uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 240 ust. 3,
(1) Traktat z Lizbony wprowadza liczne zmiany w funkcjonowaniu Rady i jej prezydencji, zmiany w strukturze Rady, jak i w typach aktów prawnych Unii oraz w przebiegu procedur przyjmowania aktów prawnych, rozróżniając w szczególności akty ustawodawcze i akty o charakterze nieustawodawczym.
(2) Należy zatem zastąpić regulamin wewnętrzny przyjęty dnia 15 września 2006 r. 1 regulaminem wewnętrznym zawierającym zmiany konieczne do wprowadzenia w życie traktatu z Lizbony,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Regulamin wewnętrzny Rady z dnia 15 września 2006 r. zostaje zastąpiony przepisami zawartymi w załączniku.
W drodze odstępstwa od art. 2 ust. 2 załącznika III do regulaminu wewnętrznego Rady, dane dotyczące liczby ludności zawarte w niniejszej decyzji w art. 1 tego załącznika mają zastosowanie w okresie od 1 grudnia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r.
Zgodnie z Protokołem w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, art. 3 ust. 3 regulaminu wewnętrznego Rady przyjętego na mocy niniejszej decyzji ma zastosowanie do przyjętych i przekazanych projektów aktów ustawodawczych od dnia wejścia w życie traktatu z Lizbony.
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej przyjęcia.
W imieniu Rady | |
B. ASK | |
Przewodniczący |
REGULAMIN WEWNĘTRZNY RADY
Przepisy ogólne, zwoływanie posiedzeń i ich miejsce
W wyjątkowych okolicznościach i z należycie uzasadnionych powodów Rada lub Komitet Stałych Przedstawicieli Rządów Państw Członkowskich (zwany dalej "Komitetem Stałych Przedstawicieli"), stanowiąc jednomyślnie, mogą zadecydować o innym miejscu posiedzenia Rady.
Każdy członek grupy kolejno, przez okres sześciu miesięcy, sprawuje prezydencję wszystkich składów Rady z wyjątkiem Rady do Spraw Zagranicznych. Pozostali członkowie grupy wspierają prezydencję we wszystkich jej obowiązkach na podstawie wspólnego programu. Członkowie grupy mogą przyjąć inne ustalenia między sobą.
W niniejszym regulaminie wewnętrznym, poza przepisami szczególnymi, odniesienia do prezydencji lub przewodniczącego mają zastosowanie do każdej osoby przewodniczącej jednemu ze składów Rady lub, w stosownych przypadkach, jednemu z jej organów przygotowawczych.
Składy Rady, rola Rady do Spraw Ogólnych i Rady do Spraw Zagranicznych oraz programy działań
Wkłady pozostałych składów Rady w prace Rady Europejskiej są przekazywane Radzie do Spraw Ogólnych nie później niż na dwa tygodnie przed posiedzeniem Rady Europejskiej.
Przewodniczący Rady Europejskiej, w ścisłej współpracy, o której mowa w akapicie pierwszym, opracowuje projekt wytycznych do konkluzji Rady Europejskiej i, w stosownych przypadkach, projekty konkluzji i projekty decyzji Rady Europejskiej, które są przedmiotem debaty na forum Rady do Spraw Ogólnych.
Ostatnie posiedzenie Rady do Spraw Ogólnych ma miejsce w ciągu pięciu dni poprzedzających posiedzenie Rady Europejskiej. W świetle tej ostatniej debaty Przewodniczący Rady Europejskiej ustala wstępny porządek obrad.
Co do zasady, kwestie wpisane do porządku obrad powinny zostać przeanalizowane wcześniej, zgodnie z przepisami niniejszego ustępu.
Radzie do Spraw Zagranicznych przewodniczy Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa, którego może w razie potrzeby zastąpić członek tego składu reprezentujący państwo członkowskie sprawujące półroczną prezydencję w Radzie.(8)
Jeśli w ciągu półrocza którekolwiek z posiedzeń zaplanowanych na ten okres okaże się bezzasadne, prezydencja nie zwołuje takiego posiedzenia.
