.................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Ze względów technicznych niektóre zmiany nin. rozporządzenia nie zostały naniesione na tekst.
Przedmiotowa wersja czasowa aktu jest dostępna jako nieoficjalny dokument na stronie internetowej EUR-Lex. Aby móc się z nią zapoznać, należy kliknąć TUTAJ.
.................................................
PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 95,
uwzględniając wniosek Komisji,
uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 ,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 251 Traktatu 2 ,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Niniejsze rozporządzenie powinno zapewniać wysoki poziom ochrony zdrowia ludzi i środowiska, jak również swobodny przepływ substancji chemicznych, mieszanin oraz pewnych szczególnych wyrobów, przy jednoczesnym wsparciu konkurencyjności i innowacyjności.
(2) Skuteczne funkcjonowanie wewnętrznego rynku substancji, mieszanin i tych wyrobów może zostać osiągnięte jedynie w przypadku, gdy stosowane w stosunku do nich wymagania nie będą różniły się w sposób istotny w poszczególnych państwach członkowskich.
(3) W celu osiągnięcia zrównoważonego rozwoju w procesie zbliżania przepisów dotyczących klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin powinno się zagwarantować wysoki poziom ochrony zdrowia ludzi i środowiska.
(4) Obrót substancjami i mieszaninami nie dotyczy jedynie rynku wewnętrznego, lecz również rynku globalnego. Przedsiębiorstwa powinny zatem odnieść korzyści z globalnej harmonizacji przepisów dotyczących klasyfikacji i oznakowania oraz ze spójności między przepisami dotyczącymi klasyfikacji i oznakowania w zakresie dostawy i stosowania, z jednej strony, a przepisami obowiązującymi w odniesieniu do transportu - z drugiej.
(5) Aby ułatwić światową wymianę handlową i jednocześnie zapewnić ochronę zdrowia ludzi i środowiska, w ciągu 12 lat w ramach struktury Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) starannie opracowywano zharmonizowane kryteria klasyfikacji i oznakowania; w wyniku tych prac powstał globalnie zharmonizowany system klasyfikacji i oznakowania chemikaliów (zwany dalej "GHS").
(6) Niniejsze rozporządzenie jest następstwem szeregu deklaracji, w których Wspólnota potwierdziła zamiar wniesienia wkładu w globalną harmonizację kryteriów klasyfikacji i oznakowania, nie tylko na szczeblu ONZ, lecz również przez włączenie uzgodnionych na poziomie międzynarodowym kryteriów GHS do prawa wspólnotowego.
(7) Wraz ze wzrostem liczby krajów włączających kryteria GHS do swych przepisów prawnych będą rosły korzyści przedsiębiorców. Wspólnota powinna stać na czele tego procesu, aby zachęcać inne kraje do pójścia w jej ślady i dążyć do zapewnienia przewagi konkurencyjnej przemysłu wspólnotowego.
(8) Konieczna jest zatem na poziomie Wspólnoty harmonizacja przepisów i kryteriów w zakresie klasyfikacji i oznakowania substancji, mieszanin oraz pewnych szczególnych wyrobów, uwzględniająca kryteria klasyfikacji i zasady oznakowania GHS, lecz również wykorzystująca 40 lat doświadczeń zdobytych poprzez wdrażanie istniejącego prawodawstwa wspólnotowego w zakresie chemikaliów i utrzymywanie wysokiego poziomu ochrony osiągniętego dzięki systemowi harmonizacji klasyfikacji i oznakowania, wspólnotowym klasom zagrożeń, które nie są jeszcze częścią GHS, oraz dzięki obecnie obowiązującym przepisom dotyczącym oznakowania i pakowania.
(9) Niniejsze rozporządzenie nie powinno naruszać pełnego i całkowitego stosowania wspólnotowych przepisów dotyczących konkurencji.
(10) Celem niniejszego rozporządzenia powinno być określenie, które właściwości substancji i mieszanin powinny prowadzić do klasyfikacji ich jako stwarzających zagrożenie, aby zagrożenia związane z danymi substancjami i mieszaninami mogły być prawidłowo określone i podane do wiadomości. Takie właściwości powinny obejmować zarówno zagrożenia wynikające z właściwości fizycznych, jak i zagrożenia dla zdrowia ludzi i środowiska, w tym również zagrożenia dla warstwy ozonowej.
(11) Jako zasadę ogólną przyjmuje się, że niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do wszystkich substancji i mieszanin dostarczanych we Wspólnocie, z wyjątkiem przypadków, w których bardziej szczegółowe przepisy dotyczące klasyfikacji i oznakowania zostały określone w innych wspólnotowych aktach prawnych, takich jak dyrektywa 76/768/EWG z dnia 27 lipca 1976 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich dotyczących produktów kosmetycznych 3 , dyrektywa Rady 82/471/EWG z dnia 30 czerwca 1982 r. dotycząca niektórych produktów stosowanych w żywieniu zwierząt 4 , dyrektywa Rady 88/388/EWG z dnia 22 czerwca 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do środków aromatyzujących przeznaczonych do użytku w środkach spożywczych i materiałów źródłowych służących do ich produkcji 5 , dyrektywa Rady 89/107/EWG z dnia 21 grudnia 1988 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich dotyczących dodatków do środków spożywczych dopuszczonych do użycia w środkach spożywczych przeznaczonych do spożycia przez ludzi 6 , dyrektywa Rady 90/385/EWG z dnia 20 czerwca 1990 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wyrobów medycznych aktywnego osadzania 7 , dyrektywa Rady 93/42/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. dotycząca wyrobów medycznych 8 , dyrektywa 98/79/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 października 1998 r. w sprawie wyrobów medycznych używanych do diagnozy in vitro 9 , decyzja Komisji 1999/217/WE z dnia 23 lutego 1999 r. przyjmująca rejestr substancji aromatycznych używanych w lub na środkach spożywczych sporządzony w zastosowaniu rozporządzenia (WE) nr 2232/96 Parlamentu Europejskiego i Rady 10 , dyrektywa 2001/82/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do weterynaryjnych produktów leczniczych 11 , dyrektywa 2001/83/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 listopada 2001 r. w sprawie wspólnotowego kodeksu odnoszącego się do produktów leczniczych stosowanych u ludzi 12 , rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 13 oraz rozporządzenie (WE) nr 1831/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 sierpnia 2003 r. w sprawie dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt 14 , lub z wyjątkiem przypadków gdy substancje i mieszaniny przewożone są drogą powietrzną, morską, lądową, kolejową lub żeglugą śródlądową.
(12) Terminy i definicje zastosowane w niniejszym rozporządzeniu powinny być zgodne z terminami i definicjami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) 15 , z terminami i definicjami określonymi w przepisach dotyczących transportu oraz z definicjami przyjętymi na szczeblu ONZ w ramach GHS, aby zapewnić maksymalną spójność w stosowaniu prawodawstwa dotyczącego chemikaliów we Wspólnocie w kontekście handlu światowego. Z tego samego powodu w niniejszym rozporządzeniu powinny zostać ujęte klasy zagrożenia określone w GHS.
(13) Szczególnie właściwe jest włączenie tych klas zagrożeń zdefiniowanych w GHS, które uwzględniają fakt, że zagrożenia wynikające z właściwości fizycznych, które mogą charakteryzować substancje i mieszaniny, do pewnego stopnia zależą od sposobu, w jaki te substancje lub mieszaniny są uwalniane.
