Decyzja 2009/967/WE ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego włókienniczym pokryciom podłogowym

DECYZJA KOMISJI
z dnia 30 listopada 2009 r.
ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego włókienniczym pokryciom podłogowym

(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 9523)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/967/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 17 grudnia 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 lipca 2000 r. w sprawie zrewidowanego programu przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego(1), w szczególności jego art. 6 ust. 1 akapit drugi,

po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 1980/2000 wspólnotowe oznakowanie ekologiczne może być przyznawane produktom posiadającym cechy, dzięki którym wnoszą one znaczący wkład w poprawę istotnych aspektów środowiskowych.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 1980/2000 stanowi, że na podstawie kryteriów opracowanych przez Komitet Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego należy ustalić szczegółowe kryteria dotyczące oznakowania ekologicznego dla poszczególnych grup produktów.

(3) Kryteria ekologiczne oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji powinny obowiązywać przez cztery lata od dnia notyfikacji niniejszej decyzji.

(4) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu ustanowionego na mocy art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1980/2000,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Włókiennicze pokrycia podłogowe definiuje się jako pokrycia podłogowe, zazwyczaj wykonane z materiału tkanego, dzianego lub igłowego; mocowane przeważnie za pomocą gwoździ z szeroką główką, zszywek lub środków klejących. Do grupy tej nie zaliczają się niezamocowane na stałe maty i dywany. Określenie to nie dotyczy okładzin ściennych lub pokryć do zastosowań zewnętrznych.

Ta grupa produktów nie obejmuje tkanin, które zostały poddane działaniu produktów biobójczych, z wyjątkiem przypadków, w których zawarte w tych substancjach biobójczych substancje aktywne są wymienione w załączniku IA do dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2) oraz tam, gdzie ten produkt biobójczy dopuszczony jest do stosowania w opisany sposób, zgodnie z załącznikiem V do dyrektywy 98/8/WE.

Artykuł  2

Aby uzyskać wspólnotowe oznakowanie ekologiczne na mocy rozporządzenia (WE) nr 1980/2000, włókiennicze pokrycie podłogowe musi zaliczać się do grupy produktów "włókiennicze pokrycia podłogowe" określonej w art. 1 niniejszej decyzji oraz musi spełniać kryteria określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  3 1

Kryteria ekologiczne dla grupy produktów "włókiennicze pokrycia podłogowe" oraz związane z nimi wymogi dotyczące oceny i weryfikacji obowiązują do dnia 31 grudnia 2015 r.

Artykuł  4

Do celów administracyjnych numerem kodu przydzielonym grupie produktów "włókiennicze pokrycia podłogowe" jest "34".

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 listopada 2009 r.

W imieniu Komisji

Stavros DIMAS

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 237 z 21.9.2000, s. 1.

(2) Dz.U. L 123 z 24.4.1998, s. 1.

ZAŁĄCZNIK 

RAMY

Cele kryteriów

Niniejsze kryteria mają na celu w szczególności propagowanie:

– zmniejszenia wpływu na środowisko naturalne i jego zasoby,

– ograniczenia zużycia energii,

– zmniejszenia ilości substancji toksycznych i innych substancji zanieczyszczających uwalnianych do środowiska naturalnego,

– ograniczania wykorzystywania substancji niebezpiecznych w surowcach i produktach gotowych,

– zapewnienia bezpieczeństwa i braku zagrożeń dla zdrowia na obszarach zamieszkanych,

– zapewnienia informacji umożliwiających konsumentowi używanie produktu w sposób efektywny, zmniejszający jego całościowy wpływ na środowisko naturalne.

Kryteria te ustanowiono na takich poziomach, aby zachęcały do oznakowania tych pokryć, które produkowane są w warunkach ograniczonego wpływu na środowisko naturalne.

Wymogi w zakresie oceny i weryfikacji

Szczegółowe wymogi w zakresie oceny i weryfikacji podane są w ramach każdego kryterium.

Ta grupa produktów obejmuje rodzinę dywanów, określonych jako "pokrycia podłogowe, zazwyczaj wykonane z materiału tkanego, dzianego lub igłowego; mocowane przeważnie za pomocą gwoździ z szeroką główką, zszywek lub środków klejących".

Nie dotyczy ona okładzin ściennych lub materiałów do zastosowań zewnętrznych. Do tej grupy nie zaliczają się również nie zamocowane na stałe maty i dywany.

Definicja grupy produktów określanych mianem włókienniczych pokryć podłogowych jest zgodna z normą DIN ISO 2424.

Stanowisko techniczne europejskiego przemysłu produkującego włókiennicze pokrycia podłogowe jest zgodne z normą Europejskiego Komitetu Normalizacyjnego CEN/TC 134.

Jednostkę funkcjonalną, do której należy odnosić dane początkowe i wyjściowe, stanowi 1 m2 produktu gotowego.

W stosownych przypadkach można wykorzystać metody badań inne niż wskazane dla poszczególnych kryteriów, jeżeli są one dopuszczone jako równoważne przez właściwy organ oceniający wniosek.

Jeżeli jest to możliwe, badania powinny przeprowadzać należycie akredytowane laboratoria lub laboratoria, które spełniają ogólne wymogi określone w normie EN ISO 17025.

W stosownych przypadkach właściwe organy mogą wymagać odpowiedniej dokumentacji uzupełniającej, a także mogą przeprowadzać niezależne testy weryfikacyjne.

