uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 133,
uwzględniając wniosek Komisji,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 3286/94(1) przewiduje dla przedsiębiorstw Wspólnoty proceduralne środki złożenia do Komisji wniosku o wszczęcie dochodzenia w sprawie przeszkód w handlu wprowadzonych lub utrzymywanych przez państwo trzecie, jeżeli przeszkody te mają wpływ na rynek tego państwa trzeciego i niekorzystne skutki handlowe dla przedsiębiorstwa Wspólnoty.
(2) Jednak na mocy art. 4 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 3286/94 skarga składana przez przedsiębiorstwo Wspólnoty jest dopuszczalna jedynie wówczas, gdy przeszkoda w handlu, której dotyczy zarzut, jest objęta zakresem prawa do wniesienia skargi ustanowionego zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego przewidzianymi w wielostronnych umowach handlowych. Oznacza to, że skargi, w których zarzuca się nieprzestrzeganie przez państwo trzecie zobowiązań dwustronnych, są dopuszczalne tylko wtedy, gdy wiążą się również z nieprzestrzeganiem zasad wielostronnych.
(3) Od przyjęcia rozporządzenia (WE) nr 3286/94 Wspólnota zawarła wiele umów dwustronnych zawierających przepisy materialne w dziedzinie handlu między Wspólnotą a państwami trzecimi, które wykraczają znacząco poza zakres przepisów Światowej Organizacji Handlu (WTO). Ponadto umowy te przewidują również skuteczne i wiążące mechanizmy rozstrzygania sporów dotyczących zobowiązań "WTO plus".
(4) Możliwość powoływania się przez przedsiębiorstwa Wspólnoty na umowy dwustronne w celu złożenia skargi na mocy rozporządzenia (WE) nr 3286/94 ułatwiłaby nadzór nad przestrzeganiem zobowiązań zawartych w tych umowach oraz zwalczanie przeszkód w handlu, a przez to poprawę dostępu do rynków dla eksporterów i przyczynianie się do wzrostu gospodarczego i wzrostu zatrudnienia we Wspólnocie.
(5) W związku z powyższym i w celu ograniczenia obciążenia administracyjnego przedsiębiorstw Wspólnoty należy rozszerzyć prawo tych przedsiębiorstw do wnoszenia skarg dotyczących przeszkód w handlu, tak aby obejmowało ono zarzuty dotyczące przeszkód w handlu, które objęte są wyłącznie prawem do wniesienia skargi ustanowionym zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego przewidzianymi w wielostronnych umowach handlowych.
(6) Rozporządzenie (WE) nr 3286/94 powinno zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli, dnia 12 lutego 2008 r.
W imieniu Rady | |
A. BAJUK | |
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 349 z 31.12.1994, s. 71. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 356/95 (Dz.U. L 41 z 23.2.1995, s. 3).
Senat nie zgodził się w czwartek na zniesienie obowiązku zawierania umów o pracę z cudzoziemcami będącymi pracownikami tymczasowymi przez agencje pracy tymczasowej, ale umożliwił agencjom zawieranie umów cywilnoprawnych. Senatorowie zdecydowali natomiast o skreśleniu przepisu podnoszącego kary grzywny dla pracodawców przewidziane w kodeksie pracy. W głosowaniu przepadła też poprawka Lewicy podnosząca z 2 tys. zł do 10 tys. zł kary grzywny, jakie w postępowaniu mandatowym może nałożyć Państwowa Inspekcja Pracy.
13.03.2025Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2008.40.1 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Rozporządzenie 125/2008 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 3286/94 ustanawiające procedury wspólnotowe w dziedzinie wspólnej polityki handlowej w celu zapewnienia wykonania praw Wspólnoty zgodnie z zasadami handlu międzynarodowego, w szczególności z zasadami ustanowionymi pod auspicjami Światowej Organizacji Handlu |
Data aktu: | 12/02/2008 |
Data ogłoszenia: | 14/02/2008 |
Data wejścia w życie: | 05/03/2008 |