uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)(1), w szczególności jego art. 91,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 42,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005 ustanawiające ramy prawne dla wsparcia przez EFRROW rozwoju obszarów wiejskich na terytorium Wspólnoty zostało zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 473/2009 z dnia 25 maja 2009 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz rozporządzenie (WE) nr 1290/2005 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(3) w celu uwzględnienia europejskiego planu naprawy gospodarczej przyjętego na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniach 11-12 grudnia 2008 r.
(2) W związku z tym rozporządzenie Komisji (WE) nr 1974/2006(4) należy uzupełnić o dodatkowe szczegółowe przepisy wykonawcze.
(3) Artykuł 70 ust. 4b rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 zezwala państwom członkowskim na zastosowanie w 2009 r. wyższych stawek wkładów EFRROW, pod warunkiem zachowania ogólnej stawki wkładu EFRROW przewidzianej w art. 70 ust. 3 wymienionego rozporządzenia przez cały okres programowania. Należy ustalić procedurę, zgodnie z którą państwa członkowskie mogą skorzystać z tej możliwości, a także mechanizm gwarantujący zachowanie ogólnej stawki wkładu EFRROW przez cały okres programowania.
(4) W celu usprawnienia realizacji lokalnych strategii rozwoju, a w szczególności funkcjonowania lokalnych grup działania określonych w art. 62 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, należy przewidzieć możliwość wypłaty zaliczek na poczet kosztów bieżących tych grup.
(5) Z uwagi na ogólną korzyść płynącą dla środowiska wskutek przekazania gospodarstwa lub jego części organizacji zajmującej się zarządzeniem środowiskiem, państwom członkowskim należy zezwolić na zwolnienie beneficjenta ze zwrotu wydatków, w przypadku gdy organizacja nie przyjmuje danego zobowiązania jako warunku udzielenia pomocy.
(6) Należy ułatwić realizację działań w ramach inwestycji związanych z utrzymaniem, odbudową i poprawą stanu dziedzictwa kulturowego oraz z rozwojem miejsc o dużej wartości przyrodniczej, o których mowa w art. 57 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1698/2005. Należy zatem zezwolić państwom członkowskim na wyznaczenie poziomu wsparcia dla tego rodzaju działań na podstawie standardowych kosztów i standardowych założeń dotyczących utraconych dochodów, jak już przewidziano w przypadku działań o podobnym charakterze na podstawie art. 53 rozporządzenia (WE) nr 1974/2006.
(7) W celu umożliwienia państwom członkowskim skorzystania z art. 70 ust. 4b rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 należy dostosować zasady obliczania wkładu Wspólnoty w kontekście księgowości EFRROW przewidzianej w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 883/2006(5).
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 1974/2006 oraz (WE) nr 883/2006.
(9) Aby zachować zgodność z datą, od której stosuje się rozporządzenie (WE) nr 473/2009, dla którego przepisy niniejszego rozporządzenia stanowią uzupełnienie, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2009 r. Zastosowanie z mocą wsteczną w niniejszym przypadku nie powinno stanowić naruszenia zasady pewności prawa wobec beneficjentów, których dotyczą niniejsze przepisy.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Komitetu ds. Funduszy Rolniczych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 czerwca 2009 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 277 z 21.10.2005, s. 1.
(2) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1.
(3) Dz.U. L 144 z 9.6.2009, s. 3.
(4) Dz.U. L 368 z 23.12.2006, s. 15.
(5) Dz.U. L 171 z 23.6.2006, s. 1.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.145.17 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 482/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1974/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) oraz rozporządzenie (WE) nr 883/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w odniesieniu do prowadzenia kont przez agencje płatnicze, deklaracji wydatków i dochodów oraz warunków zwrotu wydatków w ramach EFRG i EFRROW |
Data aktu: | 08/06/2009 |
Data ogłoszenia: | 10/06/2009 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2009, 10/06/2009 |