Decyzja 2009/917/WSiSW w sprawie stosowania technologii informatycznej do potrzeb celnych

DECYZJA RADY 2009/917/WSiSW
z dnia 30 listopada 2009 r.
w sprawie stosowania technologii informatycznej do potrzeb celnych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 30 ust. 1 lit. a) i art. 34 ust. 2 lit. c),

uwzględniając inicjatywę Republiki Francuskiej,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Administracje celne wraz z innymi właściwymi organami odpowiadają za to, by na granicach zewnętrznych Wspólnoty i na jej terytorium zapobiegać naruszeniom nie tylko norm wspólnotowych, ale i przepisów krajowych, oraz by prowadzić dochodzenia w sprawie tych naruszeń i je ścigać.

(2) Nasilenie wszelkiego rodzaju nielegalnego handlu stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia publicznego, moralności publicznej i bezpieczeństwa publicznego.

(3) Należy zacieśnić współpracę między administracjami celnymi i w tym celu ustanowić procedury, dzięki którym administracje celne będą mogły działać wspólnie oraz wymieniać dane osobowe i inne dane na temat nielegalnego handlu, wykorzystując nowe technologie do zarządzania takimi informacjami i ich przekazywania, przestrzegając jednak decyzji ramowej Rady 2008/977/WSiSW z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie ochrony danych osobowych przetwarzanych w ramach współpracy policyjnej i sądowej w sprawach karnych(2), a także przestrzegając zasad zawartych w zaleceniu nr R (87) 15 Komitetu Ministrów Rady Europy z dnia 17 września 1987 r. w sprawie wykorzystania danych osobowych przez policję (zwanym dalej "zaleceniem nr R (87) 15").

(4) Należy także zwiększyć komplementarność względem działań prowadzonych w ramach współpracy z Europejskim Biurem Policji (Europol) oraz Europejską Jednostką ds. Współpracy Sądowej (Eurojust), umożliwiając tym podmiotom dostęp do systemu informacji celnej, w tym do bazy danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych, by mogły wypełniać zadania w ramach swoich mandatów.

(5) Możliwość czytania zapisów w systemie informacji celnej powinna pozwolić Europolowi na sprawdzanie informacji otrzymywanych przy zastosowaniu innych środków i informacji otrzymanych z tych baz, na odkrycie nowych związków, które dotychczas nie mogły być znalezione, i na przygotowanie tym samym szerszej analizy. Możliwość czytania zapisów w bazie danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych powinno pozwolić Europolowi na rozpoznanie powiązań pomiędzy dochodzeniami, o których wcześniej nie wiedział i które dotyczą Unii Europejskiej lub wykraczają poza nią.

(6) Możliwość czytania zapisów w systemie informacji celnej powinna pozwolić Eurojustowi na natychmiastowe otrzymywanie informacji wymaganych do właściwej wstępnej analizy pozwalającej na rozpoznanie i pokonanie przeszkód prawnych i osiągnięcie lepszych rezultatów ścigania. Możliwość czytania zapisów w bazie danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych powinna pozwolić Eurojustowi na otrzymywanie informacji dotyczących prowadzonych i zakończonych dochodzeń w różnych państwach członkowskich, zapewniając tym samym lepsze wsparcie organom wymiaru sprawiedliwości w państwach członkowskich.

(7) Ponieważ administracje celne muszą w codziennych działaniach stosować zarówno przepisy wspólnotowe, jak i niewspólnotowe, należy zadbać o to, by przepisy o wzajemnej pomocy i współpracy administracyjnej ewoluowały w podobny sposób. W związku z tym należy uwzględnić przepisy dotyczące systemu informacji celnej i bazy danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych, zawarte w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 766/2008(3).

(8) Państwa członkowskie uznają korzyści, jakie pełne wykorzystanie bazy danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych będzie miało dla koordynowania i wzmocnienia zwalczania przestępczości transgranicznej, zobowiązują się zatem do jak najszerszego wprowadzania danych do tej bazy.

(9) Doświadczenie nabyte od czasu wejścia w życie Konwencji w sprawie wykorzystania technologii informatycznej dla potrzeb celnych z dnia 26 lipca 1995 r. (zwanej dalej "konwencją o CIS")(4) pokazuje, że stosowanie systemu informacji celnej jedynie do obserwacji, składania sprawozdań, niejawnego nadzoru lub kontroli szczególnych nie pozwala w pełni zrealizować celu Systemu, którym jest zapobieganie poważnym naruszeniom przepisów krajowych, prowadzenie dochodzeń w sprawie tych naruszeń i ich ściganie.

(10) Analiza strategiczna powinna osobom, które na najwyższym szczeblu odpowiadają za ustalanie projektów, celów i polityki zwalczania nadużyć finansowych, ułatwiać planowanie działań i stosowanie środków niezbędnych do osiągnięcia celów operacyjnych.

(11) Analiza operacyjna działań, środków i zamiarów niektórych osób lub przedsiębiorstw, które nie przestrzegają lub prawdopodobnie nie przestrzegają przepisów krajowych, powinna ułatwiać organom celnym podejmowanie odpowiednich kroków w konkretnych przypadkach, tak aby realizowane były cele w zakresie zwalczania nadużyć finansowych.

(12) Konwencję o CIS należy zatem zastąpić.

(13) Niniejsza decyzja nie narusza praw podstawowych i jest zgodna z zasadami uznanymi w szczególności w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(14) Niniejsza decyzja nie uniemożliwia państwom członkowskim stosowania swoich konstytucyjnych zasad dotyczących publicznego dostępu do dokumentów urzędowych,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

ROZDZIAŁ  I

UTWORZENIE SYSTEMU INFORMACJI CELNEJ

Artykuł  1
1. 
Niniejszym tworzy się wspólny zautomatyzowany system informacji do potrzeb celnych, zwany dalej "systemem informacji celnej" lub "Systemem".
2.  1
 Celem systemu informacji celnej, zgodnie z niniejszą decyzją, jest pomoc właściwym organom państw członkowskich w zapobieganiu czynom zabronionym w określonym w przepisach krajowych, w prowadzeniu dochodzeń w sprawie tych czynów oraz w ich wykrywaniu i ściganiu poprzez możliwie szybkie udostępnianie danych, a przez to zwiększanie skuteczności procedur współpracy i kontroli stosowanych przez administracje celne państw członkowskich.