(10)
Porządek obrad
Rada może odstąpić od ośmiotygodniowego terminu, o którym mowa w akapicie pierwszym, w przypadku gdy włączenie danego punktu stanowi wyjątek uzasadniony pilną potrzebą zgodnie z art. 4 Protokołu w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej. Rada podejmuje decyzję zgodnie z zasadami głosowania mającymi zastosowanie w przypadku przyjmowania danego aktu lub stanowiska.
Z wyjątkiem przypadków pilnych, które zostały należycie uzasadnione, termin między włączeniem projektu aktu ustawodawczego do wstępnego porządku obrad Rady a przyjęciem stanowiska wynosi dziesięć dni(11).
Jeśli do końca tygodnia poprzedzającego tydzień przed posiedzeniem Rady Komitet Stałych Przedstawicieli nie ukończył analizy punktów dotyczących projektów aktów ustawodawczych, prezydencja, bez uszczerbku dla ust. 3, usuwa je ze wstępnego porządku obrad, o ile względy nagłej konieczności nie wymagają ich zachowania.
Punkty zawarte w każdej z tych dwóch części wstępnego porządku obrad dzielą się na punkty A i punkty B. Wśród punktów A umieszcza się te punkty, których zatwierdzenie przez Radę jest możliwe bez dalszej dyskusji, ale nie uniemożliwia to członkom Rady ani Komisji wyrażania opinii przy zatwierdzaniu tych punktów ani włączania oświadczeń do protokołu.
Zastępstwo nieobecnego członka Rady
Z zastrzeżeniem przepisów art. 11 o przekazywaniu praw do głosowania, członek Rady, który nie może uczestniczyć w posiedzeniu, może zapewnić sobie zastępstwo.
Posiedzenia
Tajemnica służbowa i przedkładanie dokumentów w postępowaniu sądowym
Procedura ustawodawcza i podawanie do wiadomości publicznej
Sekretariat Generalny zapewnia podanie do wiadomości publicznej z odpowiednim wyprzedzeniem terminów i przybliżonego czasu takich transmisji audiowizualnych oraz podejmuje wszelkie praktyczne działania w celu zapewnienia właściwego wdrożenia przepisów niniejszego artykułu.
Inne przypadki obrad Rady otwartych dla publiczności i debat jawnych
W indywidualnych przypadkach prezydencja może zadecydować, że kolejne obrady Rady na temat jednego z wniosków, o których mowa w akapicie pierwszym, także są otwarte dla publiczności, o ile Rada lub Komitet Stałych Przedstawicieli nie postanowią inaczej.
Zagadnienia lub specjalne tematy poruszane podczas takich debat są proponowane przez prezydencję, członka Rady lub Komisję z uwzględnieniem wagi danej kwestii i zainteresowania, jakim cieszy się ona wśród obywateli.
Obrady Rady otwarte dla publiczności i debaty jawne zgodnie z niniejszym artykułem są publicznie transmitowane w sposób, o którym mowa w art. 7 ust. 3.
Podawanie do wiadomości publicznej wyników głosowań, objaśnień głosowania i protokołów w innych przypadkach
Jeżeli wyniki głosowania w Radzie zostają podane do wiadomości publicznej zgodnie z akapitem pierwszym lit. a) i b), objaśnienie głosów oddanych podczas głosowania również zostaje podane do wiadomości publicznej na wniosek zainteresowanych członków Rady, z należytym uwzględnieniem przepisów niniejszego regulaminu wewnętrznego, pewności prawa i interesów Rady.
Oświadczenia włączone do protokołu Rady i punkty tego protokołu odnoszące się do przyjęcia aktów, o których mowa w akapicie pierwszym lit. a) i b), zostają podane do wiadomości publicznej na mocy decyzji Rady lub Komitetu Stałych Przedstawicieli podjętej na wniosek jednego z ich członków.
Publiczny dostęp do dokumentów Rady
Przepisy szczególne dotyczące publicznego dostępu do dokumentów Rady są zawarte w załączniku II.
Organizacja głosowania i kworum
Ponadto przewodniczący jest zobowiązany rozpocząć procedurę głosowania z inicjatywy członka Rady lub z inicjatywy Komisji, pod warunkiem że postanowi tak większość członków Rady.
