uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności(1), w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b, ppkt (ii),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Komisji 2008/433/WE z dnia 10 czerwca 2008 r. wprowadzająca specjalne warunki w odniesieniu do przywozu oleju słonecznikowego pochodzącego i wysyłanego z Ukrainy z powodu ryzyka zanieczyszczenia olejem mineralnym(2) została przyjęta w celu ochrony zdrowia publicznego w następstwie wykrycia w kwietniu 2008 r. wysokiego stężenia parafiny mineralnej w oleju słonecznikowym z Ukrainy.
(2) Władze Ukrainy poinformowały służby Komisji o ustanowieniu odpowiedniego systemu kontroli opracowanego w celu zapewnienia, by wszystkie przesyłki oleju słonecznikowego, które mają zostać wyeksportowane do Wspólnoty Europejskiej posiadały zaświadczenie, że nie zawierają ilości oleju mineralnego czyniących olej słonecznikowy niezdatnym do spożycia przez ludzi.
(3) Szczegóły tego systemu kontroli i certyfikacji zostały ocenione przez służby Komisji i państwa członkowskie i przedyskutowane podczas zebrania Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt, które miało miejsce dnia 20 czerwca 2008 r. Stwierdzono, że ten system kontroli i certyfikacji może zostać zaakceptowany.
(4) Biuro ds. Żywności i Weterynarii Komisji Europejskiej przeprowadziło misję kontrolną na Ukrainie w dniach od 16 do 24 września 2008 r. w celu oceny istniejących systemów kontrolnych służących zapobieganiu zanieczyszczeniu olejem mineralnym oleju słonecznikowego przeznaczonego na wywóz do Wspólnoty Europejskiej(3). Zespół przeprowadzający kontrolę stwierdził, że władze Ukrainy wprowadziły nowy oficjalny system kontroli, by zapobiec występowaniu oleju mineralnego w oleju słonecznikowym przeznaczonym dla Wspólnoty, i że ten system kontroli daje wystarczające gwarancje w tej kwestii. Wyniki te wskazują jednak, że dochodzenie przeprowadzone przez władze Ukrainy nie wyjawiło źródła zanieczyszczenia z powodu braku urzędowego pobrania próbek oraz dalszych działań następczych.
(5) Biorąc pod uwagę poziom ryzyka i zgodnie z art. 1 ust. 4 decyzji 2008/433/WE, państwa członkowskie zbadały wszystkie przesyłki oleju słonecznikowego pochodzące z Ukrainy w celu sprawdzenia, że przesyłki te nie zawierają niedopuszczalnego stężenia oleju mineralnego i że informacje podane w wymaganym świadectwie jest prawdziwa. Wyniki tych badań wykazały dokładność i wiarygodność systemu kontrolnego i systemu certyfikacji wprowadzonego przez władze Ukrainy. Wszystkie wyniki analiz potwierdziły prawidłowość zadeklarowanych w świadectwie stężeń oleju mineralnego.
(6) Należy dopilnować, by pobieranie próbek z przesyłek oleju słonecznikowego w celu stwierdzenia obecności oleju mineralnego przeprowadzane było zgodnie z przepisami dotyczącymi pobierania próbek ustanowionymi rozporządzeniem Komisji (WE) nr 333/2007 z dnia 28 marca 2007 r. ustanawiającym metody pobierania próbek i metody analiz do celów urzędowej kontroli poziomów ołowiu, kadmu, rtęci, cyny nieorganicznej, 3-MCPD i benzo[a]pirenu w środkach spożywczych(4) i międzynarodową normą ISO 5555:2003 dotyczącą pobierania próbek tłuszczów i olejów zwierzęcych i roślinnych.
(7) Należy więc dokonać przeglądu obecnych środków. Biorąc pod uwagę, że zmiany są istotne, przepisy są bezpośrednio stosowane i wiążące w całości, decyzja 2008/433/WE powinna zostać zastąpiona przez niniejsze rozporządzenie, które może na późniejszym etapie zostać poddane przeglądowi na podstawie wyników kontroli przeprowadzonych przez państwa członkowskie.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Androulla VASSILIOU | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 151 z 11.6.2008, s. 55.
(3)http://ec.europa.eu/food/fvo/rep_details_en.cfm?rep_id=2080
(4) Dz.U. L 88 z 29.3.2007, s. 29.
(5) Dz.U. L 165 z 30.4.2004, s. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.313.36 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 1151/2009 wprowadzające specjalne warunki w odniesieniu do przywozu oleju słonecznikowego pochodzącego lub wysyłanego z Ukrainy z powodu ryzyka zanieczyszczenia olejem mineralnym i uchylające decyzję 2008/433/WE |
Data aktu: | 27/11/2009 |
Data ogłoszenia: | 28/11/2009 |
Data wejścia w życie: | 18/12/2009, 01/01/2010 |