Rozporządzenie 42/2009 zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 555/2008 ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina w odniesieniu do programów wsparcia, handlu z krajami trzecimi, potencjału produkcyjnego oraz kontroli w sektorze wina

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 42/2009
z dnia 20 stycznia 2009 r.
zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 555/2008 ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina w odniesieniu do programów wsparcia, handlu z krajami trzecimi, potencjału produkcyjnego oraz kontroli w sektorze wina

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2008 z dnia 29 kwietnia 2008 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku wina, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1493/1999, (WE) nr 1782/2003, (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 3/2008 oraz uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2392/86 i (WE) nr 1493/1999(1), w szczególności jego artykuły 22, 84 i 107,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby umożliwić optymalne wykorzystanie potencjalnie dostępnych środków w celu zwiększenia konkurencyjności w sektorze wina, należy w możliwie najwyższym stopniu umożliwić państwom członkowskim korzystanie z możliwości dostępnych zarówno w ramach programów na rzecz wspierania sektora wina, zwłaszcza w ramach środków służących restrukturyzacji i przekształcaniu zgodnie z art. 11 rozporządzenia (WE) nr 479/2008 oraz w ramach inwestycji zgodnie z art. 15 tego samego rozporządzenia, jak i w ramach funduszy na rzecz rozwoju obszarów wiejskich. Aby zagwarantować - zgodnie z art. 4 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 479/2008 - że ten sam środek nie będzie podwójnie finansowany w ramach obu powyższych programów, na szczeblu operacyjnym należy uzgodnić wyraźną linię podziału.

(2) Zgodnie z art. 16 ust. 1 akapit drugi zdanie drugie rozporządzenia (WE) nr 479/2008 nie wypłaca się żadnej pomocy dla zawartości alkoholu w produktach ubocznych przeznaczonych do destylacji, która przekracza 10 % w stosunku do zawartości alkoholu w wyprodukowanym winie. Należy wyjaśnić, że państwo członkowskie może zapewnić nieprzekraczanie tej granicy za pomocą kontroli przeprowadzanych u poszczególnych producentów lub na szczeblu ogólnokrajowym.

(3) Punkt (vi) art. 41 lit. c) rozporządzenia Komisji (WE) nr 555/2008(2) zobowiązuje producentów do uwzględniania w raporcie analitycznym informacji dotyczących obecności odmian winogron uzyskanych z krzyżówek międzygatunkowych (bezpośrednie hybrydy producenta lub inne odmiany nienależące do gatunku Vitis vinifera). Informacje te nie powinny być jednakże wymagane ze względów technicznych i dlatego należy je usunąć z przedmiotowego przepisu.

(4) Artykuł 103 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 555/2008 przewiduje, że tabela 10 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1227/2000(3) stosuje się nadal, o ile rozporządzenie w sprawie wykonania rozporządzenia w sprawie oznaczeń na etykietach i prezentacji win, które ma zostać przyjęte na podstawie art. 63 rozporządzenia (WE) nr 479/2008, nie stanowi inaczej. Należy się jednak odwołać do tabeli 9 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 1227/2000.

(5) Artykuł 5 ust. 8, art. 16 akapit trzeci oraz art. 20 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 555/2008 przewidują, że w przypadkach, kiedy państwa członkowskie udzielają pomocy krajowej, informują one o niej za pomocą odpowiedniego formularza zamieszczonego w załączniku VII do tego rozporządzenia. Załącznik VII należy zatem zmienić tak, by uwzględniał te informacje.

(6) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 555/2008.

(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 555/2008 wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 1 dodaje się ustęp w brzmieniu:

"3. Do celów tytułu II »działanie« oznacza projekt, umowę, ustalenie lub inne działanie objęte danym programem wsparcia, odpowiadające któremukolwiek z działań w ramach środków, o których mowa w art. 7 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 479/2008 i które wdrażane są przez jednego lub więcej beneficjentów.";

2) po art. 10, w tytule II rozdział II sekcja 2 dodaje się art. 10a w brzmieniu:

"Artykuł 10a

Zgodność i spójność

1. Udział w kosztach restrukturyzacji i przekształcania, o których mowa w art. 11 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 479/2008 nie obejmuje kosztów zakupu pojazdów rolniczych.