KRYTERIA DOTYCZĄCE WŁÓKIENNICZYCH POKRYĆ PODŁOGOWYCH

1. SUROWCE

Ogólne wymogi materiałowe

Materiały używane do wytwarzania tego wyrobu nie mogą zawierać substancji lub preparatów, którym przypisano lub którym można przypisać w czasie składania wniosku którykolwiek ze zwrotów określających rodzaj zagrożenia (lub ich połączenia):

R23 (działa toksycznie przez drogi oddechowe),

R24 (działa toksycznie w kontakcie ze skórą),

R25 (działa toksycznie po połknięciu),

R26 (działa bardzo toksycznie przez drogi oddechowe),

R27 (działa bardzo toksycznie w kontakcie ze skórą),

R28 (działa bardzo toksycznie po połknięciu),

R39 (zagraża powstaniem bardzo poważnych nieodwracalnych zmian w stanie zdrowia),

R40 (ograniczone dowody działania rakotwórczego),

R42 (może powodować uczulenie w następstwie narażenia drogą oddechową),

R43 (może powodować uczulenie w kontakcie ze skórą),

R45 (może powodować raka),

R46 (może powodować dziedziczne wady genetyczne),

R48 (stwarza poważne zagrożenie zdrowia w następstwie długotrwałego narażenia),

R49 (może powodować raka w następstwie narażenia drogą oddechową),

R50 (działa bardzo toksycznie na organizmy wodne),

R51 (działa toksycznie na organizmy wodne),

R52 (działa szkodliwie na organizmy wodne),

R53 (może powodować długo utrzymujące się niekorzystne zmiany w środowisku wodnym),

R60 (może upośledzać płodność),

R61 (może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki),

R62 (możliwe ryzyko upośledzenia płodności),

R63 (możliwe ryzyko szkodliwego działania na dziecko w łonie matki),

R68 (możliwe ryzyko powstania nieodwracalnych zmian w stanie zdrowia),

jak ustanowiono dyrektywą Rady 67/548/EWG w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych(1) (dyrektywa w sprawie substancji niebezpiecznych) oraz przy uwzględnieniu dyrektywy 1999/45/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(2) (dyrektywa w sprawie preparatów niebezpiecznych).

Ewentualnie można uwzględnić klasyfikację zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniającym i uchylającym dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1907/2006(3). W tym przypadku nie dopuszcza się dodawania do surowców substancji lub preparatów, którym przypisano lub którym można przypisać w czasie składania wniosku którykolwiek ze zwrotów określających rodzaj zagrożenia (lub ich połączenia): H300, H301, H310, H311, H317, H330, H331, H334, H351, H350, H340, H350i, H400, H410, H411, H412, H413, H360F, H360D, H361f, H361d, H360FD, H361fd, H360Fd, H360Df, H341, H370, H372.

Ocena i weryfikacja: w odniesieniu do analizy chemicznej, wnioskodawca podaje dane dotyczące typologii i składu surowców, wraz z oświadczeniem o spełnieniu wyżej wymienionych kryteriów.

1.1. Włókna tekstylne - substancje chemiczne

Jeżeli włókna pochodzą z recyklingu, to wówczas kryteria określone w niniejszej sekcji nie mają zastosowania. W odniesieniu do obecności substancji niebezpiecznych, stosuje się wymogi opisane w kryterium 1 "Ogólne wymogi materiałowe".

Szczegółowe kryteria dotyczące włókien ustalone zostały w niniejszej sekcji dla wełny, poliamidu, poliestru i polipropylenu.

Obróbka wełny

a) Całkowita łączna zawartość następujących substancji nie może przekraczać 0,5 ppm:

Substancja Nr CAS
γ-heksachlorocykloheksan (lindan) 319-84-6
α- heksachlorocykloheksan 319-85-7
β-heksachlorocykloheksan 58-89-9
δ- heksachlorocykloheksan 319-86-8
aldryna 309-00-2
dieldryna 60-57-1
endryna 72-20-8
p,p'-DDT 50-29-3
p,p'-DDD 72-54-8

b) Całkowita łączna zawartość następujących substancji nie może przekraczać 2 ppm:

Substancja Nr CAS
Propertamfos 31218-83-4
Diazinon 333-41-5
Dichlorofention 97-17-6
Fenchlorfos 299-84-3
Chloropiryfos 2921-88-2
Chlorfenwinfos 470-90-6
Etion 563-12-2
Pirymifos metylowy 29232-93-7

c) Całkowita łączna zawartość następujących substancji nie może przekraczać 0,5 ppm:

Substancja Nr CAS
Cyhalotryna 68085-85-8
Cypermetryna 52315-07-8
Deltametryna 52918-63-5
Fenwalerat 51630-58-1
Flumetryna 69770-45-2

d) Całkowita łączna zawartość następujących substancji nie może przekraczać 2 ppm:

Substancja Nr CAS
Diflubenzuron 35367-38-5
Triflumuron 64628-44-0
Dicyklanil 112636-83-6

Wymogi te (szczegółowo określone w lit. a), b), c) i d) i traktowane oddzielnie) nie mają zastosowania, jeżeli możliwe jest przedstawienie dokumentacji dowodowej określającej tożsamość rolników, którzy produkują co najmniej 75 % przedmiotowej wełny lub włókien keratynowych, wraz z oświadczeniem tych rolników stwierdzającym, że wymienionych wyżej substancji nie stosowano na danych polach lub zwierzętach.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza albo dokumentację, o której mowa powyżej, albo raport z badań przeprowadzonych przy zastosowaniu następującej metody badawczej: IWTO Draft Test Method 59. Jeżeli wykorzystywane materiały otrzymały oznakowania ekologiczne UE dla produktów włókienniczych, wymogi te są spełnione. Wnioskodawca dostarcza jedynie odpowiednią dokumentację.