(14) Termin "mieszanina" zdefiniowany w niniejszym rozporządzeniu powinien mieć takie samo znaczenie jak termin "preparat" stosowany uprzednio w prawodawstwie wspólnotowym.
(15) Niniejsze rozporządzenie powinno zastąpić dyrektywę Rady 67/548/EWG z dnia 27 czerwca 1967 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawodawczych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania substancji niebezpiecznych 16 oraz dyrektywę 1999/45/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 maja 1999 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich odnoszących się do klasyfikacji, pakowania i etykietowania preparatów niebezpiecznych 17 . Powinien w nim zostać utrzymany obecny ogólny poziom ochrony zdrowia ludzi i środowiska przewidziany w tych dyrektywach. Należy zatem utrzymać w niniejszym rozporządzeniu niektóre klasy zagrożeń objęte tymi dyrektywami, które jeszcze nie zostały uwzględnione w GHS.
(16) Odpowiedzialność za identyfikację zagrożeń stwarzanych przez substancje i mieszaniny oraz za decyzję w sprawie ich klasyfikacji powinna spoczywać głównie na producentach, importerach oraz dalszych użytkownikach tych substancji lub mieszanin, niezależnie od tego, czy podlegają oni wymaganiom rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Wypełniając swoje obowiązki w zakresie klasyfikacji, dalsi użytkownicy powinni mieć możliwość posługiwania się klasyfikacją danej substancji lub mieszaniny ustaloną zgodnie z niniejszym rozporządzeniem przez jednego z uczestników łańcucha dostaw, pod warunkiem że nie zmieniają składu chemicznego tej substancji lub mieszaniny. Odpowiedzialność w zakresie klasyfikacji substancji, które nie są wprowadzane do obrotu, lecz podlegają obowiązkowi rejestracji lub zgłoszenia na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 powinni ponosić głównie producenci, wytwórcy wyrobów oraz importerzy. Powinna jednak istnieć możliwość ustanowienia zharmonizowanej klasyfikacji substancji dla klas zagrożenia najwyższego stopnia oraz innych substancji na podstawie indywidualnej oceny dla każdego przypadku; klasyfikacja taka powinna być stosowana przez wszystkich producentów, importerów oraz dalszych użytkowników takich substancji i mieszanin zawierających takie substancje.
(17) W przypadku podjęcia decyzji o zharmonizowaniu klasyfikacji substancji w ramach danej klasy zagrożenia lub dalszego zróżnicowania w obrębie klasy zagrożenia poprzez umieszczenie lub zmianę odpowiedniego wpisu w części 3 załącznika VI do niniejszego rozporządzenia, producent, importer i dalszy użytkownik powinni stosować tę zharmonizowaną klasyfikację, a samodzielnej klasyfikacji dokonywać wyłącznie w przypadku pozostałych niezharmonizowanych klas zagrożenia lub dalszego zróżnicowania w obrębie klasy zagrożenia.
(18) Aby zagwarantować, że odbiorcy otrzymają informacje o zagrożeniach, dostawcy substancji i mieszanin powinni zapewnić ich zgodne z niniejszym rozporządzeniem oznakowanie i pakowanie w oparciu o ustaloną klasyfikację przed wprowadzeniem ich do obrotu. Wypełniając swoje obowiązki w tym zakresie, dalsi użytkownicy powinni mieć możliwość posługiwania się klasyfikacją danej substancji lub mieszaniny ustaloną zgodnie z niniejszym rozporządzeniem przez jednego z uczestników łańcucha dostaw, pod warunkiem że nie zmieniają składu chemicznego tej substancji lub mieszaniny, natomiast dystrybutorzy powinni mieć możliwość posługiwania się klasyfikacją danej substancji lub mieszaniny ustaloną zgodnie z niniejszym rozporządzeniem przez jednego z uczestników łańcucha dostaw.
(19) W przypadku gdy w skład mieszanin wchodzi co najmniej jedna substancja zaklasyfikowana jako stwarzająca zagrożenie, aby zagwarantować dostępność informacji na temat tych substancji należy na etykiecie umieścić dodatkowe informacje, jeżeli jest to wymagane.
(20) Producent, importer lub dalszy użytkownik dowolnej substancji lub mieszaniny nie powinien być zobowiązany do generowania nowych danych toksykologicznych lub ekotoksykologicznych dla celów klasyfikacji, natomiast powinien określić wszystkie istotne dostępne mu informacje na temat zagrożeń stwarzanych przez daną substancję lub mieszaninę i ocenić ich jakość. Producent, importer lub dalszy użytkownik powinien uwzględnić przy tym również wcześniejsze dane dotyczące ludzi, takie jak badania epidemiologiczne narażonych populacji, dane i badania kliniczne dotyczące skutków działania w odniesieniu do narażenia przypadkowego oraz w miejscu pracy. Informacje te powinny zostać porównane z kryteriami dla różnych klas zagrożenia i dalszych zróżnicowań, tak aby dany producent, importer lub dalszy użytkownik mógł zdecydować, czy daną substancję lub mieszaninę należy zaklasyfikować jako stwarzającą zagrożenie.
(21) Klasyfikacja każdej substancji lub mieszaniny może być przeprowadzona na podstawie dostępnych informacji, natomiast dostępne informacje, które mają być wykorzystane do celów niniejszego rozporządzenia, powinny zostać wygenerowane zgodnie z metodami badawczymi, o których mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006, przepisami w dziedzinie transportu, międzynarodowymi zasadami lub procedurami zatwierdzania informacji w celu zapewnienia jakości i porównywalności wyników oraz spójności z innymi wymaganiami na poziomie międzynarodowym lub wspólnotowym. Jeżeli producent, importer lub dalszy użytkownik postanowi wygenerować nowe informacje, powinien stosować te same metody badań, przepisy, zasady i procedury.
(22) Aby ułatwić identyfikację zagrożeń stwarzanych przez mieszaniny, producenci, importerzy i dalsi użytkownicy powinni opierać tę identyfikację na danych dotyczących samej mieszaniny, o ile są one dostępne, z wyłączeniem mieszanin zawierających substancje rakotwórcze, działające mutagennie na komórki rozrodcze lub działające szkodliwie na rozrodczość lub z wyłączeniem sytuacji, kiedy oceniane są właściwości biodegradacyjne lub bioakumulacyjne w klasie zagrożenia "stwarza zagrożenie dla środowiska wodnego". W takich przypadkach, ponieważ zagrożenia stwarzane przez mieszaninę nie mogą zostać wystarczająco ocenione wyłącznie na podstawie danych dotyczących samej mieszaniny, jako podstawę do identyfikacji zagrożeń w przypadku danej mieszaniny należy co do zasady wykorzystywać dane dotyczące poszczególnych substancji w tej mieszaninie.
(23) Jeżeli dostępne są wystarczające informacje dotyczące podobnych przebadanych mieszanin, w tym ich odpowiednich składników, to można określić niebezpieczne właściwości nieprzebadanej mieszaniny, stosując tak zwane "zasady pomostowe". Zasady te umożliwiają scharakteryzowanie zagrożeń stwarzanych przez mieszaninę bez poddawania jej badaniom, lecz z wykorzystaniem dostępnych informacji dotyczących podobnych przebadanych mieszanin. W przypadku braku lub nieodpowiednich danych uzyskanych w wyniku badań danej mieszaniny producenci, importerzy i dalsi użytkownicy powinni zatem zastosować zasady pomostowe w celu zapewnienia odpowiedniej porównywalności wyników klasyfikacji takich mieszanin.
