Decyzja 2009/490/WE w sprawie uwzględnienia w europejskich normach dotyczących przenośnych odtwarzaczy muzycznych wymogów bezpieczeństwa zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA KOMISJI
z dnia 23 czerwca 2009 r.
w sprawie uwzględnienia w europejskich normach dotyczących przenośnych odtwarzaczy muzycznych wymogów bezpieczeństwa zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2009/490/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 24 czerwca 2009 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów(1), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2001/95/WE stanowi, że normy europejskie są ustanawiane przez europejskie organy normalizacyjne. Normy te mają na celu zapewnienie spełniania przez produkty ogólnych wymogów bezpieczeństwa przewidzianych w dyrektywie.

(2) Zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE produkt jest uważany za bezpieczny, w odniesieniu do zagrożeń i kategorii zagrożeń objętych normami krajowymi, jeżeli spełnia dobrowolne normy krajowe będące transpozycją norm europejskich.

(3) Zależnie od rodzaju przenośnego odtwarzacza muzycznego wymogi bezpieczeństwa ujęte są bądź w dyrektywie 2001/95/WE, bądź w dyrektywie 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności(2), bądź też w dyrektywie 2006/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 12 grudnia 2006 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do sprzętu elektrycznego przewidzianego do stosowania w określonych granicach napięcia(3). Dyrektywa 2001/95/WE obejmuje przenośne odtwarzacze muzyczne nieposiadające zintegrowanych funkcji komunikacyjnych.

(4) Dyrektywy 1999/5/WE i 2006/95/WE zawierają odwołanie do europejskiej normy zharmonizowanej EN 60065:2002 "Elektroniczne urządzenia foniczne, wizyjne i podobne - Wymagania bezpieczeństwa użytkowania". Ze względu na jeszcze mniej wyraźnie określoną granicę pomiędzy elektroniką użytkową a urządzeniami techniki informatycznej norma ta ma zostać połączona z normą EN 60950 "Urządzenia techniki informatycznej - Bezpieczeństwo - Część 1: Wymagania podstawowe", tworząc nową normę EN 62368.

(5) Normy nie określają obecnie maksymalnego poziomu dźwięku ani nie zawierają wymogów dotyczących specjalnego oznakowania w odniesieniu do emisji hałasu, wymagają natomiast umieszczania w instrukcji użytkowania ostrzeżenia dotyczącego szkodliwych efektów narażenia na zbyt wysoki poziom dźwięku.

(6) Komisja Europejska zwróciła się do Komitetu Naukowego ds. Pojawiających się i Nowo Rozpoznanych Zagrożeń dla Zdrowia (SCENIHR) o ocenę potencjalnego zagrożenia dla zdrowia związanego z przenośnymi odtwarzaczami muzycznymi oraz telefonami komórkowymi z funkcją odtwarzania muzyki, ze względu na ich powszechne użycie oraz rosnącą liczbę osób stale narażonych na przekraczający limity poziom hałasu w miejscu pracy (80 decybeli). W swojej opinii(4) SCENIHR stwierdził, że użytkownicy odtwarzaczy narażeni są zarówno na uszkodzenie słuchu, jak i na inne problemy zdrowotne. Użytkownicy odtwarzaczy narażeni są na ryzyko trwałej utraty słuchu, w szczególności jeżeli słuchają głośnej muzyki (przekraczającej 89 dB(A)) z użyciem przenośnych odtwarzaczy muzycznych przez ponad 40 godzin tygodniowo i przez co najmniej pięć lat. Taki sposób użytkowania stał się obecnie dość powszechny, w szczególności w przypadku dzieci i młodzieży.

(7) Na podstawie przepisów art. 4 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2001/95/WE określone powinny zostać wymogi bezpieczeństwa dotyczące przenośnych odtwarzaczy muzycznych, w celu złożenia do organów normalizacyjnych wniosku o opracowanie normy zapobiegającej ryzyku uszkodzenia słuchu z powodu narażenia na dźwięk pochodzący z tego rodzaju urządzeń, zgodnie z procedurą określoną w dyrektywie 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych(5). Zgodnie z art. 4 ust. 2 dyrektywy 2001/95/WE odniesienie do przyjętej normy powinno zostać opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Aby zapewnić całościowe i zharmonizowane podejście do kwestii bezpieczeństwa wszystkich przenośnych odtwarzaczy muzycznych, włącznie z telefonami komórkowymi z funkcją odtwarzania muzyki, należy złożyć do organów normalizacyjnych wniosek w oparciu o dyrektywy 2001/95/WE, 1999/5/WE i 2006/95/WE.

