą za niego w ratach. Nabywcy państwowych gruntów nie mogą zmienić głównego celu użytkowania tych gruntów wcześniej niż pięć lat od daty ich nabycia. Jeżeli do ceny gruntu zastosowano któryś z wyżej wymienionych współczynników, nabywca nie może przekazać tej nieruchomości wcześniej niż pięć lat od daty jej nabycia.

(9) Na tym etapie Komisja nie wszczęła żadnej procedury ani nie zajęła stanowiska w sprawie charakteru i zgodności pomocy.

(10) Zaistniały zatem wyjątkowe okoliczności, które umożliwiają uznanie takiej pomocy - na zasadzie odstępstwa i wyłącznie w stopniu, w jakim jest ona niezbędna do pomyślnego zakończenia reformy rolnej oraz do poprawy struktury gospodarstw rolnych i efektywności rolnictwa na Litwie - za zgodną z rynkiem wewnętrznym,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Uznaje się, że nadzwyczajna pomoc państwa władz litewskich przeznaczona na kredyty na zakup państwowych gruntów rolnych, która wyniesie maksymalnie 55 milionów LTL i zostanie przyznana w okresie od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., jest zgodna z rynkiem wewnętrznym.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Litewskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 16 grudnia 2009 r.

W imieniu Rady
E. ERLANDSSON
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, s. 18.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.338.93

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/983/UE w sprawie przyznania przez władze Republiki Litewskiej pomocy państwa na zakup państwowych gruntów rolnych w okresie od dnia 1 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.
Data aktu: 16/12/2009
Data ogłoszenia: 19/12/2009