uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 260/2009 z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu(1), w szczególności jego art. 11,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 625/2009 z dnia 7 lipca 2009 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu z niektórych krajów trzecich(2), w szczególności jego art. 9,
po przeprowadzeniu konsultacji z Komitetem Doradczym,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 76/2002(3) Komisja wprowadziła uprzedni nadzór wspólnotowy nad niektórymi przywożonymi wyrobami z żelaza i stali pochodzącymi z niektórych państw trzecich.
(2) Unijne statystyki dotyczące handlu zewnętrznego nie są dostępne w podziale na okresy ustanowione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1917/2000(4).
(3) Pomimo zmian zaistniałych po wprowadzeniu nadzoru w 2002 r., rozwój sytuacji na światowym rynku stali w dalszym ciągu wymaga niezawodnego i szybkiego systemu informowania o przyszłym przywozie do Unii.
(4) Zbadano tendencje w przywozie wyrobów objętych obecnie nadzorem, jak również wyrobów płaskich ze stali nierdzewnej oraz dużych rur spawanych nieobjętych obecnie systemem nadzoru. Uznano za konieczne zbadanie tendencji w zakresie tych dodatkowych wyrobów, biorąc pod uwagę fakt, że stanowią one produkty o największej wartości dodanej na rynku.
(5) W ostatnich latach, pomiędzy 2005 i 2008 r., przywóz do UE ww. wyrobów ze stali wzrósł znacząco (o 40 %) w wartościach bezwzględnych. Nawet uwzględniając fakt, że przywóz zaczął spadać pod koniec 2008 r., działo się tak tylko dlatego, że przywóz odzwierciedlał spadek popytu, natomiast relatywnie w stosunku do konsumpcji pozostał znaczący.
(6) W skali światowej w latach 2006-2008 zdolności produkcyjne stali wzrosły i oczekuje się, że będę one nadal rosły do 2010 r. W wielu regionach w dwóch kolejnych latach oczekuje się dwucyfrowego wzrostu zdolności produkcyjnych, szczególnie w Chinach, Indiach, Brazylii oraz na Bliskim Wschodzie. Chiny, w których odnotowano największy wzrost zdolności produkcyjnych, reprezentują obecnie około 40 % światowych zdolności produkcyjnych stali surowej oraz wykazują się trzykrotnie większą niż w UE roczną konsumpcją stali.
(7) Biorąc pod uwagę fakt, że UE jest ważnym rynkiem stali zarówno pod względem wielkości, jak i cen, mając szczególnie na względzie silną walutę, prawdopodobne jest, że w przypadku ożywienia na rynku unijnym i wzrostu popytu, wszelkie nadwyżki w zdolnościach produkcyjnych stali zostaną ponownie skierowane do UE. Dla porównania dostęp do rynków państw trzecich zmniejszył się ostatnio w różnym stopniu, jako że państwa w różnych regionach geograficznych (m.in. w obu Amerykach, Azji i na Bliskim Wschodzie) wprowadziły środki w celu ochrony lub wsparcia własnego sektora stalowego. Środki te przybrały różną formę, włącznie z podniesieniem stawek celnych, wymaganiami w zakresie pozwoleń oraz obowiązkiem zakupów na rynku lokalnym, co w znaczącym stopniu wpływa na sytuację na rynku i światową konsumpcję.
(8) Produkcja stali surowej i wyrobów płaskich ze stali nierdzewnej w UE osiągnęła najwyższy poziom odpowiednio w 2007 i 2006 r., a następnie zaczęła spadać w 2008 r. W pierwszej połowie 2009 r. odnotowano spadek o 43,2 % w porównaniu z pierwszą połową 2008 r.; spadek światowej produkcji stali wyniósł w tym samym okresie 22,4 %. Kryzys miał wpływ na wszystkie największe państwa - producentów stali w UE; w rezultacie producenci stali zmniejszyli liczbę dni produkcyjnych i zredukowali zdolności produkcyjne.
(9) Wszyscy producenci znacząco zmniejszyli zatrudnienie. W czerwcu 2009 r. około 40 % siły roboczej w branży stalowej w UE było dotknięte skutkami kryzysu gospodarczego w postaci zwolnień trwałych bądź tymczasowych oraz skróconego czasu pracy.
(10) W związku z ostatnimi tendencjami w przywozie wyrobów stalowych, obecną niepewną sytuacją przemysłu UE, wciąż słabym popytem na rynku UE oraz prawdopodobieństwem, że w przypadku ożywienia na rynku, obecne i przyszłe nadwyżki zdolności produkcyjnych zostaną ponownie skierowane do UE, można uznać, że istnieje zagrożenie powstania szkody dla producentów unijnych w rozumieniu art. 11 rozporządzenia (WE) nr 260/2009.
(11) Z tego względu interes Unii wymaga, aby przywóz niektórych wyrobów ze stali w dalszym ciągu podlegał uprzedniemu nadzorowi w celu dostarczania z wyprzedzeniem danych statystycznych pozwalających na szybką analizę tendencji przywozowych. Szybko dostępne i przewidywalne dane dotyczące handlu są konieczne, aby móc skutecznie reagować na problem dużej wrażliwości europejskiego rynku stali na nagłe zmiany na światowych rynkach stali. Jest to szczególnie ważne w kontekście obecnego kryzysu charakteryzującego się niepewnością, czy nastąpi trwały wzrost popytu i czy przemysł UE skorzysta z tego wzrostu.
(12) Ponadto mając na względzie rozwój sytuacji na rynku wyrobów płaskich ze stali nierdzewnej oraz dużych rur spawanych oraz sytuację zainteresowanych branż przemysłu, a także biorąc pod uwagę, że wyroby te objęte są podobnymi systemami monitorowania przywozu stali, właściwe jest objęcie tym systemem również produktów wymienionych w załączniku I.
(13) Mając na względzie powyższy rozwój sytuacji oraz biorąc pod uwagę fakt, że pozostałe państwa będące znaczącymi producentami stali, takie jak Kanada i Stany Zjednoczone Ameryki Północnej, zdecydowały ostatnio o przedłużeniu zakresu ich systemów monitorowania importu stali (przedłużone odpowiednio do dnia 31 sierpnia 2011 r. i dnia 21 marca 2013 r.) właściwe jest kontynuowanie tego systemu do dnia 31 grudnia 2012 r.
(14) Aby zminimalizować zbędne ograniczenia oraz aby nie ingerować nadmiernie w działalność przedsiębiorstw w obszarach przygranicznych, przywóz o masie netto nieprzekraczającej 2.500 kilogramów pozostaje nadal wyłączony z zakresu stosowania tego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
José Manuel BARROSO | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 84 z 31.3.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 185 z 17.7.2009, s. 1.
(3) Dz.U. L 16 z 18.1.2002, s. 3.
(4) Dz.U. L 229 z 9.9.2000, s. 14.
ZAŁĄCZNIKI
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.332.54 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1241/2009 utrzymujące i aktualizujące zakres uprzedniego nadzoru nad przywozem niektórych wyrobów z żelaza i stali pochodzących z niektórych państw trzecich |
Data aktu: | 16/12/2009 |
Data ogłoszenia: | 17/12/2009 |
Data wejścia w życie: | 17/12/2009 |