ROZDZIAŁ  II

DEFINICJE

Artykuł  2

Na użytek niniejszej decyzji:

1)
"przepisy krajowe" oznaczają przepisy ustawowe lub wykonawcze państwa członkowskiego, których stosowanie wchodzi w pełni lub częściowo w zakres kompetencji administracji celnej tego państwa członkowskiego w odniesieniu do:
a)
przepływu towarów podlegających zakazom, ograniczeniom lub środkom kontroli, w szczególności tym, o których mowa w art. 30 i 296 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską ("traktat WE");
b)
środków kontroli przepływów gotówki we Wspólnocie, gdy takie środki są przyjmowane zgodnie z art. 58 traktatu WE;
c)
przenoszenia, przekształcania, ukrywania lub maskowania mienia lub produktów nabytych lub uzyskanych bezpośrednio lub pośrednio w wyniku międzynarodowego nielegalnego handlu narkotykami lub w wyniku naruszenia:
(i)
przepisów ustawowych, wykonawczych lub administracyjnych państwa członkowskiego, których stosowanie wchodzi w pełni lub częściowo w zakres kompetencji administracji celnej tego państwa członkowskiego i które dotyczą transgranicznego przepływu towarów podlegających zakazom, ograniczeniom lub środkom kontroli, w szczególności tym, o których mowa w art. 30 i 296 traktatu WE, oraz nieujednoliconym podatkom akcyzowym;
(ii)
ogółu przepisów wspólnotowych i związanych z nimi przepisów wykonawczych, które regulują przywóz, wywóz, tranzyt i obecność towarów będących przedmiotem handlu między państwami członkowskimi a państwami trzecimi oraz między państwami członkowskimi w przypadku towarów niemających statusu towarów wspólnotowych w rozumieniu art. 23 traktatu WE lub w przypadku towarów podlegających dodatkowym kontrolom lub dochodzeniom służącym określeniu ich statusu wspólnotowego;
(iii)
ogółu przepisów przyjętych na szczeblu wspólnotowym w ramach wspólnej polityki rolnej oraz szczególnych przepisów przyjętych w odniesieniu do towarów, które powstają w wyniku przetworzenia produktów rolnych; lub
(iv)
ogółu przepisów, które na szczeblu wspólnotowym zostały przyjęte pod względem ujednoliconego podatku akcyzowego i podatku od wartości dodanej w odniesieniu do przywozu, oraz krajowych przepisów wykonawczych lub przepisów stosowanych w tym zakresie;
2) 2
 "dane osobowe" oznaczają dane osobowe zdefiniowane w art. 3 pkt 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 3 ;
3)
"dostarczające państwo członkowskie" oznacza państwo członkowskie, które wprowadza dane do systemu informacji celnej;
4)
"analiza operacyjna" oznacza analizę operacji, które naruszają lub prawdopodobnie naruszają przepisy krajowe; analiza ta obejmuje następujące etapy:
a)
gromadzenie informacji, w tym danych osobowych;
b)
ocenę wiarygodności źródła informacji oraz samych informacji;
c)
badanie, metodyczne przedstawianie i interpretowanie zależności między tymi informacjami lub między tymi informacjami a innymi istotnymi danymi;
d)
formułowanie stwierdzeń, hipotez lub zaleceń, które jako informacja o ryzyku mogą być bezpośrednio wykorzystywane przez właściwe organy do zapobiegania innym operacjom sprzecznym z przepisami krajowymi i do wykrywania takich operacji lub do dokładnej identyfikacji osób lub przedsiębiorstw zaangażowanych w takie operacje;
5)
"analiza strategiczna" oznacza badanie i przedstawianie ogólnych tendencji w naruszeniach przepisów krajowych, polegające na ocenie zagrożenia, skali i wpływu niektórych rodzajów operacji sprzecznych z przepisami krajowymi i pozwalające ustalić priorytety, zyskać dokładniejszy obraz danego zjawiska lub zagrożenia, ukierunkować działania na prewencję i wykrywanie nadużyć finansowych oraz dokonać przeglądu struktury organizacyjnej. Do analizy strategicznej mogą służyć jedynie dane, z których zostały usunięte elementy identyfikacyjne.
6. 4
 "krajowy organ nadzorczy" oznacza organ nadzorczy zdefiniowany w art. 3 pkt 15 dyrektywy (UE) 2016/680.

ROZDZIAŁ  III

FUNKCJONOWANIE SYSTEMU INFORMACJI CELNEJ I KORZYSTANIE Z NIEGO

Artykuł  3
1. 
System informacji celnej składa się z centralnej bazy danych dostępnej z terminali umiejscowionych w każdym państwie członkowskim. Zawiera on wyłącznie dane, w tym dane osobowe, niezbędne do realizacji celu, o którym mowa w art. 1 ust. 2; dane te obejmują następujące kategorie:
a)
towary;
b)
środki transportu;
c)
przedsiębiorstwa;
d)
osoby;
e)
tendencje w zakresie nadużyć finansowych;
f)
dostępna wiedza specjalistyczna;
g)
przedmioty zatrzymane, zajęte lub skonfiskowane;
h)
gotówka zatrzymana, zajęta lub skonfiskowana.
2. 
Komisja zapewnia techniczne zarządzanie infrastrukturą systemu informacji celnej zgodnie z zasadami przewidzianymi w przyjętych przez Radę przepisach wykonawczych.

Sprawozdania z zarządzania Komisja przedstawia komitetowi, o którym mowa w art. 27.

3. 
Komisja informuje ten komitet o rozwiązaniach praktycznych przyjętych w zakresie zarządzania technicznego.
Artykuł  4
1. 
W zakresie niezbędnym do realizacji celu Systemu państwa członkowskie ustalają, jakie informacje z każdej z kategorii wymienionych w art. 3 ust. 1 mają być wprowadzane do Systemu. W ramach kategorii określonej w art. 3 ust. 1 lit. e) nie wolno w żadnym wypadku wprowadzać danych osobowych.
2. 
W ramach kategorii określonych w art. 3 ust. 1 lit. a)-d) wprowadzane informacje dotyczące osób mogą zawierać jedynie następujące dane:
a)
nazwisko, nazwisko rodowe, imiona, poprzednie nazwiska oraz pseudonimy;
b)
datę i miejsce urodzenia;
c)
obywatelstwo;
d)
płeć;
e)
numer, miejsce i datę wystawienia dokumentów tożsamości (paszportów, dowodów tożsamości, praw jazdy);
f)
adres;
g)
wszystkie obiektywne i trwałe znaki szczególne;
h)
powód wprowadzenia danych;
i)
proponowane działanie;
j)
kod ostrzegawczy, informujący, czy dana osoba w przeszłości posiadała broń, stosowała przemoc lub zbiegła organom ścigania;
k)
numery rejestracyjne środków transportu.
3. 
W ramach kategorii określonych w art. 3 ust. 1 lit. f) informacje wprowadzane o osobach zawierają jedynie nazwiska i imiona ekspertów.
4. 
W ramach kategorii określonych w art. 3 ust. 1 lit. g) i h) informacje wprowadzane o osobach zawierają jedynie:
a)
nazwisko, nazwisko rodowe, imiona, poprzednie nazwiska oraz pseudonimy;
b)
datę i miejsce urodzenia;
c)
obywatelstwo;
d)
płeć;
e)
adres.
5.  5
 W żadnym przypadku do systemu informacji celnej nie wprowadza się szczególnych kategorii danych osobowych, o których mowa w art. 10 dyrektywy (UE) 2016/680.
Artykuł  5
1. 
Dane z kategorii, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. a)-g), wprowadza się do systemu informacji celnej jedynie do celów obserwacji, składania sprawozdań, niejawnego nadzoru, kontroli szczególnych oraz analizy strategicznej i operacyjnej.

