Decyzja 2008/264/WE w sprawie ustanowienia w europejskich normach dotyczących papierosów wymagań w zakresie bezpieczeństwa pożarowego zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 marca 2008 r.
w sprawie ustanowienia w europejskich normach dotyczących papierosów wymagań w zakresie bezpieczeństwa pożarowego zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2008/264/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 26 marca 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 grudnia 2001 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów(1), w szczególności jej art. 4 ust. 1 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa 2001/95/WE stanowi, że normy europejskie ustanawiane są przez europejskie organy normalizacyjne. Normy te powinny stanowić gwarancję, że produkty spełniają ogólne wymagania bezpieczeństwa przewidziane w dyrektywie.

(2) Zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE produkt jest uważany za bezpieczny pod względem zagrożenia oraz rodzajów zagrożeń określonych w odpowiednich normach krajowych, jeżeli spełnia wymagania określone w dobrowolnych normach krajowych stanowiących transpozycję norm europejskich.

(3) Papierosy są z natury rzeczy niebezpiecznymi produktami, gdyż wytwarzają żar oraz zawierają materiał palny, który od momentu zapalenia pali się na całej długości papierosa. Palące się papierosy, pozostawione niedbale i bez nadzoru, powodują ryzyko pożaru, z którym wiążą się wypadki śmiertelne, obrażenia ciała oraz szkody materialne. Tego rodzaju wypadki były przedmiotem obserwacji - każdego roku powodują szacunkowo minimum 1.000 wypadków śmiertelnych na terenie Wspólnoty(2).

(4) Stworzono rozwiązania techniczne mające na celu zapobieganie spalaniu się papierosów na całej ich długości, jeśli nie są aktywnie palone. W przypadku papierosów dostępnych w ogólnej sprzedaży bibułka zawiera pasemka o szerokości około 6 mm i długości od około 20 do 30 mm. Takie "zapory" przynajmniej do pewnego stopnia wspomagają samowygaszenie papierosa dzięki ograniczeniu dostępu tlenu do palącego się miejsca. Zmniejszona skłonność papierosów do zapłonu ogranicza zatem źródło i ryzyko pożarów.

(5) Wymagania bezpieczeństwa dotyczące papierosów opracowane zostaną na podstawie przepisów art. 4 dyrektywy 2001/95/WE, tak aby wezwać organy normalizacyjne do opracowania normy dotyczącej zmniejszonej skłonności papierosów do zapłonu, zgodnie z procedurą określoną w dyrektywie 98/34/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 czerwca 1998 r. ustanawiającej procedurę udzielania informacji w dziedzinie norm i przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego(3), oraz opublikować odniesienia do przyjętej normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Organy normalizacyjne powinny odpowiednio uwzględnić normę ASTM E2187-04.

(6) Po publikacji normy w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej uznaje się, że papierosy produkowane zgodnie z nią spełniają ogólne wymagania bezpieczeństwa określone w dyrektywie 2001/95/WE w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, w odniesieniu do wymagań bezpieczeństwa pożarowego objętych normą.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy dyrektywy 2001/95/WE,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Cel

Celem niniejszej decyzji jest ustanowienie wymagań, na podstawie których Komisja wzywa odpowiednie organy normalizacyjne do opracowania odpowiedniej normy dotyczącej zmniejszenia skłonności papierosów do zapłonu. Skłonność papierosów do zapłonu powinna zostać zmniejszona w celu zminimalizowania występowania pożarów, z którymi wiążą się wypadki śmiertelne, obrażenia ciała oraz szkody materialne.

Artykuł  2

Definicja

Do celów niniejszej decyzji papieros o zmniejszonej skłonności do zapłonu będzie oznaczać papierosa, który w przypadku braku aktywnego palenia samoczynnie gaśnie, zanim spali się na całej swojej długości.

Artykuł  3

Wymagania

Do celów art. 4 dyrektywy 2001/95/WE wymaganie w zakresie bezpieczeństwa jest następujące: nie więcej niż 25 % z danej partii próbek papierosów poddanych badaniom spala się na całej długości.

Sporządzono w Brukseli, dnia 25 marca 2008 r.

W imieniu Komisji
Meglena KUNEVA
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 11 z 15.1.2002, s. 4.

(2) Konsorcjum ASPECT, Tytoń czy Zdrowie w Unii Europejskiej. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość (Tabacco or Health in the European Union. Past, present and future), Komisja Europejska, 2004 (http://ec.europa.eu/health/ph_determinants/life_style/Tobacco/Documents/tobacco_exs_en.pdf).

(3) Dz.U. L 204 z 21.7.1998, s. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Rady 2006/96/WE (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, s. 81).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.83.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/264/WE w sprawie ustanowienia w europejskich normach dotyczących papierosów wymagań w zakresie bezpieczeństwa pożarowego zgodnie z dyrektywą 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Data aktu: 25/03/2008
Data ogłoszenia: 26/03/2008
Data wejścia w życie: 25/03/2008