Włókna poliamidowe

Emisja N2O następująca przy wytwarzaniu monomerów, wyrażona jako średnia roczna, nie może przekraczać 10 g/kg wytworzonych włókien poliamidu 6 oraz 50 g/kg wytworzonego poliamidu 6,6.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza szczegółową dokumentację i/lub raport z badań, wykazujące zgodność z niniejszym kryterium wraz z deklaracją zgodności. Jeżeli wykorzystywane materiały otrzymały oznakowania ekologiczne UE dla produktów włókienniczych, wymogi te są spełnione. Wnioskodawca dostarcza jedynie odpowiednią dokumentację.

Poliester

a) Ilość antymonu we włóknach poliestrowych nie przekracza 260 ppm. Jeżeli nie używa się antymonu, na produkcie opatrzonym oznakowaniem ekologicznym wnioskodawca może umieścić oznaczenie "nie zawiera antymonu" (lub równoznaczne stwierdzenie).

b) Emisje lotnych związków organicznych do atmosfery podczas polimeryzacji i produkcji włókien poliestrowych, mierzone na tych etapach procesu produkcji, na których występują, w tym także emisje lotne wyrażone jako średnia roczna, nie mogą przekraczać 1,2 mg/kg wytworzonej żywicy poliestrowej. (Lotne związki organiczne [VOC] to wszelkie związki organiczne charakteryzujące się w temperaturze 293,15 K ciśnieniem pary rzędu 0,01 kPa lub wyższym, lub wykazujące podobną lotność w określonych warunkach użytkowania).

Ocena i weryfikacja: W odniesieniu do lit. a) wnioskodawca dostarcza oświadczenie o niestosowaniu lub raport z badań przeprowadzonych przy zastosowaniu następującej metody badawczej: oznaczanie bezpośrednie za pomocą spektrometrii atomowej absorpcyjnej. Badanie przeprowadza się na surowcu włókienniczym przed jakimkolwiek przetworzeniem na mokro. W odniesieniu do lit. b) wnioskodawca dostarcza szczegółową dokumentację i/lub raporty z badań wykazujące zgodność z niniejszym kryterium wraz z deklaracją zgodności. Jeżeli wykorzystywane materiały otrzymały oznakowania ekologiczne UE dla produktów włókienniczych, wymogi te są spełnione. Wnioskodawca dostarcza jedynie odpowiednią dokumentację.

Polipropylen

a) Nie należy stosować pigmentów ołowiowych.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza oświadczenie o niestosowaniu.

b) Emisja NOx i SO2 w trakcie produkcji polipropylenu (wytwarzanie monomeru, polimeryzacja i granulacja) nie może przekraczać następujących dopuszczalnych poziomów:

NOx: 12 kg/tonę PP

SO2: 11 kg/tonę PP

Ocena i weryfikacja: producent włókna musi zmierzyć lub obliczyć ilości NOx i SO2 wyemitowane w trakcie produkcji PP przedstawić deklarację zgodności z tym kryterium. Wnioskodawca dostarcza tylko odpowiednią dokumentację.

1.2. Substancje używane w podkładach

W odniesieniu do obecności substancji niebezpiecznych stosuje się wymogi opisane w kryterium 1 "Ogólne wymogi materiałowe".

Guma piankowa (lateks naturalny i syntetyczny oraz poliuretan)

Uwaga: Poniższe kryteria muszą być spełnione tylko w przypadku gdy pianka lateksowa stanowi więcej niż 5 % całkowitej wagi dywanu.

a) Metale ciężkie możliwe do ekstrakcji: Stężenia poniższych metali nie mogą przekraczać następujących wartości:

Substancja Dopuszczalny poziom zawartości

(ppm)

antymon 0,5
arsen 0,5
ołów 0,5
kadm 0,1
chrom 1,0
kobalt 0,5
miedź 2,0
nikiel 1,0
rtęć 0,02

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza raport z badań przeprowadzonych przy zastosowaniu następującej metody badawczej: Zmielona próbka ekstrahowana zgodnie z DIN 38414-S4, L/S = 10. Filtracja przez filtr membranowy 0,45 μm. Analiza w drodze spektroskopii emisji atomowej z indukcyjnym wzbudzaniem plazmy (ICP-AES) lub techniki hybrydowej lub zimnych par.

b) Lotne związki organiczne(4) (VOC): Stężenie lotnych związków organicznych nie może przekraczać 0,5 mg/m3.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza raport z badań przeprowadzonych przy zastosowaniu następującej metody badawczej: test komorowy wraz z DIN ISO 16000-6 dla pobrania i analizy próbek powietrza.

c) Barwniki metalokompleksowe: Nie należy stosować barwników metalokompleksowych na bazie miedzi, ołowiu, chromu lub niklu.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza oświadczenie o niestosowaniu.

d) Chlorofenole: Nie dopuszcza się obecności chlorofenoli (soli i estrów) w stężeniach przekraczających 0,1 ppm, z wyjątkiem jedno- i dwuchlorowanych fenoli (soli i estrów), których stężenie nie może przekraczać 1 ppm.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza raport z badań przeprowadzonych przy zastosowaniu następującej metody badawczej: Zmielenie 5 g próbki, ekstrakcja chlorofenolu lub soli sodowej. Analiza metodą chromatografii gazowej (GC), wykrywanie spektrometrem masowym lub ECD.

e) Butadien: Stężenie butadienu nie może przekraczać 1 ppm.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza raport z badań przeprowadzonych przy zastosowaniu następującej metody badawczej: Zmielenie i ważenie próbki. Pobór próbek przez próbnik fazy gazowej (nad roztworem). Analiza w drodze chromatografii gazowej (GC), wykrywanie za pomocą wykrywacza jonizacji ogniowej.

f) Nitrozoaminy: Stężenie N-nitrozoamin, mierzone testem komorowym, nie może przekraczać 0,001 mg/m3.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza raport z badań przeprowadzonych przy zastosowaniu następującej metody badawczej: test komorowy wraz z Hauptverband der gewerblichen Berufsgenossenschaften ZH 1/120.23 (lub równoważny) dla poboru i analizy próbek powietrza.