Zwykła procedura pisemna i procedura milczącej zgody
W takim przypadku dany tekst uważa się za przyjęty po upływie okresu przewidzianego - w zależności od pilności sprawy - przez prezydencję, o ile żaden członek Rady nie wniósł sprzeciwu.
Protokół
Co do zasady w protokole zostają ujęte, w odniesieniu do każdego punktu porządku obrad:
Obrady oraz decyzje podejmowane na podstawie dokumentów i projektów sporządzonych w językach określonych w obowiązujących przepisach dotyczących systemu językowego
Podpisywanie aktów
Teksty aktów przyjętych przez Parlament Europejski i Radę zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, a także teksty aktów przyjętych przez Radę, są podpisywane przez przewodniczącego urzędującego w momencie przyjęcia tych aktów oraz przez Sekretarza Generalnego. Sekretarz Generalny może upoważnić dyrektorów generalnych Sekretariatu Generalnego do podpisywania aktów.
Brak możliwości uczestnictwa w głosowaniu
Zgodnie z załącznikiem IV do celów stosowania niniejszego regulaminu wewnętrznego zostaną należycie uwzględnione przypadki, w których - na mocy Traktatów - co najmniej jeden członek Rady nie może uczestniczyć w głosowaniu.
Publikacja aktów w Dzienniku Urzędowym
W Dzienniku Urzędowym zamieszcza się informację o wejściu w życie takich umów;
W Dzienniku Urzędowym zamieszcza się informację o wejściu w życie umów opublikowanych w Dzienniku Urzędowym.
Notyfikowanie aktów
(18)
Komitet Stałych Przedstawicieli, komitety i grupy robocze
Sekretariat Generalny uaktualnia i podaje do wiadomości publicznej wykaz organów przygotowawczych. Jedynie komitety i grupy robocze umieszczone w wykazie mogą odbywać posiedzenia jako organy przygotowawcze Rady.
Przewodniczącym Komitetu Politycznego i Bezpieczeństwa jest przedstawiciel Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa.
Przewodniczącym w innych organach przygotowawczych różnych składów Rady, z wyjątkiem Rady do Spraw Zagranicznych, jest delegat państwa członkowskiego, które przewodniczy danemu składowi, chyba że Rada, stanowiąc kwalifikowaną większością, zadecyduje inaczej. W wykazie, o którym mowa w ust. 3 akapit drugi, wymienione są również organy przygotowawcze, w przypadku których Rada ustanowiła - zgodnie z art. 4 decyzji Rady Europejskiej w sprawie sprawowania prezydencji Rady - inny rodzaj prezydencji.
W szczególnym przypadku analizy budżetu Unii na dany rok budżetowy posiedzeniom organów przygotowawczych Rady innych niż Komitet Stałych Przedstawicieli, zajmujących się przygotowaniem punktów porządku obrad Rady dotyczących analizy budżetu, przewodniczy delegat państwa członkowskiego, które będzie sprawować prezydencję w Radzie w ciągu drugiego półrocza roku poprzedzającego omawiany rok budżetowy. Ta sama zasada ma zastosowanie, jeśli inne państwo sprawujące prezydencję wyrazi na to zgodę, do przewodniczenia posiedzeniom Rady w czasie, gdy omawiane są wymienione punkty dotyczące budżetu. Zainteresowane państwa sprawujące prezydencję będą konsultować się co do praktycznych uzgodnień.
Prezydencja i sprawny przebieg obrad
W celu zapewnienia sprawnego przebiegu obrad prezydencja może również, o ile Rada nie postanowi inaczej, zastosować wszelkie odpowiednie środki konieczne do jak najlepszego wykorzystania czasu dostępnego podczas posiedzeń, w szczególności:
(21)(22)
Sprawozdania komitetów i grup roboczych
Niezależnie od innych przepisów niniejszego regulaminu wewnętrznego, prezydencja organizuje posiedzenia różnych komitetów i grup roboczych w taki sposób, aby ich sprawozdania były dostępne przed posiedzeniem Komitetu Stałych Przedstawicieli, na którym mają być one rozpatrywane.
