Decyzja 2009/755/WE w sprawie przyjęcia decyzji dotyczącej finansowania działań przygotowawczych w zakresie punktów kontroli na 2009 r.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 13 października 2009 r.
w sprawie przyjęcia decyzji dotyczącej finansowania działań przygotowawczych w zakresie punktów kontroli na 2009 r.

(2009/755/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 14 października 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1), w szczególności jego art. 49 ust. 6 lit. b) i art. 75 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2) (zwane dalej "zasadami wykonawczymi"), w szczególności jego art. 90,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Wspólnotowego planu działań dotyczącego ochrony i dobrostanu zwierząt na lata 2006-2010(3) jako jeden z obszarów działań podano podwyższenie istniejących minimalnych wymogów w zakresie ochrony i dobrostanu zwierząt zgodnie z nowymi wynikami badań naukowych oraz oceną skutków społeczno-gospodarczych, a także zagwarantowanie skutecznego ich egzekwowania.

(2) W celu poprawy dobrostanu niektórych kategorii transportowanych zwierząt prawodawstwo wspólnotowe określa wymogi dotyczące maksymalnego czasu transportu, po którym zwierzęta należy wyładować, nakarmić i napoić oraz zapewnić im odpoczynek. Takie obowiązkowe przerwy w transporcie zwierząt na duże odległości mają miejsce w punktach kontroli określonych w art. 1 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1255/97 z dnia 25 czerwca 1997 r. dotyczącego kryteriów wspólnotowych dla punktów kontroli oraz zmieniającego plan trasy określony w załączniku do dyrektywy 91/628/EWG(4).

(3) Ze względu na wzmożony transport drogowy zwierząt na duże odległości istnieje potrzeba usprawnienia punktów kontroli. Istnieje również potrzeba ustalenia, poprzez konsultacje z zainteresowanymi stronami oraz analizę techniczną, kryteriów oceny jakości punktów kontroli oraz określenia, jakie strategie wspólnotowe należy opracować w celu poprawy użytkowania punktów kontroli przez przewoźników.

(4) Ponadto w niektórych miejscach brak jest punktów kontroli, a wiele istniejących punktów nie spełnia standardów jakości. Należy zatem przeprowadzić działania przygotowawcze obejmujące budowę lub remont niektórych punktów kontroli.

(5) W 2008 r. Komisja opublikowała zaproszenie do składania wniosków dotyczących podobnych działań przygotowawczych, jednak żaden z otrzymanych wniosków nie spełnił minimalnych kryteriów podanych w zaproszeniu ze względu na brak dostatecznych informacji dotyczących żywotności ekonomicznej projektów oraz źródła współfinansowania.

(6) Należy zapewnić fundusze wspólnotowe na te działania przygotowawcze. Z budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich na 2009 r. władza budżetowa przyznała 4.000.000 EUR na działania przygotowawcze w zakresie punktów kontroli.

(7) Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 75 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 oraz z art. 90 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002.

(8) Zgodnie z art. 83 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 czynności w zakresie rozliczenia, zatwierdzenia i realizacji wydatków należy zakończyć w terminie ustanowionym w zasadach wykonawczych.

(9) Do celów stosowania niniejszej decyzji należy zdefiniować termin "istotna zmiana" w rozumieniu art. 90 ust. 4 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Niniejszym przyjmuje się określone w załączniku działania przygotowawcze ("działania przygotowawcze").

Artykuł  2

Do celów niniejszej decyzji stosuje się definicję "punktu kontroli" podaną w art. 1 ust. 1 rozporządzenia (EWG) nr 1255/97.

Artykuł  3

Maksymalny wkład Wspólnoty w realizację działań przygotowawczych ustala się na kwotę 4.000.000 EUR finansowaną z pozycji 17 04 03 03 budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich na rok 2009.

Artykuł  4
1.
Właściwy intendent może, zgodnie z zasadą należytego zarządzania finansami i proporcjonalności, przyjąć wszelkie zmiany do niniejszej dyrektywy, które nie stanowią istotnych zmian w rozumieniu art. 90 ust. 4 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002.
2.
Zmian dotyczących przydziału środków finansowych na działania w ramach działań przygotowawczych, które łącznie nie przekraczają 10 % maksymalnego wkładu przewidzianego w art. 3, nie uznaje się za zmiany istotne w rozumieniu art. 90 ust. 4 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002, jeżeli nie wywierają one znaczącego wpływu na naturę i cel działań przygotowawczych.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 października 2009 r.