Pianka gumowa (wyłącznie dla poliuretanu)

a) Cyna organiczna: Nie dopuszcza się stosowania cyny w postaci organicznej (cyny związanej z atomem węgla).

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza oświadczenie o niestosowaniu.

b) Środki porotwórcze: Nie dopuszcza się stosowania CFC, HCFC, HFC lub chlorku metylenu jako środków porotwórczych lub pomocniczych środków porotwórczych.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia oświadczenie o niestosowaniu ww środków porotwórczych.

Pianki wulkanizowane

Nie dopuszcza się stosowania pianek wulkanizowanych w powleczeniu spodnim.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza oświadczenie o niestosowaniu.

Formaldehyd

Zawartość formaldehydu nie może przekraczać 30 ppm zgodnie z pomiarem według normy EN 14184-1. Ewentualnie nie może ona przekraczać 0,01 mg/m3 zgodnie z pomiarem za pomocą testu komorowego.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza raport z badań przeprowadzonych przy zastosowaniu następującej metody badawczej: EN ISO 14184-1. Próbka 1 g z 100 g wody podgrzana do temperatury 40 °C na czas 1 godziny. Formaldehyd w ekstrakcie badany z acetyloacetonem, fotometrycznie.

Zamiennie można stosować komorowy test emisyjny: ENV 13419-1, z EN ISO 16000-3 lub VDI 3484-1 dla próbkowania i analizy powietrza.

2. PRODUKCJA WSZYSTKICH MATERIAŁÓW

W odniesieniu do obecności substancji niebezpiecznych, stosuje się wymogi opisane w kryterium 1 "Ogólne wymogi materiałowe".

Wnioskodawca powinien również spełniać następujące wymogi szczegółowe:

Środki zmniejszające palność

W produkcie mogą być stosowane wyłącznie środki zmniejszające palność, które są chemicznie powiązane z włóknem polimerowym lub z powierzchnią włókien (reaktywne środki zmniejszające palność). Jeżeli do zastosowanych środków zmniejszających palność można przypisać którekolwiek z poniższych oznaczeń ryzyka "R", te reaktywne środki zmniejszające palność powinny przy zastosowaniu zmienić charakter chemiczny i nie podlegać już klasyfikacji w ramach żadnej z kategorii oznaczeń ryzyka "R". (Mniej niż 0,1 % środków zmniejszających palność może pozostać na poddanej ich działaniu przędzy lub tkaninie w formie stwierdzonej przed zastosowaniem).

R40 (ograniczone dowody działania rakotwórczego),

R45 (może powodować raka),

R46 (może powodować dziedziczne wady genetyczne),

R49 (może powodować raka w następstwie narażenia drogą oddechową),

R50 (działa bardzo toksycznie na organizmy wodne),

R51 (działa toksycznie na organizmy wodne),

R52 (działa szkodliwie na organizmy wodne),

R53 (może powodować długo utrzymujące się niekorzystne zmiany w środowisku wodnym),

R60 (może upośledzać płodność),

R61 (może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki),

R62 (możliwe ryzyko upośledzenia płodności),

R63 (możliwe ryzyko szkodliwego działania na dziecko w łonie matki),

R68 (możliwe ryzyko powstania nieodwracalnych zmian w stanie zdrowia),

zgodnie z przepisami dyrektywy Rady 67/548/EWG.

Ewentualnie można uwzględnić klasyfikację zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008. W tym przypadku nie dopuszcza się dodawania do surowców substancji lub preparatów, którym przypisano lub którym można przypisać w czasie składania wniosku którykolwiek ze zwrotów określających rodzaj zagrożenia (lub ich połączenia): H351, H350, H340, H350i, H400, H410, H411, H412, H413, H360F, H360D, H361f, H361d, H360FD, H361fd, H360Fd, H360Df, H341.

Wyklucza się środki zmniejszające palność, które są jedynie fizycznie wymieszane z włóknem polimerowym lub z powłokami włókienniczymi (dodatkowe środki zmniejszające palność).

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza oświadczenie stwierdzające, że dodatkowe środki zmniejszające palność nie zostały zastosowane i w stosownych przypadkach wskazuje, które reaktywne środki zmniejszające palność zostały użyte, oraz dostarcza dokumentację (taką jak karty charakterystyki) i/lub oświadczenia stwierdzające, że te środki zmniejszające palność są zgodne z niniejszym kryterium.

Plastyfikatory

Jeżeli do procesu wytwórczego stosuje się jakąkolwiek substancję-plastyfikator, to dopuszczalne jest jedynie zastosowanie tych ftalanów, które przed złożeniem wniosku zostały poddane ocenie ryzyka i którym nie przypisano żadnego ze zwrotów określających rodzaj zagrożenia (lub ich połączenia):

R50 (działa bardzo toksycznie na organizmy wodne),

R51 (działa toksycznie na organizmy wodne),

R52 (działa szkodliwie na organizmy wodne),

R53 (może powodować długo utrzymujące się niekorzystne zmiany w środowisku wodnym),

R60 (może upośledzać płodność),

R61 (może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki),

R62 (możliwe ryzyko upośledzenia płodności),

zgodnie z przepisami dyrektywy Rady 67/548/EWG.

