uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003(1), w szczególności jego art. 142 lit. c) i e),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 73/2009 uchylono rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003(2) w celu kontynuowania stopniowego włączania kolejnych sektorów do systemu płatności jednolitej i rozszerzenia oddzielania płatności od produkcji. W rezultacie pewne systemy pomocy przestały istnieć i dlatego związane z nimi przepisy wykonawcze zawarte w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 1793/2004(3) nie są już potrzebne.
(2) We Francji kontynentalnej i we Włoszech wprowadzono niedawno nowe techniki uprawy ryżu wymagające pewnego opóźnienia w zasiewie. Należy zatem przesunąć termin zasiewu, aby kwalifikować się do specjalnej płatności z tytułu uprawy ryżu we Włoszech i Francji.
(3) Zgodnie z dawnym art. 71 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 państwa członkowskie mogą podjąć decyzję o zastosowaniu systemu płatności jednolitej po okresie przejściowym, który upłynął najpóźniej w dniu 31 grudnia 2006 r. W rezultacie niektóre płatności z tytułu wołowiny i cielęciny ustanowione w rozdziale 12 wspomnianego rozporządzenia, które państwa członkowskie miały prawo realizować jedynie podczas wspomnianego okresu przejściowego, nie mają już zastosowania. Należy zatem skreślić przepisy rozporządzenia (WE) nr 1973/2004 dotyczące wspomnianych płatności.
(4) W roku 2009 rozporządzenie Komisji (WE) nr 796/2004(4), ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli, zostało zmienione tak, aby miało ono bezpośrednie zastosowanie do systemu jednolitej płatności obszarowej. Przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia (WE) nr 796/2004 do systemu jednolitej płatności obszarowej należy zatem skreślić z rozporządzenia (WE) nr 1973/2004.
(5) Współfinansowanie uzupełniających krajowych płatności bezpośrednich dotyczy jedynie Bułgarii i Rumunii w roku 2009. Należy zatem uaktualnić przepisy dotyczące kontroli i sankcji w przypadku współfinansowania.
(6) System odłogowania ma zastosowanie jedynie w postaci dobrowolnego odłogowania ustanowionego w dawnym art. 107 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 dla rolników w państwach członkowskich stosujących płatności obszarowe z tytułu roślin uprawnych zgodnie z art. 66 tego rozporządzenia. W celu uproszczenia zarządzania tzw. systemem gruntów odłogowanych z uprawami typu niespożywczego ustanowionym w rozdziale 16 rozporządzenia (WE) nr 1973/2004 należy wyłączyć z tego systemu grunty rolne użytkowane na uprawę produktów kwalifikujących się do płatności obszarowych z tytułu roślin uprawnych.
(7) Artykuł 103 rozporządzenia (WE) nr 1973/2004 stanowi, że średnią mleczność stosowaną do ustalenia liczby kwalifikowalnych krów mamek - działając na podstawie art. 111 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 73/2009 - oblicza się na podstawie średnich mleczności określonych w załączniku XVI do rozporządzenia (WE) nr 1973/2004. Załącznik ten określa średnią mleczność dla Hiszpanii na poziomie 4.650 kg. Hiszpania zwróciła się z wnioskiem o aktualizację powyższej średniej mleczności. W świetle rozwoju sektora mleka w tym państwie członkowskim, w którym odnotowano stały wzrost mleczności ze stada mlecznego na skutek procesu restrukturyzacji mającego wpływ zarówno na liczbę, jak i na wielkość gospodarstw rolnych, należy zaktualizować wspomniany załącznik.
(8) Decyzja Komisji C(2004) 1439 z dnia 29 kwietnia 2004 r. została zmieniona w celu określenia obszarów rolnych objętych systemem jednolitej płatności obszarowej w Republice Słowackiej na poziomie 1.880 tys. ha od roku 2009. Należy ująć tę kwotę w załączniku XXI do rozporządzenia (WE) nr 1973/2004.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1973/2004.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Zarządzającego ds. Płatności Bezpośrednich,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 17 kwietnia 2009 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 30 z 31.1.2009, s. 16.
(2) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, s. 1.
(3) Dz.U. L 345 z 20.11.2004, s. 1.
(4) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, s. 18.
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2009.100.3 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 316/2009 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1973/2004 ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1782/2003 w odniesieniu do systemów wsparcia przewidzianych w tytułach IV i IVa tego rozporządzenia oraz wykorzystania odłogowanych gruntów do produkcji surowców |
Data aktu: | 17/04/2009 |
Data ogłoszenia: | 18/04/2009 |
Data wejścia w życie: | 21/04/2009 |