Decyzja 2009/902/WSiSW ustanawiająca Europejską Sieć Zapobiegania Przestępczości (ESZP) i uchylająca decyzję 2001/427/WSiSW

DECYZJA RADY 2009/902/WSiSW
z dnia 30 listopada 2009 r.
ustanawiająca Europejską Sieć Zapobiegania Przestępczości (ESZP) i uchylająca decyzję 2001/427/WSiSW

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Unię Europejską, w szczególności jego art. 30 ust. 1, art. 31 i art. 34 ust. 2 lit. c),

uwzględniając inicjatywę Królestwa Belgii, Republiki Czeskiej, Republiki Federalnej Niemiec, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Węgierskiej, Królestwa Niderlandów, Republiki Słowackiej, Republiki Finlandii, Królestwa Szwecji, Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej(1),

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rada Europejska z Tampere, która odbyła się w dniach 15 i 16 października 1999 r., stwierdziła, że istnieje potrzeba rozwijania środków zapobiegania przestępczości, wymiany dobrych praktyk oraz wzmacniania sieci krajowych organów właściwych w zakresie zapobiegania przestępczości, a także współpracy pomiędzy krajowymi organami wyspecjalizowanymi w tej dziedzinie, wyraźnie stwierdzając, że współpraca taka za podstawowy priorytet mogłaby przyjąć przestępczość młodocianych, przestępczość na obszarach miejskich i przestępczość narkotykową. W tym celu wezwano do zbadania możliwości powstania programu finansowanego przez Wspólnotę.

(2) W zaleceniu 6 strategii Unii Europejskiej na początek nadchodzącego tysiąclecia w sprawie zapobiegania i kontroli zorganizowanej przestępczości(2) wzywa się do wspierania Rady przez odpowiednio wykwalifikowanych ekspertów w dziedzinie zapobiegania przestępczości, takich jak krajowe punkty kontaktowe, albo poprzez utworzenie sieci ekspertów z krajowych organów zapobiegania przestępczości.

(3) Europejska sieć prewencji kryminalnej została ustanowiona decyzją Rady 2001/427/WSiSW(3).

(4) Zewnętrzna ocena europejskiej sieci prewencji kryminalnej przeprowadzona w latach 2008-2009 wskazała możliwości wzmocnienia sieci, które zostały zaakceptowane przez zarząd europejskiej sieci prewencji kryminalnej i zgodnie z którymi konieczne jest uchylenie decyzji 2001/427/WSiSW i zastąpienie jej nową decyzją Rady dotyczącą sieci.

(5) Ocena wykazała potrzebę większego zaangażowania przedstawicieli krajowych w działania w ramach sieci.

(6) W celu wzmocnienia sieci konieczne są pewne zmiany obejmujące zmiany przepisów dotyczących punktów kontaktowych, sekretariatu, struktury zarządu i jego zadań, w tym mianowania przewodniczącego.

(7) Zmiany w składzie sieci powinny być efektywne i oszczędne oraz powinny opierać się na wcześniejszych doświadczeniach państw członkowskich w zakresie finansowania i realizacji zadań związanych z funkcjonowaniem sekretariatu oraz innych zadań sieci. Zarząd powinien zintensyfikować działania w zakresie współpracy, aby przeanalizować możliwości uzyskania finansowania z budżetu ogólnego Unii Europejskiej i w pełni je wykorzystać. Cel ten można osiągnąć w ramach partnerstw ramowych lub przez włączenie sieci do wykazu uznanych podmiotów monopolistycznych w odpowiednim programie finansowania.

(8) Inne przepisy powinny opierać się na decyzji 2001/427/WSiSW,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Utworzenie

Niniejszym utworzona zostaje Europejska Sieć Zapobiegania Przestępczości, zwana dalej "Siecią". Stanowi ona następcę europejskiej sieci prewencji kryminalnej ustanowionej decyzją 2001/427/WSiSW.