Ewentualnie można uwzględnić klasyfikację zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008. W tym przypadku nie dopuszcza się dodawania do surowców substancji lub preparatów, którym przypisano lub którym można przypisać w czasie składania wniosku którykolwiek ze zwrotów określających rodzaj zagrożenia (lub ich połączenia): H400, H410, H411, H412, H413, H360F, H360D, H361f, H361d, H360FD, H361fd, H360Fd, H360Df

Dodatkowo, w produkcie nie dopuszcza się stosowania DNOP (ftalanu dioktylu), DINP (ftalanu diizononylu), DIDP (ftalanu diizodecylu).

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza oświadczenie o niestosowaniu. Zawartość ftalanów jako zanieczyszczeń w włókienniczych pokryciach podłogowych nie może być wyższa niż 0,1 % ich masy, zgodnie z przepisami dyrektywy 2005/84/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(5).

2.1. Substancje chemiczne stosowane jako substancje pomocnicze przy obróbce włókien tekstylnych

Nie dopuszcza się używania alkilofenolooksyetylenów (APEO), linearnych sulfonianów alkilobenzenu (LAS), bis(uwodorniony alkil łojowy) chlorku dimetylowego amonu (DTDMAC), distearylowego, dimetylowego chlorku amonu (DSDMAC), di(łój ulepszony) dimetylowego chlorku amonu (DHTDMAC), czterooctanu etylenodwuaminy (EDTA) oraz pentaoctanu dietylenotrójaminy (DTPA) ani nie mogą one wchodzić w skład żadnych zastosowanych preparatów.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza oświadczenie o niestosowaniu.

2.2. Barwniki i pigmenty

Barwniki azowe

Nie stosuje się barwników azowych, które mogą łączyć się z którąkolwiek z następujących amin aromatycznych:

4-aminobifenyl (92-67-1)

benzydyna (92-87-5)

4-chloro-o-toluidyna (95-69-2)

2-naftyloamina (91-59-8)

o-aminoazotoluen (97-56-3)

2-amino-4-azototoluen (99-55-8)

p-chloroanilina (106-47-8)

2,4-diaminoanizol (615-05-4)

4,4'- diaminodifenylometan (101-77-9)

3,3'- dichlorobenzydyna (91-94-1)

3,3'- dimetoksybenzydyna (119-90-4)

3,3'- dimetylobenzydyna (119-93-7)

3,3'-dimetylo-4,4'-diaminodifenylometan (838-88-0)

p-krezydyna (120-71-8)

4,4'- epoksydianilina (101-80-4)

4,4'- tiodianilina (139-65-1)

o-toluidyna (95-53-4)

2,4-diaminotoluen (95-80-7)

2,4,5-trimetyloanilina (137-17-7)

4-aminoazobenzen (60-09-3)

o-anizydyna (90-04-0)

2,4-ksylidyna

2,6-ksylidyna

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza oświadczenie o niestosowaniu tych barwników. Jeżeli oświadczenie takie podlega weryfikacji, stosuje się normy: EN 14362-1 i -2. (Uwaga: w przypadku obecności 4-aminoazobenzenu możliwe są wyniki fałszywie dodatnie, dlatego zaleca się uzyskanie potwierdzenia).

Barwniki rakotwórcze, mutagenne lub działające toksycznie na rozrodczość

a) Nie stosuje się następujących barwników:

CI. Czerwień zasadowa 9

CI. Niebieski zawiesinowy 1

CI. Czerwień kwasowa 26

CI. Fiolet zasadowy 14

CI. Pomarańczowy zawiesinowy 11

CI. Czerń bezpośrednia 38

CI. Niebieski bezpośredni 6

CI. Czerwień bezpośrednia 28

CI. Żółty zawiesinowy 3

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza oświadczenie o niestosowaniu takich barwników.

b) Nie zezwala się na stosowanie substancji barwiących lub preparatów barwiących zawierających wagowo więcej niż 0,1 % substancji, którym przypisano lub którym można przypisać w czasie składania wniosku którykolwiek ze zwrotów określających rodzaj zagrożenia (lub ich połączenia):

R40 (ograniczone dowody działania rakotwórczego),

R45 (może powodować raka),

R46 (może powodować dziedziczne wady genetyczne),

R49 (może powodować raka w następstwie narażenia drogą oddechową),

R60 (może upośledzać płodność),

R61 (może działać szkodliwie na dziecko w łonie matki),

R62 (możliwe ryzyko upośledzenia płodności),

R63 (możliwe ryzyko szkodliwego działania na dziecko w łonie matki),

R68 (możliwe ryzyko powstania nieodwracalnych zmian w stanie zdrowia),

zgodnie z dyrektywą 67/548/EWG.

Ewentualnie można uwzględnić klasyfikację zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008. W tym przypadku nie dopuszcza się dodawania do surowców substancji lub preparatów, którym przypisano lub którym można przypisać w czasie składania wniosku którykolwiek ze zwrotów określających rodzaj zagrożenia (lub ich połączenia): H351, H350, H340, H350i, H360F, H360D, H361f H361d, H360FD, H361fd, H360Fd, H360Df, H341.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza oświadczenie o niestosowaniu takich barwników.