O ile nie zachodzi nagła potrzeba, by postąpić inaczej, prezydencja odkłada na kolejne posiedzenie Komitetu Stałych Przedstawicieli punkty dotyczące aktów ustawodawczych, nad którymi komitet lub grupa robocza nie ukończyły swoich dyskusji co najmniej pięć dni roboczych przed posiedzeniem Komitetu Stałych Przedstawicieli.
Jakość redakcyjna(23)
W celu wspierania Rady w zapewnianiu odpowiedniej jakości redakcyjnej przyjmowanych przez nią aktów ustawodawczych, Służba Prawna odpowiada za sprawdzenie w odpowiednim czasie jakości redakcyjnej wniosków i projektów aktów, jak również przedstawienie Radzie i jej organom propozycji redakcyjnych, zgodnie z porozumieniem międzyinstytucjonalnym z dnia 22 grudnia 1998 r. w sprawie wspólnych wytycznych dotyczących jakości prawodawstwa wspólnotowego(24).
W całym procesie prawodawczym przedkładający teksty w związku z obradami Rady zwracają szczególną uwagę na jakość redakcyjną tych tekstów.
Sekretarz Generalny i Sekretariat Generalny
Na mocy swoich uprawnień Sekretarz Generalny stosuje wszelkie środki niezbędne do zapewnienia sprawnego funkcjonowania Sekretariatu Generalnego.
Bezpieczeństwo
Przepisy dotyczące bezpieczeństwa przyjmowane są przez Radę stanowiącą większością kwalifikowaną.
Funkcja depozytariusza umów
Jeżeli Sekretarz Generalny został wyznaczony jako depozytariusz umowy zawartej między Unią lub Europejską Wspólnotą Energii Atomowej a jednym lub kilkoma państwami lub organizacjami międzynarodowymi, akty ratyfikacji, przyjęcia lub zatwierdzenia tych umów składa się w siedzibie Rady.
W takich przypadkach Sekretarz Generalny wykonuje obowiązki depozytariusza i zapewnia opublikowanie w Dzienniku Urzędowym dat wejścia w życie powyższych umów.
Reprezentacja przed Parlamentem Europejskim
Rada jest reprezentowana przed Parlamentem Europejskim i jego komisjami przez prezydencję lub, za zgodą prezydencji, przez członka uprzednio ustalonej grupy trzech państw członkowskich, o których mowa w art. 1 ust. 4, przez kolejną prezydencję lub przez Sekretarza Generalnego. Z upoważnienia prezydencji Radę mogą również reprezentować przed komisjami Parlamentu Europejskiego wyżsi urzędnicy Sekretariatu Generalnego.
W przypadku Rady do Spraw Zagranicznych Rada jest reprezentowana przed Parlamentem Europejskim i jego komisjami przez jej przewodniczącego. W razie potrzeby może go zastąpić członek tej Rady, reprezentujący państwo członkowskie, które sprawuje półroczną prezydencję Rady. Z upoważnienia jej przewodniczącego Radę do Spraw Zagranicznych mogą również reprezentować przed komisjami Parlamentu Europejskiego wyżsi urzędnicy Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych lub, w stosownych przypadkach, Sekretariatu Generalnego Rady.
Rada może również przedstawiać swoje poglądy Parlamentowi Europejskiemu w drodze pisemnego oświadczenia.
Przepisy dotyczące formy aktów
Przepisy dotyczące formy aktów zawarte są w załączniku VI.
Korespondencja kierowana do Rady
Korespondencja do Rady kierowana jest do przewodniczącego na poniższy adres siedziby Rady:
Rada Unii Europejskiej
rue de la Loi, 175
B-1048 Bruksela
______
(1) Ustęp ten ma to samo brzmienie co art. 237 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (zwanego dalej "TFUE").
(2) Ustęp ten ma to samo brzmienie co lit. b) artykułu Protokołu w sprawie ustalenia siedzib instytucji i niektórych organów, jednostek organizacyjnych i służb Unii Europejskiej.
(3) Ustęp ten ma to samo brzmienie co art. 1 decyzji Rady Europejskiej z dnia 1 grudnia 2009 r. w sprawie sprawowania prezydencji Rady (Dz.U L 315 z 2.12.2009, s. 50).
