Rozporządzenie 271/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 794/2004 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 271/2008
z dnia 30 stycznia 2008 r.
zmieniające rozporządzenie (WE) nr 794/2004 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE(1), w szczególności jego art. 27,

po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Aby ułatwić i przyspieszyć składanie przez państwa członkowskie zgłoszeń pomocy państwa oraz ich ocenę przez Komisję, zaleca się powszechne korzystanie z już działających systemów elektronicznych.

(2) Od dnia 1 stycznia 2006 r. państwa członkowskie mogą dokonywać zgłoszeń dotyczących pomocy państwa także drogą elektroniczną. Internetowa aplikacja Interaktywne zgłoszenia dotyczące pomocy państwa (SANI)(2) jest w pełni operacyjna i przyczyniła się do usprawnienia procedur. Dlatego też od dnia 1 lipca 2008 r. elektroniczne przesyłanie zgłoszeń powinno stać się obowiązkowe dla wszystkich państw członkowskich.

(3) Od dnia 1 stycznia 2006 r. państwa członkowskie mają ponadto przekazywać drogą elektroniczną wszelką korespondencję dotyczącą wspomnianych zgłoszeń. System bezpiecznej poczty elektronicznej Infrastruktura klucza publicznego (PKI)(3), poddany testom w Komisji, osiągnął pełną operacyjność. Dlatego też od dnia 1 lipca 2008 r. państwa członkowskie powinny zostać zobowiązane do przekazywania Komisji wszelkiej korespondencji związanej ze zgłoszeniem w ten właśnie sposób.

(4) W wyjątkowych przypadkach, za zgodą Komisji i danego państwa członkowskiego, możliwe powinno być korzystanie z innego kanału komunikacji niż internetowy formularz zgłoszeniowy czy system bezpiecznej poczty elektronicznej.

(5) Państwa członkowskie powinny zostać wezwane do dobrowolnego przedłożenia oddzielnej wersji zgłoszenia, nieopatrzonej klauzulą poufności lub jakiejkolwiek korespondencji związanej ze zgłoszeniem, jeśli dokumenty te zawierają informacje poufne. Powinno to skrócić procedury i ułatwić Komisji rozpatrywanie wniosków o udostępnienie dokumentacji. Państwo członkowskie powinno uzasadnić opatrzenie informacji klauzulą poufności. Przedłożenie oddzielnej nieopatrzonej klauzulą poufności wersji zgłoszenia lub wszelkiej korespondencji z nim związanej nie narusza prawa Komisji do oceny poufnego charakteru przekazanych informacji.

(6) W celu zwiększenia przejrzystości w zakresie pomocy państwa na terenie Wspólnoty państwa członkowskie powinny zostać zobowiązane do podawania numeru referencyjnego pomocy państwa przydzielanego programowi pomocy przez Komisję w każdym przypadku udzielenia pomocy beneficjentowi końcowemu, z wyjątkiem pomocy udzielonej w ramach środków fiskalnych. Z tego samego powodu należy uzupełnić formularz zgłoszeniowy o zobowiązanie do opublikowania w Internecie pełnego tekstu ostatecznych wersji programów pomocy zatwierdzonych przez Komisję.

(7) W świetle zmian, jakie nastąpiły w sposobie przekazywania zgłoszeń, należy również wprowadzić odpowiednie zmiany w przepisach dotyczących wyznaczania terminów.

(8) Metodologia ustalania stóp procentowych mających zastosowanie w odniesieniu do zwrotu pomocy przyznanej bezprawnie opiera się na metodologii określania stopy referencyjnej i stopy dyskontowej. Dokonano przeglądu metodologii określania stopy referencyjnej i stopy dyskontowej. Przepisy rozporządzenia Komisji (WE) nr 794/2004(4) dotyczące stopy procentowej stosowanej w odniesieniu do zwrotu pomocy przyznanej bezprawnie powinny w związku z tym zostać odpowiednio zmienione.

(9) W celu umożliwienia Komisji lepszej oceny wpływu zgłoszonych środków pomocy na konkurencję na rynku wewnętrznym formularz zgłoszeniowy należy uzupełnić o pytania dotyczące możliwości zakłócenia konkurencji wskutek zastosowania danych środków oraz wpływu tych środków na wymianę handlową wewnątrz Wspólnoty.