2. Żadne działanie danego państwa członkowskiego lub regionu objętego wsparciem w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich dotyczącego tego państwa członkowskiego lub tego regionu na mocy rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 nie podlega wsparciu na mocy art. 11 rozporządzenia (WE) nr 479/2008 w ramach krajowego programu wsparcia zgodnie z tytułem II tego rozporządzenia.

3. Państwa członkowskie przedstawiają działania włączone przez nie do programów wsparcia dotyczących środków na restrukturyzację i przekształcanie w odpowiedniej części załącznika I w sposób na tyle szczegółowy, by możliwe było sprawdzenie, czy przedmiotowe działanie nie jest objęte wsparciem w ramach programów rozwoju obszarów wiejskich tych państw.";

3) artykuł 20 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 20

Zgodność i spójność

1. Nie udziela się wsparcia dla działań marketingowych, dla których przyznano wsparcie zgodnie z art. 10 rozporządzenia (WE) nr 479/2008.

W przypadku gdy państwa członkowskie udzielają pomocy krajowej na dofinansowanie inwestycji, informują o niej w odpowiedniej części formularzy zamieszczonych w załącznikach I, V oraz VII do niniejszego rozporządzenia.

2. Żadne działanie danego państwa członkowskiego lub regionu objętego wsparciem w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich dotyczącego tego państwa członkowskiego lub tego regionu na mocy rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 nie podlega wsparciu na mocy art. 15 rozporządzenia (WE) nr 479/2008 w ramach krajowego programu wsparcia zgodnie z tytułem II tego rozporządzenia.

3. Państwa członkowskie przedstawiają działania włączone przez nie do programów wsparcia dotyczących środków na inwestycje w odpowiedniej części załącznika I w sposób na tyle szczegółowy, by możliwe było sprawdzenie, czy przedmiotowe działanie nie jest objęte wsparciem w ramach programów rozwoju obszarów wiejskich tych państw.";

4) po art. 25, w tytule II rozdział II sekcja 7 dodaje się art. 25a w brzmieniu:

"Artykuł 25a

Weryfikacja warunków

Właściwe organy państw członkowskich podejmują wszelkie niezbędne kroki, aby sprawdzić, czy przestrzegane są warunki oraz czy nie jest przekraczana granica, o których mowa w art. 24 ust. 1 niniejszego rozporządzenia w związku z art. 16 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 479/2008. Państwa członkowskie mogą weryfikować, czy granica ta nie jest przekraczana w przypadku każdego producenta lub na szczeblu ogólnokrajowym. Państwa członkowskie, które decydują się na przeprowadzenie weryfikacji na szczeblu ogólnokrajowym, nie uwzględniają dla potrzeb ustalenia bilansu alkoholu ilości, które nie są przeznaczone do destylacji (wycofanie pod kontrolą), ani ilości, które przeznaczone są na wytworzenie produktów innych niż alkohol o przeznaczeniu przemysłowym.";

5) w art. 41 lit. c) skreśla się punkt (vi);

6) w art. 103 ust. 1 lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) Tabelę 9 w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 1227/2000 stosuje się nadal, o ile rozporządzenie w sprawie wykonania rozporządzenia w sprawie oznaczeń na etykietach i prezentacji win, które ma być przyjęte na podstawie art. 63 rozporządzenia (WE) nr 479/2008, nie stanowi inaczej;";

7) załącznik VII zastępuje się załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie siódmego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 20 stycznia 2009 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 148 z 6.6.2008, s. 1.

(2) Dz.U. L 170 z 30.6.2008, s. 1.

(3) Dz.U. L 143 z 16.6.2000, s. 1.

ZAŁĄCZNIK

"ZAŁĄCZNIK VII

Dane techniczne dotyczące krajowych programów wsparcia zgodnie z art. 6 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 479/2008

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

grafika

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.16.6

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 42/2009 zmieniające rozporządzenie Komisji (WE) nr 555/2008 ustanawiające szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 479/2008 w sprawie wspólnej organizacji rynku wina w odniesieniu do programów wsparcia, handlu z krajami trzecimi, potencjału produkcyjnego oraz kontroli w sektorze wina
Data aktu: 20/01/2009
Data ogłoszenia: 21/01/2009
Data wejścia w życie: 28/01/2009