(4) Te dwa zdania oparte są na odpowiednio zmienionym brzmieniu art. 16 ust. 6 akapit pierwszy Traktatu o Unii Europejskiej (zwanego dalej "TUE") i art. 236 lit. a) TFUE.
(5) Te dwa zdania mają to samo brzmienie co art. 16 ust. 6 akapit drugi TUE.
(6) Ustęp ten ma to samo brzmienie co art. 3 zdanie pierwsze decyzji Rady Europejskiej z dnia 1 grudnia 2009 r. w sprawie sprawowania prezydencji Rady.
(7) Zdanie to ma to samo brzmienie co art. 16 ust. 6 akapit trzeci TUE.
(8) Zob. oświadczenie a) poniżej:
a) w odniesieniu do art. 2 ust. 5 akapit drugi:
"W przypadku, gdy Rada do Spraw Zagranicznych jest zwoływana w celu omawiania kwestii wspólnej polityki handlowej, jej przewodniczącego zastępuje półroczna prezydencja, zgodnie z art. 2 ust. 5 akapit drugi."
(9) Zob. oświadczenie b) poniżej:
b) w odniesieniu do art. 2 ust. 6:
"18-miesięczny program działań będzie zawiera ogólny rozdział wprowadzający, umieszczający ten program w kontekście długofalowych działań strategicznych Unii. Trzy państwa sprawujące prezydencję zobowiązane do przygotowania projektu 18-miesięcznego programu działań przeprowadzą konsultacje w sprawie tego rozdziału z państwami sprawującymi prezydencję w trzech kolejnych kadencjach; konsultacje te będą stanowić część "odpowiednich konsultacji", o których mowa w ust. 6 zdanie trzecie. W projekcie 18-miesięcznego programu działań należy także uwzględnić, między innymi, istotne kwestie wynikające z zainicjowanych przez Komisję rozmów dotyczących priorytetów politycznych na dany rok".
(10) Zob. oświadczenia c) i d) poniżej:
c) w odniesieniu do art. 3 ust. 1 i 2:
"Przewodniczący dokłada wszelkich starań, aby co do zasady zapewnić przekazywanie członkom Rady, co najmniej 21 dni przed rozpoczęciem posiedzenia, wstępnego porządku obrad poszczególnych posiedzeń Rady poświęconych wykonaniu postanowień tytułu TFUE dotyczącego przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, a także innych dokumentów odnoszących się do punktów porządku obrad.";
d) w odniesieniu do art. 1 i 3:
"Bez uszczerbku dla art. 30 ust. 2 TUE, który stanowi, że w przypadkach wymagających szybkiej decyzji może zostać zwołane posiedzenie nadzwyczajne Rady w bardzo krótkim terminie, Rada jest świadoma potrzeby szybkiego i sprawnego zajęcia się sprawami związanymi ze wspólną polityką zagraniczną i bezpieczeństwa. Uzgodnienia przewidziane w art. 3 nie stanowią przeszkody w realizacji tej potrzeby.".
(11) Zdanie to ma to samo brzmienie co ostatnie zdanie art. 4 Protokołu w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej.
(12) Zdanie to ma to samo brzmienie co art. 16 ust. 8 zdanie pierwsze TUE.
(13) Ustęp ten ma to samo brzmienie co art. 239 TFUE.
(14) Zob. oświadczenie e) przedstawione poniżej:
e) w odniesieniu do art. 12 ust. 2 lit. a), b) i c):
"Zgodnie ze zwykłą praktyką Rady wyznacza się termin trzech dni roboczych.".
(15) Zob. oświadczenie f) przedstawione poniżej:
f) w odniesieniu do art. 12 ust. 2 lit. d):
"Rada przypomina, że sieć COREU musi być wykorzystywana zgodnie z konkluzjami Rady z dnia 12 czerwca 1995 r. (dok. 7896/95) dotyczącymi metod pracy Rady.".
(16) Zob. oświadczenie g) poniżej:
g) w odniesieniu do art. 16 i załącznika IV:
"Rada zgadza się, aby przepisy art. 16 i załącznika IV były stosowane do aktów, za przyjęciem których niektórzy członkowie Rady nie są, na mocy Traktatów, uprawnieni do głosowania. Jednak stosowanie art. 7 TUE nie jest objęte tymi przepisami. Przy pierwszym zastosowaniu przepisów dotyczących wzmocnionej współpracy, Rada, w świetle doświadczenia nabytego w innych obszarach, rozważy wszelkie konieczne dostosowania art. 16 niniejszego regulaminu i załącznika IV do niniejszego regulaminu.".