Dane z kategorii, o których mowa w art. 3 ust. 1 lit. h), wprowadza się do systemu informacji celnej jedynie do celów analizy strategicznej lub operacyjnej.

2.  6
 Na potrzeby działań, o których mowa w ust. 1, dane osobowe wchodzące w zakres kategorii wymienionych w art. 3 ust. 1 mogą zostać wprowadzone do systemu informacji celnej jedynie wtedy, gdy istnieją uzasadnione powody pozwalające domniemywać, w szczególności na podstawie wcześniejszych nielegalnych działań, że dana osoba dopuściła się, dopuszcza się lub dopuści się czynu zabronionego określonego w przepisach krajowych.
Artykuł  6
1. 
Jeżeli przeprowadza się działania, o których mowa w art. 5 ust. 1, można w całości lub w części gromadzić i przekazywać dostarczającemu państwu członkowskiemu następujące informacje:
(i)
fakt odnalezienia zgłoszonego towaru, środka transportu, przedsiębiorstwa lub zgłoszonej osoby;
(ii)
miejsce, godzinę i powód kontroli;
(iii)
trasę podróży i miejsce docelowe;
(iv)
dane osób towarzyszących danej osobie lub pasażerów środka transportu;
(v)
wykorzystywane środki transportu;
(vi)
przewożone przedmioty;
(vii)
okoliczności odnalezienia towaru, środka transportu, przedsiębiorstwa lub osoby.

Jeżeli takie informacje zostały zgromadzone podczas niejawnego nadzoru, należy podjąć odpowiednie kroki, aby zabezpieczyć niejawny charakter nadzoru.

2. 
W ramach kontroli szczególnych, o których mowa w art. 5 ust. 1, osoby, środki transportu i przedmioty można przeszukać w dopuszczalnym zakresie oraz zgodnie z przepisami ustawowymi, wykonawczymi i procedurami państwa członkowskiego, w którym dokonuje się przeszukania. Jeżeli przepisy państwa członkowskiego nie zezwalają na przeprowadzanie kontroli szczególnych, kontrole te są automatycznie zamieniane przez to państwo członkowskie na obserwacje i składanie sprawozdań lub na niejawny nadzór.
Artykuł  7
1.  7
 Bezpośredni dostęp do danych wprowadzonych do systemu informacji celnej jest zastrzeżony dla organów krajowych wyznaczonych przez każde państwo członkowskie. Organami tymi są administracje celne, ale mogą nimi być także inne organy, które zgodnie z przepisami ustawowymi, wykonawczymi i procedurami danego państwa członkowskiego są właściwe do prowadzenia działań w celu określonym w art. 1 ust. 2.
2. 
Każde państwo członkowskie przesyła pozostałym państwom członkowskim oraz komitetowi, o którym mowa w art. 27, wykaz swoich właściwych organów wyznaczonych zgodnie z ust. 1 jako organy mające bezpośredni dostęp do systemu informacji celnej i określa, do jakich danych i w jakim celu każdy z tych organów może mieć dostęp.
3.  8
 (uchylony).
Artykuł  8
1.  9
 Organy krajowe wyznaczone przez każde państwo członkowskie zgodnie z art. 7, Europol i Eurojust mogą przetwarzać dane osobowe z systemu informacji celnej w celu określonym w art. 1 ust. 2, zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym mającym zastosowanie do ochrony danych osobowych za uprzednią zgodą wyznaczonych organów krajowych państwa członkowskiego, które wprowadziło dane osobowe do tego systemu, i z zastrzeżeniem spełnienia wszelkich warunków nałożonych przez te organy.

Organy krajowe wyznaczone przez każde państwo członkowskie, Europol i Eurojust mogą przetwarzać dane nie- osobowe z systemu informacji celnej w celu określonym w art. 1 ust. 2 lub w innych celach, w tym w celach administracyjnych, zgodnie z warunkami nałożonymi przez wyznaczone organy krajowe państwa członkowskiego, które wprowadziło dane nieosobowe do Systemu.

2.  10
 Bez uszczerbku dla ust. 1 i 4 niniejszego artykułu oraz art. 11 i 12 dane z systemu informacji celnej mogą być wykorzystywane jedynie przez krajowe organy, które w każdym państwie członkowskim zostały wyznaczone przez to państwo członkowskie i są - w świetle przepisów ustawowych, wykonawczych i procedur tego państwa członkowskiego - organami właściwymi do podejmowania działań w celu określonym w art. 1 ust. 2.
3. 
Każde państwo członkowskie przesyła pozostałym państwom członkowskim oraz komitetowi, o którym w art. 27, wykaz właściwych organów, które wyznaczyło zgodnie z ust. 2 niniejszego artykułu.
4.  11
 Za uprzednią zgodą wyznaczonych organów państwa członkowskiego, które wprowadziło dane osobowe do systemu informacji celnej, i z zastrzeżeniem wszelkich warunków nałożonych przez te organy, dane osobowe z Systemu mogą być:
a)
przekazywane organom krajowym, innym niż organy wyznaczone na podstawie ust. 2, i dalej przez nie przetwarzane, zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym mającym zastosowanie do ochrony danych osobowych; lub
b)
przekazywane właściwym organom państw trzecich oraz organizacjom międzynarodowym lub regionalnym i dalej przez nie przetwarzane, zgodnie z prawem Unii lub prawem krajowym mającym zastosowanie do ochrony danych osobowych.

Dane nieosobowe z systemu informacji celnej mogą być przekazywane organom krajowym, innym niż organy wyznaczone na podstawie ust. 2, państwom trzecim oraz organizacjom międzynarodowym lub regionalnym, i dalej przez nie przetwarzane, zgodnie z warunkami nałożonymi przez wyznaczone organy krajowe państwa członkowskiego, które wprowadziło dane nieosobowe do Systemu.

