uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(1), w szczególności jego art. 142 lit. b), c), d), e), k) i n),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003(2) zostało uchylone i zastąpione rozporządzeniem (WE) nr 73/2009. Określone przepisy uchylonego rozporządzenia będą jednakże nadal obowiązywać w 2009 r. Przepisy przewidziane w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 796/2004(3) obowiązują w odniesieniu do obu rozporządzeń. Należy zatem zaktualizować tytuł rozporządzenia (WE) nr 796/2004.
(2) Odesłania do poszczególnych artykułów rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 zastąpionych rozporządzeniem (WE) nr 73/2009 przedstawiono w tabeli korelacji w załączniku XVIII do tego rozporządzenia. Ze względu na przejrzystość należy jednakże zaktualizować określone odesłania do uchylonego rozporządzenia znajdujące się w rozporządzeniu (WE) nr 796/2004. Ponadto należy skreślić przepisy, które stały się nieaktualne.
(3) Wymagania dotyczące odłogowania w ramach systemu płatności jednolitej zostały zniesione. Należy zatem skreślić odnośne przepisy w rozporządzeniu (WE) nr 796/2004.
(4) System identyfikacji i rejestracji uprawnień do płatności, o którym mowa w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 796/2004, ma zapewnić skuteczną identyfikowalność oraz umożliwić kontrole krzyżowe uprawnień do płatności. Z uprawnieniami przyznanymi zgodnie z art. 68 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 73/2009 wiążą się określone wymagania. Należy zatem włączyć do systemu niezbędne informacje umożliwiające sprawdzenie, czy określone wymagania zostały spełnione.
(5) Zgodnie z art. 29 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 przed dokonaniem płatności należy obowiązkowo zakończyć sprawdzanie warunków kwalifikowalności. Należy zatem skreślić odnośny przepis w rozporządzeniu (WE) nr 796/2004, który stał się zbędny.
(6) Szczegółowe przepisy przewidziane w art. 138 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1973/2004 z dnia 29 października 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 w odniesieniu do systemów wsparcia przewidzianych w tytułach IV i IVa tego rozporządzenia oraz wykorzystania odłogowanych gruntów do produkcji surowców(4) w zakresie redukcji i wyłączeń w ramach systemu jednolitych dopłat obszarowych zostały skreślone rozporządzeniem Komisji (WE) nr 316/2009(5). Należy zatem skreślić odesłania do przedmiotowego artykułu w rozporządzeniu (WE) nr 796/2004. Ponadto w wyniku wspomnianej zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 73/2009 należy zaktualizować w rozporządzeniu (WE) nr 796/2004 te artykuły, w których niezbędne jest wyraźne odesłanie do systemu jednolitej płatności obszarowej.
(7) Niezbędne są przepisy szczególne dotyczące zarządzania i kontroli w zakresie wsparcia specjalnego przyznawanego w przypadkach fakultatywnego wdrożenia art. 68 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(8) Do wniosku o wsparcie dla producentów buraków cukrowych i trzciny cukrowej załącza się kopię umowy dostawy, o której mowa w art. 110r rozporządzenia (WE) nr 1782/2003. W niektórych przypadkach w dniu ostatecznego terminu składania wniosków ustanowionego przez państwa członkowskie umowy te nie są jeszcze zawarte. Należy zatem umożliwić dostarczanie tego rodzaju informacji w późniejszym terminie ustanawianym przez państwa członkowskie.
(9) Artykuł 20 rozporządzenia (WE) nr 796/2004 zawiera przepisy szczególne przewidujące sytuację, w której ostatni dzień składania wniosku o pomoc przypada na dzień ustawowo wolny od pracy, sobotę lub niedzielę. Ten sam przepis powinien mieć zastosowanie w zakresie składania zmian do pojedynczego wniosku zgodnie z art. 15 tego rozporządzenia.
