KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt(1), w szczególności jego art. 7 ust. 4 akapit pierwszy oraz art. 21 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 ustanawia wspólnotową procedurę zezwalania na wprowadzanie do obrotu i stosowanie dodatków paszowych w żywieniu zwierząt. Przewiduje ono, że każdy, kto ubiega się o uzyskanie zezwolenia na dodatki paszowe lub na nowe stosowanie dodatków paszowych, składa wniosek zgodnie z tym rozporządzeniem.
(2) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 378/2005(2) ustanawia szczegółowe zasady wykonywania rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 w zakresie wniosków o zezwolenie na dodatek paszowy lub na nowe zastosowanie dodatku paszowego oraz zadań i obowiązków wspólnotowego laboratorium referencyjnego (LRW).
(3) Rozporządzenie to stanowi, że każda osoba składająca wniosek dostarcza próbki referencyjne w postaci, w której dodatek paszowy ma być wprowadzony do obrotu przez wnioskodawcę, lub które można łatwo przekształcić w postać, w której dodatek paszowy ma być wprowadzany do obrotu przez wnioskodawcę.
(4) Rozporządzenie (WE) nr 378/2005 stanowi również, że LRW podbiera od wnioskodawcy opłatę w wysokości 6.000 EUR za każdy wniosek. Ponadto załącznik II do tego rozporządzenia zawiera wykaz krajowych laboratoriów referencyjnych, stanowiących część konsorcjum, wspierających wspólnotowe laboratorium referencyjne w wykonywaniu jego zadań i obowiązków.
(5) Doświadczenie zebrane w wyniku stosowania rozporządzenia (WE) nr 378/2005 pokazuje, że pożądane jest wyjaśnienie niektórych szczegółów w zakresie obecnych wymogów dotyczących próbek referencyjnych dostarczanych przez wnioskodawcę w niektórych przypadkach oraz uproszczenie tych wymogów w przypadku: a) wniosków o zezwolenie na nowe zastosowanie już dopuszczonych dodatków; oraz b) wniosków o zmianę warunków zezwolenia, jeżeli proponowana zmiana nie jest związana z właściwościami dodatku paszowego dostarczonego wcześniej do LRW jako próbka referencyjna danego dodatku paszowego.
(6) Doświadczenie pokazuje, że należy ustanowić różne stawki opłat zależnie od rodzaju wniosku, uwzględniając w szczególności potrzebę dostarczenia nowych próbek referencyjnych oraz ponownego przeprowadzenia ocen metody analizy już dopuszczonego dodatku paszowego.
(7) Ponadto istnieją metody wieloanalitowe oparte o zdefiniowane zasady, mające zastosowanie do pojedynczego lub jednoczesnego oznaczania jednej lub wielu substancji lub środków w określonych matrycach zdefiniowanych w zakresie metody. Doświadczenie pokazuje, że można przeprowadzić ocenę tych metod analizy dla podobnych dodatków paszowych w grupach, jeżeli te metody analizy są podobne, a w szczególności jeżeli są to metody wieloanalitowe.
(8) Wiele już dopuszczonych dodatków paszowych, które mają zostać poddane ponownej ocenie zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003, może być przedmiotem ponownego wniosku składanego jednocześnie w jednorodnych grupach, jeżeli dodatki te należą do tej samej kategorii, grupy funkcjonalnej i niższej jednostki klasyfikacji, jeżeli dotyczy, oraz jeżeli stosowane w ich przypadku metody analizy to metody wieloanalitowe.
(9) Substancje sklasyfikowane w grupie "chemicznie zdefiniowane substancje aromatyzujące", znajdujące się we wspólnotowym rejestrze dodatków paszowych, należące do kategorii "dodatki sensoryczne" i przypisane do grupy funkcjonalnej "substancje aromatyzujące" to grupa dodatków paszowych stanowiąca obecnie niemal dwie trzecie wszystkich wpisów do wspólnotowego rejestru dodatków paszowych. Chemicznie zdefiniowane substancje aromatyzujące mają zostać poddane ponownej ocenie zgodnie z art. 10 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 i dlatego mogą odpowiadać za znaczny nakład pracy w tym procesie. Chemicznie zdefiniowane substancje aromatyzujące stanowią także jednorodną grupę dodatków paszowych pod względem warunków zezwolenia oraz oceny bezpieczeństwa, przeprowadzanej zgodnie ze szczególnymi wymogami ustanowionymi w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 429/2008 z dnia 25 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w zakresie sporządzania i przedstawiania wniosków oraz oceny dodatków paszowych i udzielania zezwoleń na dodatki paszowe(3). Metody analizy stosowane w przypadku wielu z tych chemicznie zdefiniowanych substancji aromatyzujących mogą należeć do metod wieloanalitowych.
(10) Należy zatem ustanowić system obniżonych opłat dla grup wniosków o wydanie zezwolenia dotyczących już dopuszczonych dodatków paszowych, takich jak chemicznie zdefiniowane substancje aromatyzujące, jeżeli wnioski te są składane jednocześnie i zawierają podobne metody analizy, szczególnie jeżeli metody te to metody wieloanalitowe.
(11) Dla celów obliczenia różnych stawek opłat uznaje się, że opłata jest złożona z dwóch składników. Pierwszy składnik ma na celu pokrycie kosztów administracyjnych LRW oraz kosztów związanych z przetwarzaniem próbek referencyjnych. Drugi składnik ma na celu pokrycie kosztów laboratorium sprawozdawczego za ocenę naukową i przygotowanie sprawozdania z oceny.
(12) Należy zatem dostosować zakres wytycznych dla wnioskodawców przygotowanych przez LRW po przyjęciu rozporządzenia (WE) nr 429/2008 oraz wprowadzić inne drobne zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 378/2005, uwzględniając zebrane doświadczenie.
(13) Belgia złożyła do Komisji wniosek o wyznaczenie Centre wallon de recherches agronomiques (CRA-W) w Gembloux jako nowego krajowego laboratorium referencyjnego do uczestnictwa w konsorcjum. Ponieważ laboratorium to spełnia wymogi ustanowione w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 378/2005, należy włączyć je do wykazu laboratoriów w załączniku II do tego rozporządzenia. Litwa powiadomiła Komisję, że chce wycofać Klaipėdos apskrities VMVT laboratorija w Kłajpedzie z konsorcjum krajowych laboratoriów referencyjnych. Należy zatem skreślić to laboratorium z wykazu laboratoriów. Ponadto kilka państw członkowskich poinformowało Komisję, że zmianie uległy niektóre dane szczegółowe dotyczące ich krajowych laboratoriów referencyjnych uczestniczących w konsorcjum. Należy zatem odpowiednio zmienić wykaz w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 378/2005. W celu zachowania przejrzystości prawodawstwa wspólnotowego wykaz ten należy w całości zastąpić wykazem w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.
(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 378/2005.
(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 25 września 2009 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Androulla VASSILIOU |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 29.
(2) Dz.U. L 59 z 5.3.2005, s. 8.
(3) Dz.U. L 133 z 22.5.2008, s. 1.
ZAŁĄCZNIKI