Decyzja 2009/604/WE w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty w 2009 r., przeznaczonego na dwuletni projekt pilotażowy dotyczący jakości powietrza w szkołach

DECYZJA KOMISJI
z dnia 7 sierpnia 2009 r.
w sprawie wkładu finansowego Wspólnoty w 2009 r., przeznaczonego na dwuletni projekt pilotażowy dotyczący jakości powietrza w szkołach

(2009/604/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 8 sierpnia 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1), w szczególności jego art. 49 ust. 6 lit. a) i art. 75 ust. 2,

uwzględniając rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(2), w szczególności jego art. 90,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009 zawiera pozycję 17 03 09 - projekt pilotażowy kompleksowych badań naukowych dotyczących zdrowia, środowiska naturalnego, transportu i zmian klimatycznych - Poprawa jakości powietrza w budynkach i na zewnątrz.

(2) Na mocy art. 49 ust. 1 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 1605/2002 (zwanego dalej "rozporządzeniem finansowym") środki przewidziane w budżecie na jakiekolwiek działanie Wspólnot lub Unii Europejskiej mogą zostać wykorzystane dopiero po przyjęciu aktu podstawowego.

(3) Na mocy art. 49 ust. 6 lit. a) i b) rozporządzenia finansowego, w drodze odstępstwa od art. 49 ust. 1, środki przyznane w budżecie na projekty pilotażowe o charakterze eksperymentalnym przeznaczone do zbadania wykonalności i użyteczności działania oraz środki na działania przygotowawcze w obszarze zastosowania traktatu WE mające na celu przygotowanie propozycji w celu przyjęcia przyszłych działań mogą zostać wykonane bez aktu podstawowego, pod warunkiem że działania, na których sfinansowanie są przeznaczone, podlegają kompetencji Wspólnot lub Unii Europejskiej.

(4) Zgodnie z art. 75 ust. 2 rozporządzenia finansowego zaciągnięcie zobowiązań dotyczących wydatków musi być poprzedzone decyzją w sprawie finansowania przyjętą przez instytucję lub organ, któremu instytucja ta przekaże uprawnienia.

(5) Zgodnie z art. 90 ust. 2 rozporządzenia (WE, Euratom) nr 2342/2002 (zwanego dalej "szczegółowymi zasadami wykonania rozporządzenia finansowego") w przypadku gdy środki wykorzystywane są zgodnie z rocznym programem prac, stanowiącym dostatecznie szczegółową podstawę działań, program taki uznaje się za decyzję w sprawie finansowania w odniesieniu do danych dotacji i zamówień.

(6) Władze budżetowe przeznaczyły w budżecie UE na rok 2009 konkretne fundusze, w pozycji 17 03 09, na projekt pilotażowy dotyczący kompleksowych badań naukowych dotyczących zdrowia, środowiska naturalnego, transportu i zmian klimatycznych - Poprawa jakości powietrza w budynkach i na zewnątrz.

(7) Należy przyjąć roczny program prac dla projektu pilotażowego kompleksowych badań naukowych dotyczących zdrowia, środowiska naturalnego, transportu i zmian klimatycznych - Poprawa jakości powietrza w budynkach i na zewnątrz, który będzie stanowić decyzję w sprawie finansowania dla tego projektu w rozumieniu art. 75 rozporządzenia finansowego i art. 90 szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia finansowego,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Program prac przedstawiony w załączniku zostaje zatwierdzony i jest finansowany w ramach pozycji w budżecie 17 03 09 budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2009 do maksymalnej kwoty wynoszącej 4.000.000 EUR.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja stanowi decyzję w sprawie finansowania w rozumieniu art. 75 rozporządzenia finansowego i art. 90 szczegółowych zasad wykonania rozporządzenia finansowego.

Dyrektor Generalny ds. Zdrowia i Konsumentów odpowiada za jej wykonanie.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 sierpnia 2009 r.

W imieniu Komisji
Androulla VASSILIOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 357 z 31.12.2002, s. 1.