Artykuł  9
1. 
Wprowadzenie danych do systemu informacji celnej podlega przepisom ustawowym, wykonawczym i procedurom dostarczającego państwa członkowskiego, chyba że niniejsza decyzja zawiera przepisy bardziej rygorystyczne.
2. 
Wykorzystywanie danych z systemu informacji celnej - w tym wykonywanie wszelkich działań, o których mowa w art. 5 ust. 1, proponowanych przez dostarczające państwo członkowskie - podlega przepisom ustawowym, wykonawczym i procedurom państwa członkowskiego wykorzystującego te dane, chyba że niniejsza decyzja zawiera przepisy bardziej rygorystyczne.
Artykuł  10
1. 
Każde państwo członkowskie wyznacza właściwą administrację celną odpowiedzialną na szczeblu krajowym za system informacji celnej.
2. 
Administracja, o której mowa w ust. 1, odpowiada za prawidłowe działanie systemu informacji celnej w danym państwie członkowskim i stosuje niezbędne środki, by zapewnić przestrzeganie niniejszej decyzji.
3. 
Państwa członkowskie przekazują sobie informacje o administracji, o której mowa w ust. 1.
Artykuł  11
1. 
Europol - w granicach swojego mandatu i w celu realizacji swoich zadań - jest uprawniony dostępu do danych wprowadzonych do systemu informacji celnej zgodnie z art. 1, art. 3-6 oraz art. 15-19 oraz do ich przeszukiwania.
2. 
Jeżeli w trakcie przeszukiwania danych Europol stwierdzi, że istnieje powiązanie między informacjami przetwarzanymi przez Europol a wpisem w systemie informacji celnej, Europol - w trybie określonym w decyzji Rady 2009/371/WSiSW z dnia 6 kwietnia 2009 r. ustanawiającej Europejski Urząd Policji (Europol)(5) - informuje państwo członkowskie, które dokonało tego wpisu.
3. 
Wykorzystanie informacji uzyskanych dzięki przeszukaniu danych w systemie informacji celnej wymaga zgody państwa członkowskiego, które wprowadziło te dane do Systemu. Jeżeli dane państwo członkowskie zezwoli na wykorzystanie tych informacji, ich przetwarzanie reguluje decyzja 2009/371/WSiSW. Europol może przekazać takie informacje państwom trzecim lub organom trzecim jedynie za zgodą państwa członkowskiego, które wprowadziło odnośne dane do Systemu.
4. 
Europol może wystąpić do zainteresowanych państw członkowskich o dalsze informacje zgodnie z decyzją 2009/371/WSiSW.
5. 
Bez uszczerbku dla ust. 3 i 4, Europol nie podłącza żadnych udostępnionych mu części systemu informacji celnej do żadnego komputerowego systemu gromadzenia i przetwarzania danych, który jest stosowany przez Europol lub w ramach jego struktury, ani nie przenosi danych z tych części do żadnego takiego systemu, ani nie pobiera, ani w żaden inny sposób nie kopiuje żadnych części systemu informacji celnej.

Europol zapewnia, by dostęp do danych wprowadzonych do systemu informacji celnej mieli jedynie odpowiednio upoważnieni pracownicy Europolu.

Europol zezwala wspólnemu organowi nadzorczemu ustanowionemu na mocy art. 34 decyzji 2009/371/WSiSW na kontrolę swoich działań prowadzonych w ramach wykonywania prawa dostępu do danych w systemie informacji celnej i prawa ich przeszukiwania.

6. 
Przepisy niniejszego artykułu nie mogą być interpretowane jako modyfikacja tych przepisów decyzji 2009/371/WSiSW, które dotyczą ochrony danych i odpowiedzialności prawnej za wszelkie nieuprawnione lub nieprawidłowe przetwarzanie takich danych przez pracowników Europolu, ani jako modyfikacja uprawnień wspólnego organu nadzorczego ustanowionego na mocy wspomnianej decyzji.
Artykuł  12
1. 
Członkowie krajowi Eurojustu, ich zastępcy, asystenci oraz specjalnie upoważniony personel mają - w granicach swojego mandatu i w celu realizacji zadań Eurojustu - prawo dostępu do danych wprowadzonych do systemu informacji celnej zgodnie z art. 1, art. 3-6 i art. 15-19 oraz do ich przeszukiwania.
2. 
Jeżeli w trakcie przeszukiwania danych członek krajowy Eurojustu, jego zastępcy, asystenci lub specjalnie upoważniony personel stwierdzi, że istnieje powiązanie między informacjami przetwarzanymi przez Eurojust a wpisem w systemie informacji celnej, osoba ta informuje o tym państwo członkowskie, które dokonało tego wpisu. Informacje uzyskane w wyniku takiego przeszukiwania można przekazywać państwom trzecim i organom trzecim jedynie za zgodą państwa członkowskiego, które dokonało wpisu.
3. 
Przepisy niniejszego artykułu nie mogą być interpretowane jako modyfikacja przepisów decyzji Rady 2009/426/WSiSW z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie wzmocnieniu Eurojustu i w sprawie zmiany decyzji 2002/187/WSiSW ustanawiającej Eurojust w celu zintensyfikowania walki z poważną przestępczością(6), które dotyczą ochrony danych i odpowiedzialności prawnej za wszelkie nieuprawnione lub nieprawidłowe przetwarzanie takich danych przez krajowych przedstawicieli Eurojustu, ich zastępców, asystentów i specjalnie upoważniony personel, ani jako modyfikacja uprawnień wspólnego organu nadzorczego ustanowionego na mocy wspomnianej decyzji.
4. 
Żadnych części systemu informacji celnej, do których mają dostęp członkowie krajowi Eurojustu, ich zastępcy, asystenci i specjalnie upoważniony personel, nie wolno podłączać do żadnego komputerowego systemu gromadzenia i przetwarzania danych stosowanego przez Eurojust lub w ramach jego struktury, ani żadnych danych, które są w tych częściach zawarte, nie wolno przenosić do takiego systemu ani nie wolno pobierać żadnej części systemu informacji celnej.
5. 
Dostęp do danych wprowadzonych do systemu informacji celnej mają jedynie członkowie krajowi Eurojustu, ich zastępcy, asystenci i specjalnie upoważniony personel; dostęp ten nie może być rozszerzany na innych pracowników Eurojustu.