Artykuł  2

Cel

1.
Sieć przyczynia się do rozwoju różnych aspektów zapobiegania przestępczości na poziomie Unii - z uwzględnieniem strategii Unii Europejskiej w zakresie zapobiegania przestępczości - i wspiera działania z zakresu zapobiegania przestępczości na poziomie krajowym i lokalnym.
2.
Zapobieganie przestępczości obejmuje wszystkie środki, które mają na celu ilościowe i jakościowe zmniejszenie - lub przyczynianie się do zmniejszenia - przestępczości i poczucia braku bezpieczeństwa obywateli zarówno poprzez działania bezpośrednio przeciwdziałające czynom przestępczym, jak i poprzez polityki i działania mające na celu ograniczenie potencjału przestępczego oraz przyczyn przestępczości. Na zapobieganie przestępczości składają się działania rządów, właściwych organów, organów ścigania, władz lokalnych oraz powołanych przez nie w Europie wyspecjalizowanych stowarzyszeń, podmiotów prywatnych i ochotników, naukowców i ogółu społeczeństwa, wspieranych przez media.
Artykuł  3

Struktura i skład

1.
Sieć składa się z zarządu oraz sekretariatu, a także z punktów kontaktowych, które może wyznaczyć każde z państw członkowskich.
2.
Zarząd składa się z przedstawicieli krajowych, przewodniczącego oraz komitetu wykonawczego.
3.
Każde państwo członkowskie mianuje przedstawiciela krajowego i może mianować jego zastępcę.
4.
Przewodniczący zarządu wybierany jest spośród przedstawicieli krajowych.
5.
Na czele komitetu wykonawczego, złożonego z nie więcej niż sześciu członków zarządu i przedstawiciela wyznaczonego przez Komisję, stoi przewodniczący.
Artykuł  4

Zadania Sieci

Sieć w szczególności:

a) ułatwia współpracę, kontakty oraz wymianę informacji i doświadczeń między podmiotami zajmującymi się zapobieganiem przestępczości;

b) zbiera, ocenia i przekazuje informacje poddane weryfikacji, w tym dobre praktyki w zakresie prowadzonych działań w dziedzinie zapobiegania przestępczości;

c) organizuje konferencje, w szczególności doroczną konferencję dotyczącą dobrych praktyk, oraz inne działania - w tym w zakresie dorocznej europejskiej nagrody w dziedzinie zapobiegania przestępczości - mające na celu realizację celów Sieci oraz szerokie rozpowszechnianie rezultatów jej działań;

d) zapewnia Radzie i Komisji wymaganą wiedzę fachową;

e) co roku - za pośrednictwem zarządu oraz właściwych organów roboczych - składa Radzie sprawozdania ze swoich działań. Rada jest proszona o zatwierdzenie sprawozdania i przekazanie go Parlamentowi Europejskiemu;

f) przygotowuje program pracy oparty na jasno określonej strategii, która uwzględnia identyfikację istotnych zagrożeń przestępczością i reakcję na nie, oraz realizuje taki program pracy.

Artykuł  5

Wymiana informacji

W celu wykonywania swoich zadań Sieć:

a) preferuje podejście multidyscyplinarne;

b) pozostaje - za pośrednictwem przedstawicieli krajowych i punktów kontaktowych - w ścisłym kontakcie z organami zapobiegania przestępczości, władzami lokalnymi, partnerami lokalnymi i społeczeństwem obywatelskim, jak również z jednostkami badawczymi i organizacjami pozarządowymi w państwach członkowskich;

c) tworzy i utrzymuje swoją stronę internetową, na której znajdują się jej regularne sprawozdania oraz wszelkie inne przydatne informacje, a w szczególności zbiór dobrych praktyk;

d) dąży do wykorzystywania i promowania wyników projektów istotnych dla zapobiegania przestępczości, finansowanych w ramach programów Unii.

Artykuł  6

Obowiązki

1.
Komitet wykonawczy wspiera przewodniczącego, aby zapewnić między innymi:

a) opracowanie strategii Sieci do zatwierdzenia przez zarząd;

b) efektywne funkcjonowanie zarządu; oraz

c) opracowanie i realizację programu prac.

2.
Zadania zarządu obejmują:

a) zapewnianie właściwego funkcjonowania Sieci zgodnie z niniejszą decyzją, w tym podejmowanie decyzji w sprawie praktycznej organizacji sekretariatu;

b) sporządzanie i przyjmowanie rozporządzenia finansowego;

c) zatwierdzanie strategii Sieci, przyczyniającej się do rozwoju zapobiegania przestępczości na poziomie Unii;

d) przyjmowanie i zapewnianie realizacji programu prac Sieci;

e) przyjmowanie rocznych sprawozdań z działań prowadzonych w ramach Sieci.