(24) Określone sektory przemysłu mogą stworzyć sieci, które ułatwią wymianę danych i wiedzy fachowej przy ocenie informacji, danych z badań, określaniu ciężaru dowodów oraz zasad pomostowych. Sieci takie mogą wspierać producentów, importerów i dalszych użytkowników w tych sektorach przemysłu, w szczególności małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP), w wypełnianiu ich zobowiązań wynikających z niniejszego rozporządzenia. Sieci te mogą być również wykorzystywane do wymiany informacji i najlepszych praktyk, aby uprościć wypełnianie zobowiązań dotyczących zgłaszania informacji. Dostawcy korzystający z takiego wsparcia powinni zachowywać pełną odpowiedzialność za wypełnienie obowiązków dotyczących klasyfikacji, oznakowania i pakowania wynikających z niniejszego rozporządzenia.
(25) Priorytetową rolę ma ochrona zwierząt objęta zakresem stosowania dyrektywy Rady nr 86/609/EWG z dnia 24 listopada 1986 r. w sprawie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących ochrony zwierząt wykorzystywanych do celów doświadczalnych i innych celów naukowych 18 . W związku z powyższym, jeżeli producent, importer lub dalszy użytkownik postanawia wygenerować informacje do celów niniejszego rozporządzenia, powinien najpierw rozważyć zastosowanie środków innych niż badania na zwierzętach objęte zakresem stosowania dyrektywy 86/609/EWG. Do celów niniejszego rozporządzenia zabrania się badań na naczelnych innych niż ludzie.
(26) Metody badań, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 440/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustalającym metody badań zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) 19 , podlegają systematycznym przeglądom i są ulepszane, aby ograniczyć badania na kręgowcach oraz liczbę zwierząt, na których prowadzone są badania. Europejskie Centrum Walidacji Alternatywnych Metod Badań (ECVAM) przy Wspólnym Centrum Badawczym Komisji odgrywa ważną rolę przy ocenie naukowej i walidacji alternatywnych metod badań.
(27) Kryteria klasyfikacji i oznakowania określone w niniejszym rozporządzeniu powinny w najwyższym stopniu uwzględniać promowanie alternatywnych metod oceny zagrożeń stwarzanych przez substancje i mieszaniny oraz obowiązek generowania informacji na temat swoistych właściwości innymi sposobami niż badania na zwierzętach w rozumieniu dyrektywy 86/609/EWG, o czym mowa w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006. Kryteria, które będą stosowane w przyszłości, nie powinny stanowić przeszkody w osiągnięciu tego celu oraz w wypełnianiu odpowiadających mu zobowiązań wynikających z wyżej wymienionego rozporządzenia, w żadnych okolicznościach nie powinny też prowadzić do prowadzenia badań na zwierzętach, jeżeli istnieją alternatywne metody badań odpowiednie do celów klasyfikacji i oznakowania.
(28) Do celów klasyfikacji dane nie powinny być generowane z wykorzystaniem badań na ludziach. Należy uwzględniać dostępne rzetelne dane epidemiologiczne i dane z praktyki zawodowej dotyczące wpływu stosowania substancji i mieszanin na ludzi (np. dane z zakładów pracy lub z baz danych z informacjami o wypadkach); danym tym można nadać pierwszeństwo przed danymi pochodzącymi z badań przeprowadzanych z udziałem zwierząt, jeżeli wykazują istnienie zagrożeń niestwierdzonych w tych badaniach. Wyniki badań przeprowadzonych na zwierzętach należy porównać z wynikami pochodzącymi z danych dotyczących ludzi i należy wykorzystać ocenę eksperta w celu zapewnienia jak najlepszej ochrony zdrowia ludzi na podstawie zarówno danych dotyczących zwierząt, jak i ludzi.
(29) Zawsze powinny być wymagane nowe informacje dotyczące zagrożeń wynikających z właściwości fizycznych, z wyjątkiem przypadków, gdy dane te są już dostępne lub gdy w niniejszym rozporządzeniu przewidziane jest odstępstwo.
(30) Badania przeprowadzane wyłącznie do celów niniejszego rozporządzenia powinny być przeprowadzane na substancji lub mieszaninie w jednej lub większej liczbie postaci lub stanów fizycznych, w których substancja lub mieszanina jest wprowadzana do obrotu i w których może być stosowana zgodnie z racjonalnymi oczekiwaniami. Powinna jednak istnieć możliwość wykorzystywania do celów niniejszego rozporządzenia wyników badań przeprowadzonych w celu spełnienia innych wymagań prawnych, m.in. wymagań określonych przez państwa trzecie, nawet jeżeli badań nie przeprowadzono na substancji lub mieszaninie w jednej lub większej liczbie postaci lub stanów fizycznych, w których jest ona wprowadzana do obrotu oraz w których może być stosowana zgodnie z racjonalnymi oczekiwaniami.
(31) Jeżeli przeprowadzane są badania, to powinny one, jeżeli jest to wymagane, spełniać wymagania dotyczące ochrony zwierząt laboratoryjnych określone w dyrektywie 86/609/EWG oraz - w przypadku badań ekotoksykologicznych i toksykologicznych - wymagania dobrej praktyki laboratoryjnej określone w dyrektywie 2004/10/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie harmonizacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych odnoszących się do stosowania zasad dobrej praktyki laboratoryjnej i weryfikacji jej stosowania na potrzeby badań substancji chemicznych 20 .
(32) W załączniku określone powinny zostać kryteria klasyfikacji w różnych klasach zagrożenia oraz obejmujące dalsze zróżnicowania oraz dodatkowe przepisy dotyczące sposobów spełniania kryteriów.
(33) W związku z tym, że stosowanie kryteriów, dotyczących różnych klas zagrożenia, w odniesieniu do posiadanych informacji nie zawsze jest oczywiste i proste, aby osiągnąć właściwe rezultaty, producenci, importerzy i dalsi użytkownicy powinni stosować metodę analizy ciężaru dowodów wykorzystującą ocenę eksperta.
(34) Producent, importer lub dalszy użytkownik powinien przypisać danej substancji specyficzne stężenia graniczne zgodnie z kryteriami, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, pod warunkiem że jest w stanie uzasadnić te stężenia graniczne i poinformuje o nich Europejską Agencję Chemikaliów (zwaną dalej "Agencją"). Specyficznych stężeń granicznych nie należy jednak ustalać w odniesieniu do objętych harmonizacją klas zagrożenia lub dalszych zróżnicowań substancji zawartych w załączonych do niniejszego rozporządzenia tabelach klasyfikacji i oznakowania. Agencja powinna udzielać wskazówek dotyczących ustalania specyficznych stężeń granicznych. W przypadku zharmonizowanych klasyfikacji należy w celu zapewnienia spójności, w odpowiednich przypadkach, uwzględnić również specyficzne stężenia graniczne. Do celów klasyfikacji specyficzne stężenia graniczne powinny mieć pierwszeństwo przed jakimikolwiek innymi stężeniami granicznymi.
