uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiające wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych (rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku)(1), w szczególności jego art. 103h i 127 w związku z art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 53 ust. 5 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1580/2007(2) przewiduje, że w przypadku gdy niedawno uznane organizacje producentów nie posiadają wystarczających dla zastosowania przepisów ust. 2 tego artykułu danych historycznych dotyczących produkcji stanowiącej przedmiot obrotu, za wartość produkcji stanowiącej przedmiot obrotu można uznać wartość produkcji rynkowej oraz wartość tę oblicza się jako średnią wartość produkcji stanowiącej przedmiot obrotu za trzy poprzednie lata wszystkich producentów będących członkami organizacji producentów, gdy złożono wniosek o uznanie.
(2) Z uwagi na pewność prawną należy wyjaśnić, że średnia wartość produkcji rynkowej za trzy poprzednie lata w art. 53 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1580/2007 powinna być obliczana w odniesieniu do okresów w ciągu tych trzech lat, w których producenci rzeczywiście produkowali owoce i warzywa, a okresy, w których żadne owoce i warzywa nie były produkowane, nie powinny być brane pod uwagę.
(3) Artykuły 93-97 rozporządzenia (WE) nr 1580/2007 wykonują art. 103e rozporządzenia (WE) nr 1234/2007 dotyczący krajowej pomocy finansowej dla organizacji producentów w regionach, w których stopień zorganizowania producentów w sektorze owoców i warzyw jest szczególnie niski, która powinna przyczyniać się do poprawy stopnia zorganizowania producentów we wspomnianych regionach. Krajowa pomoc finansowa powinna być bezpośrednio związana z produkcją w tych regionach. Należy zatem wyjaśnić w art. 93 rozporządzenia (WE) nr 1580/2007, że jedynie produkty sektora owoców i warzyw produkowane w regionach, w których stopień zorganizowania producentów w sektorze owoców i warzyw jest szczególnie niski, mogą korzystać z krajowej pomocy finansowej.
(4) Artykuł 94 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1580/2007 dotyczy informacji, które powinny być dołączone do wniosku państwa członkowskiego o przyznanie krajowej pomocy finansowej. Należy zatem wymagać, aby państwa członkowskie, które składają taki wniosek, udowodniły, że pomoc jest przyznawana tylko w odniesieniu do produkcji pochodzącej z regionu, w którym stopień zorganizowania producentów w sektorze owoców i warzyw jest szczególnie niski, a zwłaszcza w którym organizacje producentów działające na jego terytorium działają w więcej niż jednym regionie.
(5) Artykuł 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1943/2003(3) zezwolił grupom producentów na włączenie substancji pomocniczych w przetwórstwie do wartości produkcji stanowiącej przedmiot obrotu. Ta zasada powinna być utrzymana w odniesieniu do grup producentów, którym udzielono wstępnego uznania na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 2200/96(4) do czasu wycofania programów pomocy z tytułu przetwórstwa. Właściwe jest, aby grupy producentów, o których mowa w art. 203a ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, mogły uwzględniać pomoc z tytułu przetwórstwa, otrzymaną na podstawie rozporządzeń Komisji (WE) nr 1621/1999(5), (WE) nr 1622/1999(6), (WE) nr 1535/2003(7) i (WE) nr 2111/2003(8), przy obliczaniu swojej sprzedaży. Takie grupy producentów powinny mieć prawo do złożenia dodatkowego wniosku o pomoc, o której mowa w art. 103a ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, która ma być obliczona na podstawie tej dodatkowej wartości produkcji stanowiącej przedmiot obrotu, jeśli pomoc z tytułu przetwórstwa nie została uwzględniona we wcześniejszych standardowych wnioskach. Należy ustanowić zasady obliczania pomocy, o której mowa w art. 103a ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, w odniesieniu do grup producentów w państwach członkowskich, które przystąpiły do Unii Europejskiej w dniu 1 maja 2004 r. lub później z rocznymi okresami planów uznania, które rozpoczęły się w 2007 r. i zakończyły się w 2008 r.
(6) W następstwie reformy wspólnej organizacji sektora owoców i warzyw niektóre zioła kuchenne od dnia 1 stycznia 2008 r. podlegają przepisom mającym zastosowanie do tego sektora. W rezultacie od dnia 1 stycznia 2008 r. państwa członkowskie mogą uznawać za organizacje producentów podmioty gospodarcze, które są wyspecjalizowane w produkcji ziół kuchennych lub których produkcja obejmuje zioła kuchenne wymienione w części IX załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1234/2007, w tym: szafran, tymianek, świeży lub schłodzony, bazylię, melisę, miętę, origanum vulgare (lebiodkę pospolitą), rozmaryn i szałwię, świeże lub schłodzone. Zastosowanie art. 53 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1580/2007 do organizacji producentów, których członkowie rozpoczęli produkcję ziół kuchennych przed 2008 r., spowodowało jednak ustanowienie rygorystycznego i krótkiego okresu na włączenie wartości tych produktów do wartości produkcji stanowiącej przedmiot obrotu w odniesieniu do programów operacyjnych na lata 2008 i 2009. Należy zatem umożliwić organizacjom producentów włączenie wartości tych produktów do wartości produkcji stanowiącej przedmiot obrotu w odniesieniu do programów operacyjnych realizowanych w latach 2008 i 2009.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1580/2007.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 27 maja 2009 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.
(2) Dz.U. L 350 z 31.12.2007, s. 1.
(3) Dz.U. L 286 z 4.11.2003, s. 5.
(4) Dz.U. L 297 z 21.11.1996, s. 1.
(5) Dz.U. L 192 z 24.7.1999, s. 21.
(6) Dz.U. L 192 z 24.7.1999, s. 33.
(7) Dz.U. L 218 z 30.8.2003, s. 14.
(8) Dz.U. L 317 z 2.12.2003, s. 5.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.129.10 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 441/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1580/2007 ustanawiające przepisy wykonawcze do rozporządzeń Rady (WE) nr 2200/96, (WE) nr 2201/96 i (WE) nr 1182/2007 w sektorze owoców i warzyw |
Data aktu: | 27/05/2009 |
Data ogłoszenia: | 28/05/2009 |
Data wejścia w życie: | 31/05/2009 |