3.
Zarząd jednomyślnie przyjmuje regulamin wewnętrzny, który zawiera między innymi postanowienia dotyczące mianowania i kadencji przewodniczącego oraz członków komitetu wykonawczego, zasady podejmowania decyzji przez zarząd, system językowy, zadania, organizację i zasoby sekretariatu oraz uzgodnienia administracyjne dotyczące współpracy z innymi podmiotami, o której mowa w art. 8.
4.
Zarząd wspierany jest przez sekretariat. Sekretariat funkcjonuje nieprzerwanie na rzecz Sieci oraz przestrzega wymaganych zasad poufności. Jego zadania obejmują:

a) zapewnienie administracyjnego i ogólnego wsparcia w przygotowywaniu posiedzeń, seminariów i konferencji; sporządzanie sprawozdania rocznego i programu prac, wspieranie realizacji programu prac oraz pełnienie roli punktu kontaktowego w komunikacji z członkami Sieci;

b) zapewnienie analiz i wsparcia, mających na celu zidentyfikowanie prac badawczych prowadzonych w dziedzinie zapobiegania przestępczości i powiązanych informacji, które mogłyby być przydatne dla działania Sieci;

c) pełną odpowiedzialność za prowadzenie, rozwijanie i utrzymanie strony internetowej Sieci.

5.
Każdy przedstawiciel krajowy jest odpowiedzialny za promowanie działań Sieci na poziomie krajowym i lokalnym oraz ułatwianie zapewniania, utrzymywania i wymiany materiałów związanych z zapobieganiem przestępczości między swoim państwem członkowskim i Siecią.
6.
Punkty kontaktowe wspierają przedstawicieli krajowych przy wymianie informacji dotyczących zapobiegania przestępczości na poziomie krajowym i przy wymianie wiedzy fachowej na ten temat w ramach Sieci.
7.
Sekretariat składa sprawozdania przewodniczącemu i komitetowi wykonawczemu, a jego praca jest przez nich nadzorowana.
8.
Państwa członkowskie są odpowiedzialne za finansowanie Sieci i jej działalności. Państwa członkowskie współpracują w ramach zarządu, aby zapewnić efektywne finansowanie Sieci i jej działalności.
9.
Ust. 8 pozostaje bez uszczerbku dla możliwości starania się o finansowanie z budżetu ogólnego Unii Europejskiej i uzyskania takiego finansowania.
Artykuł  7

Posiedzenia zarządu

Zarząd spotyka się przynajmniej raz na pół roku, na wezwanie przewodniczącego.

Artykuł  8

Współpraca z innymi podmiotami

Sieć może współpracować z innymi podmiotami właściwymi w dziedzinie zapobiegania przestępczości, w przypadku gdy jest to istotne dla realizacji jej celów.

Artykuł  9

Ocena

Komisja przedstawia Radzie do dnia 30 listopada 2012 r. sprawozdanie z oceny działalności Sieci koncentrujące się na skuteczności prac Sieci i jej sekretariatu z właściwym uwzględnieniem współdziałania pomiędzy Siecią i innymi odpowiednimi podmiotami. Na podstawie wyników tej oceny określone zostaną ewentualne możliwości, które można uzyskać dzięki, na przykład, przeniesieniu sekretariatu do istniejącej agencji.

Artykuł  10

Uchylenie

Decyzja 2001/427/WSiSW niniejszym traci moc.

Artykuł  11

Skuteczność

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 listopada 2009 r.
W imieniu Rady
B. ASK
Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 222 z 15.9.2009, s. 2.

(2) Dz.U. C 124 z 3.5.2000, s. 1.

(3) Dz.U. L 153 z 8.6.2001, s. 1.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.321.44

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/902/WSiSW ustanawiająca Europejską Sieć Zapobiegania Przestępczości (ESZP) i uchylająca decyzję 2001/427/WSiSW
Data aktu: 30/11/2009
Data ogłoszenia: 08/12/2009
Data wejścia w życie: 30/11/2009