(17) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43.
(18) Przepisy te nie naruszają roli Komitetu Ekonomiczno-Finansowego określonej w art. 134 TFUE oraz istniejących decyzji Rady dotyczących tego komitetu (Dz.U. L 358 z 31.12.1998, s. 109 oraz Dz.U. L 5 z 9.1.1999, s. 71).
(19) Zob. oświadczenie h) poniżej:
h) w odniesieniu do art. 19 ust. 1:
"Komitet Stałych Przedstawicieli zapewnia spójność i przestrzeganie zasad określonych w ust. 1, w szczególności w przypadku spraw, których treść jest omawiana na innych forach.".
(20) Zob. oświadczenie i) przedstawione poniżej:
i) w odniesieniu do art. 19 ust. 7:
"Jeśli członek Rady uważa, że projekt decyzji proceduralnej przedłożony Komitetowi Stałych Przedstawicieli do przyjęcia zgodnie z art. 19 ust. 7 rodzi wątpliwości co do swej istoty, projekt decyzji zostanie przedłożony Radzie".
(21) Niniejsze przepisy nie naruszają roli Komitetu Ekonomiczno-Finansowego, ustanowionego w art. 134 TFUE, ani istniejących decyzji Rady w tej sprawie (Dz.U. L 358 z 31.12.1998, s. 109 oraz Dz.U. L 5 z 9.1.1999, s. 71).
(22) Zob. oświadczenie j) poniżej:
j) w odniesieniu do art. 21:
"Sprawozdania grup roboczych i wszelkie inne dokumenty wykorzystywane jako podstawa dyskusji na forum Komitetu Stałych Przedstawicieli powinny być wysłane delegacjom w czasie umożliwiającym ich rozpatrzenie".
(23) Zob. oświadczenie k) poniżej:
k) w odniesieniu do art. 22:
"Zadaniem Służby Prawnej Rady jest również udzielanie wsparcia państwom członkowskim zgłaszającym inicjatywę w rozumieniu art. 76 lit. b) TFUE, między innymi w celu sprawdzenia jakości redakcyjnej takich inicjatyw, jeśli o takie wsparcie wnosi dane państwo członkowskie".
Zob. oświadczenie l) przedstawione poniżej:
l) w odniesieniu do art. 22:
"Członkowie Rady przedstawiają uwagi odnośnie do wniosków dotyczących oficjalnego ujednolicenia tekstów ustawodawczych w ciągu trzydziestu dni roboczych od przekazania tych wniosków przez Sekretariat Generalny. Członkowie Rady dopilnowują, by te przepisy wniosku dotyczącego przekształcenia tekstów ustawodawczych, które przejęto z wcześniejszego aktu bez dokonywania zmian merytorycznych, były analizowane zgodnie z ustalonymi zasadami analizy wniosków dotyczących ujednolicenia".
(24) Dz.U. C 73 z 17.3.1999, s. 1.
(25) Ust. 1 i ust. 2 akapit pierwszy mają to samo brzmienie co art. 240 ust. 2 TFUE.
Wykaz składów Rady
Każde państwo członkowskie ustala swoją reprezentację w Radzie, zgodnie z art. 16 ust. 2 TUE.
Kilku ministrów może uczestniczyć w charakterze członków tego samego składu Rady przy odpowiednim dostosowaniu porządku obrad i organizacji prac(7).
______
(1) Ten skład Rady jest przewidziany w art. 16 ust. 6 akapit drugi TUE.
(2) Ten skład Rady jest przewidziany w art. 16 ust. 6 akapit trzeci TUE.
(3) W tym budżet.
(4) W tym ochrona ludności.
(5) W tym turystyka.
(6) W tym zagadnienia audiowizualne.