Barwniki potencjalnie uczulające

Nie stosuje się następujących barwników:

C.I. Niebieski zawiesinowy 3 C.I. 6 1505

C.I. Niebieski zawiesinowy 7 C.I. 62.500

C.I. Niebieski zawiesinowy 26 C.I. 63.305

C.I. Niebieski zawiesinowy 35

C.I. Niebieski zawiesinowy 102

C.I. Niebieski zawiesinowy 106

C.I. Niebieski zawiesinowy 124

C.I. Brąz zawiesinowy 1

C.I. Pomarańczowy zawiesinowy 1 C.I. 11.080

C.I. Pomarańczowy zawiesinowy 3 C.I. 11.005

C.I. Pomarańczowy zawiesinowy 37

C.I. Pomarańczowy zawiesinowy 76

C.I. Pomarańczowy zawiesinowy 76 (wcześniej oznaczany jako pomarańczowy 37)

C.I. Czerwień zawiesinowa 1 C.I. 11.110

C.I. Czerwień zawiesinowa 11 C.I. 62.015

C.I. Czerwień zawiesinowa 17 C.I. 11.210

C.I. Żółty zawiesinowy 1 C.I. 10.345

C.I. Żółty zawiesinowy 9 C.I. 10.375

C.I. Żółty zawiesinowy 39

C.I. Żółty zawiesinowy 49

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza oświadczenie o niestosowaniu tych barwników.

Metale ciężkie

Nie zezwala się na stosowanie do barwienia materiałów barwników i pigmentów zawierających ołów (Pb), kadm (Cd), rtęć (Hg) lub chrom (chrom ogółem) lub Cr(VI) jako komponentów składnika barwiącego:

Dopuszczalny poziom całkowitej zawartości metali ciężkich w wykładzinach dywanowych wynosi 100 mg/kg.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza oświadczenie o niestosowaniu tych barwników wraz z dokumentacją świadczącą, że wprowadzone ograniczenia nie są przekraczane.

Jeżeli produkty opatrzone są etykietą "GUT", to spełniają ten wymóg i należy przedstawić odpowiednią dokumentację.

2.3. Emisje wody

Wełna - cyklooktadien (COD)

W przypadku ścieków z czyszczenia odprowadzanych do kanału ściekowego zawartość COD odprowadzonego do kanału ściekowego nie przekracza 60 g/kg wełny potnej, a ścieki uzdatnia się poza zakładem w sposób powodujący zmniejszenie zawartości COD, wyrażonej jako średnia roczna, co najmniej o dalsze 75 %.

W przypadku ścieków z czyszczenia uzdatnianych w zakładzie i odprowadzanych do wód powierzchniowych zawartość COD odprowadzona do wód powierzchniowych nie przekracza 45 g/kg wełny potnej. Współczynnik pH ścieków odprowadzonych do wód powierzchniowych wynosi 6-9 (chyba że pH wód przyjmujących nie mieści się w tym zakresie), a temperatura wynosi poniżej 40 °C (chyba że temperatura wody przyjmującej jest wyższa od tej wartości). Zakład czyszczenia wełny opisuje szczegółowo uzdatnianie ścieków z czyszczenia i monitoruje w sposób ciągły poziomy COD.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza odpowiednie dane oraz raporty z badań związanych z tym kryterium i przeprowadzonych przy zastosowaniu następującej metody badawczej: ISO 6060.

Odprowadzanie ścieków z przetwarzania na mokro

a) Ścieki z zakładów przetwarzania na mokro (z wyjątkiem zakładów piorących wełnę potną) zawierają podczas odprowadzania po oczyszczeniu (w zakładzie lub poza nim) poniżej 20 g/kg cyklooktadienu wyrażonego jako średnia roczna.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza szczegółową dokumentację lub raporty z badań przeprowadzonych przy zastosowaniu metody ISO 6060, wykazujące zgodność z tym kryterium, wraz z deklaracją zgodności.

b) Jeżeli ścieki są oczyszczane w zakładzie i odprowadzane bezpośrednio do wody, ich współczynnik pH wynosi 6-9 (chyba że współczynnik pH wody przyjmującej nie mieści się w tym zakresie), a temperatura wynosi poniżej 40 °C (chyba że temperatura wody przyjmującej jest wyższa od tej wartości).

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza szczegółową dokumentację i raporty z badań wykazujące zgodność z tym kryterium wraz z deklaracją zgodności. Jeżeli używanym produktom przyznano oznakowanie ekologiczne dla wyrobów włókienniczych, to spełniają one ten wymóg i należy przedstawić odpowiednią dokumentację.

Detergenty, zmiękczacze włókien i czynniki kompleksujące

W każdym zakładzie przetwarzania na mokro, co najmniej 95 % wagowo zmiękczaczy włókien, czynników kompleksujących oraz detergentów charakteryzuje się wystarczającym stopniem biodegradacji lub możliwości wyeliminowania w oczyszczalniach ścieków. W każdym zakładzie przetwarzania na mokro, stosowane detergenty (zawierające środki powierzchniowo czynne) spełniają te kryteria: środki powierzchniowo czynne spełniają kryteria dotyczące całkowitej biodegradacji tlenowej. Co najmniej 95 % wagowo innych substancji charakteryzuje się wystarczającym stopniem biodegradacji lub możliwości wyeliminowania w oczyszczalniach ścieków.

