uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 oraz (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności jego art. 64 ust. 2 i art. 70 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(2), w szczególności jego art. 8 ust. 2, art. 69 ust. 3, art. 87 ust. 3, art. 123 ust. 1 i art. 128 ust. 1 akapit drugi i ust. 2 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Załącznik IV do rozporządzenia (WE) nr 73/2009 ustala, dla każdego państwa członkowskiego, nieprzekraczalne pułapy dla całkowitych kwot płatności bezpośrednich, które mogą zostać przyznane w trakcie roku kalendarzowego w wymienionym państwie członkowskim.
(2) Z powodu zmniejszenia hiszpańskiej kwoty cukru Hiszpania uruchomiła w 2009 r. stosowanie programu pomocy na rzecz producentów buraków cukrowych i trzciny cukrowej, o którym mowa w tytule IV rozdział 1 sekcja 7 rozporządzenia (WE) nr 73/2009. Należy zatem dokonać przeglądu pułapów ustalonych w załączniku IV do wymienionego rozporządzenia w odniesieniu do Hiszpanii.
(3) Zgodnie z art. 146 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 73/2009 z dniem 1 stycznia 2009 r. uchyla się rozporządzenie (WE) nr 1782/2003. Jednakże niektóre z jego przepisów mają nadal zastosowanie w odniesieniu do 2009 r.
(4) W przypadku państw członkowskich wdrażających w 2009 r. system płatności jednolitej przewidziany w tytule III rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 należy ustalić na rok 2009 pułapy budżetowe w odniesieniu do każdej płatności, o której mowa w art. 66-69 wymienionego rozporządzenia, na warunkach ustalonych w tytule III rozdział 5 sekcja 2 wymienionego rozporządzenia.
(5) W przypadku państw członkowskich korzystających w 2009 r. z możliwości przewidzianej w art. 70 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 i w art. 87 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 należy ustalić na rok 2009 pułapy budżetowe mające zastosowanie do płatności bezpośrednich wykluczonych z systemu płatności jednolitej.
(6) Dla zapewnienia przejrzystości należy opublikować pułapy budżetowe systemu płatności jednolitej na rok 2009 określone w wyniku odliczenia od pułapów płatności określonych w art. 66-70 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 i w art. 87 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 pułapów z załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(7) W odniesieniu do państw członkowskich, które w 2009 r. stosują system jednolitej płatności obszarowej, przewidziany w tytule V rozdział 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, należy ustalić roczne pule środków finansowych na rok 2009 zgodnie z art. 123 ust. 1 wymienionego rozporządzenia.
(8) Dla zapewnienia przejrzystości należy opublikować maksymalne kwoty środków udostępnionych państwom członkowskim, które stosują system jednolitej płatności obszarowej, na oddzielną płatność z tytułu cukru w 2009 r. na mocy art. 126 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, ustaloną na podstawie zgłoszeń dokonanych przez te państwa.
(9) Dla zapewnienia przejrzystości należy opublikować maksymalne kwoty środków udostępnionych państwom członkowskim, które stosują system jednolitej płatności obszarowej, na oddzielną płatność z tytułu owoców i warzyw w 2009 r. na mocy art. 127 rozporządzenia (WE) nr 73/2009, ustaloną na podstawie zgłoszeń dokonanych przez te państwa.
(10) W przypadku państw członkowskich stosujących system jednolitej płatności obszarowej należy na podstawie ich zgłoszeń ustalić na rok 2009 pułapy budżetowe mające zastosowanie do płatności przejściowych z tytułu owoców i warzyw zgodnie z art. 128 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(11) Zgodnie z art. 69 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 w przypadku państw członkowskich, które udzielają wsparcia na podstawie art. 72 ust. 4 wymienionego rozporządzenia, należy na podstawie ich zgłoszeń ustalić na rok 2009 pułapy budżetowe mające zastosowanie do wsparcia specjalnego, o którym mowa w tytule III rozdział 5 wymienionego rozporządzenia.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 73/2009.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2009 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, s. 1.
(2) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
ZAŁĄCZNIKI
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.254.73 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 889/2009 zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 oraz ustalające na rok 2009 pułapy budżetowe dla częściowego lub fakultatywnego wdrożenia systemu płatności jednolitej, przewidziane w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003, roczne pule środków finansowych dla systemu jednolitej płatności obszarowej oraz pułapy budżetowe stosowane do płatności przejściowych z tytułu owoców i warzyw oraz do wsparcia specjalnego, przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 73/2009 |
Data aktu: | 25/09/2009 |
Data ogłoszenia: | 26/09/2009 |
Data wejścia w życie: | 03/10/2009 |