(7) Zob. oświadczenie m) poniżej:
m) w odniesieniu do załącznika I, akapit drugi:
"Prezydencja będzie układała porządek obrad Rady, grupując podobne punkty porządku obrad, tak by ułatwić uczestniczenie odpowiednim przedstawicielom krajowym, zwłaszcza gdy dany skład Rady ma się zajmować wyraźnie odrębnymi tematami".
Przepisy szczegółowe dotyczące publicznego dostępu do dokumentów Rady
Zakres zastosowania
Każdej osobie fizycznej lub prawnej przysługuje dostęp do dokumentów Rady, z zastrzeżeniem zasad, warunków i ograniczeń określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1049/2001 i przepisów szczegółowych zawartych w niniejszym załączniku.
Konsultacja w odniesieniu do dokumentów pochodzących od stron trzecich
Jeżeli Rada zamierza udostępnić dokument publicznie, strona trzecia zostaje niezwłocznie powiadomiona na piśmie o tym, że Rada zamierza publicznie udostępnić dokument po upływie co najmniej dziesięciu dni roboczych. Jednocześnie zwraca się uwagę strony trzeciej na art. 279 TFUE.
Wnioski o konsultację otrzymane od innych instytucji lub od państw członkowskich
Wnioski o konsultacje z Radą złożone przez inną instytucję lub państwo członkowskie, związane z wnioskiem o udostępnienie dokumentu Rady, przesyła się pocztą elektroniczną na adres access@consilium.europa.eu lub faksem na numer: +32(0)2.281 63 61.
Sekretariat Generalny niezwłocznie wydaje swoją opinię w imieniu Rady, uwzględniając termin niezbędny do podjęcia decyzji przez odnośną instytucję lub zainteresowane państwo członkowskie, i nie później niż w ciągu pięciu dni roboczych.
Dokumenty pochodzące od państw członkowskich
Wszystkie wnioski państwa członkowskiego kierowane na mocy art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 składa się na piśmie do Sekretariatu Generalnego.
Składanie wniosków przez państwa członkowskie
Wniosek do Rady złożony przez państwo członkowskie jest rozpatrywany zgodnie z art. 7 i 8 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 i ze stosownymi przepisami niniejszego załącznika. W przypadku całkowitej lub częściowej odmowy dostępu informuje się wnioskodawcę, że ponowny wniosek musi być skierowany bezpośrednio do Rady.
Adres, na który należy składać wnioski
Wnioski o udostępnienie dokumentu kierowane są na piśmie do Sekretarza Generalnego Rady, rue de la Loi 175, B-1048 Bruksela, pocztą elektroniczną na adres: access@consilium.europa.eu lub faksem na numer: +32(0)2.281 63 61.
Rozpatrywanie wniosków wstępnych
Z zastrzeżeniem art. 9 ust. 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, wszelkie wnioski o udostępnienie dokumentu Rady rozpatrywane są przez Sekretariat Generalny.
Rozpatrywanie ponownych wniosków
Z zastrzeżeniem art. 9 ust 2 i 3 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001, wszelkie ponowne wnioski są przedmiotem decyzji Rady.
Opłaty
Opłaty za sporządzenie i przesłanie kopii dokumentów Rady ustalane są przez Sekretarza Generalnego.
Rejestr publiczny dokumentów Rady
Dokumenty bezpośrednio udostępniane publicznie
Na wniosek państwa członkowskiego dokumenty objęte akapitem pierwszym i odzwierciedlające indywidualne stanowisko delegacji danego państwa członkowskiego w Radzie nie są udostępniane publicznie.
