Decyzja 2009/908/UE ustanawiająca środki wykonawcze do decyzji Rady Europejskiej w sprawie sprawowania prezydencji Rady oraz dotycząca przewodnictwa w organach przygotowawczych Rady

DECYZJA RADY
z dnia 1 grudnia 2009 r.
ustanawiająca środki wykonawcze do decyzji Rady Europejskiej w sprawie sprawowania prezydencji Rady oraz dotycząca przewodnictwa w organach przygotowawczych Rady
(2009/908/UE)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 16 ust. 9,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 236 lit. b),

uwzględniając decyzję Rady Europejskiej z dnia 1 grudnia 2009 r. w sprawie sprawowania prezydencji Rady 1  , w szczególności jej art. 2 akapit 3 oraz art. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy ustanowić środki wykonawcze do decyzji Rady Europejskiej w sprawie sprawowania prezydencji Rady (zwanej dalej "decyzją Rady Europejskiej").

(2) Te środki wykonawcze obejmują ustalenie porządku, w którym uprzednio ustalone grupy trzech państw członkowskich sprawują kolejno prezydencję w następujących po sobie osiemnastomiesięcznych okresach, z uwzględnieniem faktu, że od dnia 1 stycznia 2007 r. - zgodnie z regulaminem wewnętrznym Rady - istnieje system osiemnastomiesięcznych programów Rady uzgodnionych przez trzy prezydencje sprawujące urząd w przedmiotowym okresie.

(3) Zgodnie z art. 1 decyzji Rady Europejskiej skład grup musi uwzględniać różnorodność państw członkowskich oraz równowagę geograficzną w ramach Unii.

(4) Artykuł 1 ust. 2 decyzji Rady Europejskiej określa podział obowiązków pomiędzy państwa członkowskie wchodzące w skład poszczególnych grup. W obu przypadkach przewidzianych w art. 2 ust. 1 niniejszej decyzji państwa członkowskie wchodzące w skład poszczególnych grup określą za wspólnym porozumieniem praktyczne ustalenia dotyczące ich współpracy.

(5) Wspomniane środki wykonawcze powinny ponadto zawierać przepisy szczególne dotyczące przewodniczenia organom przygotowawczym Rady do Spraw Zagranicznych, jak przewiduje art. 2 akapit 3 decyzji Rady Europejskiej.

(6) Większości tych organów przygotowawczych powinien przewodniczyć przedstawiciel Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem"), podczas gdy pozostałym powinna nadal przewodniczyć sześciomiesięczna prezydencja. Gdy przewodniczącym takich organów jest przedstawiciel Wysokiego Przedstawiciela można stosować okres przejściowy.

(7) Jak przewiduje art. 2 akapit 3 decyzji Rady Europejskiej, w niniejszej decyzji należy także wymienić organy przygotowawcze, w których przewodnictwo nie jest sprawowane przez sześciomiesięczną prezydencję.

(8) Przewodnictwo w organach przygotowawczych niewymienionych w niniejszej decyzji będzie sprawowane zgodnie z art. 2 decyzji Rady Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1 2

Porządek, w jakim państwa członkowskie sprawują prezydencję Rady, począwszy od dnia 1 lipca 2017 r. do dnia 31 grudnia 2030 r., jak również podział tego porządku prezydencji na grupy trzech państw członkowskich, jest określony w załączniku I do niniejszej decyzji.

Artykuł  2
1. 
Każdy członek grupy, o której mowa w art. 1 akapit drugi, kolejno, przez okres sześciu miesięcy, sprawuje prezydencję wszystkich składów Rady, z wyjątkiem Rady do Spraw Zagranicznych. Pozostali członkowie grupy wspierają prezydencję we wszystkich jej obowiązkach na podstawie osiemnastomiesięcznego programu Rady.
2. 
Członkowie grupy, o której mowa w art. 1, mogą przyjąć inne ustalenia między sobą.
3. 
W obu przypadkach przewidzianych w ust. 1 i 2 państwa członkowskie wchodzące w skład poszczególnych grup określają za wspólnym porozumieniem praktyczne ustalenia dotyczące ich współpracy.
Artykuł  3 3

Rada ustala przed dniem 31 grudnia 2029 r. porządek, w jakim państwa członkowskie będą sprawować prezydencję Rady, począwszy od dnia 1 stycznia 2031 r.