(35) W przypadku substancji zaklasyfikowanych jako stwarzające zagrożenie dla środowiska wodnego narażenie ostre kategoria 1 lub narażenie przewlekłe kategoria 1 producent, importer lub dalszy użytkownik powinien przypisać danej substancji odpowiednie współczynniki ("współczynniki M") zgodnie z kryteriami, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu. Agencja powinna udzielać wskazówek dotyczących ustalania współczynników M.
(36) Ze względu na proporcjonalność i funkcjonalność należy określić podstawowe wartości graniczne zarówno dla zidentyfikowanych zanieczyszczeń, dodatków i poszczególnych składników substancji, jak i dla substancji w mieszaninach, określając, w jakich sytuacjach informacje ich dotyczące należy uwzględniać przy określaniu klasyfikacji substancji i mieszanin pod względem zagrożeń.
(37) Aby przeprowadzić właściwą klasyfikację mieszanin, przy ich klasyfikowaniu należy uwzględnić dostępne informacje o działaniu synergistycznym i antagonistycznym.
(38) Aby zagwarantować, że klasyfikacja oparta jest na aktualnych informacjach, producenci, importerzy i dalsi użytkownicy powinni ponownie przeanalizować klasyfikację substancji lub mieszanin, które wprowadzają do obrotu, jeżeli uzyskają odpowiednie i wiarygodne nowe informacje naukowe lub techniczne, które mogą mieć wpływ na te klasyfikacje lub jeśli zmienią skład swoich mieszanin, chyba że istnieją wystarczające dowody na to, że nie zmieniłoby to klasyfikacji. Dostawcy powinni odpowiednio aktualizować etykiety.
(39) Substancje i mieszaniny zaklasyfikowane jako stwarzające zagrożenie powinny być oznakowane i pakowane zgodnie z ich klasyfikacją, aby zapewnić odpowiednią ochronę i dostarczać odbiorcom niezbędnych informacji w celu zwrócenia ich uwagę na zagrożenia stwarzane przez substancję lub mieszaninę.
(40) W niniejszym rozporządzeniu przewidziano dwa elementy, które mają być stosowane do informowania o zagrożeniach stwarzanych przez substancje i mieszaniny: są to etykiety i karty charakterystyki przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006. Spośród tych dwóch elementów etykieta jest jedynym sposobem informowania konsumentów, ale może również służyć do zwrócenia uwagi pracowników na bardziej wyczerpujące informacje na temat substancji lub mieszanin zawarte w kartach charakterystyki. Ze względu na to, że przepisy odnoszące się do kart charakterystyki są zawarte w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006, w którym karty charakterystyki są głównym narzędziem informacji w ramach łańcucha dostaw substancji, nie jest właściwe powtarzanie tych samych przepisów w niniejszym rozporządzeniu.
(41) Aby zagwarantować, że konsumenci otrzymują właściwe i wyczerpującą informacje na temat zagrożeń i bezpiecznego stosowania chemikaliów i mieszanin, należy propagować wykorzystanie i upowszechnianie stron internetowych i bezpłatnych linii telefonicznych, zwłaszcza w zakresie dostarczania informacji na temat szczególnych rodzajów opakowań.
(42) Pracownicy i konsumenci na całym świecie skorzystaliby na wprowadzeniu zharmonizowanego na poziomie globalnym oznakowania mającego na celu informowanie o zagrożeniach. Dlatego elementy, które mają być umieszczone na etykietach, powinny być wyszczególnione w sposób zgodny z piktogramami, hasłami ostrzegawczymi, zwrotami określającymi rodzaj zagrożenia oraz zwrotami określającymi środki ostrożności, które składają się na podstawowe informacje GHS. Inne informacje podane na etykietach powinny być ograniczone do minimum i nie powinny poddawać w wątpliwość głównych elementów.
(43) Bardzo istotne jest, aby substancje i mieszaniny wprowadzane do obrotu były dobrze zidentyfikowane. Agencja powinna jednak pozwalać przedsiębiorstwom - na ich wniosek i jeżeli jest to konieczne - na opis składu chemicznego niektórych substancji w sposób, który nie będzie stanowił zagrożenia dla poufnego charakteru prowadzonej przez nie działalności. Jeżeli Agencja odrzuci taki wniosek, powinno być możliwe wniesienie odwołania zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Odwołanie powinno mieć skutek zawieszający, tak aby poufne informacje, których dotyczył wniosek, nie pojawiły się na etykiecie do czasu rozpatrzenia odwołania.
(44) Międzynarodowa Unia Chemii Czystej i Stosowanej (IUPAC) od wielu lat jest światowym autorytetem w dziedzinie nomenklatury i terminologii chemicznej. Identyfikacja substancji przy pomocy nazwy IUPAC jest szeroko rozpowszechnioną na świecie praktyką i stanowi standardową podstawę określania składu chemicznego substancji w kontekście międzynarodowym i wielojęzycznym. Do celów niniejszego rozporządzenia właściwe jest zatem stosowanie tych nazw.
(45) Serwis naukowo-informacyjny Chemical Abstracts Service (CAS) prowadzi system, za pomocą którego substancje są umieszczane w rejestrze CAS i nadawany jest im niepowtarzalny numer rejestru CAS. Numery CAS wykorzystywane są na całym świecie w bazach danych i dokumentach dotyczących przestrzegania przepisów do identyfikowania substancji bez potrzeby posługiwania się istniejącym różnorodnym nazewnictwem chemicznym. Do celów niniejszego rozporządzenia właściwe jest zatem stosowanie numerów CAS.
(46) Aby ograniczyć informacje podawane na etykiecie do najważniejszych, należy stosować zasady pierwszeństwa określające najbardziej właściwe elementy etykiety w przypadkach, w których substancje lub mieszaniny stwarzają jednocześnie różne zagrożenia.
(47) Dyrektywa Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotycząca wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin 21 oraz dyrektywa 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotycząca wprowadzania do obrotu produktów biobójczych 22 powinny w dalszym ciągu być w pełni stosowanie do wszystkich produktów objętych ich zakresem stosowania.
(48) Na etykietach ani opakowaniach żadnej substancji ani mieszaniny nie mogą być zamieszczone zwroty takie jak "nietoksyczny", "nieszkodliwy", "niezanieczyszczający", "ekologiczny" ani jakiekolwiek inne zwroty wskazujące, że dana substancja lub mieszanina nie stwarzają zagrożenia, ani jakiekolwiek zwroty niezgodne z klasyfikacją.
(49) Co do zasady substancje i mieszaniny, zwłaszcza te dostarczane ogółowi społeczeństwa, powinny być dostarczane w opakowaniach wraz z etykietami zawierającymi niezbędne informacje. Dostarczanie właściwych informacji między profesjonalistami, w tym również dotyczących niepakowanych substancji i mieszanin, jest zapewnione na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006. Jednakże w wyjątkowych okolicznościach substancje i mieszaniny mogą być dostarczane ogółowi społeczeństwa również w postaci nieopakowanej. W odpowiednich przypadkach informacje podawane zwykle na etykietach należy udostępnić ogółowi społeczeństwa w inny sposób, np. na fakturze lub rachunku.