W imieniu Komisji
Androulla VASSILIOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

(3) COM(2006) 13 wersja ostateczna.

(4) Dz.U. L 174 z 2.7.1997, s. 1.

ZAŁĄCZNIK 

DZIAŁANIA PRZYGOTOWAWCZE W ZAKRESIE PUNKTÓW KONTROLI NA 2009 R

1.1. Wprowadzenie

Niniejsze działania przygotowawcze obejmują dwa środki wykonawcze na 2009 r. W oparciu o cele przedstawione w ramach działań przygotowawczych przyznaje się następujące środki budżetowe na główne działania:

– na udzielenie zamówienia publicznego (przeprowadzane w formie bezpośredniego zarządzania scentralizowanego): 200.000 EUR,

– na dotację (przydzielaną w formie bezpośredniego zarządzania scentralizowanego lub w ramach pośredniego zarządzania scentralizowanego, jeżeli dokonano delegacji do agencji wykonawczych). 3.800.000 EUR.

1.2. Zamówienia: Ocena wykonalności systemu certyfikacji w celu zapewnienia wysokiej jakości punktów kontroli

Całkowity budżet przeznaczony w 2009 r. na zamówienia publiczne wynosi 200.000 EUR.

PODSTAWA PRAWNA

Działania przygotowawcze w rozumieniu art. 49 ust. 6 lit. b) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002.

POZYCJA W BUDŻECIE

17 04 03 03

ORIENTACYJNA LICZBA I RODZAJ PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ

Jedno studium w celu oceny wykonalności systemu certyfikacji w celu zapewnienia wysokiej jakości punktów kontroli.

PRZEDMIOT PRZEWIDYWANYCH ZAMÓWIEŃ

Celem studium jest zebranie informacji dotyczących obecnego stanu punktów kontroli i ich wykorzystania we Wspólnocie, aby ocenić, jakie kryteria jakości muszą charakteryzować wysokiej jakości punkty kontroli. W ramach studium należy zbadać również wykonalność systemu certyfikacji w celu zapewnienia wysokiej jakości tych punktów kontroli.

WDRAŻANIE

Wdrażaniem zajmuje się bezpośrednio Dyrekcja Generalna ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów.

ORIENTACYJNY TERMIN ROZPOCZĘCIA PROCEDURY UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

Na przeprowadzenie badania, które należy wykonać w ramach umowy ramowej, przewidziano maksymalnie sześć miesięcy. Zamówienia na usługi zostaną ogłoszone po przyjęciu niniejszej decyzji.

ZAMÓWIENIE SZCZEGÓŁOWE

Badanie należy przeprowadzić w ramach umowy ramowej dotyczącej oceny na lata 2009-2013 Dyrekcji Generalnej ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów: Ref./Ocena zamówień, ocena skutków i związane z tym świadczenia; część 3, łańcuch żywnościowy SANCO/2008/01/055, część 3.

1.3. Dotacja na budowę lub remont punktów kontroli

Dotację przyznaje się na podstawie pisemnej umowy ("umowa o dotację").

PODSTAWA PRAWNA

Działania przygotowawcze w rozumieniu art. 49 ust. 6 lit. b) rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002.

POZYCJA W BUDŻECIE

17 04 03 03

ROCZNE PRIORYTETY, CELE DO OSIĄGNIĘCIA ORAZ PRZEWIDYWANE WYNIKI

Ze względu na wzmożony transport drogowy zwierząt na duże odległości istnieje potrzeba poprawy punktów kontroli, w których zwierzętom należy zapewnić odpoczynek. W interesie ochrony zdrowia zwierząt i ich dobrostanu konieczne jest wprowadzenie specjalnych środków, aby ograniczyć stres odczuwany przez zwierzęta i rozprzestrzenianie chorób zakaźnych. Działania te mają na celu wzmożone korzystanie z punktów kontroli oraz upowszechnianie wysokiej jakości punktów kontroli.