Artykuł  4

Przewodnictwo w organach przygotowawczych Rady do Spraw Zagranicznych sprawowane jest zgodnie z zasadami określonymi w załączniku II.

Artykuł  5

Organy przygotowawcze Rady wymienione w załączniku III mają stałych przewodniczących - zgodnie z tym załącznikiem.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Zostaje ona opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono Brukseli dnia 1 grudnia 2009 r.
W imieniu Rady
B. ASK
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  4

Projekt tabeli prezydencji Rady (*)

Niderlandy (**) styczeń-czerwiec 2016
Słowacja (**) lipiec-grudzień 2016
Malta (**) styczeń-czerwiec 2017
Estonia lipiec-grudzień 2017
Bułgaria styczeń-czerwiec 2018
Austria lipiec-grudzień 2018
Rumunia styczeń-czerwiec 2019
Finlandia lipiec-grudzień 2019
Chorwacja styczeń-czerwiec 2020
Niemcy lipiec-grudzień 2020
Portugalia styczeń-czerwiec 2021
Słowenia lipiec-grudzień 2021
Francja styczeń-czerwiec 2022
Republika Czeska lipiec-grudzień 2022
Szwecja styczeń-czerwiec 2023
Hiszpania lipiec-grudzień 2023
Belgia styczeń-czerwiec 2024
Węgry lipiec-grudzień 2024
Polska styczeń-czerwiec 2025
Dania lipiec-grudzień 2025
Cypr styczeń-czerwiec 2026
Irlandia lipiec-grudzień 2026
Litwa styczeń-czerwiec 2027
Grecja lipiec-grudzień 2027
Włochy styczeń-czerwiec 2028
Łotwa lipiec-grudzień 2028
Luksemburg styczeń-czerwiec 2029
Niderlandy lipiec-grudzień 2029
Słowacja styczeń-czerwiec 2030
Malta lipiec-grudzień 2030
(*) Bez uszczerbku dla praw i obowiązków Zjednoczonego Królestwa jako państwa członkowskiego.

(**) Obecną trojkę wprowadzono do niniejszego załącznika w celach informacyjnych.

ZAŁĄCZNIK  II  5

PRZEWODNICTWO W ORGANACH PRZYGOTOWAWCZYCH RADY DO SPRAW ZAGRANICZNYCH(1)

Przewodnictwo w organach przygotowawczych Rady do Spraw Zagranicznych, o których mowa w kategoriach 1 do 4 w poniższej tabeli, jest zorganizowane w następujący sposób:
1)
Kategoria 1 (organy przygotowawcze w obszarze handlu i rozwoju):

Organom przygotowawczym przewodniczy sześciomiesięczna prezydencja.

2)
Kategoria 2 (organy przygotowawcze wg klucza geograficznego)

Organom przygotowawczym przewodniczy przedstawiciel Wysokiego Przedstawiciela.

3)
Kategoria 3 (organy przygotowawcze wg klucza horyzontalnego, głównie WPZiB)

Organom przygotowawczym przewodniczy przedstawiciel Wysokiego Przedstawiciela, z wyjątkiem następujących organów przygotowawczych, którym przewodniczy sześciomiesięczna prezydencja:

Grupa Robocza Radców ds. Stosunków Zewnętrznych (RELEX),
Grupa Robocza ds. Terroryzmu (aspekty międzynarodowe) (COTER),
Grupa Robocza ds. Zastosowania Szczególnych Środków w celu Zwalczania Terroryzmu (COCOP),
Grupa Robocza ds. Konsularnych (COCON),
Grupa Robocza ds. Międzynarodowego Prawa Publicznego (COJUR), oraz
Grupa Robocza ds. Prawa Morza (COMAR),
Grupa Robocza ds. Przemysłu Obronnego (DIWP).
4)
Kategoria 4 (organy przygotowawcze związane z WPBiO)

Organom przygotowawczym związanym z WPBiO przewodniczy przedstawiciel Wysokiego Przedstawiciela(2).