(50) Niezbędne są zasady dotyczące umieszczania etykiet i umiejscawiania na nich informacji by zagwarantować, że będą one łatwo zrozumiane.
(51) W niniejszym rozporządzeniu powinny zostać określone ogólne normy w zakresie pakowania, aby zapewnić bezpieczne dostawy substancji i mieszanin stwarzających zagrożenie.
(52) Zasoby organów powinny być skupione głównie na substancjach budzących największe obawy co do ich wpływu na zdrowie i środowisko. Należy zatem przyjąć przepisy umożliwiające właściwym organom oraz producentom, importerom i dalszym użytkownikom składanie do Agencji wniosków o zharmonizowaną klasyfikację i oznakowanie substancji zaklasyfikowanych ze względu na działanie rakotwórcze, działanie mutagenne na komórki rozrodcze, działanie szkodliwe na rozrodczość kategorii 1A, 1B lub 2, działanie uczulające na drogi oddechowe lub w odniesieniu do innych skutków na podstawie analizy indywidualnych przypadków. Właściwe organy państw członkowskich powinny mieć również możliwość proponowania zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania dla substancji czynnych stosowanych w środkach ochrony roślin i produktach biobójczych. Agencja powinna wydać opinię na temat przedmiotowego wniosku, a zainteresowane strony powinny mieć możliwość przedstawienia uwag. Komisja powinna przedłożyć projekt decyzji w sprawie ostatecznej klasyfikacji i elementów etykiety.
(53) W celu pełnego uwzględnienia prac i doświadczeń zgromadzonych w związku z działaniami w ramach dyrektywy 67/548/EWG, w tym klasyfikacji i oznakowania szczególnych substancji wymienionych w załączniku I do dyrektywy 67/548/EWG, wszystkie istniejące zharmonizowane klasyfikacje powinny zostać przekształcone w nowe zharmonizowane klasyfikacje wykorzystujące nowe kryteria. Ponadto, ponieważ rozpoczęcie stosowania niniejszego rozporządzenia jest odroczone, a zharmonizowane klasyfikacje zgodne z kryteriami dyrektywy 67/548/EWG mają istotne znaczenie dla klasyfikacji substancji i mieszanin w okresie przejściowym, wszystkie istniejące zharmonizowane klasyfikacje powinny również zostać umieszczone w załączniku do niniejszego rozporządzenia w niezmienionej postaci. Objęcie wszystkich przyszłych harmonizacji klasyfikacji niniejszym rozporządzeniem powinno doprowadzić do wyeliminowania niespójności w zharmonizowanych klasyfikacjach tej samej substancji według istniejących i nowych kryteriów.
(54) Aby wewnętrzny rynek substancji i mieszanin mógł sprawnie funkcjonować przy jednoczesnym zapewnieniu wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzi i środowiska, należy ustanowić przepisy dotyczące wykazu klasyfikacji i oznakowania. Agencja powinna być powiadamiana o zaklasyfikowaniu i oznakowaniu wszelkich wprowadzonych do obrotu substancji zarejestrowanych lub stwarzających zagrożenie, aby mogła je zawrzeć w wykazie.
(55) Agencja powinna przeanalizować możliwość dalszego uproszczenia procedury zgłoszenia, uwzględniając w szczególności potrzeby MŚP.
(56) Różni producenci i importerzy tej samej substancji powinni dołożyć wszelkich starań w celu uzgodnienia jednolitej klasyfikacji tej substancji, z wyjątkiem klas zagrożenia oraz dalszych zróżnicowań dotyczących tej substancji podlegających zharmonizowanej klasyfikacji.
(57) W celu zapewnienia zharmonizowanego poziomu ochrony ogółu społeczeństwa, w szczególności osób, które mają styczność z określonymi substancjami, oraz prawidłowego funkcjonowania innych przepisów wspólnotowych opierających się na klasyfikacji i oznakowaniu, powinien istnieć wykaz, w którym ewidencjonowana jest klasyfikacja zgodnie z niniejszym rozporządzeniem, uzgodniona - w miarę możliwości - przez producentów i importerów tej samej substancji, a także decyzje przyjęte na poziomie wspólnotowym w celu zharmonizowania klasyfikacji i oznakowania niektórych substancji.
(58) Poziom dostępności i ochrony informacji zawartych w wykazie klasyfikacji i oznakowania powinien być taki sam, jak przewidziany w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006, w szczególności w odniesieniu do informacji, które w przypadku ujawnienia mogą zagrozić interesom gospodarczym zainteresowanych stron.
(59) Państwa członkowskie powinny wyznaczyć właściwy organ lub właściwe organy odpowiedzialne za wnioski dotyczące zharmonizowanej klasyfikacji i zharmonizowanego oznakowania oraz organy odpowiedzialne za egzekwowanie obowiązków określonych w niniejszym rozporządzeniu. Państwa członkowskie powinny wprowadzić skuteczne środki monitorowania i kontroli w celu zapewnienia zgodności z niniejszym rozporządzeniem.
(60) Ważne jest, aby dostawcy i inne strony zainteresowane, zwłaszcza MŚP, uzyskiwały porady dotyczące ich odpowiedzialności i zobowiązań wynikających z niniejszego rozporządzenia. Krajowe centra informacyjne, które zostały ustanowione na mocy rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, mogą pełnić funkcję krajowych centrów informacyjnych, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu.
(61) Aby system ustanowiony w niniejszym rozporządzeniu działał skutecznie, ważna jest dobra współpraca i koordynacja między państwami członkowskimi, Agencją oraz Komisją.
(62) Aby stworzyć punkty kontaktowe zajmujące się informacjami na temat stwarzających zagrożenie substancji i mieszanin, państwa członkowskie - oprócz organów właściwych w sprawach stosowania i organów odpowiedzialnych za egzekwowanie niniejszego rozporządzenia - powinny wyznaczyć organy odpowiedzialne za otrzymywanie informacji dotyczących zdrowia oraz składu chemicznego, składników i charakteru substancji, w tym również dotyczących substancji, dla których na mocy niniejszego rozporządzenia dopuszcza się stosowanie alternatywnej nazwy rodzajowej.
(63) Organy odpowiedzialne - na wniosek danego państwa członkowskiego - mogą przeprowadzić analizę statystyczną mającą na celu określenie obszarów, w których może istnieć potrzeba wprowadzenia ulepszonych środków kontroli ryzyka.
(64) Regularne sprawozdania państw członkowskich i Agencji dotyczące funkcjonowania niniejszego rozporządzenia powinny być niezbędnym środkiem monitorowania wdrażania przepisów dotyczących chemikaliów oraz tendencji w tej dziedzinie. Wnioski wyciągnięte na podstawie ustaleń zawartych w sprawozdaniach powinny stanowić przydatny i praktyczny instrument przy przeglądzie rozporządzenia oraz, w razie konieczności, formułowaniu wniosków dotyczących zmian.
(65) Forum wymiany informacji w zakresie egzekwowania przepisów, ustanowione w ramach Agencji rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006, powinno również zajmować się wymianą informacji dotyczących egzekwowania przepisów niniejszego rozporządzenia.
(66) Aby zapewnić przejrzystość, bezstronność i jednakowy poziom działań wykonawczych państw członkowskich, konieczne jest, aby państwa członkowskie ustanowiły właściwe ramy w celu nałożenia skutecznych, proporcjonalnych i odstraszających sankcji za nieprzestrzeganie przepisów niniejszego rozporządzenia, ponieważ ich nieprzestrzeganie może powodować szkody dla zdrowia ludzi i środowiska.