OPIS I CELE ŚRODKA WYKONAWCZEGO

Działania obejmują budowę i remonty wysokiej jakości punktów kontroli w celu zatwierdzenia eksperymentalnego systemu certyfikacji w oparciu o wyniki studium wykonalności. Oczekuje się, że działania wspomogą żywotny ekonomicznie system certyfikacji w celu zapewnienia wysokiej jakości punktów kontroli i poprawy dobrostanu zwierząt transportowanych na duże odległości.

WDRAŻANIE

Wdrożeniem zajmie się bezpośrednio Dyrekcja Generalna ds. Zdrowia i Ochrony Konsumentów.

HARMONGRAM ORAZ ORIENTACYJNA KWOTA W RAMACH ZAPROSZENIA DO SKŁADANIA WNIOSKÓW/ BEZPOŚREDNIEGO UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

Publikuje się pojedyncze zaproszenie do składania wniosków o wartości 3.800.000 EUR. Działanie przeprowadza się w ciągu 24 miesięcy od daty podpisania umowy o dotację. Zaproszenie do składania wniosków ogłasza się po zakończeniu badania dotyczącego oceny wykonalności, o którym mowa w sekcji 1.2.

MAKSYMALNA STOPA DOFINANSOWANIA

70 %

ZASADNICZE KRYTERIA WYBORU I UDZIELENIA ZAMÓWIENIA

– Kryteria wyboru:

– Zdolność finansowa wnioskodawcy:

– Wnioskodawca musi wykazać, że posiada zdolność finansową niezbędną do przeprowadzenia działania.

– Wnioskodawca musi przedstawić dowód dysponowania środkami własnymi uzupełniającymi współfinansowanie ze strony Wspólnoty, o które występuje, oraz udowodnić zdolność zarządzania przepływem środków w ramach projektu. Wysokość dotacji przyznanej beneficjentowi nie może przekraczać całkowitej sumy jego kapitału własnego i długu długoterminowego.

– Możliwości techniczne i zawodowe wnioskodawcy:

– Wnioskodawcy muszą posiadać potencjał techniczny i umiejętności zawodowe niezbędne do prowadzenia współfinansowanych działań. Muszą przedstawić dowody na potwierdzenie swojej wiedzy i doświadczenia w dziedzinach infrastruktury dla zwierząt i działań związanych z przewozem zwierząt. Muszą równie przedstawić świadectwa oraz opisy projektów i działań przeprowadzonych w okresie ostatnich trzech lat, a szczególnie projektów związanych z omawianą dziedziną. Muszą dostarczyć szczegółowy życiorys każdego z członków swojego zespołu oraz wykazać umiejętności w zakresie zarządzania dyrektora i szefa projektu, włącznie z informacjami o jego lub jej wykształceniu, stopniach naukowych i dyplomach, doświadczeniu zawodowym, pracach naukowych i publikacjach.

– Wnioskodawcy muszą wykazać, że zgłaszające się organizacje są przekonane o celowości projektu i wspierają zasadę wprowadzenia systemu certyfikacji punktów kontroli, której wprowadzenie w życie jest celem działań. Muszą oni przedstawić dowody na kontakty z osobami, organizacjami oraz zainteresowanymi stronami na poziomie międzynarodowym, z którymi zamierzają prowadzić konsultacje, szczególnie w zakresie certyfikacji, i z których zasobów zamierzają korzystać w trakcie realizacji działań przygotowawczych.

– Kryteria udzielenia zamówienia:

– Stosuje się następujące ogólne kryteria udzielenia zamówienia:

– zasadność działań (20 %),

– organizacja pracy i stopień zaangażowania odpowiednich władz/organizacji w objętych działaniem państwach członkowskich (30 %),

– zasadność projektu na poziomie europejskim i jego efekt mnożnikowy (30 %),

– stosunek kosztów do skuteczności projektu (20 %).

FORMA DOTACJI

Umowa na piśmie

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.269.26

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/755/WE w sprawie przyjęcia decyzji dotyczącej finansowania działań przygotowawczych w zakresie punktów kontroli na 2009 r.
Data aktu: 13/10/2009
Data ogłoszenia: 14/10/2009
Data wejścia w życie: 13/10/2009