ROZDZIAŁ  IV

ZMIANA DANYCH

Artykuł  13
1. 
Jedynie dostarczające państwo członkowskie ma prawo zmieniać, uzupełniać, korygować lub usuwać dane, które wprowadziło do systemu informacji celnej.
2. 
Jeżeli dostarczające państwo członkowskie zauważy lub dowie się, że wprowadzone przez nie dane są niezgodne ze stanem faktycznym albo zostały wprowadzone lub są przechowywane niezgodnie z przepisami niniejszej decyzji, państwo to odpowiednio zmienia, uzupełnia, koryguje lub usuwa takie dane i powiadamia o tym odpowiednio pozostałe państwa członkowskie, Europol i Eurojust.
3. 
Jeżeli państwo członkowskie, Europol lub Eurojust posiada dowody sugerujące, że część danych jest niezgodna ze stanem faktycznym albo została wprowadzona lub jest przechowywana w systemie informacji celnej niezgodnie z przepisami niniejszej decyzji, niezwłocznie powiadamia o tym dostarczające państwo członkowskie. Sprawdza ono odnośne dane i w razie konieczności niezwłocznie koryguje lub usuwa nieprawidłowości. Dostarczające państwo członkowskie powiadamia pozostałe państwa członkowskie, Europol i Eurojust o dokonaniu wszelkich korekt lub usunięć.
4. 
Jeżeli w chwili wprowadzania danych do systemu informacji celnej państwo członkowskie zauważy, że jego zgłoszenie jest sprzeczne z poprzednim zgłoszeniem pod względem treści lub wymaganych działań, powiadamia o tym niezwłocznie państwo członkowskie, które dokonało poprzedniego zgłoszenia. Oba państwa członkowskie podejmują następnie próbę rozwiązania problemu. Jeżeli brak jest porozumienia, zachowane zostaje pierwsze zgłoszenie, a do Systemu zostają wprowadzone te elementy nowego zgłoszenia, które nie są sprzeczne z pierwszym zgłoszeniem.
5.  12
 Z zastrzeżeniem niniejszej decyzji, jeżeli sąd lub inny właściwy organ któregokolwiek państwa członkowskiego podejmuje ostateczną decyzję o zmianie, uzupełnieniu, korekcie lub usunięciu danych znajdujących się w systemie informacji celnej, państwa członkowskie zobowiązują się wzajemnie do wykonania tej decyzji. W razie sprzeczności między decyzjami sądów lub innych właściwych organów różnych państw członkowskich, w tym między decyzjami krajowych organów nadzorczych, dotyczącymi korekt lub usunięć, państwo członkowskie, które wprowadziło odnośne dane, usuwa te dane z Systemu.

ROZDZIAŁ  V

ZATRZYMYWANIE DANYCH

Artykuł  14  13

Dane osobowe wprowadzone do systemu informacji celnej są zatrzymywane jedynie przez okres konieczny do osiągnięcia celu określonego w art. 1 ust. 2 i nie mogą być zatrzymywane przez okres dłuższy niż pięć lat. Jednakże w wyjątkowych przypadkach dane te mogą być zatrzymywane przez dodatkowy okres do dwóch lat, jeżeli, i tylko w zakresie w jakim, w indywidualnym przypadku ustalone zostanie, że istnieje bezwzględna potrzeba warunkująca osiągnięcie tego celu.

ROZDZIAŁ  VI

UTWORZENIE BAZY DANYCH REJESTRU CELNEGO DLA CELÓW IDENTYFIKACYJNYCH

Artykuł  15
1. 
Oprócz danych, o których mowa w art. 3, system informacji celnej zawiera w specjalnej bazie danych, zwanej dalej "bazą danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych", dane określone w niniejszym rozdziale. Bez uszczerbku dla przepisów niniejszego rozdziału oraz rozdziału VII i VIII, wszystkie przepisy niniejszej decyzji mają zastosowanie również do bazy danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych. Wyjątek określony w art. 21 ust. 2 nie ma zastosowania.
2. 
Celem bazy danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych jest umożliwienie organom krajowym odpowiedzialnym za prowadzenie dochodzeń celnych i wyznaczonym zgodnie z przepisami art. 7, aby podczas tworzenia akt dochodzeń lub podczas prowadzenia dochodzenia - na potrzeby Europolu i Eurojustu - względem jednej lub więcej osób lub jednego lub więcej przedsiębiorstw identyfikowały właściwe organy pozostałych państw członkowskich, które prowadzą dochodzenia względem tych osób lub przedsiębiorstw, tak by dzięki informacjom o istnieniu akt dochodzeń osiągnąć cele, o których mowa w art. 1 ust. 2.
3.  14
 Na potrzeby bazy danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych każde państwo członkowskie przekazuje pozostałym państwom członkowskim, Europolowi, Eurojustowi oraz komitetowi, o którym mowa w art. 27, wykaz czynów zabronionych określonych w jego przepisach krajowych.

Wykaz ten zawiera tylko te czyny zabronione, które podlegają:

a)
karze pozbawienia wolności lub środkowi zabezpieczającemu polegającemu na pozbawieniu wolności na maksymalny okres co najmniej 12 miesięcy; lub
b)
grzywnie w wysokości co najmniej 15 000 EUR.
4. 
Jeżeli państwo członkowskie pobierające dane z bazy danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych potrzebuje dalszych informacji o zarejestrowanych aktach dochodzeniowych dotyczących danej osoby lub przedsiębiorstwa, zwraca się ono o pomoc do dostarczającego państwa członkowskiego na podstawie obowiązujących aktów dotyczących wzajemnej pomocy.

ROZDZIAŁ  VII

FUNKCJONOWANIE BAZY DANYCH REJESTRU CELNEGO DLA CELÓW IDENTYFIKACYJNYCH I KORZYSTANIE Z NIEJ

Artykuł  16
1. 
Dane z akt dochodzeniowych będą wprowadzane do bazy danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych jedynie z uwagi na cele określone w art. 15 ust. 2. Wprowadzane są jedynie dane następujących kategorii:
a)
osoby lub przedsiębiorstwa, które są lub były przedmiotem aktów dochodzeniowych założonych przez właściwy organ państwa członkowskiego:
(i)
które w świetle prawa krajowego danego państwa członkowskiego są podejrzane o to, że poważnie naruszają lub naruszyły przepisy krajowe albo uczestniczą lub uczestniczyły w takim naruszeniu;
(ii)
co do których istnieje zgłoszenie stwierdzające, że nastąpiło takie naruszenie; lub
(iii)
na które nałożono karę administracyjną lub sądową za takie naruszenie;
b)
dziedzina, której dotyczą akta dochodzeniowe;
c)
nazwa, przynależność państwowa i dane teleadresowe organu państwa członkowskiego, który prowadzi dochodzenie, wraz z sygnaturą akt.

