uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1782/2003 z dnia 29 września 2003 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2019/93, (WE) nr 1452/2001, (WE) nr 1453/2001, (WE) nr 1454/2001, (WE) nr 1868/94, (WE) nr 1251/1999, (WE) nr 1254/1999, (WE) nr 1673/2000, (EWG) nr 2358/71 i (WE) nr 2529/2001(1), w szczególności jego art. 145 lit. c), m) i n),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Artykuł 44 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 nakłada na rolników obowiązek utrzymania w swojej dyspozycji przez co najmniej 10 miesięcy działek odpowiadających kwalifikującemu się hektarowi. Rozporządzenie Rady (WE) nr 146/2008 z dnia 14 lutego 2008 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników oraz rozporządzenie (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) zmieniło art. 44 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, upoważniając państwa członkowskie do ustalania daty, kiedy działki powinny znajdować się w dyspozycji rolnika. Na skutek tej zmiany nie są już potrzebne szczegółowe przepisy zawarte w art. 24 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 795/2004(2), dotyczące wykonania nałożonego na rolników obowiązku utrzymania w swojej dyspozycji działek przez co najmniej 10 miesięcy. Należy zatem skreślić art. 24 ust. 2 tego rozporządzenia. Ponadto należy odpowiednio dostosować art. 26 ust. 2 tego rozporządzenia.
(2) Dodatkowo, na skutek zmian w zasadach wzajemnej zgodności wprowadzonych art. 1 ust. 1 i 2 rozporządzenia (WE) nr 146/2008, należy odpowiednio dostosować rozporządzenie Komisji (WE) nr 796/2004(3).
(3) Wprowadzono zasady, które w niektórych przypadkach wymagają skontrolowania przez właściwe organy, czy rolnik podjął działania naprawcze. Aby zapobiec osłabieniu systemu kontroli, w szczególności w odniesieniu do prób do celów kontroli na miejscu, należy wyjaśnić, że takich przypadków kontroli nie bierze się pod uwagę przy ustalaniu minimalnej próby kontrolnej.
(4) Ponadto, jeżeli istnieje możliwość niezastosowania zmniejszenia w odniesieniu do drobnych niezgodności lub możliwość niezastosowania zmniejszenia w wysokości do 100 EUR, jak stanowi art. 6 ust. 3 lub art. 7 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003, i państwo członkowskie stosuje tę możliwość, należy ustalić zasady obowiązujące w przypadku, gdyby rolnik nie podjął wymaganych od niego działań naprawczych.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (WE) nr 795/2004 i (WE) nr 796/2004.
(6) Wprowadzenie możliwości niezastosowania zmniejszenia w odniesieniu do drobnych niezgodności lub możliwości niezastosowania zmniejszenia w wysokości do 100 EUR ma zastosowanie od dnia 1 stycznia 2008 r. Dlatego zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny odnosić się do wniosków o pomoc dotyczących lat lub okresów premiowych rozpoczynających się z dniem 1 stycznia 2008 r. Niniejsze rozporządzenie powinno być zatem stosowane od dnia 1 stycznia 2008 r. Jednak nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności rolników za niezgodność w przypadku przekazywania gruntu mają zastosowanie od dnia 1 kwietnia 2008 r. Dlatego odpowiednia zmiana rozporządzenia (WE) nr 796/2004 powinna również mieć zastosowanie od tej daty.
(7) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1975/2006 z dnia 7 grudnia 2006 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w zakresie wprowadzenia procedur kontroli, jak również wzajemnej zgodności w odniesieniu do środków wsparcia rozwoju obszarów wiejskich(4) zawiera odniesienie do przepisów rozporządzenia (WE) nr 796/2004, które niniejsze rozporządzenie skreśla. Do celów pewności prawnej właściwe jest wyjaśnienie, że wymienione przepisy pozostają w mocy do celów stosowania rozporządzenia (WE) nr 1975/2006 do czasu podjęcia kolejnej decyzji w drodze odpowiedniej procedury legislacyjnej.
(8) Komitet Zarządzający ds. Płatności Bezpośrednich nie wydał opinii w terminie ustalonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 7 kwietnia 2008 r.
W imieniu Komisji | |
Mariann FISCHER BOEL | |
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 146/2008 (Dz.U. L 46 z 21.2.2008, s. 1).
(2) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1522/2007 (Dz.U. L 335 z 20.12.2007, s. 27).
(3) Dz.U. L 141 z 30.4.2004, s. 18. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 145/2008 (Dz.U. L 44 z 20.2.2008, s. 9).
(4) Dz.U. L 368 z 23.12.2006, s. 74. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1396/2007 (Dz.U. L 311 z 29.11.2007, s. 3).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.95.63 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 319/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 795/2004 ustanawiające szczegółowe zasady w celu wdrożenia systemu jednolitych płatności określonego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającym określone systemy wsparcia dla rolników oraz rozporządzenie (WE) nr 796/2004 ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 |
Data aktu: | 07/04/2008 |
Data ogłoszenia: | 08/04/2008 |
Data wejścia w życie: | 01/01/2008, 11/04/2008, 01/04/2008 |