(8) Gdy norma zostanie opracowana i pod warunkiem że Komisja zdecyduje o opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym odniesienia do niej, będzie ona podstawą domniemania zgodności przenośnych odtwarzaczy muzycznych, konstruowanych i wyprodukowanych zgodnie z normą, z ogólnymi wymogami bezpieczeństwa, określonymi w dyrektywie 2001/95/WE, w zakresie wymogów bezpieczeństwa ujętych w normie.

(9) Niniejsza decyzja jest zgodna z opinią Komitetu powołanego na mocy art. 15 dyrektywy 2001/95/WE,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Cel

Celem niniejszej decyzji jest ustanowienie wymogów bezpieczeństwa, na podstawie których Komisja zwraca się do odpowiednich organów normalizacyjnych o ustanowienie norm zapewniających, że w normalnych warunkach użytkowania narażenie na dźwięki z przenośnych odtwarzaczy muzycznych nie będzie stanowiło zagrożenia dla słuchu. Wymogi w odniesieniu do przenośnych odtwarzaczy muzycznych w pełni uwzględniają opinię Komitetu Naukowego ds. Pojawiających się i Nowo Rozpoznanych Zagrożeń dla Zdrowia na temat "Potencjalnego zagrożenia dla zdrowia związanego z narażeniem na hałas pochodzący z przenośnych odtwarzaczy muzycznych oraz telefonów komórkowych z funkcją odtwarzania muzyki".

Artykuł  2

Definicja

Dla celów niniejszej decyzji "przenośny odtwarzacz muzyczny" oznacza urządzenie przenośne, nieobjęte dyrektywą 1999/5/WE ani dyrektywą 2006/95/WE, zaopatrzone w słuchawki lub słuchawki douszne, używane do słuchania nagranych, generowanych lub nadawanych dźwięków.

Artykuł  3

Wymogi

1.
Dla celów art. 4 ust. 1 lit. a) dyrektywy 2001/95/WE wymogi dotyczące bezpieczeństwa przenośnych odtwarzaczy muzycznych są następujące:

Przenośne odtwarzacze muzyczne są skonstruowane i produkowane w sposób gwarantujący, że w racjonalnie przewidywalnych warunkach użytkowania są one z założenia bezpieczne i nie powodują uszkodzeń słuchu.

2.
Wymóg zawarty w ust. 1 zawiera w szczególności następujące elementy:

1) narażenie na określone poziomy dźwięku jest ograniczone w czasie w celu uniknięcia uszkodzeń słuchu. Na poziomie 80 dB(A) czas narażenia jest ograniczony do 40 godzin na tydzień, natomiast na poziomie 89 dB(A) czas narażenia jest ograniczony do 5 godzin na tydzień. Dla innych poziomów narażenia stosuje się linearną intra- i ekstrapolację. Należy uwzględnić zakres dynamiki dźwięku oraz racjonalnie przewidywalne warunki użytkowania produktu;

2) przenośne odtwarzacze muzyczne zawierają odpowiednie ostrzeżenie dotyczące zagrożeń związanych z użytkowaniem urządzenia oraz sposobów ich uniknięcia, a w przypadkach gdy narażenie powoduje ryzyko uszkodzenia słuchu, także adresowaną do użytkowników informację.

Sporządzono w Brukseli, dnia 23 czerwca 2009 r.

W imieniu Komisji
Meglena KUNEVA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 11 z 15.1.2002, s. 4.

(2) Dz.U. L 91 z 7.4.1999, s. 10.

(3) Dz.U. L 374 z 27.12.2006, s. 10.

(4) Opinia z dnia 13 października 2008 r., opublikowana pod adresem: http://ec.europa.eu/health/ph_risk/committees/04_scenihr/docs/scenihr_o_018.pdf

(5) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, s. 37.

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.161.38

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/490/WE w sprawie uwzględnienia w europejskich normach dotyczących przenośnych odtwarzaczy muzycznych wymogów bezpieczeństwa zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 23/06/2009
Data ogłoszenia: 24/06/2009
Data wejścia w życie: 23/06/2009