ZAŁĄCZNIK 

Projekt pilotażowy kompleksowych badań naukowych dotyczących zdrowia, środowiska naturalnego, transportu i zmian klimatycznych - Poprawa jakości powietrza w budynkach i na zewnątrz (pozycja w budżecie 17 03 09)

1. WPROWADZENIE

1.1. Pozycja w budżecie: 17 03 09

1.2. Akt podstawowy

Projekt pilotażowy w rozumieniu art. 49 ust. 6 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1), ostatnio zmienionego rozporządzeniem (WE) Rady nr 1525/2007(2).

1.3. Ogólne cele projektu pilotażowego

Władze budżetowe dostarczyły Komisji środki na sfinansowanie projektu pilotażowego mającego na celu poszerzenie wiedzy na temat jakości powietrza w budynkach szkół i placówek opieki nad dziećmi.

Jeśli chodzi o badania naukowe, jakości powietrza wewnątrz budynków poświęcano w przeszłości mniej uwagi niż jakości powietrza na zewnątrz, choć badania w tej ostatniej dziedzinie odnoszą się w niektórych przypadkach również do powietrza w budynkach. Istnieją również obszerne ramy ustawodawcze dotyczące powietrza na zewnątrz, podczas gdy przepisy dotyczące powietrza w budynkach ograniczają się do pojedynczych inicjatyw i aktów prawnych. Ponadto jakość powietrza w szkołach badano w znacznie mniejszym stopniu niż jakość powietrza w innych rodzajach pomieszczeń. Ponieważ około 20 % populacji UE codziennie spędza wiele czasu w szkołach, a liczba przypadków astmy i innych chorób układu oddechowego w Europie gwałtownie rośnie, zwłaszcza w przypadku dzieci, projekt ma na celu:

– zidentyfikować i przeanalizować problemy związane z powietrzem w pomieszczeniach szkolnych, ze szczególnym uwzględnieniem wentylacji, konstrukcji budynków, ich konserwacji i czyszczenia,

– ocenić skuteczność odpowiedniej wentylacji w ograniczaniu zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego w środowisku szkolnym,

– ocenić wpływ zmieniającego się klimatu (częstsze fale upałów i zimna oraz zanieczyszczenia powietrza atmosferycznego) w szkołach na zdrowie dzieci,

– ocenić wpływ środków podjętych w celu redukcji zanieczyszczeń powietrza na zewnątrz, w tym środków krótkoterminowych, na jakość powietrza wewnątrz budynków szkolnych oraz na stopień narażenia dzieci w środowisku szkolnym,

– przedstawić odpowiednie zalecenia mające na celu rozwiązanie problemu jakości powietrza w pomieszczeniach szkolnych.

1.4. Szczegółowe priorytety na rok 2009

1) Dokonać pomiarów w budynkach szkolnych w celu zebrania nowych danych dotyczących stężeń głównych rodzajów zanieczyszczeń w szkołach.

2) Ocenić łączny wpływ transportu (ruchu ulicznego) i zmian klimatu na środowisko szkolne.

3) Ocenić skutki zdrowotne narażenia na zanieczyszczenie powietrza w pomieszczeniach u dzieci i przedstawić zalecenia mające na celu zapobieganie chorobom układu oddechowego i zmniejszanie liczby zachorowań poprzez polepszanie jakości środowiska szkolnego oraz inne podobne środki.

4) Dokonywać systematycznego podziału źródeł zanieczyszczeń powietrza w pomieszczeniach w środowisku szkolnym pod względem ilościowym. Identyfikacja głównych źródeł pomoże w ich ograniczaniu. W tym kontekście do priorytetów należy poszerzanie wiedzy na temat emisji substancji chemicznych z produktów konsumenckich i materiałów budowlanych.

5) Zbadać mechanizmy interakcji chemicznej i biochemicznej w mieszaninach powietrza zazwyczaj spotykanych w budynkach szkolnych pod różnymi szerokościami geograficznymi oraz stworzyć metodologię, dzięki której proces oceny zagrożenia zdrowia pozwoli w pełni ukazać wpływ takich interakcji na ostateczną ocenę zagrożenia zdrowia.

