(notyfikowana jako dokument nr C(2009) 2787)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2009/343/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 25 kwietnia 2009 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając decyzję Parlamentu Europejskiego i Rady nr 676/2002/WE z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym)(1), w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzja Komisji 2007/131/WE z dnia 21 lutego 2007 r. w sprawie udostępnienia w sposób zharmonizowany widma radiowego na potrzeby urządzeń wykorzystujących technologię ultraszerokopasmową na terytorium Wspólnoty(2) harmonizuje warunki techniczne dla urządzeń radiowych wykorzystujących technologię ultraszerokopasmową (UWB) na terytorium Wspólnoty i zapewnia dostępność widma radiowego na całym terytorium Wspólnoty Europejskiej zgodnie ze zharmonizowanymi warunkami, eliminując przy tym przeszkody w upowszechnianiu technologii UWB oraz stwarzając dla takich systemów skuteczny wspólny rynek wraz z wynikającymi z tego korzyściami skali i korzyściami dla konsumenta.
(2) Aby europejskie społeczeństwo odniosło korzyści z wprowadzenia nowoczesnych zastosowań opartych na technologii UWB, w regulacjach dotyczących tej technologii należy odpowiednio uwzględnić szybki postęp techniczny i zmiany w zakresie wykorzystywania widma radiowego, a jednocześnie zadbać, by inni użytkownicy widma nie byli poszkodowani. Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2007/131/WE.
(3) W związku z powyższym, zgodnie z decyzją nr 676/2002/WE, Komisja zdecydowała o przyznaniu Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) dodatkowych mandatów na przeprowadzenie dalszych analiz kompatybilności technologii UWB ze służbami radiokomunikacyjnymi.
(4) W przedłożonych na podstawie tych mandatów sprawozdaniach CEPT zaleciła Komisji zmianę szeregu aspektów technicznych w decyzji 2007/131/WE.
(5) Dodatkowe analizy przeprowadzone przez CEPT określiły warunki techniczne, w których poszczególne techniki osłabiania zakłóceń, zwłaszcza Detect and Avoid (DAA) oraz Low Duty Cycle (LDC), umożliwiają uzyskanie wyższych mocy nadawania przy użyciu urządzeń wykorzystujących technologię UWB, zapewniając jednocześnie równoważną ochronę, porównywalną z ochroną, którą zapewniają istniejące ogólne ograniczenia dotyczące technologii UWB.
(6) Analizy CEPT wykazały również, że urządzenia wykorzystujące technologię UWB można stosować w warunkach bardziej rygorystycznych niż ogólne ograniczenia dotyczące pojazdów samochodowych i szynowych. Warunki te mogą zostać złagodzone, jeżeli w pojazdach tych wykorzystywane są techniki osłabiania zakłóceń, takie jak techniki wspomniane powyżej.
(7) Systemy obrazowania wykorzystywane w analizie materiałów budowlanych (BMA) zapewniają szereg nowatorskich zastosowań w zakresie lokalizacji i obrazowania rur, przewodów i innych instalacji umieszczonych w ścianach budynków mieszkalnych lub handlowych. Wspólny zbiór warunków dostępu do widma dla urządzeń BMA powinien ułatwić działania przedsiębiorstwom, które, korzystając ze wspomnianych zastosowań, chcą świadczyć w tej dziedzinie profesjonalne usługi na całym terytorium Wspólnoty.
(8) CEPT poinformowała Komisję, że w odniesieniu do systemów BMA możliwe będzie określenie łagodniej-szych warunków eksploatacji niż ogólne ograniczenia ze względu na fakt, iż ich sposób działania w połączeniu z bardzo niską gęstością podczas użycia i z bardzo niskimi wskaźnikami aktywności jeszcze bardziej zmniejsza możliwość pojawienia się szkodliwych zakłóceń służb radiokomunikacyjnych.
(9) W analizach technicznych dotyczących zastosowań związanych z BMA przeprowadzonych przez CEPT w ramach mandatów przyznanych przez Komisję przyjęto założenie, że budynki będące przedmiotem tych zastosowań są gęste i wystarczająco grube, by wchłonąć większość sygnałów nadawanych przez system obrazowania. W analizach kompatybilności założono, między innymi, że urządzenia BMA będą przerywać nadawanie przed upływem 10 sekund od przerwania normalnego działania. Ponadto chociaż urządzenia BMA mogą być sprzedawane jako produkt konsumpcyjny, w analizach uwzględniających wiele źródeł zakłóceń przyjmuje się maksymalną wartość gęstości równą 6,7 jednostki BMA/km2.
(10) Zgodnie z dyrektywą 1999/5/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 marca 1999 r. w sprawie urządzeń radiowych i końcowych urządzeń telekomunikacyjnych oraz wzajemnego uznawania ich zgodności(3) (dyrektywa RTTE), Komisja udzieliła mandatów (M/329 i M/407) europejskim organizacjom normalizacyjnym, upoważniając je do opracowania zbioru zharmonizowanych norm dotyczących zastosowania technologii UWB, które mają zostać uznane na mocy tej dyrektywy i których spełnienie skutkuje założeniem zgodności z jej wymaganiami. Na mocy udzielonych przez WE mandatów M/329 i M/407 Europejski Instytut Norm Telekomunikacyjnych (ETSI) opracował zharmonizowaną normę EN 302.065 dla ogólnych technologii UWB, zharmonizowaną normę EN 302.500 dla trakingowych urządzeń lokalizujących wykorzystujących technologię UWB oraz zharmonizowaną normę EN 302.435 dla urządzeń BMA.
(11) W powyższych zharmonizowanych normach szczegółowo określono, jak powinny działać urządzenia w pasmach częstotliwości przydzielonych na mocy niniejszej decyzji oraz jak można sprawdzić zgodność tych urządzeń z ograniczeniami określonymi w zharmonizowanych normach.
(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Widma Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 kwietnia 2009 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Viviane REDING |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 108 z 24.4.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 55 z 23.2.2007, s. 33.
(3) Dz.U. L 91 z 7.4.1999, s. 10.