uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2008 z dnia 29 kwietnia 2008 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, (WE) nr 1782/2003, (WE) nr 1290/2005 i (WE) nr 3/2008 oraz uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2392/86 i (WE) nr 1493/1999 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 3 i art. 32,
(1) Definicja wina znajdująca się załączniku IV pkt 1 akapit drugi lit. c) tiret pierwsze do rozporządzenia (WE) nr 479/2008 wyszczególniającym kategorie produktów winiarskich określa całkowitą zawartość alkoholu na poziomie nie większym niż 15 % obj. Limit ten może jednak osiągnąć 20 % obj. w przypadku win wyprodukowanych bez wzbogacania w niektórych strefach uprawy winorośli, które należy określić.
(2) Tytuł III rozdział II rozporządzenia (WE) nr 479/2008 oraz załączniki V i VI do tego rozporządzenia ustanawiają ogólne zasady dotyczące procesów i praktyk enologicznych oraz odsyłają w innych sprawach do szczegółowych zasad wykonania, które mają zostać przyjęte przez Komisję. Należy jasno i dokładnie określić dopuszczone praktyki enologiczne, w tym zasady dosładzania win, a także wyznaczyć limity stosowania niektórych substancji oraz warunki stosowania niektórych z tych substancji.
(3) Załącznik IV do rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina 2 wymieniał dozwolone praktyki enologiczne. Należy zachować wykaz dozwolonych praktyk enologicznych, uzupełniając go w celu uwzględnienia rozwoju technik oraz nadając mu prostsze i spójniejsze brzmienie w jednolitym załączniku.
(4) Załącznik V sekcja A do rozporządzenia (WE) nr 1493/1999 określał maksymalną zawartość siarczynów w winach wyprodukowanych we Wspólnocie, która przekraczała poziomy wyznaczone przez Międzynarodową Organizację ds. Winorośli i Wina (OIV). Należy dostosować się do limitów wyznaczonych przez Międzynarodową Organizację ds. Winorośli i Wina, które są uznane na szczeblu międzynarodowym, a w przypadku niektórych specjalnych win słodkich produkowanych w małych ilościach utrzymać odstępstwa wynikające z wyższej zawartości cukru w tych winach i podyktowane koniecznością zapewnienia dobrej konserwacji. W świetle wyników trwających badań naukowych w zakresie ograniczenia i zastąpienia siarczynów w winie oraz ilości siarczynów z wina w żywieniu ludzi należy przewidzieć możliwość ponownej analizy wartości granicznych w późniejszym terminie w celu ich zmniejszenia.
(5) Należy określić zasady zezwalania przez państwa członkowskie, na określony czas i dla celów eksperymentalnych, na stosowanie niektórych praktyk i procesów enologicznych nieprzewidzianych w przepisach wspólnotowych.
(6) Wytwarzanie win musujących, gatunkowych win musujących i gatunkowych aromatyzowanych win musujących, wymaga - oprócz odrębnie dopuszczonych praktyk enologicznych - szeregu szczególnych praktyk. Ze względu na zapewnienie jasności należy wymienić te praktyki w odrębnym załączniku.
(7) Wytwarzanie win likierowych wymaga - oprócz odrębnie dopuszczonych praktyk enologicznych - szeregu szczególnych praktyk, a w przypadku niektórych win likierowych o chronionej nazwie pochodzenia - niektórych cech szczególnych. Ze względu na zapewnienie jasności należy wymienić te praktyki i ograniczenia w odrębnym załączniku.
(8) Kupażowanie jest powszechną praktyką enologiczną i ze względu na wpływ, jaki może mieć na jakość wina, należy dokładnie określić jego definicję i uregulować jego stosowanie, aby uniknąć nadużyć i zapewnić wysoką jakość win dostosowaną do większej konkurencyjności sektora. Z tych samych powodów praktyka ta musi być jeszcze precyzyjniej uregulowana w odniesieniu do produkcji wina różowego w przypadku niektórych win, które nie podlegają zapisom specyfikacji produktu.
(9) Wymogi dotyczące czystości i tożsamości wielu substancji stosowanych w praktykach enologicznych są już określone w przepisach wspólnotowych dotyczących środków spożywczych, a także w Międzynarodowym kodeksie enologicznym Międzynarodowej Organizacji ds. Winorośli i Wina. Ze względu na zapewnienie harmonizacji i jasności należy oprzeć się w pierwszej kolejności na tych wymogach, przewidując jednocześnie ich uzupełnienie zasadami dostosowanymi do sytuacji wspólnotowej.
(10) Produkty winiarskie niezgodne z przepisami tytułu III rozdział II rozporządzenia (WE) nr 479/2008 lub przepisami, które należy określić w niniejszym rozporządzeniu, nie mogą być wprowadzane do obrotu. Przemysłowe wykorzystanie niektórych z tych produktów jest jednak możliwe i należy uściślić jego zasady, aby zapewnić odpowiednią kontrolę końcowego przeznaczenia takich produktów. Ponadto, aby uniknąć strat ekonomicznych ponoszonych przez podmioty posiadające zapasy niektórych produktów wytworzonych przed datą stosowania niniejszego rozporządzenia, należy postanowić, że produkty wytworzone zgodnie z zasadami istniejącymi przed tą datą mogą być przeznaczone do spożycia.
