uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 37,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009(1) ustanawia mechanizm dyscypliny finansowej, który umożliwia dostosowanie poziomu wsparcia bezpośredniego, w przypadku gdy z prognoz wynika, że pułap pośredni dla wydatków związanych z rynkiem i płatności bezpośrednich przewidziany w pozycji 2 załącznika I do Porozumienia międzyinstytucjonalnego między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami(2), przy zachowaniu marginesu bezpieczeństwa wynoszącego 300.000.000 EUR, jest w danym roku budżetowym przekroczony.
(2) Wyżej wymieniony pułap pośredni obejmuje wydatki na płatności bezpośrednie przed wszystkimi przesunięciami środków na rzecz rozwoju obszarów wiejskich i przed modulacją. Należy zatem doprecyzować tekst rozporządzenia (WE) nr 73/2009, tak by zadbać o to, aby wydatki, które mają być porównane z pułapem pośrednim, obejmowały również ewentualne przekazanie środków do Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), o którym mowa w art. 136 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, a także możliwe przekazywania do EFERROW w sektorze wina wynikające z zastosowania art. 190a ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(3).
(3) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników(4) upoważniło Komisję do przyjęcia m.in. przepisu umożliwiającego podjęcie działania w sytuacji, w której przydzielenie rolnikowi uprawnień do płatności skutkowałoby uzyskaniem przez tego rolnika nieoczekiwanego zysku. Sytuacja taka może mieć również miejsce na mocy rozporządzenia (WE) nr 73/2009; należy zatem zająć się tą kwestią.
(4) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 niektóre państwa członkowskie wybrały wariant wprowadzenia systemu płatności jednolitych i częściowego wprowadzenia na poziomie regionalnym systemu płatności jednolitych w sektorze mięsa baraniego i koziego oraz w sektorze wołowiny i cielęciny. Kwestie regionalne mogą być również istotne w przypadku decyzji podejmowanych na mocy rozporządzenia (WE) nr 73/2009, dotyczących kontynuowania lub korekty częściowego wprowadzenia systemu płatności jednolitych w tych sektorach. Należy zatem umożliwić podejmowanie tych decyzji na poziomie regionalnym.
(5) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 przewiduje przydzielenie uprawnień do płatności w przypadku, gdy rolnik nie ma żadnych uprawnień do płatności w danym sektorze. Przepis ten nie zapewnia jednak stosownego rozwiązania sytuacji, w której rolnik zgłasza pewną liczbę dzierżawionych uprawnień do płatności w pierwszym roku włączania wsparcia powiązanego z produkcją do systemu płatności jednolitych. W takim przypadku rolnik nie mógłby lub mógłby tylko częściowo aktywować przyznane mu nowe uprawnienia do płatności, ponieważ wszystkie należące do niego kwalifikujące się hektary lub ich część zostałyby już wykorzystane do aktywowania wydzierżawionych uprawnień. Należy zatem wprowadzić tymczasowe odstępstwo, na mocy którego danemu rolnikowi należy przyznać uprawnienia do płatności za zgłoszoną liczbę hektarów, w wysokości odpowiadającej liczbie hektarów wykraczających poza liczbę hektarów zgłoszonych w celu aktywowania dzierżawionych uprawnień do płatności lub uprawnieniom do płatności, które dają prawo do płatności bez zgłaszania liczby stosownych hektarów. Odstępstwo to powinno ograniczać się do sytuacji, gdy rolnik kontynuuje działalność rolniczą.
(6) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 73/2009 państwa członkowskie chcące przyznać od 2010 r. wsparcie specjalne, o którym mowa w tym rozporządzeniu, do dnia 1 sierpnia 2009 r. musiały podjąć decyzję o wykorzystaniu pułapu krajowego z przeznaczeniem na finansowanie tego wsparcia. W następstwie komunikatu Komisji do Rady z dnia 22 lipca 2009 r. zatytułowanego "Sytuacja na rynku mleczarskim w 2009 roku" i w związku z obecną sytuacją na tym rynku należy wprowadzić odstępstwo od tego terminu, tak by pod pewnymi warunkami umożliwić państwom członkowskim przyznanie od 2010 r. wsparcia specjalnego na rzecz rolników z sektora mleczarskiego.
(7) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 przewiduje odstępstwo od górnego progu wsparcia ustanowionego w tym rozporządzeniu w niektórych przypadkach, gdy art. 69 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 był wykorzystywany w celu zapewnienia wsparcia dla krów mamek. Odstępstwo to ma na służyć ustanowieniu odpowiedniego okresu przejściowego, by umożliwić niezakłócone przejście do nowych zasad w zakresie specjalnego wsparcia na rzecz sektora wołowiny i cielęciny. Należy zatem doprecyzować, że odstępstwo to dotyczy wyłącznie przypadków, w których art. 69 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 był stosowany głównie jako podstawa do udzielania wsparcia na rzecz sektora wołowiny i cielęciny.
(8) Z dniem wejścia w życie rozporządzenie (WE) nr 73/2009 uchyla rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 i ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2009 r. Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 przewiduje jednak dalsze stosowanie rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 w szczególnych przypadkach, także w przypadku częściowego wprowadzania systemu płatności jednolitych w sektorze mięsa baraniego i koziego. Zamiast tego, aby zapewnić spójne traktowanie tego sektora, odpowiedni przepis rozporządzenia (WE) nr 73/2009 powinien mieć zastosowanie w 2009 r. Należy w związku z tym ustanowić przepis przejściowy dotyczący dodatkowych płatności z tytułu owiec i kóz za rok 2009.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 73/2009,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Rady | |
S. O. LITTORIN | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
(2) Dz.U. C 139 z 14.6.2006, s. 1.
(3) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.
(4) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, s. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.338.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1250/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 73/2009 ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników |
Data aktu: | 30/11/2009 |
Data ogłoszenia: | 19/12/2009 |
Data wejścia w życie: | 22/12/2009, 01/01/2009 |