Ocena i weryfikacja: substancję uważa się za "charakteryzującą się wystarczającym stopniem biodegradacji":

– jeżeli podczas badania jedną z następujących metod: OECD 301 A, OECD 301 E, ISO 7827, OECD 302 A, ISO 9887, OECD 302 B lub ISO 9888 wykazuje procentową degradację rzędu co najmniej 70 % w ciągu 28 dni,

– lub jeżeli podczas badania jedną z następujących metod: OECD 301 B, ISO 9439, OECD 301 C, OECD 302 C, OECD 301 D, ISO 10707, OECD 301 F, ISO 9408, ISO 10708 lub ISO 14593 wykazuje procentową degradację rzędu co najmniej 60 % w ciągu 28 dni,

– lub jeżeli podczas badania jedną z wymienionych metod: OECD 303 lub ISO 11733 wykazuje procentową degradację rzędu co najmniej 80 % w ciągu 28 dni,

– lub w przypadku substancji dla których te metody badawcze nie mają zastosowania, jeżeli przedstawiono dowody na równoważny poziom biodegradacji.

Wnioskodawca dostarcza odpowiednią dokumentację, karty charakterystyki, raporty z badań i/lub oświadczenia wskazujące metody badawcze i wyniki określone wyżej oraz wykazujące zgodność z niniejszym kryterium wszystkich użytych detergentów, zmiękczaczy włókien i czynników kompleksujących.

Barwniki metalokompleksowe

a) W przypadku barwienia celulozowego, gdzie częścią receptury barwnika są barwniki metalokompleksowe, do oczyszczalni ścieków (na terenie zakładu produkcyjnego lub poza nim) odprowadza się mniej niż 20 % każdego z zastosowanych barwników metalokompleksowych (wsad do procesu).

W przypadku wszystkich pozostałych procesów barwienia, gdzie barwniki metalokompleksowe stanowią część receptury barwnika, do oczyszczalni ścieków (na terenie zakładu produkcyjnego lub poza nim) odprowadza się mniej niż 7 % każdego z zastosowanych barwników metalokompleksowych (wsad do procesu).

b) Emisje do wód po oczyszczeniu nie przekraczają: 75 mg/kg Cu (włókno, przędza lub tkanina); 50 mg/kg Cr; 75 mg/kg Ni.

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca dostarcza oświadczenie o niestosowaniu lub dokumentację oraz raporty z badań przeprowadzonych przy zastosowaniu następujących metod badawczych: ISO 8288 dla Cu, Ni; EN 1233 dla Cr.

2.4. Zużycie energii

Zużycie energii oblicza się jako energię procesu przetwarzania zużytą do produkcji pokryć podłogowych.

Energia procesu przetwarzania, obliczona zgodnie ze wskazówkami zawartymi w Dodatku Technicznym, przekracza następujące poziomy (P = punkt naliczania):

Rodzina produktów Dopuszczalny poziom

(P)

Dywany syntetyczne 8

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca oblicza zużycie energii w procesie produkcji zgodnie z instrukcjami podanymi w Dodatku Technicznym. Wnioskodawca dostarcza odpowiednie wyniki wraz z dokumentacją uzupełniającą.

3. FAZA UŻYTKOWANIA

3.1. Uwalnianie substancji niebezpiecznych

Nie mogą zostać przekroczone następujące wartości emisji:

Substancja Wymogi

(po 3 dniach)

Związki organiczne ogółem w przedziale zatrzymania

C6-C16 (TVOC)

0,25 mg/m3 powietrza
Związki organiczne ogółem w przedziale zatrzymania

> C16-C22 (TSVOC)

0,03 mg/m3 powietrza
VOC ogółem bez LCI(*) 0,05 mg/m3 powietrza
(*) LCI (Lowest Concentration of Interest) - najniższe badane stężenie

Ocena i weryfikacja: Wnioskodawca przedstawia świadectwo badań w zależności od badania emisji: prEN 15052 lub DIN ISO 16000-9.

4. PRZYDATNOŚĆ DO UŻYCIA

Produkt jest uznany za przydatny do użycia, czego dowodem mogą być dane pochodzące z odpowiednich procedur ISO, CEN lub równoważnych metod badawczych, takich jak krajowe procedury badawcze.

Ocena i weryfikacja: należy przedstawić szczegółowe opisy procedur badawczych i ich wyniki oraz oświadczenie o przydatności produktu do użycia opierające się na pozostałych informacjach dotyczących najlepszych sposobów jego wykorzystania przez użytkownika końcowego. Zgodnie z dyrektywą Rady 89/106/EWG(6) produkt jest uznany za przydatny do użycia, jeśli spełnia wymagania zharmonizowanej normy, europejskiej aprobaty technicznej lub niezharmonizowanej specyfikacji technicznej uznanej na poziomie wspólnotowym. Znak zgodności WE "CE" dla wyrobów budowlanych zapewnia producentom łatwo rozpoznawalne zaświadczenie zgodności, które jest łatwo rozpoznawalne i może być uważany za wystarczający w tym kontekście. Dodatkowo można użyć normy CEN/TS 14472-2 w celu udokumentowania zgodności z tym kryterium.