(10) Zgodnie z orzecznictwem Sądu Pierwszej Instancji Wspólnot Europejskich(5) Komisja, oceniając zgodność pomocy ze wspólnym rynkiem, musi uwzględnić wszystkie istotne czynniki, w tym (w stosownych przypadkach) okoliczności wzięte pod uwagę przy wydawaniu wcześniejszej decyzji oraz zobowiązania, jakie mogły zostać nałożone tą decyzją na dane państwo członkowskie. W związku z tym Komisja ma prawo uwzględnić efekt kumulacji każdej nowej i starej pomocy, a także fakt niezapłacenia starej pomocy przyznanej bezprawnie. W celu umożliwienia Komisji stosowania powyższego orzecznictwa w sposób regularny w odniesieniu do poszczególnych środków pomocy i programów pomocy konieczne jest wprowadzenie stosownych zmian do formularza zgłoszeniowego.

(11) Oprócz zmian wprowadzonych w załączniku I część I formularze zgłoszeniowe wymagają dalszych zmian. W szczególności należy usunąć część II w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 794/2004, aby uniknąć powielania informacji przekazywanych przez państwa członkowskie.

(12) W związku z przyjęciem przez Komisję nowych Wytycznych wspólnotowych w sprawie pomocy państwa na wspieranie inwestycji kapitału podwyższonego ryzyka w małych i średnich przedsiębiorstwach(6) oraz Wspólnotowych zasad ramowych dotyczących pomocy państwa na działalność badawczą, rozwojową i innowacyjną(7) należy zastąpić formularze zgłoszeniowe zawarte w załączniku I część III.11 oraz część III.6.a i III.6.b nowymi formularzami zgłoszeniowymi, zgodnymi z obecnymi zasadami ramowymi. Pozostałe formularze zgłoszeniowe zawarte w załączniku I część III pozostają bez zmian.

(13) W celu zapewnienia pewności prawnej oraz zwiększenia przejrzystości procedur przyznawania pomocy na terenie Wspólnoty należy również wprowadzić zmiany do uproszczonego formularza zgłoszeniowego, o którym mowa w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 794/2004, zawartego w załączniku II. W szczególności państwa członkowskie powinny zostać zobowiązanie do potwierdzenia, że wszelkie zobowiązania zaproponowane w związku z wcześniej zatwierdzonym programem pozostaną w pełni wiążące w odniesieniu do nowego zgłoszonego środka pomocy.

(14) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 794/2004,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W rozporządzeniu (WE) nr 794/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 3 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 3

Przekazanie zgłoszeń

1. Zgłoszenia przekazuje się do Komisji w drodze elektronicznego zatwierdzenia, którego dokonuje osoba wyznaczona przez państwo członkowskie. Zatwierdzone elektronicznie zgłoszenie uważa się za wysłane przez Stałego Przedstawiciela.

2. Komisja kieruje swoją korespondencję do Stałego Przedstawiciela danego państwa członkowskiego lub na inny adres wskazany przez to państwo członkowskie.

3. Od dnia 1 lipca 2008 r. zgłoszenia przesyła się elektronicznie z wykorzystaniem aplikacji internetowej - Interaktywne zgłoszenia dotyczące pomocy państwa (SANI).

Wszelka korespondencja związana ze zgłoszeniem zostaje przekazana drogą elektroniczną poprzez system bezpiecznej poczty elektronicznej - Infrastruktura klucza publicznego (PKI).

4. W wyjątkowych sytuacjach, za zgodą Komisji i danego państwa członkowskiego, złożenie zgłoszenia oraz przekazanie wszelkiej dokumentacji z nią związanej może odbyć się w sposób inny niż określony w ust. 3.

W przypadku braku takiej zgody wszelkie zgłoszenia i korespondencja z nimi związana, przekazane Komisji przez państwo członkowskie w sposób inny niż określony w ust. 3, nie zostają uznane za przedłożone Komisji.

5. W sytuacji gdy zgłoszenie lub korespondencja z nim związana zawiera informacje poufne, dane państwo członkowskie wskazuje jednoznacznie, które informacje są poufne oraz podaje powody uznania ich za poufne.

6. W każdym przypadku udzielenia pomocy beneficjentowi końcowemu państwa członkowskie podają numer referencyjny pomocy państwa przydzielony programowi pomocy przez Komisję.

Ustęp 1 nie ma zastosowania w odniesieniu do pomocy udzielonej w ramach środków fiskalnych.";

2) artykuł 8 ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"3. W odniesieniu do terminów przewidzianych na działanie Komisji otrzymanie zgłoszenia lub dalszej korespondencji, zgodnie z art. 3 ust. 1 i art. 3 ust. 3 niniejszego rozporządzenia, uważa się za wydarzenie właściwe dla celów art. 3 ust. 1 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1182/71.