Dane, o których mowa w lit. a)-c), są wprowadzane do rekordu danych oddzielnie dla każdej osoby lub każdego przedsiębiorstwa. Zakazane jest tworzenie odesłań między rekordami danych.

2. 
Dane osobowe, o których mowa w ust. 1 lit. a), zawierają jedynie:
a)
w przypadku osób: nazwisko, nazwisko rodowe, imiona, poprzednie nazwiska i pseudonimy, datę i miejsce urodzenia, narodowość i płeć;
b)
w przypadku przedsiębiorstw: nazwę przedsiębiorstwa, nazwę handlową, adres, numer identyfikacyjny VAT oraz numer identyfikacyjny podatku akcyzowego.
3. 
Dane są wprowadzane na czas określony zgodnie z art. 19.
Artykuł  17

Państwo członkowskie nie ma obowiązku w żadnym konkretnym przypadku wprowadzać danych, o których mowa w art. 16, jeżeli i dopóki zakłócałoby to porządek publiczny lub szkodziło innym podstawowym interesom, w szczególności gdyby stanowiło bezpośrednie i poważne zagrożenie dla jego bezpieczeństwa publicznego lub bezpieczeństwa publicznego innego państwa członkowskiego bądź państwa trzeciego, lub gdyby zagrożone były inne istotne interesy o równoważnym znaczeniu, lub gdyby takie wpisy mogły poważnie zaszkodzić prawom jednostek lub utrudnić prowadzenie dochodzenia.

Artykuł  18
1. 
Wprowadzać dane do bazy danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych oraz je przeszukiwać mają prawo wyłącznie organy, o których mowa w art. 15 ust. 2.
2. 
Każde zapytanie skierowane do bazy danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych musi dotyczyć następujących danych osobowych:
a)
w przypadku osób: imię lub nazwisko, lub nazwisko rodowe, lub poprzednie nazwiska, lub pseudonimy, lub data urodzenia;
b)
w przypadku przedsiębiorstw: nazwa przedsiębiorstwa lub nazwy handlowe, lub adres, lub numer identyfikacyjny VAT, lub numer identyfikacyjny podatku akcyzowego.

ROZDZIAŁ  VIII

OKRES ZATRZYMYWANIA DANYCH W BAZIE DANYCH REJESTRU CELNEGO DLA CELÓW IDENTYFIKACYJNYCH

Artykuł  19
1. 
Długość okresów przechowywania danych określa się zgodnie z przepisami ustawowymi, wykonawczymi i procedurami państwa członkowskiego, które wprowadza dane. Nie mogą być jednak przekraczane następujące okresy, liczone od dnia wprowadzenia danych do akt:
a)
dane dotyczące bieżących aktów dochodzeniowych są zatrzymywane nie dłużej niż trzy lata, jeżeli w tym okresie nie stwierdzono żadnego naruszenia. Dane te usuwa się przed upływem tego trzyletniego okresu, jeżeli upłynęło 12 miesięcy od ostatniej czynności dochodzeniowej;
b)
dane dotyczące aktów dochodzeniowych, które doprowadziły do stwierdzenia, że miało miejsce naruszenie, ale nie doprowadziły jeszcze do wydania wyroku skazującego ani do nałożenia grzywny, są zatrzymywane nie dłużej niż sześć lat;
c)
dane dotyczące aktów dochodzeniowych, które doprowadziły do wydania wyroku skazującego lub do nałożenia grzywny, są zatrzymywane nie dłużej niż dziesięć lat.
2. 
Na wszystkich etapach dochodzenia, o którym mowa w ust. 1 lit. a)-c), jeżeli osoba lub przedsiębiorstwo, o których mowa w art. 16, zostają wyłączone z zakresu dochodzenia zgodnie z przepisami ustawowymi i wykonawczymi dostarczającego państwa członkowskiego, wtedy wszelkie dane dotyczące tej osoby lub tego przedsiębiorstwa niezwłocznie się usuwa.
3. 
Dane usuwane są automatycznie z bazy danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych w dniu, w którym upłynęły okresy zatrzymywania danych określone w ust. 1.

ROZDZIAŁ  IX

OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH

Artykuł  20  15

O ile niniejsza decyzja nie stanowi inaczej, do przetwarzania danych osobowych na podstawie niniejszej decyzji:

a)
przez organy krajowe wyznaczone przez każde państwo członkowskie zgodnie z art. 7 niniejszej decyzji stosuje się przepisy krajowe przyjęte na podstawie dyrektywy (UE) 2016/680;
b)
przez Komisję stosuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 * ;
c)
przez Europol stosuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 * ; oraz
d)
przez Eurojust stosuje się rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1727 * .
Artykuł  21
1. 
Dane mogą być kopiowane jedynie ze względów technicznych, pod warunkiem że takie kopiowanie jest potrzebne organom, o których mowa w art. 7, do ich bezpośredniego przeszukiwania.
2. 
Z zastrzeżeniem art. 8 ust. 1, dane osobowe wprowadzone przez inne państwa członkowskie nie mogą być kopiowane z systemu informacji celnej do innych krajowych baz danych, chyba że chodzi o kopie przechowywane w systemach zarządzania ryzykiem, które służą do bezpośrednich krajowych kontroli celnych, lub kopie przechowywane w systemie analizy operacyjnej, który służy do koordynacji działań. Takie kopie mogą być wykonywane jedynie w specjalnych przypadkach lub do celów dochodzeń.
3. 
W obu wyjątkowych przypadkach, o których mowa w ust. 2, wyłącznie analitycy upoważnieni przez organy krajowe każdego państwa członkowskiego mają prawo przetwarzać dane osobowe z systemu informacji celnej w ramach systemu zarządzania ryzykiem, który służy do bezpośrednich kontroli celnych prowadzonych przez organy krajowe, lub w ramach systemu analizy operacyjnej, który służy do koordynacji działań.
4. 
Każde państwo członkowskie przesyła pozostałym państwom członkowskim i komitetowi, o którym mowa w art. 27, wykaz wydziałów zarządzających ryzykiem, których analitycy są upoważnieni do kopiowania i przetwarzania danych osobowych wprowadzonych do systemu informacji celnej.
5. 
Dane osobowe skopiowane z systemu informacji celnej zatrzymuje się jedynie przez okres niezbędny do osiągnięcia celu, w którym zostały skopiowane. Państwo członkowskie, które dokonało skopiowania, weryfikuje co najmniej raz w roku konieczność ich zatrzymywania. Okres przechowywania nie może być dłuższy niż dziesięć lat. Dane osobowe, które nie są konieczne do kontynuowania analizy operacyjnej, są niezwłocznie usuwane lub usuwa się z nich wszelkie elementy umożliwiające identyfikację.
Artykuł  22 16

 (uchylony).

