uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)(1), w szczególności jego art. 91,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie (WE) nr 1698/2005 ustanawiające ramy prawne dla wsparcia przez EFRROW rozwoju obszarów wiejskich na terytorium Wspólnoty zostało zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 74/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW)(2). W związku z tym rozporządzenie Komisji (WE) nr 1974/2006(3) należy uzupełnić o dodatkowe szczegółowe przepisy wykonawcze.
(2) Wygaśnięcie systemu kwot mlecznych, obowiązującego na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 1234/2007 z dnia 22 października 2007 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków rolnych oraz przepisy szczegółowe dotyczące niektórych produktów rolnych ("rozporządzenie o jednolitej wspólnej organizacji rynku")(4) wymaga szczególnego wysiłku od producentów mleka. Należy zatem wycofać, z początkiem okresu programowania, ograniczenie wsparcia inwestycyjnego dla gospodarstw mleczarskich zobowiązanych do przestrzegania kwot produkcyjnych przydzielanych indywidualnym gospodarstwom.
(3) Rozporządzeniem (WE) nr 74/2009 ustanowiono wymóg dokonania zmian w krajowych planach strategicznych. Należy określić minimalny zakres tych zmian.
(4) Ze względu na wagę priorytetów określonych w art. 16a rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 zmiany w programach rozwoju obszarów wiejskich dokonane po pierwszym wdrożeniu tego artykułu należy uznać za zmiany zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005 i poddać decyzji Komisji.
(5) Rozporządzenie (WE) nr 74/2009 zawiera wykaz potencjalnych skutków, których osiągnięciu służą operacje powiązane z priorytetami, o których mowa w art. 16a rozporządzenia (WE) nr 1698/2005. Wykaz ten nie jest wyczerpujący, w związku z czym państwa członkowskie mogą proponować dodatkowe potencjalne skutki, których osiągnięciu służą wspomniane powyżej operacje. Jednakże w celu zapewnienia zgodności z określonymi już potencjalnymi skutkami oraz w celu ogólnego wzmocnienia operacji powiązanych z nowymi wyzwaniami możliwość proponowania przez państwa członkowskie dodatkowych potencjalnych skutków należy poddać ocenie Komisji oraz opinii Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich. W związku z tym zmiany wprowadzające nowe potencjalne skutki należy poddać decyzji Komisji.
(6) Uwzględniwszy dużą ilość przypadków, w których zmiany dotyczą mało istotnych wyjątków odnoszących się do zasad wytyczania granic pomiędzy wspólnymi organizacjami rynków a rozwojem obszarów wiejskich, oraz w celu ograniczenia obciążeń administracyjnych Komisja powinna zaprzestać podejmowania decyzji w sprawie zmian dotyczących zmian odnoszących się do wyjątku, o którym mowa w art. 5 ust. 6 rozporządzenia (WE) nr 1698/2005. Zgodnie z powyższym tego rodzaju zmiany powinny zostać skreślone z wykazu w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1974/2006.
(7) Ze względu na reformę wspólnej organizacji rynków należy określić treść i kryteria biznes planów dotyczących wsparcia dla gospodarstw w fazie restrukturyzacji.
(8) Po zniesieniu środka "wyłączenie spod uprawy" na mocy rozporządzenia (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(5) należy zmienić odpowiednio przepisy odnoszące się do tego środka.
(9) W celu ułatwienia realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych w kontekście trwającego kryzysu gospodarczo-finansowego należy podnieść górny pułap dla płatności zaliczkowych.
(10) Ze względu na reformę wspólnej organizacji rynków ustanowioną rozporządzeniem (WE) nr 74/2009 należy odpowiednio zmienić przepisy dotyczące pomocy państwa w zakresie niektórych środków współfinansowanych przez EFRROW oraz dotyczące dodatkowego finansowania ze środków krajowych w celu objaśnienia zakresu ich zastosowania i uwzględnienia nowego środka dotyczącego gospodarstw w fazie restrukturyzacji.
(11) Istnieje konieczność zdefiniowania terminu "istotne zmiany" w art. 78 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1698/2005.
(12) Aby umożliwić monitorowanie działań powiązanych z priorytetami ustanowionymi w art. 16a rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, wskaźniki produktu i powiązane z nimi cele stanowiące element wspólnych ram monitorowania i oceny, o których mowa w art. 80 tego rozporządzenia, należy określić według rodzaju operacji.
(13) Państwa członkowskie zobowiązane są do przedstawienia w zmienionych programach informacji na temat rodzajów operacji powiązanych z priorytetami, o których mowa w art. 16a rozporządzenia (WE) nr 1698/2005, ze wskazaniem, które z tych operacji dotyczą nowych środków, tj. środków, które nie zostały jeszcze zatwierdzone w ramach programu rozwoju obszarów wiejskich. Ponadto należy wykazać orientacyjny wkład EFRROW na lata 2010-2013. W tym celu należy zmienić załączniki do rozporządzenia (WE) nr 1974/2006.
(14) Aby zachować zgodność z datą, od której stosuje się rozporządzenie (WE) nr 74/2009, dla którego przepisy niniejszego rozporządzenia stanowią uzupełnienie, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2009 r. Zastosowanie z mocą wsteczną w niniejszym przypadku nie powinno stanowić naruszenia zasady pewności prawa wobec beneficjentów, których dotyczą niniejsze przepisy.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1974/2006.
(16) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozwoju Obszarów Wiejskich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 4 maja 2009 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 277 z 21.10.2005, s. 1.
(2) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 100.
(3) Dz.U. L 368 z 23.12.2006, s. 15.
(4) Dz.U. L 299 z 16.11.2007, s. 1.
(5) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
31.12.2024Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.
28.12.2024Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.
12.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.111.5 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 363/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1974/2006 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) |
Data aktu: | 04/05/2009 |
Data ogłoszenia: | 05/05/2009 |
Data wejścia w życie: | 05/05/2009, 01/01/2007, 01/01/2009 |