RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 14 i art. 25 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Propagowanie pokoju, bezpieczeństwa i stabilności w Afryce i w Europie stanowi kluczowy priorytet strategiczny wspólnej strategii Afryka-UE przyjętej na szczycie UE-Afryka 9 grudnia 2007 r.
(2) Reforma sektora bezpieczeństwa (RSB) w Gwinei Bissau jest niezbędna dla stabilności i trwałego rozwoju tego kraju.
(3) W listopadzie 2006 roku rząd Gwinei Bissau przedstawił krajową strategię bezpieczeństwa, podkreślając swoje zaangażowanie w realizację reformy sektora bezpieczeństwa.
(4) W tym kontekście Sekretariat Generalny Rady i Komisja Europejska przeprowadziły w maju 2007 roku w Gwinei Bissau, we współpracy z władzami tego kraju, wstępną wspólną misję mającą za zadanie gromadzenie informacji, aby opracować ogólne podejście UE do wspierania krajowego procesu reform sektora bezpieczeństwa.
(5) Aby skutecznie zrealizować krajową strategię bezpieczeństwa, rząd Gwinei Bissau przedstawił we wrześniu 2007 roku plan działania na rzecz restrukturyzacji i modernizacji sektorów bezpieczeństwa i obrony; stworzono również ramy instytucjonalne do realizacji tego planu działania.
(6) Aby zwalczać coraz większe zagrożenie ze strony zorganizowanych sieci przestępczych działających w tym kraju, we wrześniu 2007 roku rząd Gwinei Bissau z pomocą Biura Narodów Zjednoczonych ds. Narkotyków, Środków Odurzających i Przestępczości (UNODC) ogłosił również plan awaryjny w zakresie zwalczania nielegalnego handlu narkotykami.
(7) Sekretarz Generalny ONZ w sprawozdaniu z 28 września 2007 r., wyrażając uznanie rządowi Gwinei Bissau za dotychczas podjęte pozytywne środki służące realizacji programu reformy sektora bezpieczeństwa, podkreślił również, że kraj ten nie jest w stanie samodzielnie zwalczać nielegalnego handlu narkotykami i wezwał partnerów regionalnych i międzynarodowych do udzielenia wsparcia technicznego i finansowego.
(8) 19 listopada 2007 r. Rada stwierdziła, że odpowiednie byłoby podjęcie działania w ramach Europejskiej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony (EPBiO) w dziedzinie reformy sektora bezpieczeństwa w Gwinei Bissau, które byłoby spójne z Europejskim Funduszem Rozwoju i innymi działaniami Wspólnoty i uzupełniające ten fundusz i te działania.
(9) W następstwie drugiej misji rozpoznawczej UE, która została rozmieszczona w październiku 2007 roku, Rada zatwierdziła 10 grudnia 2007 r. ogólną koncepcję potencjalnego działania EPBiO wspierającego reformę sektora bezpieczeństwa w Gwinei Bissau.
(10) W piśmie z 10 stycznia 2008 r. rząd Gwinei Bissau wezwał UE do rozmieszczenia misji Unii Europejskiej w zakresie reformy sektora bezpieczeństwa w Gwinei Bissau.
(11) Dnia 12 lutego 2008 r. Rada zatwierdziła koncepcję operacji związaną z misją prowadzoną w ramach EPBiO, wspierającą reformę sektora bezpieczeństwa w Gwinei Bissau, określaną jako "UE RSB GWINEA BISSAU".
(12) W swoich konkluzjach z 21 listopada 2006 r. Rada stwierdziła, że reforma sektora bezpieczeństwa w państwach partnerskich stanowi jeden z podstawowych obszarów działań UE, który został określony w europejskiej strategii bezpieczeństwa.
(13) Udział jakichkolwiek państw trzecich w misji powinien być zgodny z ogólnymi wytycznymi zdefiniowanymi przez Radę Europejską.
(14) Struktura dowodzenia i kontroli misji nie narusza zobowiązań umownych szefa misji wobec Komisji w zakresie wykonania budżetu misji.
(15) Komórka monitorująca w Sekretariacie Rady powinna objąć zakresem swojego działania przedmiotową misję.
(16) Misja EPBiO będzie prowadzona w sytuacji, która może ulec pogorszeniu i zaszkodzić celom WPZiB określonym w art. 11 Traktatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE WSPÓLNE DZIAŁANIE:
______(1) Dz.U. L 101 z 11.4.2001, s. 1. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2007/438/WE (Dz.U. L 164 z 26.6.2007, s. 24).
(2)Decyzja 2006/683/WE, Euratom (Dz.U. L 285 z 16.10.2006, s. 47). Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2007/881/WE, Euratom (Dz.U. L 346 z 29.12.2007, s. 17).