Wysoki Przedstawiciel i sześciomiesięczna prezydencja prowadzą ścisłą współpracę w celu zapewnienia spójności działań wszystkich organów przygotowawczych Rady do Spraw Zagranicznych.

W przypadku kategorii 3 i 4 sześciomiesięczna prezydencja nadal przewodniczy organom przygotowawczym w okresie przejściowym trwającym do sześciu miesięcy od przyjęcia decyzji Rady w sprawie organizacji i funkcjonowania Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych (ESDZ). W przypadku kategorii 2 ten okres przejściowy wynosi do 12 miesięcy.

Sposoby mianowania przewodniczących

W sytuacji gdy decyzja Rady Europejskiej lub niniejsza decyzja określa, że danemu organowi przygotowawczemu (Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa i odpowiednie grupy robocze) przewodniczy przedstawiciel Wysokiego Przedstawiciela, za mianowanie przewodniczącego odpowiedzialny jest Wysoki Przedstawiciel. Podstawą mianowań są kompetencje, z zapewnieniem odpowiedniej równowagi geograficznej i przejrzystości. Wysoki Przedstawiciel zapewnia, by osoba którą zamierza mianować przewodniczącym, cieszyła się zaufaniem państw członkowskich. Jeśli osoba ta nie jest jeszcze członkiem ESDZ, zostaje nim - zgodnie z procedurami rekrutacyjnymi ESDZ - przynajmniej na okres mianowania. W ramach sprawozdania dotyczącego sytuacji ESDZ przewidzianego na 2012 rok sporządza się ocenę funkcjonowania tego ustalenia.

1. Organy przygotowawcze w obszarach handlu i rozwoju Komitet Art. 207
Grupa Robocza ds. Krajów AKP
Grupa Robocza ds. Współpracy Rozwojowej (DEVGEN)
Grupa Robocza ds. EFTA
Grupa Robocza ds. Towarów Podwójnego Zastosowania
Grupa Robocza ds. Handlowych
Grupa Robocza ds. Grup Towarowych
Grupa Robocza ds. Ogólnego Systemu Preferencji Taryfowych
Grupa Robocza ds. Przygotowywania Międzynarodowych Konferencji na temat Rozwoju / dot. konwencji UNCCD w sprawie pustynnienia / Konferencji NZ ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD)
Grupa Robocza ds. Pomocy Humanitarnej i Pomocy Żywnościowej
Grupa ds. Kredytów Eksportowych
2. Organy przygotowawcze wg klucza geograficznego Grupa Robocza ds. Maszreku i Maghrebu (COMAG /MaMa)
Grupa Robocza ds. Europy Wschodniej i Azji Środkowej (COEST)
Grupa Robocza ds. Regionu Bałkanów Zachodnich (COWEB)
Grupa Robocza ds. Bliskiego Wschodu i Zatoki Perskiej (COMEM /MOG)
Grupa Robocza ds. Azji i Oceanii (COASI)
Grupa Robocza ds. Ameryki Łacińskiej (COLAT)
Grupa Robocza ds. Stosunków Transatlantyckich (COTRA)
Grupa Robocza ds. Afryki (COAFR)
3. Organy przygotowawcze wg klucza horyzontalnego (głównie WPZiB) Grupa Robocza Radców ds. Stosunków Zewnętrznych (RELEX)
Grupa Nicolaidis
Grupa Robocza ds. Powszechnego Rozbrojenia i Kontroli Zbrojeń (CODUN)
Grupa Robocza ds. Nieproliferacji (CONOP)
Grupa Robocza ds. Wywozu Broni Konwencjonalnej (COARM)
Grupa Robocza ds. Praw Człowieka (COHOM)
Grupa Robocza ds. Terroryzmu (aspekty międzynarodowe) (COTER)(1)
Grupa Robocza ds. Zastosowania Szczególnych Środków w celu Zwalczania Terroryzmu (COCOP)(1)
Grupa Robocza ds. OBWE i Rady Europy (COSCE)
Grupa Robocza ds. NZ (CONUN)
grupa robocza ad hoc ds. procesu pokojowego na Bliskim Wschodzie (COMEP)
Grupa Robocza ds. Międzynarodowego Prawa Publicznego (COJUR, COJUR-ICC)
Grupa Robocza ds. Prawa Morza (COMAR)
Grupa Robocza ds. Konsularnych (COCON)
Grupa Robocza ds. Administracji i Protokołu WPZiB (COADM)
Grupa Robocza ds. Przemysłu Obronnego (DIWP)
4. Organy przygotowawcze związane z WPBiO Komitet Wojskowy (EUMC)
Grupa Robocza Komitetu Wojskowego (EUMCWG)
Grupa Robocza ds. Polityczno-Wojskowych (PMG)
Komitet ds. Aspektów Cywilnych Zarządzania Kryzysowego (CIVCOM)
Grupa Robocza ds. Europejskiej Polityki Zbrojeń
(1) Kwestia Grupy Roboczej ds. Terroryzmu (aspekty międzynarodowe) (COTER) i Grupy Roboczej ds. Zastosowania Szczególnych Środków w celu Zwalczania Terroryzmu (COCOP) zostanie również poruszona w ramach dyskusji na temat struktur roboczych WSiSW.