4. W odniesieniu do terminów przewidzianych na działanie państw członkowskich otrzymanie od Komisji właściwego zgłoszenia lub korespondencji zgodnie z art. 3 ust. 2 niniejszego rozporządzenia uważa się za wydarzenie właściwe dla celów art. 3 ust. 1 rozporządzenia (EWG, Euratom) nr 1182/71.";

3) artykuł 9 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 9

Sposób ustalania stopy procentowej

1. Jeśli nie przewidziano inaczej w odrębnej decyzji, stopą procentową stosowaną do celów zwrotu pomocy państwa przyznanej z naruszeniem art. 88 ust. 3 Traktatu jest roczna stopa procentowa ustalana przez Komisję przed rozpoczęciem każdego roku kalendarzowego.

2. Stopa procentowa jest obliczana przez dodanie 100 punktów bazowych do rocznej stopy procentowej na rynku pieniężnym. Jeżeli stopy te nie są dostępne, stosuje się trzymiesięczną stopę procentową na rynku pieniężnym, a w przypadku jej braku stosuje się stopy rentowności obligacji państwowych.

3. W przypadku braku wiarygodnych danych z rynku pieniężnego lub danych na temat rentowności obligacji państwowych lub danych równoważnych albo w wyjątkowych okolicznościach Komisja może, w ścisłej współpracy z zainteresowanym państwem(-ami) członkowskim(-i), ustalić stopę zwrotu na podstawie innej metody i w oparciu o dostępne informacje.

4. Stopa zwrotu jest korygowana raz w roku. Stopę bazową oblicza się w oparciu o roczną stopę procentową na rynku pieniężnym zarejestrowaną we wrześniu, październiku i listopadzie danego roku. Obliczona w ten sposób stopa obowiązuje przez cały kolejny rok.

5. Ponadto, w celu uwzględnienia znacznych i nagłych zmian, aktualizację przeprowadza się za każdym razem, gdy średnia stopa obliczona za trzy poprzednie miesiące odbiega o więcej niż 15 % od obowiązującej stopy. Nowa stopa zacznie obowiązywać pierwszego dnia drugiego miesiąca po miesiącach, z których dane wykorzystano dla potrzeb obliczeń.";

4) artykuł 11 ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Stopę procentową, o której mowa w ust. 1, stosuje się przez cały okres do dnia zwrotu pomocy. Jeśli jednak od dnia, w którym pomoc przyznana bezprawnie znalazła się po raz pierwszy w dyspozycji beneficjenta, do dnia zwrotu pomocy upłynął więcej niż rok, stopę procentową wylicza się ponownie w rocznych przedziałach, biorąc za podstawę stopę obowiązującą w dniu jej ponownego wyliczenia.";

5) załączniki zmienia się zgodnie z załącznikami do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 stycznia 2008 r.

W imieniu Komisji
Neelie KROES
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1791/2006 (Dz.U. L 363 z 20.12.2006, s. 1).

(2) Szczegółowe informacje dotyczące internetowej aplikacji są opublikowane w obwieszczeniu Komisji "Szczegóły uzgodnień na temat elektronicznego przesyłania zgłoszeń dotyczących pomocy państwa, w tym adresów, wraz z uzgodnieniami dotyczącymi ochrony tajnych informacji" (Dz.U. C 237 z 27.9.2005, s. 3).

(3) Szczegółowe informacje są opublikowane w obwieszczeniu Komisji "Szczegóły uzgodnień na temat elektronicznego przesyłania zgłoszeń dotyczących pomocy państwa, w tym adresów, wraz z uzgodnieniami dotyczącymi ochrony tajnych informacji".

(4) Dz.U. L 140 z 30.4.2004, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1935/2006 (Dz.U. L 407 z 30.12.2006, s. 1; sprostowanie w Dz.U. L 44 z 15.2.2007, s. 3).

(5) Połączone sprawy T-244/93 oraz T-486/93 TWD Textilwerke Deggendorf GmbH przeciwko Komisji Wspólnot Europejskich, Rec. [1995] s. II-2265.

(6) Dz.U. C 194 z 18.8.2006, s. 2.

(7) Dz.U. C 323 z 30.12.2006, s. 1.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 794/2004 wprowadza się następujące zmiany:

1) część I - Informacje ogólne otrzymuje brzmienie:

grafika

2) skreśla się część II;

3) w części III wprowadza się następujące zmiany:

a) formularz informacji uzupełniających 6.a otrzymuje brzmienie:

grafika

b) formularz informacji uzupełniających 6b otrzymuje brzmienie:

grafika

c) formularz informacji uzupełniających 11 otrzymuje następujące brzmienie:

grafika

ZAŁĄCZNIK  II

Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 794/2004 otrzymuje brzmienie:

grafika

Zmiany w prawie

Senatorowie nie zgodzili się na podniesienie kar grzywny dla pracodawców

Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.

Grażyna J. Leśniak 13.03.2025
Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.82.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 271/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 794/2004 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE
Data aktu: 30/01/2008
Data ogłoszenia: 25/03/2008
Data wejścia w życie: 14/04/2008