(67) Należy ustanowić przepisy wymagające, aby reklamy substancji spełniających kryteria klasyfikacji zgodnie z niniejszym rozporządzeniem zawierały informacje o powiązanych z tymi substancjami zagrożeniach, w celu ochrony odbiorców tych substancji, w tym konsumentów. Z tego samego powodu w reklamach mieszanin zaklasyfikowanych jako stwarzające zagrożenie, które mogą być nabywane przez ogół społeczeństwa bez uprzedniego zapoznania się z etykietą, należy wymieniać rodzaj lub rodzaje zagrożenia określone na etykiecie.
(68) Należy przewidzieć klauzulę ochronną dotyczącą sytuacji, w których substancja lub mieszanina stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzi lub dla środowiska, nawet jeżeli zgodnie z przepisami niniejszego rozporządzenia nie jest ona zaklasyfikowana jako stwarzająca zagrożenie. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji może wystąpić konieczność działania na szczeblu ONZ, ze względu na globalny charakter handlu substancjami i mieszaninami.
(69) Wiele ustanowionych w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 obowiązków nałożonych na przedsiębiorstwa wynika z klasyfikacji, jednak niniejsze rozporządzenie nie powinno zmieniać zakresu stosowania ani wpływu tego rozporządzenia, z wyjątkiem jego przepisów dotyczących kart charakterystyki. W tym celu rozporządzenie to powinno zostać odpowiednio zmienione.
(70) Rozpoczęcie stosowania niniejszego rozporządzenia powinno zostać rozłożone w czasie, aby umożliwić wszystkim podmiotom, których to rozporządzenie dotyczy - organom, przedsiębiorstwom oraz zainteresowanym stronom - skupienie wysiłków na przygotowaniu się w odpowiednich terminach do nowych obowiązków. Dlatego też oraz ze względu na fakt, że klasyfikacja mieszanin zależy od klasyfikacji substancji, stosowanie przepisów dotyczących klasyfikacji mieszanin powinno się rozpocząć dopiero po ponownej klasyfikacji wszystkich substancji. Podmioty gospodarcze powinny mieć możliwość dobrowolnego wcześniejszego stosowania kryteriów klasyfikacji zawartych w niniejszym rozporządzeniu, ale w takim przypadku - w celu uniknięcia pomyłek - oznakowanie i pakowanie powinno być zgodne z niniejszym rozporządzeniem, a nie z przepisami dyrektyw 67/548/EWG lub 1999/45/WE.
(71) Aby uniknąć nadmiernego obciążania przedsiębiorstw, substancje i mieszaniny, które znajdują się już w łańcuchu dostaw w chwili, gdy przepisy niniejszego rozporządzenia dotyczące oznakowania zaczną mieć do nich zastosowanie, mogą w dalszym ciągu znajdować się w obrocie przez pewien czas bez konieczności ponownego oznakowania.
(72) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, czyli zharmonizowanie klasyfikacji, oznakowania i pakowania, wprowadzenie obowiązku klasyfikowania i ustanowienie zharmonizowanego wykazu substancji zaklasyfikowanych na poziomie Wspólnoty oraz wykazu klasyfikacji i oznakowania, nie mogą być w wystarczającym stopniu osiągnięte przez państwa członkowskie, natomiast mogą zostać lepiej osiągnięte na poziomie wspólnotowym, Wspólnota może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu. Zgodnie z określoną w tym artykule zasadą proporcjonalności niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest niezbędne do osiągnięcia tych celów.
(73) Niniejsze rozporządzenie jest zgodne z prawami podstawowymi oraz zasadami, które są potwierdzone w szczególności w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej 23 .
(74) Niniejsze rozporządzenie powinno przyczynić się do realizacji strategicznego podejścia do międzynarodowego zarządzania chemikaliami (SAICM), przyjętego w dniu 6 lutego 2006 r. w Dubaju.
(75) W zależności od rozwoju sytuacji na szczeblu ONZ, na późniejszym etapie do niniejszego rozporządzenia należy włączyć klasyfikowanie i oznakowanie substancji trwałych, wykazujących zdolność do bioakumulacji i toksycznych (PBT) oraz substancji bardzo trwałych, wykazujących bardzo dużą zdolność do bioakumulacji (vPvB).
(76) Środki niezbędne do wdrożenia niniejszego rozporządzenia powinny zostać przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 24 .
(77) W szczególności należy przyznać Komisji uprawnienia do dostosowywania niniejszego rozporządzenia do postępu technicznego i naukowego, w tym do włączania do niego zmian w GHS wprowadzonych na szczeblu ONZ, zwłaszcza wszelkich takich zmian dokonanych przez ONZ, które dotyczą wykorzystywania informacji o podobnych mieszaninach. Dostosowania do postępu technicznego i naukowego powinny być dokonywane z uwzględnieniem półrocznego rytmu pracy na szczeblu ONZ. Ponadto Komisja powinna zostać upoważniona do podejmowania decyzji w sprawie zharmonizowanej klasyfikacji i oznakowania określonych substancji. Ze względu na to, że środki te mają zakres ogólny i mają na celu zmiany innych niż istotne elementów niniejszego rozporządzenia, muszą być przyjęte zgodnie z procedurą regulacyjną połączoną z kontrolą, o której mowa w art. 5a decyzji nr 1999/468/WE.
(78) Jeżeli w sytuacjach wymagających niezwykle pilnego rozpatrzenia nie mogą być zachowane terminy mające zwykle zastosowanie w ramach procedury regulacyjnej połączonej z kontrolą, Komisja, w celu przyjęcia dostosowań do postępu technicznego, powinna mieć możliwość zastosowania trybu pilnego przewidzianego w art. 5a ust. 6 decyzji 1999/468/WE.
(79) Do celów niniejszego rozporządzenia Komisję powinien również wspierać komitet ustanowiony rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006, aby zapewnić spójne podejście do aktualizacji przepisów w zakresie chemikaliów,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Strasbourgu dnia 16 grudnia 2008 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego |
W imieniu Rady |
H.-G. PÖTTERING |
B. LE MAIRE |
Przewodniczący |
Przewodniczący |
1 Dz.U. C 204 z 9.8.2008, s. 47.
2 Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 3 września 2008 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
3 Dz.U. L 262 z 27.9.1976, s. 169.
4 Dz.U. L 213 z 21.7.1982, s. 8.
5 Dz.U. L 184 z 15.7.1988, s. 61.
6 Dz.U. L 40 z 11.2.1989, s. 27.
7 Dz.U. L 189 z 20.7.1990, s. 17.
8 Dz.U. L 169 z 12.7.1993, s. 1.
9 Dz.U. L 331 z 7.12.1998, s. 1.
10 Dz.U. L 84 z 27.3.1999, s. 1.
11 Dz.U. L 311 z 28.11.2001, s. 1.
12 Dz.U. L 311 z 28.11.2001, s. 67.
13 Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
14 Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 29.