5. INFORMACJE DLA UŻYTKOWNIKA

Produkt jest sprzedawany wraz z odpowiednimi informacjami dla użytkownika, które wskazują właściwy i najlepszy sposób użytkowania w aspekcie ogólnym i technicznym oraz odpowiedni sposób konserwacji. Na opakowaniu lub w instrukcji towarzyszącej produktowi podane są następujące informacje:

a) informacja o przyznaniu oznakowania ekologicznego UE wraz ze zwięzłym wyjaśnieniem jego znaczenia obok ogólnej informacji przedstawionej w drugim polu logo;

b) zalecenia dotyczące użytkowania i konserwacji tego produktu. Informacje zawierają wszystkie istotne wskazówki, szczególnie odnoszące się do konserwacji i użytkowania produktów. W stosownych przypadkach powinny one podawać cechy umożliwiające stosowanie produktu w trudnych warunkach klimatycznych lub inne, na przykład odporność na mróz/pochłanianie wody, odporność na plamy, odporność na działanie substancji chemicznych, a także opis przygotowania podłoża, instrukcję czyszczenia oraz zalecaną częstotliwość i rodzaje środków czyszczących. Informacje powinny również obejmować wszelkie wskazówki na temat przewidywanego potencjalnego okresu technicznej żywotności produktu określonej jako przeciętnego okresu lub przedziału czasowego jego użytkowania;

c) wskazanie sposobu recyklingu lub usunięcia zużytego produktu (wyjaśnienie stanowiące dla konsumenta informację o możliwie najwyższych walorach użytkowych takiego produktu);

d) oraz informacja dotycząca wspólnotowego oznakowania ekologicznego oraz odpowiednich grup produktów z następującym (lub równoważnym) stwierdzeniem: "więcej informacji można uzyskać na stronie internetowej dotyczącej oznakowania ekologicznego UE: http://www.ecolabel.eu".

Ocena i weryfikacja: Również zgodnie z normą ISO 6347: Włókiennicze pokrycia podłogowe - informacje dla użytkownika, wnioskodawca dostarcza próbkę opakowania i/lub załączone teksty.

6. INFORMACJE WIDNIEJĄCE NA OZNAKOWANIU EKOLOGICZNYM

Pole 2 oznakowania ekologicznego zawiera następujący tekst:

– obniżona zawartość substancji niebezpiecznych i toksycznych,

– energooszczędny proces produkcji,

– ograniczona emisja zanieczyszczeń do wód,

– niższe zagrożenie dla zdrowia na obszarach zamieszkanych.

Dodatek techniczny dotyczący włókienniczych pokryć podłogowych

OBLICZANIE ZUŻYCIA ENERGII

Zużycie energii oblicza się jako średnią roczną zużytej w trakcie procesu produkcji energii (z wyłączeniem ogrzewania pomieszczeń) w zakresie od surowca do ukończonego pokrycia podłogowego.

Dla surowców syntetycznych (nieodnawialnych), obliczenia rozpoczynają się od chwili wyprodukowania stosowanego produktu. Obliczenia nie zawierają wartości energetycznej surowca (nie uwzględnia się energii zawartej w surowcu nieprzetworzonym).

Obliczenia energii powinny obejmować co najmniej 95 % energii wymaganej do produkcji surowców. W obliczeniach nie należy uwzględniać energii potrzebnej do produkcji środków klejących.

Jednostką wybraną dla obliczeń jest MJ/m2.

Podane zostały wartości energetyczne różnych paliw.

Zużycie energii elektrycznej odnosi się do energii zakupionej od dostawcy zewnętrznego.

Jeżeli producent dysponuje nadwyżką energii, która jest sprzedawana jako elektryczność, para lub ciepło, to sprzedane ilości można odliczyć od zużycia paliwa. W obliczeniach tych należy uwzględnić tylko paliwo faktycznie zużyte przy produkcji pokrycia podłogowego.

Parametr ekologiczny
A = udział surowców odnawialnych i surowców nieodnawialnych pochodzących z recyklingu (%)(*)
B = udział paliw odnawialnych (%)
C = zużycie energii elektrycznej (MJ/m2
D = Zużycie paliw (MJ/m2)
(*) Wykorzystanie "surowców odnawialnych" i/lub "surowców nieodnawialnych pochodzących z recyklingu" pozostawiono do własnej decyzji.

Wartości energetyczne różnych paliw są podane w poniższej tabeli.

Tabela służąca do obliczania zużycia paliwa

Okres produkcji - rok:

Dni:

Od:

Do:

Paliwo Ilość Jednostki Przelicznik Energia

(MJ)

Słoma (15 % W) kg 14,5
Granulki (pelet) (7 % W) kg 17,5
Odpady drewniane (20 % W) kg 14,7
Wióry drzewne (45 % W) kg 9,4
Torf kg 20
Gaz ziemny kg 54,1
Gaz ziemny m3 38,8
Butan kg 49,3
Nafta kg 46,5
Benzyna kg 52,7
Olej napędowy kg 44,6
Olej gazowy kg 45,2
Olej ciężki kg 42,7
Węgiel chudy kg 30,6
Antracyt kg 29,7
Węgiel drzewny kg 33,7
Koks przemysłowy kg 27,9
Energia elektryczna (z sieci) kWh 3,6
Energia ogółem (MJ)

______

(1) Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1.

(2) Dz.U. L 200 z 30.7.1999, s. 1.

(3) Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1.

(4) Lotne związki organiczne (VOC) to związki organiczne charakteryzujące się w temperaturze 293,15 K ciśnieniem pary rzędu 0,01 kPa lub wyższym, lub wykazujące podobną lotność w określonych warunkach użytkowania.

(5) Dz.U. L 344 z 27.12.2005, s. 40.

(6) Dz.U. L 40 z 11.2.1989, s. 12.

1 Art. 3 zmieniony przez art. 14 decyzji nr 2013/295/UE z dnia 17 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.167.57) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.332.1

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/967/WE ustalająca ekologiczne kryteria przyznawania wspólnotowego oznakowania ekologicznego włókienniczym pokryciom podłogowym
Data aktu: 30/11/2009
Data ogłoszenia: 17/12/2009
Data wejścia w życie: 17/12/2009