(11) Załącznik V część D pkt 4 do rozporządzenia (WE) nr 479/2008 stanowi, że każde przeprowadzenie procesu wzbogacania, zakwaszania i odkwaszania musi być zgłoszone właściwym organom. Dotyczy to również ilości cukru lub zagęszczonego moszczu gronowego lub rektyfikowanego zagęszczonego moszczu gronowego znajdujących się w posiadaniu osób fizycznych lub prawnych, które przeprowadzają wspomniane procesy. Celem zgłoszeń jest umożliwienie kontroli przedmiotowych procesów. Konieczne jest więc kierowanie tych zgłoszeń do właściwego organu państwa członkowskiego, na którego terytorium proces ma być przeprowadzany, umieszczanie w nich dokładnych informacji i dostarczanie ich właściwemu organowi w czasie odpowiednim do przeprowadzenia skutecznej kontroli zgłoszenia w odniesieniu do zwiększenia zawartości alkoholu.
(12) W przypadku zakwaszania i odkwaszania kontrola a posteriori jest wystarczająca. Z tego względu i w celu uproszczenia procedur administracyjnych należy dopuścić dokonywanie zgłoszeń poprzez aktualizację rejestrów regularnie kontrolowanych przez właściwe organy, z wyjątkiem pierwszego zgłoszenia w danym roku gospodarczym. W niektórych państwach członkowskich właściwe organy przeprowadzają systematyczną kontrolę analityczną wszystkich partii produktów uczestniczących w procesie wyrobu wina. Zgłoszenia zamiaru wzbogacania wina nie są niezbędne tak długo jak stosuje się te warunki.
(13) W drodze odstępstwa od ogólnej zasady określonej w załączniku VI część D do rozporządzenia (WE) nr 479/2008 polewanie winem lub moszczem gronowym drożdżowego osadu winiarskiego, wytłoków z winogron lub wyciśniętego miąższu aszú lub výber stanowi podstawową cechę wyrobu niektórych win węgierskich i słowackich. Szczegółowe warunki stosowania tej praktyki należy określić zgodnie z przepisami krajowymi obowiązującymi w odpowiednich państwach członkowskich na dzień 1 maja 2004 r.
(14) Artykuł 31 rozporządzenia (WE) nr 479/2008 stanowi, że metody analizy umożliwiające określenie składu produktów objętych tym rozporządzeniem oraz zasady umożliwiające ustalenie, czy produkty te zostały poddane procesom naruszającym dozwolone praktyki enologiczne, odpowiadają metodom i zasadom zalecanym i opublikowanym przez Międzynarodową Organizację ds. Winorośli i Wina w "Zbiorze międzynarodowych metod analizy win i moszczu". W przypadku konieczności zastosowania metod analizy właściwych dla niektórych wspólnotowych produktów winiarskich, które nie zostały opracowane przez Międzynarodową Organizację ds. Winorośli i Wina, należy opisać takie metody wspólnotowe.
(15) Aby zapewnić większą przejrzystość, należy opublikować wykaz i opis odpowiednich metod analizy na szczeblu wspólnotowym.
(16) W związku z tym należy uchylić rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2676/90 z dnia 17 września 1990 r. określające wspólnotowe metody analizy wina 3 i (WE) nr 423/2008 z dnia 8 maja 2008 r. ustanawiające niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1493/1999 oraz wspólnotowy kodeks praktyk i procesów enologicznych 4 .
(17) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Regulacyjnego ustanowionego na mocy art. 113 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 479/2008,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
- zmieniony przez art. 1 lit. a) rozporządzenia nr 53/2011 z dnia 21 stycznia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.19.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. a) rozporządzenia nr 315/2012 z dnia 12 kwietnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.103.38) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 kwietnia 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 144/2013 z dnia 19 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.47.56) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lutego 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1251/2013 z dnia 3 grudnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.323.28) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 grudnia 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/1576 z dnia 6 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.246.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 września 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/765 z dnia 11 marca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.127.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 maja 2016 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/1961 z dnia 2 sierpnia 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.279.25) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 4 listopada 2017 r.
- dodany przez art. 1 lit. a) rozporządzenia nr 53/2011 z dnia 21 stycznia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.19.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. a) rozporządzenia nr 315/2012 z dnia 12 kwietnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.103.38) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 kwietnia 2012 r.
- dodany przez art. 1 lit. a) rozporządzenia nr 53/2011 z dnia 21 stycznia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.19.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 144/2013 z dnia 19 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.47.56) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lutego 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. b) rozporządzenia nr 53/2011 z dnia 21 stycznia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.19.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. b) rozporządzenia nr 315/2012 z dnia 12 kwietnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.103.38) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 kwietnia 2012 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 144/2013 z dnia 19 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.47.56) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lutego 2013 r.
- zmieniony przez art. 5 pkt 3 rozporządzenia nr 565/2013 z dnia 18 czerwca 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.167.26) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 347/2014 z dnia 4 kwietnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.102.9) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 kwietnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/596 z dnia 15 kwietnia 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.99.21) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia nr 1166/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.314.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 144/2013 z dnia 19 lutego 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.47.56) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 23 lutego 2013 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1166/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.314.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2009 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. c) rozporządzenia nr 53/2011 z dnia 21 stycznia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.19.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. d) rozporządzenia nr 53/2011 z dnia 21 stycznia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.19.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 sierpnia 2010 r.
- zmieniony przez art. 1 lit. c) rozporządzenia nr 315/2012 z dnia 12 kwietnia 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.103.38) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 kwietnia 2012 r.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.193.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie Komisji (WE) nr 606/2009 z dnia 10 lipca 2009 ustanawiające niektóre szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w odniesieniu do kategorii produktów winiarskich, praktyk enologicznych i obowiązujących ograniczeń |
Data aktu: | 10/07/2009 |
Data ogłoszenia: | 24/07/2009 |
Data wejścia w życie: | 31/07/2009, 01/08/2009 |