6) W oparciu o powyższe elementy opracować przewodnik zdrowotny dla szkół europejskich.

W przeszłości dwa projekty związane z tym samym tematem otrzymały już wsparcie Komisji i Parlamentu:

– w 2001 r. Komisja wsparła projekt dotyczący zdrowia dróg oddechowych w szkołach w pięciu europejskich miastach w Danii, we Francji, Włoszech, w Norwegii i Szwecji. We wnioskach projektu wskazano na wspólne problemy, takie jak słaba wentylacja, znaczna ilość pyłu, pleśni i alergenów. W projekcie stwierdzono, że bardzo przydatne byłoby przeprowadzenie podobnych badań obejmujących wszystkie państwa członkowskie(3),

– w 2008 r. oficjalnie przedstawiono projekt pilotażowy dotyczący narażenia na chemikalia w powietrzu w pomieszczeniach i ewentualne zagrożenia dla zdrowia, finansowany przez Parlament Europejski. Analiza przeprowadzona w ramach projektu obejmowała również szkoły i przedszkola w miastach wybranych państw członkowskich. W głównych wnioskach podkreśla się potrzebę dalszych badań nad wpływem zanieczyszczenia powietrza w pomieszczeniach na zdrowie publiczne (szczególnie w otoczeniu, gdzie często przebywają dzieci, np. pomieszczenia szkolne czy przedszkolne) w Unii Europejskiej(4),

– w 2009 r., w kontekście dostępnego budżetu, stwierdzono, że należy zwiększyć zakres geograficzny omawianego projektu pilotażowego wśród państw członkowskich ze szczególnym uwzględnieniem nowych państw członkowskich. W projekt włączone mają być również kraje kandydujące oraz kraje Europy Środkowej i Wschodniej. Celem projektu jest przygotowanie wytycznych w sprawie środków zaradczych obejmujących szerszą gamę sytuacji w Europie,

– Omawiany projekt pilotażowy powinien stanowić kontynuację poprzednich projektów i tworzyć synergię z istniejącymi projektami w tej dziedzinie (np. HITEA)(5).

2. FORMA WSPARCIA FINANSOWEGO ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA OFERT

2.1. Podział środków między dziedziny/działania do wprowadzenia w życie (zob. tekst poniżej)

Łączna dostępna kwota: 4.000.000 EUR. W drodze publicznego zaproszenia do składania ofert przyznana zostanie jedna ogólna umowa o świadczenie usług.

2.2. Oczekiwane rezultaty działań mających otrzymać wsparcie

Celem zaproszenia jest poszerzenie wiedzy na temat jakości powietrza w pomieszczeniach szkolnych, ponieważ dzieci, które są szczególnie podatne na działanie zanieczyszczeń, spędzają większość czasu w środowisku szkolnym. Ponadto celem badań jest zebranie informacji na temat licznych sytuacji, które mogą wystąpić w placówkach szkolnych w Europie. Badanie przyczyni się następnie do opracowania przewodnika mającego objąć rozmaite sytuacje i pomóc stworzyć zdrowe środowisko szkolne.

2.3. Orientacyjny harmonogram

Zaproszenie do składania ofert Do końca pierwszego semestru 2009 r.
Wybór wykonawcy i podpisanie umowy Do końca 2009 r.

______

(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(2) Dz.U. L 343 z 27.12.2007, s. 9.

(3)http://ec.europa.eu/health/ph_projects/2002/pollution/pollution_2002_04_en.htm

(4)http://www.bookshop.europa.eu/eubookshop/download.action?fileName=LBNA23087ENC_002.pdf&eubphfUid=582569&catalogNbr=LB-NA-23087-EN-C

(5) HITEA: Health Effects of Indoor Pollutants: Integrating microbial, toxicological and epidemiological approaches. http://www.hitea.eu/

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024