Artykuł  23 17

 (uchylony).

Artykuł  24 18

 (uchylony).

Artykuł  25 19

 (uchylony).

Artykuł  26  20
1. 
Europejski Inspektor Ochrony Danych odpowiada za monitorowanie przetwarzania danych osobowych przez Komisję na podstawie niniejszej decyzji oraz za dopilnowanie, by było ono prowadzone zgodnie z niniejszą decyzją. Zastosowanie mają odpowiednio zadania i uprawnienia, o których mowa w art. 57 i 58 rozporządzenia (UE) 2018/1725.
2. 
Co najmniej raz na pięć lat Europejski Inspektor Ochrony Danych przeprowadza audyt przetwarzania danych osobowych przez Komisję na podstawie niniejszej decyzji, zgodnie z międzynarodowymi standardami audytu. Sprawozdanie z tego audytu przekazuje się Parlamentowi Europejskiemu, Radzie, Komisji i krajowym organom nadzorczym.
3. 
Europejski Inspektor Ochrony Danych i krajowe organy nadzorcze, działając w zakresie swoich kompetencji, czynnie współpracują w ramach swoich obowiązków, aby zapewnić skoordynowany nadzór nad funkcjonowaniem systemu informacji celnej zgodnie z art. 62 rozporządzenia (UE) 2018/1725.

ROZDZIAŁ  X

RAMY INSTYTUCJONALNE

Artykuł  27
1. 
Ustanawia się komitet, w którego skład wchodzą przedstawiciele administracji celnych państw członkowskich. W sprawach objętych ust. 2 lit. a) komitet podejmuje decyzje jednomyślnie, a w sprawach objętych ust. 2 lit. b) - większością dwóch trzecich głosów. Komitet przyjmuje swój regulamin wewnętrzny jednomyślnie.
2. 
Komitet odpowiada za:
a) 21
 wprowadzanie w życie i prawidłowe stosowanie niniejszej decyzji, bez uszczerbku dla uprawnień krajowych organów nadzorczych i Europejskiego Inspektora Ochrony Danych;
b)
sprawne działanie systemu informacji celnej pod względem technicznym i operacyjnym. Komitet podejmuje wszelkie niezbędne działania, by środki określone w art. 14 i 28 zostały prawidłowo wdrożone w odniesieniu do systemu informacji celnej.

Do celów niniejszego ustępu komitet może mieć bezpośredni dostęp do danych w systemie informacji celnej i bezpośrednio z nich korzystać.

3. 
Zgodnie z postanowieniami tytułu VI Traktatu o Unii Europejskiej komitet corocznie przedkłada Radzie sprawozdanie na temat skuteczności i sprawnego funkcjonowania systemu informacji celnej, w razie potrzeby przedstawiając zalecenia. Sprawozdanie to jest przesyłane do wiadomości Parlamentowi Europejskiemu.
4. 
Komisja jest włączona w prace komitetu.

ROZDZIAŁ  XI

BEZPIECZEŃSTWO SYSTEMU INFORMACJI CELNEJ

Artykuł  28
1. 
Wszelkie środki administracyjne niezbędne do zachowania bezpieczeństwa są stosowane przez:
a)
właściwe organy państw członkowskich - w odniesieniu do terminali systemu informacji celnej znajdujących się w ich odpowiednich państwach członkowskich - oraz Europol i Eurojust;
b)
komitet, o którym mowa w art. 27 - w odniesieniu do systemu informacji celnej i terminali znajdujących się w tych samych obiektach co system informacji celnej i służących do celów technicznych i do kontroli wymaganych w myśl ust. 3.
2. 
Właściwe organy, Europol, Eurojust oraz komitet, o którym mowa w art. 27, stosują w szczególności środki, by:
a)
uniemożliwić osobom nieuprawnionym dostęp do urządzeń wykorzystywanych do przetwarzania danych;
b)
uniemożliwić osobom nieuprawnionym odczytywanie, kopiowanie, zmienianie lub usuwanie danych i nośników danych;
c)
uniemożliwić niedozwolone wprowadzanie danych, jak również wszelkie niedozwolone przeszukiwanie, zmienianie lub usuwanie danych;
d)
uniemożliwić osobom nieuprawnionym dostęp do danych w systemie informacji celnej za pomocą sprzętu do przesyłania danych;
e)
zagwarantować, by, w odniesieniu do korzystania z systemu informacji celnej, osoby uprawnione mogły mieć dostęp jedynie do danych podlegających ich kompetencjom;
f)
zagwarantować możliwość sprawdzenia i ustalenia, którym organom można przekazywać dane za pomocą sprzętu do przesyłania danych;
g)
zagwarantować możliwość sprawdzenia i ustalania a posteriori, jakie dane zostały wprowadzone do systemu informacji celnej, kiedy i przez kogo, oraz zagwarantować możliwość kontrolowania przeszukiwań;
h)
uniemożliwić niedozwolone odczytywanie, kopiowanie, zmienianie lub usuwanie danych podczas przesyłania danych i transportu nośników danych.
i) 22
 zapewnić w razie awarii możliwość przywrócenia zainstalowanych systemów;
j) 23
 zapewnić właściwe funkcjonowanie Systemu, zgłaszanie błędów w Systemie oraz odporność przechowywanych danych osobowych na uszkodzenia powodowane błędnym działaniem Systemu.
3.  24
 Komitet, o którym mowa w art. 27, monitoruje przeszukiwanie systemu informacji celnej, by skontrolować, czy prowadzone przeszukiwania były dozwolone i prowadzone przez uprawnionych użytkowników. Kontroli poddaje się co najmniej 1 % wszystkich przeszukiwań. Rejestr takich przeszukiwań i kontroli pozostaje w Systemie i służy tylko w wyżej określonym celu wspomnianemu komitetowi, krajowym organom nadzorczym i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych. Rejestr ten usuwa się po sześciu miesiącach.
Artykuł  29  25

Właściwa administracja celna, o której mowa w art. 10 ust. 1, odpowiada za środki bezpieczeństwa, o których mowa w art. 28, w odniesieniu do terminali znajdujących się na terytorium danego państwa członkowskiego, za weryfikacje określone w art. 14 i 19, oraz pod innymi względami za prawidłowe stosowanie niniejszej decyzji w zakresie, w jakim jest to konieczne w świetle przepisów ustawowych, wykonawczych i procedur tego państwa członkowskiego.