15 Dz.U. L 396 z 30.12.06, s. 1. Wersja poprawiona w Dz.U. L 136 z 29.5.2007, s. 3.
16 Dz.U. 196 z 16.8.1967, s. 1.
17 Dz.U. L 200 z 30.7.1999, s. 1.
18 Dz.U. L 358 z 18.12.1986, s. 1.
19 Dz.U. L 142 z 31.5.2008, s. 1.
20 Dz.U. L 50 z 20.2.2004, s. 44.
21 Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1.
22 Dz.U. L 123 z 24.4.1998, s. 1.
23 Dz.U. C 364 z 18.12.2000, s. 1.
24 Dz.U. L 184 z 17.7.1999, s. 23.
25 Dz.U. L 159 z 29.6.1996, s. 1.
26 Dz.U. L 114 z 27.4.2006, s. 9.
27 Art. 3 akapit drugi:- zmieniony przez art. 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji nr 286/2011 z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.83.1) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania w odniesieniu do substancji z dniem 1 grudnia 2012 r.
- zmieniony przez art. 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia Komisji nr 286/2011 z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.83.1) wprowadzającego odstępstwo od jego stosowania w odniesieniu do mieszanin z dniem 1 czerwca 2015 r.
28 Art. 14 ust. 2 lit. c skreślona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 487/2013 z dnia 8 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.149.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2015 r.
29 Art. 23 lit. f):- dodana przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Komisji nr 487/2013 z dnia 8 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.149.1) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do substancji z dniem 1 grudnia 2014 r.
- dodana przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 487/2013 z dnia 8 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.149.1) zmieniającego nin. rozporządzenie w stosunku do mieszanin z dniem 1 czerwca 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/918 z dnia 19 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.156.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2018 r.
30 Art. 25 ust. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia Komisji nr 286/2011 z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.83.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2011 r.
31 Art. 25 ust. 7 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/542 z dnia 22 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.78.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
32 Art. 25 ust. 8 dodany przez art. 1 rozporządzenia nr 1676/2020 z dnia 31 sierpnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.379.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 listopada 2020 r.
33 Art. 26 ust. 1 lit. e) zmieniona przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia Komisji nr 286/2011 z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.83.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2011 r.
34 Art. 35 ust. 2 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1297/2014 z dnia 5 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.350.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2015 r.
35 Rozporządzenie (WE) nr 648/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 31 marca 2004 r. w sprawie detergentów, Dz.U. L 104 z 8.4.2004, s. 1.
36 Art. 37 ust. 5 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lipca 2019 r.
37 Art. 45 ust. 4 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lipca 2019 r.
38 Dz.U. L 144 z 4.6.1997, s. 19.
39 Art. 53 ust. 1 zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lipca 2019 r.
40 Art. 53a dodany przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lipca 2019 r.
41 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
42 Art. 53b dodany przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lipca 2019 r.
43 Art. 53c dodany przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lipca 2019 r.
44 Art. 54 ust. 3 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lipca 2019 r.
45 Art. 54 ust. 4 uchylony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/1243 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.241) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lipca 2019 r.
46 Załącznik I:- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia Komisji nr 286/2011 z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.83.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2011 r. Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia Komisji nr 487/2013 z dnia 8 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.149.1) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do substancji z dniem 1 grudnia 2014 r. Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 487/2013 z dnia 8 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.149.1) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do mieszanin z dniem 1 czerwca 2015 r. Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/918 z dnia 19 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.156.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2023/707 z dnia 19 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.93.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 kwietnia 2023 r.
47 Na chwilę obecną metodę tę zwalidowano dla mieszanin zawierających maksymalnie 6 składników lotnych. Składnikiem takim mogą być substancje ciekłe łatwopalne takie jak węglowodory, etery, alkohole, estry (oprócz akrylanów) oraz woda. Nie została ona jeszcze zwalidowana dla mieszanin zawierających fluorowcopochodne związki siarki lub fosforu, a także reaktywne akrylany.
48 Jeżeli obliczona temperatura zapłonu jest wyższa od odpowiedniego kryterium klasyfikacyjnego o mniej niż 5 °C, metoda taka nie może być stosowana, a temperaturę zapłonu należy wyznaczyć w drodze doświadczalnej.
49 Zob. UN RTDG, "Podręcznik badań i kryteriów", podsekcje 28.1, 28.2, 28.3 i tabela 28.3.
50 Zob. UN RTDG, "Podręcznik badań i kryteriów", podsekcje 28.1, 28.2, 28.3 i tabela 28.3..
51 Zgodnie z ustaleniami za pomocą badania serii E, jak przewidziano w części II "Podręcznika badań i kryteriów" UN RTDG.
52 W przypadku składników, dla których dostępne są wartości oszacowanej toksyczności ostrej dla innych niż najbardziej odpowiednia dróg narażenia, wartości można ekstrapolować z dostępnych(ej) dróg(drogi) narażenia do najbardziej odpowiedniej drogi narażenia. Dla składników nie zawsze wymaga się danych dotyczących narażenia po naniesieniu na skórę lub drogą inhalacyjną. Jednakże w przypadku gdy wymogi danych dla konkretnych składników obejmują wartości oszacowanej toksyczności ostrej w następstwie narażenia po naniesieniu na skórę i drogą inhalacyjną, wartości stosowane we wzorze muszą pochodzić z wymaganej drogi narażenia.
53 Obecnie nie są dostępne uznane i zwalidowane modele zwierzęce dla badań nadwrażliwości układu oddechowego. W określonych warunkach dane pochodzące z badań na zwierzętach mogą dostarczyć cennych informacji w ocenie opartej na ciężarze dowodów.
54 Mechanizmy indukowania objawów astmy przez substancje nie zostały jeszcze w pełni poznane. W ramach zapobiegania substancje te uważa się za działające uczulająco na układ oddechowy. Jednakże jeżeli na podstawie dowodów można wykazać, że substancje te wywołują objawy astmy poprzez podrażnienie tylko u osób z nadreaktywnością oskrzeli, nie należy ich uznawać za substancje działające uczulająco na układ oddechowy.
55 Uznaje się, że na wskaźnik kojarzeń i wskaźnik płodności może również wpływać organizm samca.
56 Europejska Agencja ds. Chemikaliów zapewni szczegółowe wytyczne w zakresie wykorzystania danych dla takich substancji do spełnienia wymogów kryteriów klasyfikacji.
57 Dz.U. L 286 z 31.10.2009, s. 1.
58 Załącznik II:- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia Komisji nr 286/2011 z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.83.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia Komisji nr 487/2013 z dnia 8 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.149.1) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do substancji z dniem 1 grudnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 487/2013 z dnia 8 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.149.1) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do mieszanin z dniem 1 czerwca 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1297/2014 z dnia 5 grudnia 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.350.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2016/918 z dnia 19 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.156.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 797/2021 z dnia 8 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.176.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 8 czerwca 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 217/2020 z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2020.44.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/707 z dnia 19 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.93.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 kwietnia 2023 r.