______

(1) Po dniu 1 grudnia 2009 r. należy przeprowadzić sprawny przegląd zakresu działania i organizacji struktur roboczych w obszarze spraw zagranicznych, szczególnie jeśli chodzi o obszar rozwoju. Ustalenia dotyczące przewodnictwa w grupach roboczych, które objęto przeglądem, należy w razie potrzeby dostosować zgodnie z ogólnymi zasadami określonymi w niniejszym załączniku.

(2) Komitet Wojskowy (EUMC) i Grupa Robocza ds. Komitetu Wojskowego (EUMCWG) mają nadal wybieranego przewodniczącego, jak wskazano w załączniku III - zgodnie ze stanem sprzed wejścia w życie niniejszej decyzji.

ZAŁĄCZNIK  III  6

PRZEWODNICZĄCY ORGANÓW PRZYGOTOWAWCZYCH RADY MAJĄCYCH STAŁEGO PRZEWODNICZĄCEGO

Wybrani przewodniczący

Komitet Ekonomiczno-Finansowy

Komitet Zatrudnienia

Komitet Ochrony Socjalnej

Komitet Wojskowy(1)

Komitet Polityki Gospodarczej

Komitet ds. Usług Finansowych

Grupa Robocza Komitetu Wojskowego Unii Europejskiej(1)

Grupa ds. Kodeksu Postępowania (opodatkowanie działalności gospodarczej)

Komitet Europejskiej Przestrzeni Badawczej i Innowacji

Pod przewodnictwem Sekretariatu Generalnego Rady

Komitet ds. Bezpieczeństwa

Grupa Robocza ds. Informacji

Grupa Robocza ds. Łączności Elektronicznej

Grupa Robocza ds. Ujednolicenia Prawodawstwa

Grupa Robocza Prawników Lingwistów

Grupa Robocza ds. Nowych Budynków

______

(1) Zob. również załącznik II.

1 Dz.U. L 315 z 2.12.2009, s. 50.
2 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 decyzji nr (UE) 2016/1316 z dnia 26 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.208.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2017 r.
3 Art. 3 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr (UE) 2016/1316 z dnia 26 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.208.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2017 r.
4 Załącznik I:

- zmieniony przez sprostowanie z dnia 23 grudnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.344.56).

- zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr (UE) 2016/1316 z dnia 26 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.208.42) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2017 r.

5 Załącznik II zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2024/2541 z dnia 23 września 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2541) zmieniającej nin. decyzję z dniem 29 września 2024 r.
6 Załącznik III:

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 1024/2021 z dnia 18 czerwca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.224.20) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2021 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2021/2242 z dnia 13 grudnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.450.148) zmieniającej nin. decyzję z dniem 13 grudnia 2021 r.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.322.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/908/UE ustanawiająca środki wykonawcze do decyzji Rady Europejskiej w sprawie sprawowania prezydencji Rady oraz dotycząca przewodnictwa w organach przygotowawczych Rady
Data aktu: 01/12/2009
Data ogłoszenia: 09/12/2009
Data wejścia w życie: 01/12/2009