______
(1) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
Dane dotyczące liczby ludności Unii i liczby ludności każdego państwa członkowskiego do celów wykonania postanowień dotyczących głosowania w Radzie większością kwalifikowaną
Państwo członkowskie | Liczba ludności | Orientacyjny udział procentowy w liczbie ludności Unii (%) |
Niemcy | 83 399 432 | 18,49 |
Francja | 68 401 997 | 15,17 |
Włochy | 59 685 948 | 13,23 |
Hiszpania | 48 630 010 | 10,78 |
Polska | 37 565 715 | 8,33 |
Rumunia | 19 064 409 | 4,23 |
Niderlandy | 18 089 177 | 4,01 |
Belgia | 11 832 049 | 2,62 |
Czechy | 10 916 836 | 2,42 |
Portugalia | 10 639 726 | 2,36 |
Szwecja | 10 573 000 | 2,34 |
Grecja | 10 401 302 | 2,31 |
Węgry | 9 584627 | 2,13 |
Austria | 9 132 500 | 2,02 |
Bułgaria | 6 445 481 | 1,43 |
Dania | 5 954 471 | 1,32 |
Finlandia | 5 619 851 | 1,25 |
Słowacja | 5 455 252 | 1,21 |
Irlandia | 5 351 681 | 1,19 |
Chorwacja | 3 861 967 | 0,86 |
Litwa | 2885891 | 0,64 |
Słowenia | 2 123 949 | 0,47 |
Łotwa | 1 871 882 | 0,42 |
Estonia | 1 374687 | 0,30 |
Cypr | 933 505 | 0,21 |
Luksemburg | 670093 | 0,15 |
Malta | 563443 | 0,12". |
UE 27 | 451 028 881 | |
Próg (65 %) | 293 168 773 |
o którym mowa w art. 16
______
(1) Zob. oświadczenie n) przedstawione poniżej:
n) w odniesieniu do załącznika IV, ust. 1 lit. h):
"Rada potwierdza, że obecna praktyka, zgodnie z którą teksty służące jako podstawa do prowadzenia obrad Rady są sporządzane we wszystkich językach, będzie nadal stosowana".
Metody pracy Rady
Prowadzenie posiedzeń
Przepisy dotyczące formy aktów
lub
"W imieniu Parlamentu Europejskiego | "W imieniu Rady |
Przewodniczący" | Przewodniczący" |
po którym następują nazwiska przewodniczącego Parlamentu Europejskiego i przewodniczącego Rady urzędującego w momencie przyjęcia rozporządzenia;
"W imieniu Rady |
Przewodniczący" |
po którym następuje nazwisko przewodniczącego Rady urzędującego w momencie przyjęcia rozporządzenia.
W przypadku dyrektywy lub decyzji wykonawczych przyjętych przez Radę zgodnie z art. 291 ust. 2 TFUE, dyrektywa lub decyzja zawierają w tytule wyrazy dyrektywa "wykonawcza" lub "decyzja wykonawcza".
Decyzje te zawierają w tytule wyrazy "Decyzja Rady", po których następują kolejny numer (rok/numer/WPZiB), data przyjęcia i określenie ich przedmiotu.
______
(1) Zob. oświadczenie o) poniżej:
o) w odniesieniu do załącznika VI część A pkt 4 lit. a) ppkt (ii)
"Rada przypomina, że w określonych w Traktatach przypadkach, gdy danego aktu nie stosuje się wobec wszystkich państw członkowskich lub we wszystkich państwach członkowskich, konieczne jest wyraźne określenie geograficznego zakresu jego zastosowania w motywach i w treści danego aktu."
Załącznik nr 1 art. 12 ust. 1 zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2022/1242 z dnia 18 lipca 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.190.137) zmieniającej nin. decyzję z dniem 18 lipca 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2014/692/UE,Euratom z dnia 29 września 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.289.18) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 listopada 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2014/900/UE z dnia 9 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.358.25) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE, Euratom) 2015/2393 z dnia 8 grudnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.332.133) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji z dnia 8 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.348.27) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE) 2017/2461 z dnia 12 grudnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.348.36) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE, Euratom) 2018/2076 z dnia 20 grudnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.331.218) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE, Euratom) 2019/2209 z dnia 16 grudnia 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.332.152) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr (UE, Euratom) 2020/2030 z dnia 10 grudnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.419.24) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2021/2320 z dnia 22 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.462.17) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2022 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2022/2518 z dnia 13 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.326.23) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2023/2827 z dnia 12 grudnia 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2827) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2024 r.
- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/3231 z dnia 17 grudnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.3231) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 stycznia 2025 r.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.325.35 |
Rodzaj: | Decyzja |
Tytuł: | Decyzja 2009/937/UE dotycząca przyjęcia regulaminu wewnętrznego Rady |
Data aktu: | 01/12/2009 |
Data ogłoszenia: | 11/12/2009 |
Data wejścia w życie: | 01/12/2009 |