59 Załącznik III:- zmieniony przez pkt 1-12 sprostowania z dnia 21 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.349.1). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia Komisji nr 286/2011 z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.83.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2011 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady nr 517/2013 z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia Komisji nr 487/2013 z dnia 8 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.149.1) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do substancji z dniem 1 grudnia 2014 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 605/2014 z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.167.36) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do substancji z dniem 1 grudnia 2014 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 487/2013 z dnia 8 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.149.1) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do mieszanin z dniem 1 czerwca 2015 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 605/2014 z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.167.36) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do mieszanin z dniem 1 czerwca 2015 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2016/918 z dnia 19 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.156.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 217/2020 z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2020.44.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2021 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2023/707 z dnia 19 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.93.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 kwietnia 2023 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
60 Załącznik IV:- zmieniony przez pkt 12-38 sprostowania z dnia 21 grudnia 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.349.1). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez sprostowanie z dnia 3 maja 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.117.8). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia Komisji nr 286/2011 z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.83.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2011 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady nr 517/2013 z dnia 13 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.158.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2013 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia Komisji nr 487/2013 z dnia 8 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.149.1) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do substancji z dniem 1 grudnia 2014 r. W odniesieniu do mieszanin zmiany znajdą zastosowanie od dnia 1 czerwca 2015 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 944/2013 z dnia 2 października 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.261.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2014 r. W odniesieniu do mieszanin zmiany znajdą zastosowanie od dnia 1 czerwca 2015 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 605/2014 z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.167.36) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do substancji z dniem 1 grudnia 2014 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 487/2013 z dnia 8 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.149.1) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do mieszanin z dniem 1 czerwca 2015 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 944/2013 z dnia 2 października 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.261.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2015 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 605/2014 z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.167.36) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do mieszanin z dniem 1 czerwca 2015 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr (UE) 2016/918 z dnia 19 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.156.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 849/2021 z dnia 11 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.188.27) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 grudnia 2022 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2023/707 z dnia 19 grudnia 2022 r. (Dz.U.UE.L.2023.93.7) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 20 kwietnia 2023 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
61 Załącznik V:- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia Komisji nr 286/2011 z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.83.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2011 r. Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia Komisji nr 487/2013 z dnia 8 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.149.1) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do substancji z dniem 1 grudnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr 487/2013 z dnia 8 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.149.1) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do mieszanin z dniem 1 czerwca 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr (UE) 2016/918 z dnia 19 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.156.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2018 r. Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst.
62 Załącznik VI:- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 790/2009 z dnia 10 sierpnia 2009 r. (Dz.U.UE.L.09.235.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2010 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia Komisji nr 286/2011 z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.83.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2011 r. Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1-4 rozporządzenia nr 758/2013 z dnia 7 sierpnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.216.1) zawierającego sprostowanie nin. rozporządzenia z dniem 13 sierpnia 2013 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 618/2012 z dnia 10 lipca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.179.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2013 r. Zmiany nie zostały nanisione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia Komisji nr 487/2013 z dnia 8 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.149.1) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do substancji z dniem 1 grudnia 2014 r. Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 944/2013 z dnia 2 października 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.261.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2015 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 605/2014 z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.167.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2015 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr 487/2013 z dnia 8 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.149.1) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do mieszanin z dniem 1 czerwca 2015 r. Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 605/2014 z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.167.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 944/2013 z dnia 2 października 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.261.5) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do pozycji pak, wysokotemperaturowa smoła węglowa (nr WE 266-028-2) z dniem 1 kwietnia 2016 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/1221 z dnia 24 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.197.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2017 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2016/1179 z dnia 19 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.195.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/776 z dnia 4 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.116.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2017 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr (UE) 2016/918 z dnia 19 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.156.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2018 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/1179 z dnia 19 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.195.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/776 z dnia 4 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.116.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2018 r. Zmiany nie zostały częściowo naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/669 z dnia 16 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.115.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/1480 z dnia 4 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.251.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2019 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/1480 z dnia 4 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.251.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2020 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 2 rozporządzenia nr 217/2020 z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2020.44.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 643/2021 z dnia 3 lutego 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.133.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 maja 2021 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 217/2020 z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2020.44.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2021 r. Zmiany częściowo nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1182/2020 z dnia 19 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.261.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2022 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia·nr·2023/1434·z·dnia·25·kwietnia·2023·r.·(Dz.U.UE.L.2023.176.3)·zmieniającego·nin.·rozporządzenie·z·dniem·31·lipca·2023·r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/692 z dnia 16 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.129.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2023 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/692 z dnia 16 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.129.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2023 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
63 Dz.U. C 146 A z 15.6.1990.
* Rozporządzenie Komisji (WE) nr 440/2008 z dnia 30 maja 2008 r. ustalające metody badań zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) (Dz.U. L 142 z 31.5.2008, s. 1).";
64 Tabela 3:- zmieniona przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia Komisji nr 286/2011 z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.83.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2011 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniona przez art. 1 i 3 rozporządzenia nr 758/2013 z dnia 7 sierpnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.216.1) zawierającego sprostowanie nin. rozporządzenia z dniem 13 sierpnia 2013 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniona przez art. 1 rozporządzenia Komisji nr 618/2012 z dnia 10 lipca 2012 r. (Dz.U.UE.L.12.179.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2013 r. Zmiany nie zostały nanisione na tekst.
- zmieniona przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 944/2013 z dnia 2 października 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.261.5) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2015 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniona przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 605/2014 z dnia 5 czerwca 2014 r. (Dz.U.UE.L.2014.167.36) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 kwietnia 2015 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2015/1221 z dnia 24 lipca 2015 r. (Dz.U.UE.L.2015.197.10) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2017 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/1179 z dnia 19 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.195.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2017 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/776 z dnia 4 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.116.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 czerwca 2017 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniona przez art. 1 pkt 7 rozporządzenia nr (UE) 2016/918 z dnia 19 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.156.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2016/1179 z dnia 19 lipca 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.195.11) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2017/776 z dnia 4 maja 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.116.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2018 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/669 z dnia 16 kwietnia 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.115.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/1480 z dnia 4 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.251.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniona przez art. 2 rozporządzenia nr 217/2020 z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2020.44.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2019 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/1480 z dnia 4 października 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.251.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 maja 2020 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniona przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 217/2020 z dnia 4 października 2019 r. (Dz.U.UE.L.2020.44.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2021 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr 1182/2020 z dnia 19 maja 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.261.2) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 marca 2022 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniona przez art. 1 rozporządzenia nr 2021/1962 z dnia 12 sierpnia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.400.16) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2021 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2022/692 z dnia 16 lutego 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.129.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2023 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.
65 Załącznik VII:- zmieniony przez sprostowanie z dnia 20 stycznia 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.16.1).
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia Komisji nr 286/2011 z dnia 10 marca 2011 r. (Dz.U.UE.L.11.83.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 19 kwietnia 2011 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 9 rozporządzenia Komisji nr 487/2013 z dnia 8 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.149.1) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do substancji z dniem 1 grudnia 2014 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 487/2013 z dnia 8 maja 2013 r. (Dz.U.UE.L.2013.149.1) zmieniającego nin. rozporządzenie w odniesieniu do mieszanin z dniem 1 czerwca 2015 r.
- zmieniony przez art. 1 pkt 8 rozporządzenia nr (UE) 2016/918 z dnia 19 maja 2016 r. (Dz.U.UE.L.2016.156.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lutego 2018 r.
66 Załącznik VIII;- dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2017/542 z dnia 22 marca 2017 r. (Dz.U.UE.L.2017.78.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2020 r.
- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 1677/2020 z dnia 31 sierpnia 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.379.3) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 listopada 2020 r.