Rozporządzenie 859/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 244/2009 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu w zakresie promieniowania ultrafioletowego bezkierunkowych lamp do użytku domowego

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 859/2009
z dnia 18 września 2009 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 244/2009 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu w zakresie promieniowania ultrafioletowego bezkierunkowych lamp do użytku domowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 lipca 2005 r. ustanawiającą ogólne zasady ustalania wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów wykorzystujących energię oraz zmieniającą dyrektywę Rady 92/42/EWG, oraz dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 96/57/WE i 2000/55/WE(1), w szczególności jej art. 15 ust. 1,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE) nr 244/2009 z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy 2005/32/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla bezkierunkowych lamp do użytku domowego(2),

po konsultacji z Forum Konsultacyjnym ds. Ekoprojektu,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Według danych uzyskanych po przyjęciu rozporządzenia (WE) nr 244/2009 wartość graniczna określona w tabeli 5 rozporządzenia w odniesieniu do promieniowania ultrafioletowego UVC nie może zostać osiągnięta przez żarówki halogenowe bez drugiej bańki lampy (w szczególności żarówki halogenowe na napięcie sieciowe z trzonkiem G9 i R7, ale również niskonapięciowe żarówki halogenowe). Spowodowałoby to zakaz wprowadzania tych żarówek na rynek wewnętrzny od dnia 1 września 2009 r.

(2) Wycofanie żarówek z trzonkami G9 i R7 rozważa się wyłącznie w perspektywie dlugoterminowej, jako że są one szeroko stosowane i obecnie nie istnieją odpowiednie żarówki zastępcze dopasowane do opraw oświetleniowych przeznaczonych dla tych żarówek. W motywie 21 rozporządzenia (WE) nr 244/2009 stwierdzono, że zgodnie z wymogami tego rozporządzenia lampy halogenowe z trzonkiem G9 i R7 mogą przez ograniczony czas pozostać na rynku. W rozporządzeniu nie określono długości tego okresu, jednakże nie zamierzano objąć tych żarówek zakazem wprowadzania na rynek od dnia 1 września 2009 r. w związku z promieniowaniem UVC, jeżeli spełniają one pozostałe wymogi rozporządzenia.

(3) Zgodnie z art. 15 dyrektywy 2005/32/WE wymogi dotyczące ekoprojektu nie powinny mieć negatywnego wpływu na funkcjonalność produktu z punktu widzenia użytkownika, wiązać się z nadmiernymi kosztami, mieć znacznego negatywnego wpływu na konkurencyjność sektora oraz powinny być ustanawiane z uwzględnieniem stosownego prawodawstwa Wspólnoty.

(4) Ważne jest zapewnienie bezpieczeństwa stosowania lamp wprowadzanych do obrotu w UE. Dyrektywa 2006/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do sprzętu elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia(3) (dyrektywa dotycząca urządzeń niskiego napięcia) zawiera przepisy dotyczące promieniowania sprzętu elektrycznego przeznaczonego do użytku przy napięciu między 50 V a 1.000 V dla prądu przemiennego i między 75 V a 1.500 V dla prądu stałego. Wartości graniczne promieniowania UV są określone w stosownych zharmonizowanych normach zarówno w odniesieniu do żarówek halogenowych na napięcie sieciowe, jak i niskonapięciowych (np. 12 V i 24 V) żarówek halogenowych, ale nie w odniesieniu do kompaktowych lamp fluorescencyjnych. Ponadto dyrektywa 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów(4) nakłada wymóg zapewnienia, aby produkty wprowadzane do obrotu były bezpieczne.

(5) Niezbędne jest zapewnienie zgodności między rozporządzeniem (WE) nr 244/2009 a pozostałymi aktami prawnymi Wspólnoty dotyczącymi promieniowania UV bezkierunkowych lamp do użytku domowego. Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 244/2009.

(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 19 ust. 1 dyrektywy 2005/32/WE,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 244/2009

Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 244/2009 zmienia się zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie pierwszego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 września 2009 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 18 września 2009 r.

W imieniu Komisji
Andris PIEBALGS
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 191 z 22.7.2005, s. 29.

(2) Dz.U. L 76 z 24.3.2009, s. 3.

(3) Dz.U. L 374 z 27.12.2006, s. 10.

(4) Dz.U. L 11 z 15.1.2002, s. 4.

ZAŁĄCZNIK 

Wymogi dotyczące ekoprojektu dla bezkierunkowych lamp do użytku domowego

Tabela 5 załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 244/2009 otrzymuje brzmienie:

"Tabela 5

Wymogi w zakresie funkcjonalności dla lamp, z wyjątkiem kompaktowych lamp fluorescencyjnych i lamp LED

Parametr funkcjonalności Etap 1 Etap 5
Znamionowa trwałość lampy ≥ 1.000 h ≥ 2.000 h
Zachowanie strumienia świetlnego ≥ 85 % przy 75 % znamionowej średniej trwałości ≥ 85 % przy 75 % znamionowej średniej trwałości
Liczba cykli włącz/wyłącz ≥ czterokrotność znamionowego okresu trwałości lampy wyrażonego w godzinach ≥ czterokrotność znamionowego okresu trwałości lampy wyrażonego w godzinach
Czas zapłonu < 0,2 s < 0,2 s
Czas nagrzewania się lampy do 60 % Φ ≤ 1,0 s ≤ 1,0 s
Wskaźnik przedwczesnego końca eksploatacji ≤ 5,0 % po 100 h ≤ 5,0 % po 200 h
Współczynnik mocy lampy ≥ 0,95 ≥ 0,95"

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.247.3

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 859/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 244/2009 w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu w zakresie promieniowania ultrafioletowego bezkierunkowych lamp do użytku domowego
Data aktu: 18/09/2009
Data ogłoszenia: 19/09/2009
Data wejścia w życie: 01/09/2009, 20/09/2009