ROZDZIAŁ  XII

OBOWIĄZKI I ODPOWIEDZIALNOŚĆ

Artykuł  30
1.  26
 (uchylony).
2. 
Każde państwo członkowskie odpowiada zgodnie ze swoim prawem krajowym za wszelkie szkody wyrządzone danej osobie przez korzystanie z systemu informacji celnej. Dotyczy to także szkód spowodowanych przez państwo członkowskie, które wprowadziło dane nieścisłe albo wprowadziło lub przechowywało dane niezgodnie z prawem.
3. 
W przypadku wypłacenia przez otrzymujące państwo członkowskie odszkodowania za szkody wyrządzone przez korzystanie z danych, które są nieprawdziwe i zostały wprowadzone do systemu informacji celnej przez inne państwo członkowskie, to inne państwo członkowskie musi zwrócić otrzymującemu państwu członkowskiemu wypłaconą kwotę odszkodowania, biorąc pod uwagę stopień przyczynienia się otrzymującego państwa członkowskiego do powstania szkody.
4. 
Europol i Eurojust ponoszą odpowiedzialność zgodnie z postanowieniami aktów je ustanawiających.
Artykuł  31
1. 
Koszty zakupu, analizy, rozwoju i konserwacji centralnej infrastruktury informatycznej (sprzętu komputerowego), oprogramowania i specjalnych połączeń sieciowych, a także odnośnych usług w zakresie produkcji, wsparcia i szkolenia - które to koszty są nierozerwalnie związane z funkcjonowaniem systemu informacji celnej do potrzeb stosowania wspólnotowych przepisów celnych i rolnych - oraz koszty związane z wykorzystywaniem systemu informacji celnej przez państwa członkowskie na ich terytoriach, w tym koszty łączności, są pokrywane z budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich.
2. 
Koszty utrzymania krajowych stacji roboczych i terminali związane z wykonaniem niniejszej decyzji są pokrywane przez państwa członkowskie.

ROZDZIAŁ  XIII

STOSOWANIE I PRZEPISY KOŃCOWE

Artykuł  32

Informacje dostarczone na mocy niniejszej decyzji są bezpośrednio wymieniane między organami państw członkowskich.

Artykuł  33

Państwa członkowskie w terminie do dnia 27 maja 2011 r. zapewniają zgodność ich przepisów krajowych z niniejszą decyzją.

Artykuł  34
1. 
Niniejsza decyzja zastępuje ze skutkiem od dnia 27 maja 2011 r. konwencję o CIS i Protokół z dnia 12 marca 1999 r. sporządzony na podstawie artykułu K.3 Traktatu o Unii Europejskiej dotyczący zakresu prania wpływów pieniężnych w Konwencji w sprawie wykorzystania technologii informatycznej dla potrzeb celnych oraz włączenia numeru rejestracyjnego środków transportu do konwencji(8) oraz Protokół z dnia 8 maja 2003 r. sporządzony na podstawie artykułu 34 Traktatu o Unii Europejskiej, zmieniający - w zakresie utworzenia bazy danych rejestru celnego dla celów identyfikacyjnych - Konwencję o wykorzystaniu technologii informatycznej dla potrzeb celnych(9).
2. 
W związku z tym, ze skutkiem od dnia rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji, konwencja o CIS i protokoły, o których mowa w ust. 1, tracą moc.
Artykuł  35

O ile nie określono inaczej w niniejszej decyzji, środki służące wykonaniu konwencji o CIS oraz protokołów, o których mowa w art. 34 ust. 1, zostają uchylone ze skutkiem od dnia 27 maja 2011 r.

Artykuł  36
1. 
Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
2. 
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 27 maja 2011 r.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 listopada 2009 r.
W imieniu Rady
B. ASK
Przewodniczący
______

(1) Opinia z dnia 24 listopada 2009 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 350 z 30.12.2005, s. 60.

(3)Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 766/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 515/97 w sprawie wzajemnej pomocy między organami administracyjnymi państw członkowskich i współpracy między państwami członkowskimi a Komisją w celu zapewnienia prawidłowego stosowania przepisów prawa celnego i rolnego (Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 48).

(4) Dz.U. C 316 z 27.11.1995, s. 33.

(5) Dz.U. L 121 z 15.5.2009, s. 37.

(6) Dz.U. L 138 z 4.6.2009, s. 14.

(7) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.

(8) Dz.U. C 91 z 31.3.1999, s. 2.

(9) Dz.U. C 139 z 13.6.2003, s. 2.

1 Art. 1 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
2 Art. 2 pkt 2 zmieniony przez art. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylająca decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 89).
4 Art. 2 pkt 6 dodany przez art. 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
5 Art. 4 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 4 lit. b rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
6 Art. 5 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
7 Art. 7 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 6 lit. a rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
8 Art. 7 ust. 3 uchylony przez art. 1 pkt 6 lit. b rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
9 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
10 Art. 8 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. a rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
11 Art. 8 ust. 4 zmieniony przez art. 1 pkt 7 lit. b rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
12 Art. 13 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
13 Art. 14 zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
14 Art. 15 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 10 lit. b rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
15 Art. 20 zmieniony przez art. 1 pkt 11 rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
**) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW (Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 53).
***) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1727 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) oraz zastąpienia i uchylenia decyzji Rady 2002/187/WSiSW (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 138).";
16 Art. 22 uchylony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
17 Art. 23 uchylony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
18 Art. 24 uchylony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
19 Art. 25 uchylony przez art. 1 pkt 12 rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
20 Art. 26 zmieniony przez art. 1 pkt 13 rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
21 Art. 27 ust. 2 lit. a zmieniona przez art. 1 pkt 14 rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
22 Art. 28 ust. 2 lit. i dodana przez art. 1 pkt 15 lit. a rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
23 Art. 28 ust. 2 lit. j dodana przez art. 1 pkt 15 lit. a rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
24 Art. 28 ust. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 15 lit. b rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
25 Art. 29 zmieniony przez art. 1 pkt 16 rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.
26 Art. 30 ust. 1 uchylony przez art. 1 pkt 17 rozporządzenia nr 2024/868 z dnia 13 marca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.868) zmieniającego nin. decyzję rady z dniem 8 kwietnia 2024 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.323.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/917/WSiSW w sprawie stosowania technologii informatycznej do potrzeb celnych
Data aktu: 30/11/2009
Data ogłoszenia: 10/12/2009
Data wejścia w życie: 27/05/2011, 30/12/2009