(10) W art. 21a rozporządzenia (WE) nr 796/2004 ustanawia się przepisy dotyczące wniosków do systemu płatności jednolitej złożonych po wyznaczonym terminie. Przepisy stosowane w pierwszym roku stosowania systemu płatności jednolitej należy zaktualizować o odesłania dotyczące wdrażania tego systemu w nowych państwach członkowskich. W art. 56 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 przewiduje się ostateczny termin składania wniosków do systemu płatności jednolitej, jaki mogą ustanowić państwa członkowskie. W sytuacji gdy do systemu płatności jednolitej włącza się nowe sektory, przepisy określone w art. 21a rozporządzenia (WE) nr 796/2004 dotyczące składania wniosków do systemu płatności jednolitej po wyznaczonym terminie mają również zastosowanie w przypadku wniosków rolników dotyczących tych nowych sektorów. Terminowe składanie wniosków do systemu płatności jednolitej ma kluczowe znaczenie dla wydajnego zarządzania systemem. Należy zatem przewidzieć ostateczny termin składania wniosków do systemu, jaki mogą ustanowić państwa członkowskie w momencie włączania nowych sektorów do systemu płatności jednolitej.
(11) Odesłanie w art. 31a rozporządzenia (WE) nr 796/2004 do zasięgu, o którym mowa w art. 110e rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, jest nieaktualne, a zatem należy je skreślić.
(12) Znacząca część płatności obszarowych została już oddzielona od produkcji i mieści się w ramach jednej grupy upraw. Nie jest już zatem konieczne kontrolowanie ewentualnych zawyżeń całkowitej powierzchni w ramach pojedynczego wniosku. W związku z tym możliwe jest uproszczenie przepisów dotyczących redukcji stosowanych w wyniku tego rodzaju kontroli w przypadku zawyżenia powierzchni.
(13) W celu zharmonizowania przepisów pomiędzy płatnościami obszarowymi, płatnościami dotyczącymi zwierząt i dodatkowymi płatnościami, dotyczących odliczania redukcji w ciągu trzech lat kalendarzowych następujących po roku kalendarzowym, w którym dokonano ustalenia, anulowanie salda pozostałego do spłaty po upływie okresu trzech lat powinno następować w przypadku wszystkich płatności. Ponadto art. 5b rozporządzenia Komisji (WE) nr 885/2006 z dnia 21 czerwca 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 w zakresie akredytacji agencji płatniczych i innych jednostek, jak również rozliczenia rachunków EFGR i EFRROW(6) przewiduje horyzontalne przepisy w zakresie odliczania zaległych należności od przyszłych płatności. Należy zatem zastąpić odesłanie mówiące o tym, od których płatności można odliczać należności dłużników, odesłaniem do tego przepisu.
(14) Informacje na temat wyników kontroli zasady współzależności należy udostępnić wszystkim agencjom płatniczym odpowiedzialnym za zarządzanie poszczególnymi płatnościami podlegającymi wymaganiom w zakresie zasady współzależności, tak aby umożliwić zastosowanie odpowiednich redukcji w uzasadnionych przypadkach.
(15) Ustanowiono nowe przepisy dotyczące modulacji. W tym kontekście przepisy dotyczące płatności dodatkowych stały się nieaktualne, a zatem należy je skreślić. Ponadto należy uaktualnić przepisy przewidujące porządek stosowania oraz podstawę wyliczania poszczególnych redukcji oraz włączyć ewentualne redukcje zgodnie z pułapami netto określonymi w art. 8 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 73/2009.
(16) W rozporządzeniu (WE) nr 885/2006 przewidziano przepisy dotyczące odliczania pozostałej do spłaty kwoty oraz możliwości podjęcia decyzji o rezygnacji z odzyskiwania pozostałej do spłaty kwoty w wysokości do 100 EUR. Ponieważ odnośne przepisy w rozporządzeniu (WE) nr 796/2004 stały się zbędne, należy je skreślić.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 796/2004.
(18) Rozporządzenie (WE) nr 73/2009 stosuje się z dniem 1 stycznia 2009 r. W związku z tym zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny odnosić się do wniosków o przyznanie pomocy dotyczących lat lub okresów premiowych rozpoczynających się z dniem 1 stycznia 2009 r. Niniejsze rozporządzenie powinno być zatem stosowane od dnia 1 stycznia 2009 r.
(19) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 8 maja 2009 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
(2) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, s. 1.
(3) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, s. 18.
(4) Dz.U. L 345 z 20.11.2004, s. 1.
(5) Dz.U. L 100 z 18.4.2009, s. 3.
(6) Dz.U. L 171 z 23.6.2006, s. 90.
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.116.9 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 380/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 796/2004 ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania zasady współzależności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników, oraz wdrażania zasady współzależności przewidzianej w rozporządzeniu Rady (WE) nr 479/2008 |
Data aktu: | 08/05/2009 |
Data ogłoszenia: | 09/05/2009 |
Data wejścia w życie: | 16/05/2009 |